از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 735

هوش تجاری ، آموزش ، تحلیلگر ، نرم افزار و مقاله BI

هوش تجاری ، آموزش ، تحلیلگر ، نرم افزار و مقاله BI

هوش تجاری، به انگلیسی Business Intelligence یا به اختصار BI، یک فرایند است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را درک کنند و تصمیمات بهتری از طریق داده‌ها، اطلاعات و تجزیه و تحلیل انجام دهند. این فرایند نهایتا به منظور بهبود عملکرد و کارایی تجاری استفاده می‌شود.

هوش تجاری چیست ؟

هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده هاست. هوش تجاری، کلان داده ها یا Big Data را جمع آوری می کند و آنها را به اطلاعات معنادار، کاربردی و تحلیل شده تبدیل می کند. به طور کلی نقش هوش تجاری بهبود عملکردهای تجاری سازمان از طریق استفاده از داده های مرتبط است. شرکت هایی که به طور موثر از ابزارهای و تکنیک های هوش تجاری استفاده می کنند، می توانند داده های جمع آوری شده خود را به بینش های ارزشمندی در مورد فرآیندها و استراتژی های تجاری خود تبدیل کنند. سپس می توان از چنین بینشی برای تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت استفاده کرد که باعث افزایش بهره وری و درآمد می شود و منجر به تسریع رشد کسب و کار و سود بیشتر می شود.

ویژگی های هوش تجاری

  1. تجمیع و تحلیل داده ها: BI اطلاعات را از منابع مختلف مانند پایگاه داده ها و سیستم های مختلف جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند.
  2. گزارش دهی و داشبوردهای تصویری: BI به کاربران امکان مشاهده دقیق داده ها از طریق نمودارها، جداول و داشبوردها را می دهد تا این امکان فراهم شود که اطلاعات به صورت گرافیکی و با دسترسی آسان مشاهده گردند.
  3. استفاده از تحلیل پیشرفته: BI از روش ها و الگوریتم های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده استفاده می کند تا الگوها و روابطی که به نظر معمول می رسند را شناسایی کند.

کاربردهای Power BI

Power BI به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند هوش تجاری، امکانات بسیاری را فراهم می کند که در حوزه های حسابداری و مدیریت مالی بسیار کارامد است. این ابزار قادر است داده های مالی را به وسیله داشبوردها و گزارش های تصویری به تفسیر و تحلیل درآورده و همچنین از تحلیلات پیشرفته برای بهبود فرآیندهای مالی استفاده نماید.مهمترین اهداف Power BI در حوزه مالی شامل ساخت گزارش های مالی، تحلیل دقیق داده های مالی، پیش بینی و بررسی عملکرد مالی و ایجاد داشبوردهای مدیریتی برای نظارت بر عملکرد مالی شرکت است.

مزایای هوش تجاری

  • - تسریع و بهبود تصمیم گیری
  • - بهینه سازی فرایندهای تجاری داخلی
  • - افزایش سودمندی عملیاتی و بهره وری
  • - برطرف کردن مشکلات تجاری لحظه ای
  • - شناسایی روندهای نوظهور تجارت و بازار
  • - توسعه قوی تر استراتژی های تجاری
  • - فروش بالاتر و کسب درآمد جدید
  • - ایجاد برتری نسبت به شرکت های رقیب

