صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد گزارشی است شامل کلیهٔ ورودی ها و خروجی های نقدی یک موسسه یا بنگاه اقتصادی برای عملیات جاری و سرمایه گذاری خود در یک دوره مالی تعیین شده

برگرفته از کتاب استانداردهای حسابداری (استاندارد2 – تجدید نظر شده 1397) هدف از ارائه این گزارش، تدوین الزاماتی برای ارائه اطلاعات درباره تغییرات تاریخی نقد و معادلهای نقد واحد تجاری از طریق صورت جریانهای نقدی است.
صورت جریان وجوه نقد گزارشی است شامل کلیهٔ ورودی ها و خروجی های نقدی یک موسسه یا بنگاه اقتصادی برای عملیات جاری و سرمایهگذاری خود در یک دوره مالی تعیین شده. درک اینکه پولها از کجا میآید و  کجا مصرف میشوند میتواند شما را در انجام تعهدات مالی یاری کند.
شرکت های سهامی موظف به ارائه سه ماهه این گزارش در بورس می باشند. در این شرکت ها صورت جریان وجوه نقد همراه با مجموعه ای از توضیحات است که جزئیات بیشتری از این گزارش را ارائه می کند. این جزئیات یکی از اجزاء جدایی ناپذیر صورتهای مالی است.

طبقه بندی صورت جریان وجوه نقد طبق استانداردهای حسابداری ایران

1- جریانات نقدی ناشی از فعالیتهای عملیاتی
2- جریانات نقدی ناشی از فعالیتهای سرمایه گذاری
3- جریانات نقدی ناشی از فعالیتهای تأمین مالی

 

تفکیک جریانات نقدی ناشی از فعالیت های مجموعه بر اساس استانداردهای حسابداری ایران :

1- جریانات نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی :
این طبقه شامل فعالیتهای عملیاتی ، فعالیتهای اصلی مولد درآمد عملیاتی واحد تجاری است. این فعالیت ها ضامن تولید و فروش کالا و ارائه خدمات می باشد و هزینه ها و درآمدهای مرتبط در تعیین سود یا زیان عملیاتی در صورت سود و زیان منظور می شود .
2- جریانات نقدی ناشی از فعالیت های سرمایه گذاری :
این طبقه شامل جریان‏ های ورودی و خروجی نقدی مربوط به تحصیل یا فروش دارایی‏های عملیاتی (اموال، ماشین آلات و تجهیزات)، خرید و فروش سرمایه‏گذاری‏های کوتاه مدت و بلند مدت، دارایی‏های نامشهود و نیز پرداخت و وصول تسهیلات اعطایی به اشخاص مستقل از واحد تجاری به جز کارکنان می باشد.
3- جریانات نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی :
این طبقه شامل جریان‏ های ورودی و خروجی نقدی مربوط به فعالیت‏های تامین مالی (استقراض یا انتشار سهام) جهت دریافت وجه نقد برای واحد تجاری است. جریان‏ های خروجی نقد زمانی رخ می‏دهد که اصل مقادیر به مالکان و اعتبار دهند‏گان برگشت داده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 4 =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری  |  ۹ مهرماه