از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 14299

شناسه کالا و خدمات چیست؟ نحوه دریافت شناسه عمومی و اختصاصی مالیاتی

شناسه کالا و خدمات چیست؟ نحوه دریافت شناسه عمومی و اختصاصی مالیاتی

دریافت شناسه کالا و خدمات یکی از مهم ترین مواردی است که مشمولان قانون تسهیل و سامانه مودیان ملزم به تهیه و درج صورتحساب الکترونیک خود در آن می باشند. به همین جهت ما در اوراش فرآیند دریافت شناسه کالا و خدمات را در این مقاله توضیح داده ایم.

شناسه کالا و خدمات چیست؟

شناسه کالا عنوان شناسه ای است که به خصوصیاتی از ویژگی های ماهیتی کالا مانند نوع آن کالا ، جنس ، مدل و نام تجاری آن کالا اشاره دارد.این مجموعه ویژگی های ماهیتی با ثبت بخش های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط صاحب کالا یا کاربر صادر می شود. اهمیت شناسه کالا و خدمات در مبارزه با قاچاق کالا و ارز می باشد چرا که به عنوان یک زبان مشترک و عاملی مهم در شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته می شود. شناسه کالا و خدمات می تواند به چند صورت تعریف گردد، یا شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به آن کالا اختصاص میابد و یا یک شناسه معتبر بین المللی مانند GTIN باشد. در هر صورت وجود شناسه کالا و خدمات به عنوان شناسنامه کالا دارای اهمیت زیادی است چرا که با استعلام آن می توان به اطلاعات کامل آن کالا دسترسی داشت.

دریافت شناسه کالا و خدمات با توجه به اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی جهت اشخاص حقیقی و حقوقی از تاریخ 01/08/1401 از جمله الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی می باشد. مسئولیت ارائه شناسه کالا و خدمات بنا بر توافق های انجام شده با وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت ، معدن و تجارت که به عنوان متولی کد گزاری کالا و خدمات کشور هستند ، می باشد. تمامی مشمولان قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی موظفند از طریق روش های ارائه شده نسبت به دریافت شناسه کالا و خدمات خود اقدام کنند و پس از آن نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی مبادرت ورزند.
به صورت پیش فرض و به جهت تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی ، شناسه کالا و خدمات به صورت عمومی تعریف شده و امکان استفاده از آن وجود دارد. بااین حال مطلوب است که مودیان گرامی اقدام به استفاده و دریافت شناسه کالا و خدمات به صورت خصوصی نمایند ؛ چرا که این شناسه های عمومی تنها برای مودیانی تعریف شده که امکان اخذ و استفاده از شناسه کالا و خدمات به صورت اختصاصی را ندارند.

نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان

همانطور که پیش از این اشاره شد دریافت کد شناسه کالا و خدمات یکی از اقدامات ضروری جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی است. راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات را به صورت یک تصویر در زیر ارائه داده ایم:

چگونه شناسه کالا و خدمات بگیریم

شناسه اختصاصی کالا و خدمات

شناسه اختصاصی کالا و خدمات به عنوان یک شناسه یکتا برای هر محصول یا خدمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این شناسه‌ها به صورت اختصاصی برای هر محصول یا خدمت شناخته می‌شوند تا امکان تمایز آن‌ها از دیگران و جلوگیری از هرگونه تداخل یا تداخل در نام‌گذاری وجود داشته باشد. برای محصولات، شناسه اختصاصی کالا می‌تواند شامل اعداد و یا حروف الفبا یا ترکیبی از آن‌ها باشد که به صورت خاص محصول را توصیف می‌کند. این شناسه‌ها معمولاً توسط تولید‌کنندگان یا فروشندگان به منظور مدیریت موجودی، فرآیند سفارش‌دهی و فروش استفاده می‌شوند. در مورد خدمات نیز، شناسه اختصاصی (Service SKU) برای هر خدمت خاص استفاده می‌شود، تا اطلاعات مربوط به آن خدمت به صورت یکتا و بدون ابهام در سیستم‌ها و فرآیندهای مختلف به کار گرفته شود.

استفاده از شناسه‌های اختصاصی برای کالاها و خدمات، به مدیریت و استعلام آسان‌تر محصولات و خدمات کمک می‌کند و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به صورت دقیق‌تر و کارآمدتر با مشتریان و ارائه‌دهندگان خود در ارتباط باشند.

استعلام شناسه کالا و خدمات

جهت استعلام شناسه کالا از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

stuffid.tax.gov.ir

اگر در لینک فوق شناسه مرتبط با خود را پیدا نکردید باید شناسه کالای اختصاصی دریافت نمایید. 

دریافت شناسه خدمت

https://portal.gs1-ir.org/

دریافت شناسه کالا برای تولید کنندگان و وارد کنندگان

https://www.ntsw.ir

نظرات شما کاربران (1 نظر)

آناهیتا ملکی پرست - 1402/10/06 11:14:01 ق.ظ. 3 1

پاسخ

درود برشما. بینهایت سپاسگزارم از توضیحات کامل و جامع شما.خیلی زیاد بهره بردم از مطالب. و از این طریق تونستم کارم رو بدرستی انجام بدم. خیلی ممنونم.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه