راهنمای مطالعه
Toggleکارپوشه سامانه مودیان ، آموزش و راهنمای نحوه ورود ، مشاهده و درج اطلاعات
کارپوشه سامانه مودیان چیست؟
کارپوشه سامانه مودیان به عنوان یک درگاه و پل ارتباطی میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور میباشد. مودیان در کارپوشه خود میتوانند تمامی اطلاعات مالیاتی خود اعم از: اظهارنامه مالیاتی، عوارض ارزش افزوده ثبت شده در برنامه مالی و… را مشاهده کنند. پروندهها و درخواستهای مالی و مالیاتی خود را پیگیری نمایند.
به عبارت دیگر اشخاص برای شروع فعالیت مالیاتی خود، ابتدا باید کارپوشه مالیاتی خود را ایجاد کنند؛ زیرا تمامی فعالیتهای مالی و مالیاتی در کارپوشه ذخیره و نگهداری میشود و محاسبه مالیات از این طریق انجام میگردد.
مودیان برای ورود به کارپوشه میتوانند از طریق نشانی https://tp.tax.gox.ir وارد سامانه مودیان شده و متعاقبا با درج نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سامانه احراز هویت، از طریق سیستم احراز هویت سازمان امور مالیاتی، وارد کارپوشه اختصاصی خود شوند.
پس از ورود به کارپوشه در صفحه زیر لیست پرونده های مالیاتی مودی نمایش داده می شود:
با انتخاب ورود به پرونده وارد صفحه میزکار می شوید که در آن خلاصه ای از وضعیت تعداد صورتحساب های دوره، میزان خرید و فروش و حد مجاز فروش دوره بصورت داشبورد نمایش داده می شود.
پس از انتخاب مدیریت پرونده مالیاتی از زیر گروه آن اطلاعات ثبت نامی مودی نمایش داده می شود که شامل اطلاعات تماس نشانی و اقامتگاه، اطلاعات شعب، پرونده اعضا، اطلاعات پرونده فعالیت ها-مجوزها و اطلاعات پرونده-اداره مالیاتی جهت کنترل صحت اطلاعات نمایش داده می شود.
از قسمت مدیریت کاربران امکان ایجاد کاربر فرعی جهت سهولت دسترسی به کارپوشه جهت انجام امور مالی وجود دارد.
در قسمت تعریف نقش امکان دسترسی کاربر فرعی ایجاد شده بصورت مشاهده یا دسترسی کامل امکان پذیر می باشد.
از منوی عضویت قسمت شرکت معتمد / سامانه دولتی، روش ارسال صورتحساب الکترونیکی بصورت زیر تعیین می گردد.
در مرحله دوم اگر نوع یک – با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب گردد اطلاعات با کلید شرکت معتمد ارسال می گردد و مودی موظف است اطلاعات صورتحساب های خود را در اختیار شرکت معتمد جهت ارسال قرار دهد و اگر با نوع 2 – با کلید مودی انتخاب شود از طریق نرم افزار حسابداری مودی به سامانه ارسال می گردد.
در مرحله سوم شناسه یکتا برای پوشش معتمد بصورت اختیاری انتخاب می گردد.
و در مرحله آخر شرکت معتمد با نوع کلید تعیین و ثبت می گردد
در این قسمت شناسه های یکتا حافظه مالیاتی ثبت شده نمایش داده می شود که جهت دریافت و فعالسازی شناسه یکتا بر روی قسمتی که با فلش نمایش داده شده را انتخاب می کنیم.
در مرحله اول نحوه ارسال صورتحساب تعیین می گردد اگر توسط مودی انتخاب شود از طریق نرم افزار حسابداری مودی به سامانه ارسال می گردد اگر توسط شرکت معتمد / سامانه دولتی با کلید مودی انتخاب گردد اطلاعات با کلید مودی ارسال می گردد و اگر توسط شرکت معتمد / سامانه دولتی با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب گردد اطلاعات با کلید شرکت معتمد ارسال می گردد و مودی موظف است اطلاعات صورتحساب های خود را در اختیار شرکت معتمد جهت ارسال قرار دهد.
