حساب تفصیلی

حساب تفصیلی

حساب تفصیلی یکی از سطوح حسابداری است که برای ثبت جزئیات دقیق‌تر حساب‌ها استفاده می‌شود و معمولاً زیرمجموعه حساب‌های معین است. در این مطلب با حساب تفصیلی بیشتر آشنا می‌شویم.

درعربی کلمه تفصیلی به معنی تشریح کردن و شرح دادن و فصل بندی کردن است، یعنی در حسابداری ما اگر بخواهیم حسابی را بیشتر شرح دهیم از حساب تفصیلی استفاده می نماییم.
مثلا در حساب های دریافتنی ، می توانیم بدهکاران شرکت را مشاهده کنیم.
نام شرکت ها به عنوان حساب تفصیلی در جدول تعریف حسابهای تفصیلی قرار می گیرد.
یا در مثال دیگر : حساب موجودی نقد به عنوان یک حساب کل در سرفصل های حسابداری استفاده می شود و حساب بانک ها به عنوان یک حساب معین در این حساب در نظر گرفته می شود.
حال اگر بخواهیم لیست حسابهای بانکی را ثبت کنیم میتوانیم به عنوان یک حساب تفصیلی ریز حسابهای بانکی را ثبت نماییم.

به عنوان مثال:  کل : موجودی نقد و بانک     معین : بانک ها    تفصیلی : بانک ملت

حساب تفصیلی شناور

به حسابی گفته می شود که در هر ثبت سند حسابداری بتوان سرفصل های کل و معین دلخواه را به آن نسبت داد. دراین روش حسابدار می تواند از تعدد تعریف های مشابه جهت ارتباط با سرفصل های معین جلوگیری نماید.

به طور مثال:

خانم کشفی با حساب تفصیلی 10001 کارمند یک شرکت است، یکبار ایشان به عنوان کارمند در کل و معین حساب های دریافتنی ثبت می شود، بار دیگر ایشان به عنوان کارپرداز شرکت ثبت می شود پس با همان حساب تفصیلی یک کل و معین جدید ایجاد می کنیم و اینبار به عنوان حساب کل پرداختنی ثبت می شود.

تفصیلی کل معین
خانم کشفی حساب های دریافتنی حساب های دریافتنی (شخص)
خانم کشفی حساب های پرداختنی حساب های پرداختنی (شخص)

 

اگر از حساب تفصیلی شناور استفاده نکنیم چه می شود؟

برای هر حساب باید یک حساب معین مشخص شود که این روش بسیار ساده در کدینگ حساب ها و صدور سند ها می باشد، اما در گزارش گیری ما را دچار مشکل خواهد کرد زیرا بابت هر حساب باید یک گزارشگیری جدا انجام دهیم؛ حالا فرض کنید میخواهیم به طور جداگانه از یک معین یک حساب شریک خود مطلع شویم باید مانده تمامی حساب های شخص را بگیریم و سرجمع آنها را حساب کنیم که این کار باعث از دست رفتن زمان زیادی می شود.

حساب تفصیلی چندسطحی

گاهی ما نیاز داریم که جزئیات بیشتری از حساب هایمان را داشته باشیم. پس از حساب تفصیلی چند سطحی استفاده میکنیم. یعنی زمانی پیش می اید که ما برای ثبت یک حساب نیاز به سطوح ریزتری از حساب ها داریم پس از حساب تفصیلی سطح دو استفاده می کنیم.

به طور مثال:

ما یک شرکت را در نظر می گیریم، به عنوان مثال می توان سرفصل فروش یک مجموعه را به شکل زیر دسته بندی کرد.

 

کل معین تفصیلی یک تفصیلی دو
حساب فروش نرم افزارهای اوراش مشهد شعبه دوم
حساب فروش نرم افزارهای اوراش تهران شعبه دوم

 

البته در برخی از نرم افزارها شما می توانید حساب های تفصیلی در چندین سطح مختلف را مشاهده نمائید. که اغلب نرم افزار ها دو سطحی می باشند.

1/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =

مطالب مرتبط

بارکد خوان چیست؟

 بارکدخوان دستگاهی است که اطلاعات دیجیتالی رمزنگاری شده در قالب بارکدها را تجزیه‌وتحلیل و آنها را رمزگشایی می‌کند. این دستگاه‌ها امروزه به شکل گسترده‌ای در بسیاری از فروشگاه‌ها و از کسب‌وکارها و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل و ثبت اطلاعات مختلف کاربرد دارند. در این مقاله ابتدا با بارکد و انواع آن آشنا می‌شویم و سپس به معرفی و بررسی بارکد خوان‌ها می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاردکس انبار چیست؟

کاردکس انبار یک ابزار مدیریتی است که برای ثبت و پیگیری ورود و خروج کالاها و مواد از انبار استفاده می‌شود. این ابزار به انبارداران و مدیران کمک می‌کند تا موجودی کالاها را دقیقاً کنترل کنند و از کمبود یا اضافه‌بودن موجودی جلوگیری کنند. درواقع، کاردکس انبار به معنای نوعی کارت یا سیستم ثبت است که اطلاعات مربوط به هر قلم کالا را در انبار شامل می‌شود.

چالش‌های سیستم مدیریت انبار

 انبارداری عبارت است از تمامی فرایندهای مختلفی که هدف آنها ارائه خدمت به مشتریان است. سازمان‌های تأمین‌کننده کالا و خدمات به‌منظور تأمین انتظارات مشتریان و پاسخگویی به سلایق و نیازهای متنوع آنها، باید به شکل مدون و اصولی برای مدیریت انبار خود برنامه‌ریزی کنند.