کاربردهای هوش تجاری

موارد استفاده و کاربردهای خاص هوش تجاری در صنایع مختلف متفاوت است. به عنوان مثال: شرکت های خدمات مالی و بیمه ها از هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل ریسک در طی مراحل وام و تصویب سیاست استفاده کرده و محصولات اضافی را برای ارائه به مشتریان موجود بر اساس نمونه کارهای فعلی شناسایی می کنند. هوش تجاری به خرده فروشان در زمینه مدیریت بازاریابی، برنامه ریزی تبلیغات و مدیریت موجودی کالا کمک می کند. در حالی که تولیدکنندگان به هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل تاریخچه و عملیات کارخانه زمان واقعی استفاده می کنند و به آن ها برای مدیریت برنامه ریزی تولید، تهیه و توزیع کمک می کنند. شرکت های هواپیمایی و هتل های زنجیره ای از کاربران مطرح هوش تجاری برای مواردی مانند ردیابی ظرفیت پرواز و تعداد اتاق های رزرو شده، تنظیم قیمت ها و برنامه ریزی کارکنان استفاده می کنند. در سازمان های بهداشت و درمان، هوش تجاری و تجزیه و تحلیل برای تشخیص بیماری ها و سایر شرایط پزشکی و تلاش برای بهبود مراقبت و نتایج بیماران کمک کننده است. دانشگاه ها و سیستم های مدارس از هوش تجاری برای نظارت بر معیارهای عملکردی کلی دانش آموزان و دانشجویان و شناسایی افرادی که ممکن است به کمک نیاز داشته باشند استفاده می کنند.

در این رابطه می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید داشبورد مدیریت و ارتباط آن با هوش تجاری

کاربردهای هوش تجاری در حسابداری

1. تجمیع و تحلیل داده های مالی

بی آی ، BI امکان فراهم می کند که داده های مالی از منابع مختلف مانند سیستم های حسابداری، پایگاه داده ها و فایل های اکسل جمع آوری شده و تحلیل شوند. این امر به کارشناسان مالی کمک می کند تا الگوها، روندها و مشکلات احتمالی را در داده های مالی شناسایی کنند.

2.  ایجاد گزارشات مالی

Power BI به عنوان یکی از ابزارهای هوش تجاری، امکان ساخت گزارشات مالی و داشبوردهای تصویری را ارائه می دهد. این قابلیت به کارشناسان مالی این امکان را می دهد که با استفاده از نمودارها، جداول و گزارشات تصویری، داده های مالی را به صورت جامع و قابل فهم مشاهده نمایند.

3.  پیش بینی و بهبود عملکرد مالی

با استفاده از تحلیلات پیشرفته مخصوصاً مدل های پیش بینی، BI به کارشناسان مالی این امکان را می دهد که عملکرد مالی آینده را پیش بینی و ارزیابی کرده و اقدامات بهبودی را برنامه ریزی کنند. این می تواند بهبود روند تصمیم گیری و مدیریت مالی شرکت را تسریع بخشد.

4. مدیریت نقدینگی و موجودی

BI می تواند به شرکت ها کمک کند تا موجودی های خود و جریان نقدینگی را به صورت کامل و دقیق مدیریت کنند. این اطلاعات اساسی برای برنامه ریزی مالی و مدیریت مالی صحیح است.

BI و حسابداری

هوش تجاری به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه حسابداری و مدیریت مالی، از داده ها برای ایجاد ارزش و بهبود عملکرد استفاده می کند. با استفاده از قابلیت ها و امکانات BI، شرکت ها می توانند در فرآیند تصمیم گیری های مالی خود بهبود یابند و از تحلیل داده های مالی بهره وری بیشتری داشته باشند. ما در سری وبینارهای گروه نرم افزاری اوراش به بررسی کاربرد هوش تجاری در حسابداری پرداختیم. این وبینار که یکی از وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری بود در تاریخ یکشنبه 19 آذر ماه 1402 در استودیو اوراش برگزار گردید. در ادامه ویدئویی از گزیده صحبت های دکتر امیر مرادی را درباره هوش تجاری(BI) و کاربرد آن در حسابداری می توانید مشاهده نمایید. دکتر امیر مرادی کاندیدادی دکتری حسابداری دانشگاه شهید بهشتی،مدرس اولین دوره پایتون در حسابداری ایران،طراح اولین دوره علم داده در حسابداری ایران ، پژوهشگر علم داده می باشند.

اگر می خواهید از کارگاه ها ، وبینارهای رایگان اوراش مطلع شوید به صفحه سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری مراجعه نمایید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که امروزه جهان و جهانیان روز به روز هوشمندتر می شوند و لازمه هر کسب و کار به روز بودن است و بایستی برای حرکت در جهت این مسیر از سیستم های سنتی هر چه سریع تر فاصله گرفت.

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه