از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 6298

حسابدار رسمی چیست، تعریف ، ثبت نام ،تاریخ و منابع آزمون حسابداررسمی 1402

حسابدار رسمی چیست، تعریف ، ثبت نام ،تاریخ و منابع آزمون حسابداررسمی 1402

حسابدار رسمی کیست و به چه کسانی گفته می‌شود؟ با داشتن این عنوان چه موقعیت‌های شغلی در مسیر کاریتان قرار می‌گیرد؟ شرایط حسابدار رسمی شدن چیست؟ آزمون حسابداران رسمی چه زمانی برگزار می‌شود و چگونه می‌توانید برای آن آماده شوید؟ در وبینار برگزار شده 3 مهرماه در اوراش به مراحل حسابداررسمی شدن با حضور دکتر حمید خادم پرداختیم.

حسابدار رسمی کیست؟

آزمون حسابدار رسمی یا CPA یک آزمون حرفه ای است که به افراد واجد شرایط پس از موفقیت در آزمون و طی مراحل تشخیص صلاحیت حرفه ای کد عضویت تعلق می گیرد و ایشان میتوانند گزارشات صادر شده در حیطه صلاحیت حرفه ای را امضا کنند.در واقع یک حسابدار رسمی صلاحیت امضای گزارشات مالی و انجام خدمات اطمینان بخشی به گزارشات تهیه شده توسط واحد مورد رسیدگی را دارد.

حسابداران، حسابرسان وسایر افراد با مدارک مرتبط دانشگاهی پس از مدتی که توسط جامعه حسابداران رسمی مشخص می شود مشغول به کار شدند می توانند در آزمون حسابدار رسمی شرکت نمایند. پس از قبولی در آزمون برای متقاضیان کارت عضویت توسط جامعه حسابداران رسمی ایران صادر می گردد که پس از آن می توانند در چارچوب قوانین و مقررات و اساسنامه جامعه حسابداران رسمی عهده دار وظایف حسابرسی و بازرسی قانونی انواع بنگاه های اقتصادی شوند. مهر و امضای حسابداران رسمی روی گزارشات بررسی شده توسط آن ها به منظور اطمینان بخشی واعطای اعتبار در بسیاری از ارگان ها و سازمان ها مورد توجه و در برخی موارد الزامی است از جمله:
1. سازمان تامین اجتماعی
2. سازمان امور مالیاتی
3. سازمان بورس اوراق بهادار
4. بانک ها
5. دادگاه ها و دادسراها و...

شرایط شرکت در آزمون حسابدار رسمی یا CPA در ایران چیست؟

1) عدم سابقه کیفری

2) دارا بودن مدرک تحصيلی حداقل كارشناسی معتبر در رشته حسابداری يا رشته های مشابه يا مـدارک حرفه ای شناخته شده از مجامع معتبر بين المللی

3) داشتن حداقل شش سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران یادارا بودن حداقل سه سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و یا دارا بودن حداقل شش سال تجارب مفید تمام وقت در امور حسابداری،خدمات مالی،طراحی سیستم،مدیریت مالی،تدریس حسابداری و حسابرسی حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول.

4) تابعیت جمهوری اسلامی

آزمون حسابدار رسمی CPA در ایران ، مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون و کسب گواهینامه حسابدار رسمی

آزمون حسابدار رسمی در ایران توسط جامعه حسابداران رسمی کشور و از طریق سازمان سنجش برگزار می گردد. آزمون CPA حسابدار رسمی در چهار بخش مجزا و طی مدت چهار روز برگزار می گردد. زمان لازم برای هر بخش 4 ساعت می باشد بنابراین مجموعا 16 ساعت زمان برای این آزمون لازم است.

تغییرات آزمون جامعه حسابداران رسمی در سال 1402

درس آزمون تستی آزمون تشریحی
حسابداری * ---
حسابرسی * *
قانون مالیات ها * ---
سایر قوانین * ---

سوالات هر درس در آزمون حسابداررسمی به تفکیک مواد آزمون در ایران

1. درس حسابداری شامل تهیه و ارائه صورت های مالی و افشا | حسابداری مدیریت و ارزیابی پروژه ها | حسابداری سرمایه گذاری ها و ترکیب های تجاری | گزارشگری صنایع خاص | سایر مباحث حسابداری مالی

2. درس حسابرسی شامل آیین رفتار حرفه ای کنترل کیفیت ، اصول و مسئولیت های کلی | ارزیابی ریسک و برخوردهای با آن شامل فناوری اطلاعات و حاکمیت شرکتی | بررسی اجمالی و سایر خدمات حسابرسی و خدمات مرتبط | گزارشگری و نتیجه حسابرسی | مراحل بعدی حسابرسی و شواهد حسابرسی و حسابرسی کامپیوتری

3. درس قوانین مالیاتی شامل مالیات های مستقیم و آیین نامه های مربوط | مالیات بر ارزش افزوده و آیین نامه های مرتبط | پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

4. سایر قوانین شامل قانون تجارت | قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت | قانون بودجه سال 1402 و برنامه ششم توسعه | قانون برگزاری مناقصه | قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه های مربوط

کتاب درباره آزمون جامع حسابداران رسمی در ایران

کتاب مروری بر آزمون جامعه حسابداران رسمی از انتشارات نگاه دانش

مولفین : علیرضا کرمی ، سلمان بیک بشرویه ، حمید خادم ، محمد جواد منصوری

شامل خلاصه نکات مهم و تستی درس های حسابداری ، حسابرسی و قوانین مالیاتی و سایر قوانین

حل کامل سوالات به صورت تشریحی جهت آزمون های 5 سال اخیر جامعه حسابداران رسمی

منطبق بر آخرین تغییرات آزمون جامعه حسابداران رسمی ابلاغی سال 1402

آزمون حسابدار رسمی در ایران چه زمانی است؟ تمدید مهلت ثبت نام آزمون سال 1402

ثبت نام آزمون حسابدار رسمی سال 1402 تمدید شد. با توجه به انتشار اطلاعیه راهنمای ثبت این آزمون در تاریخ 1402/08/28 و نظر به ایجاد تسهیلات بیشتر برای متقاضیانی که تا این تاریخ موفق به ثبت نام نشده اند؛ تصمیم گرفته شد تا این دسته از عزیزان بتوانند در تاریخ 1402/10/10 روز یکشنبه اقدام به ثبت نام نمایند.

متقاضیان عزیز آزمون حسابدار رسمی بایستی راهنمای ثبت نام را به دقت مطالعه نموده و سپس از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان به آدرس www.sanjesh.org مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام نمایند. عزیزانی که پیش از این اقدام به ثبت نام کرده اند در تاریخ مذکور می توانند از سایت ارائه شده اطلاعات اخیر خود را ویرایش نمایند.

متولی برگزاری آزمون CPA در ایران ، جامعه حسابداری رسمی ایران می باشد.

شرایط حسابدار رسمی شدن در دنیا و ایالات متحده آمریکا چگونه است؟

در آزمون حسابدار رسمی (CPA) که AICPA آمریکا متولی برگزاری آن در دنیاست ، شرایط مختلفی برای شرکت کنندگان وجود دارد. این شرایط معمولا توسط هیئت محاسبات حرفه ای (AICPA آمریکا) در نظر گرفته می شود. برخی از شرایط معمول برای شرکت در آزمون CPA عبارتند از:

1. تحصیلات: داشتن حداقل مدرک کارشناسی از رشته حسابداری یا رشته های مرتبط با آن از یک دانشگاه معتبر. برای افرادی که در کشورهایی غیر از ایالات متحده آمریکا تحصیل کرده اند، نیز ممکن است نیاز به ارزیابی مدارک تحصیلی توسط یک سازمان معتبر موجود باشد.