در صورت ارسال با کلید مودی (گزینه اول و دوم) مسئولیت ارسال اطلاعات به سامانه بر عهده مودی است و با کلید شرکت معتمد / سامانه دولتی مسئولیت ارسال بر عهده شرکت معتمد / سامانه دولتی می باشد
در مرحله دوم شرکت معتمد / سامانه دولتی انتخاب می گردد.
در مرحله سوم کلید عمومی / گواهی امضا حافظه بایستی بارگزاری گردد.
راهنمای تهیه کلید عمومی و کلید خصوصی و CSR و ادامه مراحل را می توانید در صفحه سرویس تسهیل کننده صدور CSR اوراش دریافت کنید.
در قسمت صورتحساب های قبل از 26/03/1402 کلیه صورتحساب های الکترونیکی خرید و فروش و صادرات قبل از تاریخ مذکور قابل مشاهده است.
در منوی مدیریت صورتحساب قسمت صورتحساب خرید، صورتحساب فروش داخلی و صادرات کلیه صورتحساب های الکترونیکی صادر شده برای مودی توسط سایرین قابل مشاهده است که در این لیست اطلاعاتی شامل آخرین وضعیت صورتحساب، جزئیات، تائید و رد وجود دارد.
در منوی اقدام سریع امکان جستجوی صورتحساب وجود دارد. در منوی مدیریت قراردادها قسمت قراردادهای پیمانکاری امکان ثبت قرارداد اضافه گردیده است.
پس از انتخاب ثبت قرارداد جدید در مرحله اول نقش مودی در قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله دوم شماره اقتصادی پیمانکار یا شناسه هویتی به همراه کدپستی پیمانکار درج می گردد.
در مرحله سوم اطلاعات تکمیلی طرف مقابل یا همان پیمانکار با عنوان ثبت نام شده در سازمان امور مالیاتی به تائید مودی می رسد.
در مرحله چهارم نوع و تاریخ عقد قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله پنجم اطلاعات اصلی قرارداد و مبلغ پیش پرداخت و علی الحساب و نحوه پرداخت آن وارد می گردد.
و در انتها اطلاعات قرارداد توسط مودی به تائید نهایی می گردد.
در قسمت قراردادهای حق العمل کاری نیز امکان ثبت قرارداد اضافه گردیده است.
پس از انتخاب ثبت قرارداد جدید در مرحله اول نقش مودی در قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله دوم شماره اقتصادی پیمانکار یا شناسه هویتی به همراه کدپستی پیمانکار درج می گردد.
در مرحله سوم اطلاعات تکمیلی طرف مقابل یا همان پیمانکار با عنوان ثبت نام شده در سازمان امور مالیاتی به تائید مودی می رسد.
در مرحله چهارم نوع و تاریخ عقد قرارداد تعیین می گردد.
در مرحله پنجم اطلاعات اصلی قرارداد و مبلغ پیش پرداخت و علی الحساب و نحوه پرداخت آن وارد می گردد.
و در انتها اطلاعات قرارداد توسط مودی به تائید نهایی می گردد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که کاربرد اصلی و مهم ایجاد کارپوشه در سامانه مودیان این است، که از طریق کارپوشه میتوانید با سازمان امور مالیاتی کشور در ارتباط باشید. همچنین تمامی فعالیتهای مالی و مالیاتی خود را در کارپوشه مالیاتی خود مشاهده کنید؛ تا در محاسبه مالیات اشتباهی رخ ندهد. کاربرد دیگر کارپوشه مالیاتی این است که مودیان میتوانند از طریق کارپوشه، فرآیندهای مالیاتی خود را بررسی کنند و به سازمان ارائه دهند.
به منظور اطلاع از چگونگی تهیه افزونه ارتباط با سامانه مودیان در سیستم یکپارچه مالی اوراش با همکاران ما در واحد بازرگانی در تماس باشید.
نحوه دریافت شناسه کالا و خدمات را از این لینک دنبال کنید.