2. تجربه کاری: اغلب نیاز به داشتن سابقه کار حسابداری تحت نظارت یک حسابدار رسمی برای یک دوره زمانی مشخص است. این سابقه کار ممکن است متناسب با استانداردهای محلی یا بین المللی حسابداری باشد.

3. قوانین محلی: ممکن است بسته به محل زندگی یا محل تمرکز فعالیت حرفه ای، شرایط و قوانین محلی دیگری نیز وجود داشته باشد که باید رعایت شود.

این شرایط به منظور تضمین داشتن مهارت ها و دانش لازم برای انجام وظایف یک حسابدار رسمی به خوبی در نظر گرفته شده اند. با این حال، همیشه بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق و به روز، از منابع رسمی و مراجعه به هیئت های محترم حسابداری استفاده کنید.

سرفصل سوالات و منابع آزمون حسابدار رسمی در دنیا چیست ؟

منابع آزمون حسابدار رسمی در حوزه مالیات و حسابداری و منابعی که برای آمادگی برای آزمون CPA مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

1. Wiley CPA Exam Review: یکی از معتبرترین منابع آمادگی برای آزمون CPA است که شامل مطالب مفید و تست های تمرینی جامع برای آمادگی برای آزمون می باشد.

2. Becker CPA Review: این منبع نیز با استفاده از جلسات آموزشی تصویری و منابع آموزشی تعاملی به آمادگی برای آزمون CPA کمک می کند.

3. Gleim CPA Review: یک منبع دیگر که شامل منابع آموزشی چند رسانه ای و تست های تمرینی کامل برای آمادگی برای آزمون CPA می باشد.

همچنین، کتاب ها و منابع استانداردی مانند GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) و Tax Regulations نیز برای مراجعه و آمادگی برای آزمون های حسابداری و مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرند. اعتبار این منابع و تدریس از موسسات معتبر و استاندارد نیز بسیار حائز اهمیت است.

در هر صورت، تأکید می کنیم که برای آمادگی برای هر آزمون حسابدار رسمی، مطالعه دقیق منابع مورد نیاز، شرکت در کلاس های آموزشی متخصص و مشاوره از افرادی که این آزمون را گذرانده اند، بسیار حیاتی است.

گواهینامه CPA و الزامات دریافت گواهینامه حسابدار رسمی در ایالات متحده آمریکا

موسسه ارائه کننده گواهینامه CPA در ایالات متحده قرار دارد که در بسیار از کشورهای انگلیسی زبان نیز رایج می باشد. از جمله الزامات دریافت گواهینامه CPA به شرح زیر می باشد:

1. اخذ مدرک کارشناسی امور تجاری یا مالی ، حسابداری

2. گذراندن 150ساعت آموزش

3. داشتن حداقل سابقه کاری دوساله در رشته حسابداری عمومی

4. اخذ قبولی در یک آزمون گواهینامه که شرایط آن در هر ایالات متفاوت است

5. اختصاص دادن ساعات مشخصی جهت تحصیل و آموزش به صورت سالیانه

اگر می خواهید از کارگاه ها ، وبینارهای رایگان اوراش مطلع شوید به صفحه سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری مراجعه نمایید.

مزایای حسابدار رسمی شدن

حسابداران رسمی پس از تشکیل موسسه حسابرسی و با رعایت کلیه قوانین و مقررات حاکم تعیین شده برای این بخش مجاز به ارائه خدماتی تخصصی و حرفه ای می باشنداز جمله :

1. حسابرسی و انواع آن

2. بازرسی قانونی

3. نظارت بر تصفیه

4. ارزیابی سهام سهم الشرکه

5. حوزه مشاوره مالی

6. طراحی و پیاده سازی سیستم مالی

7. خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی

8. داوری مالی

9. خدمات کارشناسی مراجع قضایی

آیا می دانید تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت چیست؟ به مقاله تفاوت حسابداری مالی و حسابداری مدیریت مراجعه نمایید.

فرق حسابدار رسمی با خبره

حسابدار رسمی یا CPA معمولا یک نفر با مدرک رسمی حسابداری می باشد که ممکن است از یک سازمان یا انجمن حسابداران معتبر معترفیت (حق امضا ) داشته باشد. این افراد معمولا دارای مدارک مورد نیاز مانند CPA (حسابدار مجاز)، ACCA (انجمن حسابداران مجاز بین المللی) یا CIMA (انجمن حسابداران مدیریت مجاز) می باشند. آن ها نیازمند پاس کردن آزمون های ورودی و حفظ استانداردهای حسابداری مشخصی هستند. حسابداران رسمی معمولا به اخطارها، مسائل مالیاتی و تنظیم گزارش های مالی برای سازمان مشغول هستند.

آیا می دانید دوره CIMA چیست؟ به مقاله دوره و مدرک CIMA و وبیناری که در این باره برگزار شد مراجعه نمایید.هم چنین می توانید مقاله معتبرترین مدارک حسابداری بین المللی را نیز مطالعه نمایید.

از سوی دیگر، حسابدار خبره مدیریت ، CIMA ، می تواند مدرک رسمی حسابدار رسمی CPA نداشته باشد، اما به دلیل تجربه و آشنایی قابل توجّه با مسائل حسابداری و مالی به عنوان یک حسابدار کارآمد شناخته شود. آن ها ممکن است سابقه ی کاری طولانی در زمینه حسابداری داشته باشند و با چالش های مالی و حسابداری مرتبط با کسب و کارها آشنا باشند.

جهت اطلاع از سرفصل سوالات و منابع آزمون می توانید ویدئو وبینار حسابداررسمی شدن دکتر خادم را از سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری اوراش که در پایین صفحه ارائه شده، مشاهده نمایید.

نظرات شما کاربران (4 نظر)

محمدرضا - 1402/07/13 02:03:49 ب.ظ. 0 0

پاسخ

ایا باید 6حسابداری یا 3سال حسابرسی یاهردو باهم

مدیر سایت - 1402/10/17 07:49:18 ق.ظ.

داشتن حداقل شش سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران یادارا بودن حداقل سه سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و یا دارا بودن حداقل شش سال تجارب مفید تمام وقت در امور حسابداری،خدمات مالی،طراحی سیستم،مدیریت مالی،تدریس حسابداری و حسابرسی حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول.

بهروز بیات - 1402/07/13 02:03:49 ب.ظ. 0 0

پاسخ

بنده مدیرمالی با 20 سال سابقه حرفه ای در حسابداری ورسیدگی مالی وحسابرسی داخلی و 1000ساعت دوره های تخصصی و 300 ساعت دوره ویژه SIMA وعضو انجمن حسابداران خبره ایران .میتوانم بدون آزمون حسابدار رسمی شوم ؟

مدیر سایت - 1402/10/17 07:49:45 ق.ظ.

با سلام شرایط شرکت در آزمون 1) عدم سابقه کیفری 2) دارا بودن مدرک تحصيلی حداقل كارشناسی معتبر در رشته حسابداری يا رشته های مشابه يا مـدارک حرفه ای شناخته شده از مجامع معتبر بين المللی 3) داشتن حداقل شش سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران یادارا بودن حداقل سه سال سابقه كار تمام وقت حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول درسازمان حسابرسی یا نزد موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و یا دارا بودن حداقل شش سال تجارب مفید تمام وقت در امور حسابداری،خدمات مالی،طراحی سیستم،مدیریت مالی،تدریس حسابداری و حسابرسی حسابرسی بعد از اخذ مدرک تحصيلی كارشناسی مرتبط یا اولین مدرک قابل قبول. 4) تابعیت جمهوری اسلامی

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه