سیستم حسابداری مالی نرم افزار یکپارچه مالی و حسابداری اوراش (بخش دوم)

در ادامه ویدئو آموزشی اول که کلیات راه اندازی نرم افزار تشریح شده است، در این ویدئو جزئیات بیشتری از امکانات نرم افزار ارایه می شود.

متن ویدیوی سیستم حسابداری مالی نرم افزار یکپارچه مالی و حسابداری اوراش (بخش دوم)

وقت بخیر.
با ویدئو آموزشی نرم افزار حسابداری مالی اوراش در واقع ویدئوی تکمیلی آموزش سیستم مالی در خدمت شما عزیزان هستم.
در ویدئوی قبلی توضیح دادم خدمت شما در خصوص اینکه نحوه ی راه اندازی نرم افزار به چه شکل هستش.
که در مرحله اول کدینگ حساب رو درج میکنیم و بعد هم سند حسابداری و در ادامه هم گزارشگیری ها رو داشتیم.
اما در اینجا بریم سراغ یکسری از ابزارها و امکانات و توضیحات تکمیلی تر در رابطه با بحث راه اندازی نرم افزار.
اولین نکته ای که در رابطه با بحث توضیحات تکمیلی بخوام ارائه کنم خدمت شما بحث ایجاد کد حساب تفصیلی هستش.
ببینید در رابطه با ایجاد کد حساب تفصیلی یا در واقع کاربر و اپراتوری که کد رو میخواد ایجاد کنه با توجه به اینکه تنوع کدها در خانواده تفسیری زیاد هستند، رنج های کد مورد نظر خود را ایجاد می کند و به طور مثال کد را اضافه می کند.
مثلا اگر خانواده مشتری با 10 هزار.
طبق این اطلاعات نمونه ای که ما اینجا داریم هستش xml را قرار است ایجاد کند یا اینکه از ابزارهای ایجاد کد در نرم افزار استفاده می کنیم.
به این ترتیب که ابتدا در قسمت تنظیمات نرم افزار وارد می شویم.
در همین تب عمومی در انتهای فرم تعریف حسابها را به دو شکل دستی و بر اساس ابزار گروه حساب می توانید داشته باشید که من روی ابزار گروه حساب تنظیم کردم و ثبت و از فرم خارج شدم.
حالا نکته ای که بوجود خواهد آمد این هست که در قسمت تعریف حساب تفصیلی وقتی که کاربر کلیک میکنه روی دکمه جدید در واقع کد جدیدی رو می خواد ایجاد کنه این پنجره باز میشه.
در این پنجره اتفاقی که می افتد این است که من عنوان تفصیلی مورد نظرم را می خواهم بدهم.
به طور مثال آقای امید.
مثلا فرض بفرمایید حامدی.
آقای امید حامدی را بر اساس یکی از پنج آیتم اصلی نرم افزار که در بخش حساب های در بخش حساب های تفصیلی باید تفکیک را انجام دهیم انتخاب می کنیم.
نوعش چی هست؟
شخص، بانک، تنخواه، صندوق و یا هزینه درآمد به عنوان شخص.
اما پارامترهای مربوط به گروه اصلی و گروه فرعی اینها را ما در زمان ایجاد نرم افزار می توانیم خودمان یا در ادامه مسیر می توانیم این کدینگ را کسی که در عملیات استقرار و راه اندازی سیستم را انجام می دهد می تواند تعیین کند.
به این ترتیب که حالا من مثالش را فعلا بزنم بر اساس پارامتر گروه اصلی، تفصیلی، آیتم اشخاص و سایر حساب ها را انتخاب می کنم.
در زیر مجموعه اشخاص و سایر حساب ها به طور مثال مشتریان.
دقت بفرمایید بعد از اینکه گروه اصلی و فرعی رو انتخاب میکنید با دکمه جدید کد مورد در واقع بر اساس دسته بندی های نرم افزار ایجاد و تخصیص داده میشه. 11.
آقای حامدی در گروه حساب ها هم کد ها میاد.
میشه حالا من یه اشاره ای بکنم در رابطه با بحث نحوه ساختار و کدگذاری گروه حساب های تفصیلی از این فرم خارج میشیم.
در قسمت مبانی تعریف حساب ها، گروه بندی حساب ها رو که کلیک کنید این پنجره برای شما باز میشه.
در زمان راه اندازی نرم افزار معمولا همکاران من در بحث پشتیبانی و راه اندازی سیستم فایل کدینگ پیش فرض رو میذارن اما شما میتونید بنا به سلیقه و نیاز خودتون اونها رو کم و زیاد کنید.
به طور مثال در این اطلاعات نمونه ای که ما با همدیگه داریم روی صفحه داره اعلام میکنه که تفصیلی های ما شامل این دسته ها هستند.
حساب های نقدی و اموال.
هزینه ها و اشخاص.
و خود اشخاص را در یک سطح دیگر ریز کرده و تحت عنوان سهامداران، پرسنل، ویزیتور، تامین کننده، مشتری و الی آخر.
برای هر کدام از این گروه های فرعی هم بازه کد در نظر گرفته شده 50 تا 60.
یعنی اگر مشتری جدیدی را کاربر بخواهد ایجاد کند گروه اصلی و فرعی و مشتریان نرم افزار این بازه کد را جست و جو می کند و اولین کد خالی را پیشنهاد می کند و به کاربر پس از تعیین این بازه کد تعدادش به طور مثال اینجا من هزار تا کد رو می تونم برای مشتری بزنم حالا در بعضی مجموعه ها این هزار تا خیلی زیاده.
در بعضی از مجموعه ها هزار تا خیلی کمه.
در نتیجه اون کسی که داره نرم افزار رو راه اندازی می کنه این بازه کد رو باید تعیین کنه.
امکان دیگه ای که این ابزار گروه بندی به کاربر میده این هست که میتونه یک گروه تفصیلی خاص رو به طور مثال مشتریان رو محدود کند که این مشتریان با چه کل و معینی یعنی چه.
بحث وابستگی تفصیلی را میتونیم اینجا لحاظ بکنیم بگیم این گروه اصلی و فرعی فقط از این کل معین در زمان صدور سند حسابداری اجازه داره استفاده بکنه.
ابزار دیگه ای که این صفحه به ما میده جدا از بحث انتخاب شعبه که کدوم شعبه و کدوم گروه تفصیلی رو میتونه داشته باشه کاربر خیلی اهمیت داره.
به طور مثال یکی از پارامترهایی که حالا مثالش عینی تر هستش چند نفر توی شرکت دارن کار میکنن.
اما شما در رابطه با بحث حساب بانک فقط یک گروه از پرسنل اجازه دارن.
مثلا فرض کنید که مسئول صندوق و مدیر مالی اجازه دارن که موجودی ها رو ببینن.
پس من میتونم در واقع کاربری که سطح دسترسی ادمین رو داره میتونه تعیین بکنه چه کاربرانی اجازه دارند.
در واقع اطلاعات مربوط به این گروه حساب را مشاهده کنید و دسترسی داشته باشید.
خب برگردیم سراغ نحوه ایجاد کد.
پس ابزار گروه اصلی و فرعی رو به سلیقه خودتون میتونید بچینید.
این گروه اصلی و فرعی که عرض می‌کنم به سلیقه.
شاید یک نفر بخواهد مشتریان و تفصیلی هایش را، گروه مشتریان را بر اساس منطقه جغرافیایی بدهد.
به طور مثال تهران، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز هر کجا می‌تواند برود.
فرضا یک گروه تعریف کند تحت عنوان مناطق جغرافیایی مشتریان و در گروه فرعی اسامی شهرها را بگذارد.
به همین ترتیب قابلیت‌های مختلفی را در خانواده، هزینه ها در خانواده، اقلام دارایی های ثابت و سایر حساب‌های دیگر می‌توانید برای آن استفاده کنید.
پس این شد نحوه ایجاد کد تفصیلی با استفاده از ابزار.
یا اینکه کلا غیرفعالش کنید و خودتان کدگذاری را انجام دهید.
آیتم بعدی که داریم در رابطه با بحث.
توضیحات تکمیلی نرم افزار.
بحث تعریف حساب.
تعریف بابت تعریف بابت را با شرح ردیف سند حسابداری اشتباه نگیرید.
توی این نرم افزار شما از ابزار بابت برای جایی استفاده میشه که به طور مثال زمانی که یک تفصیلی را شما ایجاد میکنید اون حساب تفصیلی در بحث کل و معین پیش فرض.
به طور مثال ما اگر تفصیلی را تعریف کردیم و این کل معین پیش فرض صرفا در رابطه با سایر زیرسیستم ها که ورود اطلاعات را کردید مورد استفاده قرار میگیره.
در نتیجه پس اگر قرار هست که از برگه های زیر سیستم سند حسابداری ایجاد بشه، کل ما این پیش فرض را باید لحاظ کنید.
اما ابزار بابت چی کار میکنه؟
بنا به هر دلیلی شما در یک برگه زیر سیستم خواسته باشید کل معینی به غیر از کل معین پیش فرض را در زمان صدور سند حسابداری اتومات استفاده کنید.
از ابزار بابت در برگه ها استفاده میکند.
من فقط یک مثال و اشاره کوچکی را اینجا داشته باشم.
اگر دیتا و اطلاعات داشته باشم فرض بفرمایید فاکتور خرید.
اینجا در فاکتور خرید که من مثلا فرض کنم از بیمه ایران میخوام خرید رو انجام بدم و بیمه رو بخرم تحت عنوان حساب های پرداختنی.
بنا به هر دلیلی ماهیت کل ماشین رو میخوام چیز دیگه ای انتخاب کنم.
پس با استفاده از ابزار بابت این برگه که دارم در واقع ثبت شده است و سند حسابداری گرفته شده.
اگر خواسته باشم سند حسابداری به غیر از ماهیت به طور مثال حسابهای پرداختنی منتقل بشه به سند حسابداری با استفاده از ابزار بابت میتونم این رو تغییر بدم به این ترتیب که کد یک عنوان براش ایجاد میکنم مثلا همین اطلاعاتی که روی صفحه هست. حسابهای دریافتنی. حسابهای پرداختنی.
میتونم این کل معین رو جایگزین کل پیش فرضی که در تفصیلی ایجاد شده بود استفاده کنم؟
بریم وارد سند حسابداری بشیم.
یه سری از ابزارهای مربوط به سند حسابداری رو که در نسخه ابتدایی توضیح داده نشده رو با هم مرور کنیم.
اولین موضوعی که پیش میاد بحث مبنای صدور سند حسابداری.
ببینید همون طور که میبینید ردیف ها و ردیف ها به رنگ سفید هستند و یا ردیف هایی که در بعضی از برگه ها رنگی هستند.
تفاوت این ها سر این موضوع هست که این برگه که رنگی هست بر اساس یک برگه زیر سیستمی ایجاد شده و سند اتومات براش خورده.
اما این برگه که در واقع حالا این رو من حذفش بکنم.
این برگه که اینجا ردیف ها سفید هستند عملا در واقع اپراتور مالی خودش دستی اومده و سند حسابداری رو ثبت کرده.
اما در رابطه با برگه های مربوط به زیر سیستمی این قابلیت رو داره که اگر شد زیر سیستم بر اساس چه برگه ای بوده.
نوع برگه میشه فاکتور خرید، شماره برگه ی دو روی شماره ی برگه که کلیک کنید با ماوس تصویر مربوط به آن برگه زیر سیستم را هم حتی من می‌توانم ببینم که چه چیزی بوده که باعث ایجاد این تراکنش مالی شده و سند حسابداری رو ایجاد کرده.
نکته قابل توجه شما میتوانید همین جا اگر دسترسی داشته باشید کاربری که به برگه زیر سیستم مراجعه میکند اگر دسترسی داشته باشد خیلی راحت میتواند همین جا برگه را از ابتدا سند حسابداری اش را حذف کند و اگر از ثبت تایید خارج کند ویرایش مورد نظرش را در همین لحظه انجام دهد و مجددا همین مسیر ثبت تایید و سند حسابداری رو داشته باشه.
موضوع بعدی در رابطه با بحث شماره.
شماره هایی که توی برگ سند حسابداری دارید یک شماره برگه هست و شماره سند و دوستانی که ورژن و نسخه دارایی شعبه ما را داشته باشند.
شماره سند شعبه هم در اینجا هست اما باید دقت بفرمایید که در زمان ایجاد برگه اولین شماره ای که اختصاص داده میشه شماره برگه هستش.
شماره برگه یک شماره یونیک هستش که در واقع اختصاص داده شده به این برگه سند حسابداری.
اما شماره سند حسابداری شماره ای هستش که مسلما طبق اون دستورالعمل های دفتر نویسی و صدور اسناد حسابداری به موازات تاریخ باید این شماره سند در واقع تطبیق داشته باشه.
حالا روال کار به این ترتیب هستش که در این نرم افزار به محض اینکه شما یک سند حسابداری رو ایجاد می کنید، خود نرم افزار تاریخ سند های حسابداری را سورت میکنه.
اصطلاحا یعنی چی؟
یعنی اگر من قبل از این تاریخی که الان توش قرار گرفتم و سند حسابداری رو زدم سند حسابداری به قبل از این تاریخ بزنم، تمام سند های حسابداری تاریخ سند ایجاد شده را شیفت میده.
بعد از اون روز و در لحظه دوباره شماره گذاری اسناد رو انجام میده.
پس دقت بفرمایید که همیشه شماره و تاریخ سند حسابداری تون به موازات هم پیش میره.
اما اگر بنا به هر دلیلی نمی خواین از این قابلیت استفاده کنید به یک مثال شما هم عرض کنم خدمتتون که فرضا حسابدار میگه آقا جون من تا سه ماه اول سال گزارشات فصلی رو رد کردم و گزارشات هیئت مدیره رو دادم و دفاتر رو بستم.
اگر بخواهید و در واقع نمی خواد شماره سندهای حسابداری در بازه ای که کارهای عملیات مالی و تراکنش های مالی رو ثبت و ضبط کرده و تمام شده و بررسی هاش رو انجام داده.
کاری که می تونیم انجام بدیم از ابزار های کنترلی نرم افزار دقت بفرمایید.
در قسمت تنظیمات وارد میشم.
یک آیتم داریم تحت عنوان حفاظت از اطلاعات.
اینجا شما میتونید بازه زمانی اسناد حسابداری تون رو اصطلاحا فریز کنید.
به طور مثال اگر سه ماهه اول سال رو تموم کردیم میایم میزنم 31.
اتفاقی که می افته اینه که قبل از تاریخ 15 به هیچ عنوان بالاترین سطح کاربری هم اجازه ی ویرایش اطلاعات مربوط به سند حسابداری رو نداره.
یا میتونم برم براش میزان در نظر بگیرم؟
اگر دارم میگم ده روز روزشمار ده روز سیستم اجازه ی ویرایش اسناد ده روز قبل خودش رو از کاربر میگیره و به همین ترتیب میره جلو.
این قابلیت رو شما میتونید حتی برای هر کدام از زیر سیستم ها هم به طور مجزا استفاده کنید.
انبارگردانی انجام دادید؟
بعد از انبارگردانی دیگه اطلاعات مربوط به قبل از اون تاریخ رو میخواید در واقع قابلیت ویرایش رو نداشته باشه و در رابطه با سایر برگه ها.
خب برگردیم داخل سند حسابداری اگر نخواستید دوباره شماره گذاری اسناد بازه ی قبلی شما رو تحت تاثیر قرار بده، شماره های سند قبلی رو تحت تاثیر قرار بده.
میتونید از ابزار فیریز استفاده کنید و یا اینکه در واقع اپراتور ها رو توجیه کنید که شماره گذاری و تاریخ سند حسابداری به این ترتیب پیش میره.
در این قسمت بالا سمت چپ شما دو تا آیتم رو.
روی فلش به سمت پایین.
دو تا ابزار دارید تحت عنوان بر اساس شماره سند.
بر اساس شماره برگ.
یعنی در واقع قبلی بعدی را که دارد برای شما برگه ها رو نشون میده سوال میکنه که بر اساس شماره برگه من این برگه ها را سورت بکنم.
برای نمایش دادن یا بر اساس شماره سند حسابداری.
آیتم بعدی که داریم بحث ضمائم هست.
ببینید ضمائم الکترونیک را خیلی راحت می توانید پیوست سند حسابداری تان بکنید.
در این نرم افزار محدودیتی از نظر پیوست فایل ضمیمه ندارید.
فایل ضمیمه عموما تصاویر مدارکی هست که تراکنش مالی را شما انجام دادید و ثبت و ضبط را انجام دادید و یا هر فایل دیگری را که شما در واقع نیاز دارید که سند حسابداری تان را ضمایم را پیوست بکنید.
فایل تصویری هست.
فایل ویدئویی اگر باشد یک فایل اتوکد اگر باشد.
فایل پی دی اف باشد و داکیومنت به هر شکلی.
هر فایلی که روی کامپیوتر معنی بده شما میتوانید پیوست سند حسابداری بکنید که عموما هم همان تصویر مدارک و مستندات پیوست سند حسابداری هست که ضمیمه میکنند که خب حالا خدای نکرده اگر قرار باشه که سوابق به هر دلیلی از بین بره یا آرشیوی رو بخواهید برای خودتون داشته باشید میتونید با استفاده از این ابزار این کار رو انجام بدید.
آیتم بعدی که دارید بحث یادآوری هستش.
حالا برای اگر که خودتون تنها دارید از نرم افزار استفاده میکنید یا به شکل شبکه و گروهی دارید استفاده میکنید میتونید برید در واقع یک متنی رو برای یادآوری خودتون و یک رسیدگی رو برای خودتون یا کاربران شبکه تعریف بکنید.
شرایط تکرارش رو میتونید داشته باشید و در شبکه شیرش بکنید که در بازه زمانی مورد نظرتون اون تکرار و آلارم رو برای شما داشته باشه.
آیتم بعدی بحث وقایع کاربران.
ببینید این وقایع کاربران یک ابزار بسیار کاربردی می‌تواند باشد از چند جهت تا خدای نکرده اگر که اشتباهی سهوا یا عمدا توی نرم‌افزار افتاده باشد و اتفاق افتاده باشد، خیلی راحت می‌توانید با این گزارش آن را ردیابی کنید.
در این گزارش کلیه رفتارها و حرکاتی را که کاربر در نرم افزار انجام داده باشد را به شما نمایش می‌دهد.
به این ترتیب که مثلا فرض بفرمایید الان ما داخل سند حسابداری هستیم.
کاربر سند حسابداری را ایجاد کرده، ویرایش کرده، حذف کرده، چه کاری را انجام داده؟
حتی در رابطه با اطلاعات حذف آیتمی را که حذف کرده مشخصاتش را اینجا برای من و شما نمایش می‌دهد.
از پای کدام کامپیوتر بوده؟
پشت کدام سیستم بوده و کدام دوره مالی با کدوم کاربر وارد نرم افزار شده و این تغییرات رو انجام داده؟
در واقع این گزارش به نوعی اسمشو میشه گذاشت گزارش جعبه سیاه.
نرم افزار کلیه اتفاقاتی رو که در نرم افزار اتفاق افتاده رو میتونید اینجا رصد کنید.
ابزار بعدی ماشین حساب هست.
شما روی هر سلول عموما عدد و رقم دیگه که قرار می گیرید اگر نیاز دارید قبلش یک عمل ضرب و تقسیم یا جمع و تفریق رو انجام بدید میتونید اینجا انجام بدید.
و در نهایت اگر که حالا اون حاصل رو میتونید با استفاده از کلید F9 روی هر سلولی که قرار گرفته باشید به محض اینکه دکمه پخش رو بزنید اطلاعات به اون سلول منتقل میشه.
ابزارهای دیگه ای که توی این نرم افزار توی این فرم هست یکی بحث ابزار گروهی ثبت و تایید اسناد.
به طور مثال در مجموعه داریم کار میکنیم که اینجا در واقع مدیر مالی یک حسابدار دارد که اطلاعات را در.
وضعیت ثبت قرار می‌دهد و مدیر مالی بعد از کنترل کردن می خواهد این را تایید کند.
خیلی راحت می شود بازه اسناد مورد نظرتان را فیلتر کنید و یکی از این عملیات ثبت و یا برگشت از ثبت، تایید و یا برگشت از تایید را می توانید با در نظر گرفتن سطح دسترسی که کاربر توی نرم افزار دارد تغییرات را انجام دهید.
پارامتر بعدی که داریم ابزار کپی سند هست که خب حالا در یک دوره مالی یا بیش از یک دوره مالی را خارج از یک دوره مالی شما می توانید سند های مورد نظرتان را از مبدا انتخاب کنید و به مقصد یا حتی دوستانی که در واقع بیش از یک بانک اطلاعاتی از نرم افزار را خریداری کرده اند و دارند استفاده می کنند و می توانند این انتقال و جابجایی ها و حتی در زمان انتقال از آیتم سند معکوس هم استفاده کنند و سند شان را رو ایجاد کنن.
خب برسیم به یکی از ابزارهای بسیار جذاب و پرکاربرد در این نرم افزار اکسل.
اکسل اعم از اینکه شما بخواید اطلاعات رو از داخل نرم افزار اوردنش به نرم افزار به محیط اکسل انتقال بدید و یا اینکه بخواهید دریافت داشته باشید.
در رابطه با انتقال و دریافت یکی اینکه این ابزار در تمامی فرم های نرم افزار شامل فرم های مبانی، برگه های عملیاتی و گزارشات این قابلیت رو شما دارید.
پس دقت بفرمایید در رابطه با بحث ارسال که ساده تر هستش من توضیح بدم در تمام گزارشات و فرم ها ابزار انتقال اکسل رو دارید که خب حالا یا کل اطلاعات رو انتخاب میکنید و ارسال میکنید و یا اینکه نکته جذابش در این نرم افزار اینه که با استفاده از ماوس یا صفحه کلید بخشی از صفحه رو میتونید برای خودتون انتخاب کنید و صرفا اون قسمت رو با کلید کنترل و کپی میگیرید و در محیط اکسل به طور مثال.
حالا من یک فایل اکسل رو باز میکنم اینجا میتونید با کنترل.
یا پیست رو انجام بدید.
صرفا اطلاعاتی رو که مربوط به اون کادرهایی که شما انتخاب کرده بودید رو برای شما انتقال میده.
این قابلیت رو در تمام فرم های نرم افزار دارید.
خب نکته جذاب تر از بحث ارسال به محیط اکسل، دریافت از اکسل هستش.
توی این نرم افزار.
حالا من میخوام یکسری اطلاعات رو دریافت و ثبت کنم و برگه جدید رو بزنم.
برای انتقال اطلاعات مثلا ردیف های سند حسابداری من اگر یک فایل اکسل داشته باشم و این حرکت رو انجام بدم.
دریافت اطلاعات از اکسل.
به محض اینکه دریافت اطلاعات از اکسل رو میزنید این پنجره باز میشه.
توی این پنجره میخوام چیکار بکنم؟
توی این پنجره من قرار هستش که بر اساس این گام هایی که اینجا داره نمایش میده بنده فایل اکسل مورد نظرم رو توی کامپیوتر پیدا کنم. مرحله بعد.
حالا حتی اگر شیت مختلفی هم داشته باشه شیت مورد نظرم رو انتخاب میکنم.
دقت بفرمایید که این فایل هر پسوندی از اکسل رو داشته باشه قابلیت لود رو داره.
ایکس ال اس باشه، ایکس ال ایکس باشه یا هر فرمتی؟
هر ورژنی از فایل اکسل.
خب میریم مرحله بعد.
نکته اصلی و اساسی در رابطه با بحث انتقال اطلاعات از اکسل به نرم افزار اورانژ در هر فرمی اعم از مبانی و برگه های عملیاتی این خواهد بود که شما مثلا فرض بفرمایید که اگر اینجا داخل سند حسابداری هستم نرم افزار به من اعلام میکنه که من برای اینکه بخوام اطلاعات رو انتقال بدم حداقل این پارامترها رو باید به من بدید.
این هم به این ترتیب هست که یک جدول تطبیق اینجا ایجاد میکنم.
یعنی فایل اکسل من سلول کد کلی رو که من میخوام به نرم افزار منتقل کنم معادل کدام ستون فایل اکسل شما هست؟ انتخابش می‌کنم.
دقت بفرمایید که فرقی هم نمی‌کند که اون عنوان لاتین باشه یا فارسی باشه به هر شکل.
فقط من قرار است که این جدول مپینگ یا همان تطبیق را بخواهم انجام بدهم.
معین را با معین انتخاب می‌کنم یا هر اسمی که وجود داشته باشد و از نظر شما آن در واقع سطح معرف آن سطح حساب و کدی هست که نرم‌افزار نیاز دارد.
تفصیلی دوم را هم به همین ترتیب انتخاب کردم.
شرح ردیف اگر داشته باشید که معادلش دقیقا همان شرح ردیف را در فایل اکسل دارم و مبلغ بدهکار مثلا و مبلغ بستانکار که در آن فایل اکسل نمونه‌ای که ما داریم تحت عنوان بس هست.
همان طور که دقت می‌فرمایید آمدم فایل های اکسل را نظیر به نظیر فایل های مورد نیاز برنامه قرار دادم.
می‌روم مرحله بعد.
مقادیر مورد نیاز انتخاب کنید.
مرحله بعد آیا اطمینان دارید؟ بله.
ببینید عملیاتی که داره اتفاق می افته به این ترتیب هست که نرم افزار همزمان با انتقال اطلاعات فایل اکسس به محیط نرم افزار اورانژ کنترل‌هایی رو هم داره انجام میده.
یعنی به طور مثال اگر کد کلی وجود نداشته باشه تو اون فایل اکسل به شما اجازه انتقال اطلاعات رو نمیده.
یا به طور مثال دیگه در ستون مبلغ دیگه حروف معنی نمیده که من بخوام حرف رو توی ستون مبلغ بخوام انتقال بدم یک همچین کنترل‌هایی رو برای شما انجام میده و علاوه بر اینکه اون ردیف‌هایی رو که در واقع قابلیت انتقال رو دارند انتقال رو برای شما میزنه، ردیف‌هایی رو هم که قابلیت انتقال رو ندارند رو همین جا پیغام خطا رو میده و حتی در قالب یک فایل اکسل مجزا اون فایل‌های خطا رو یعنی ردیف هایی رو که نتونسته انتقال بده رو در واقع نمایش میده که میتونید بعدا مجددا اونها رو اصلاح کنید و با همون مسیری که اومدیم فایل رو الان انتقال دادیم.
فقط اون پارامترهایی که ایراد داشته رو هم میتونید مجدد انتقال بدید.
حالا من این پنجره رو ببندم.
همین طور که دقت میکنید فایل مربوط به دیتا و جزییات مربوط به فایل اکسل من در کسری از زمان به داخل سند حسابداری منتقل شد.
سند حسابداری مون که اطلاعاتش تراز باشه قطعا قابلیت ثبت و.
حالا این بحث تفضیلی رو قبلا براتون توضیح داده بودم و تائیدش رو میتونیم داشته باشیم.
خب بعد از ابزارهایی که توی سند حسابداری هستش که در ویدئوی اول و دوم به شما توضیح دادم، برید سراغ سایر پارامترهایی که توی ستون حسابداری مالی هستش.
خب اکثرا مشخصه بحث بستن حسابهای میاندوره ای رو دارید.
شما که بازه ای از کدینگ رو در بحث مبدا انتخاب میکنید و به چه حسابی قرار هست بسته بشه و تهاتر بشه؟
اگر در طی دوره به شکل گروهی میخواید یک مانده حسابی رو در واقع تهاتر کنید و ببندید به حساب دیگه ای.
در رابطه با بستن حسابهای سود و زیان پایان دوره هم به همین ترتیب.
حالا اون سرفصل حساب مربوط به سود و زیان جاری تون رو در سطح کل، معین، تفصیلی و تفصیلی رو اگر داشته باشید انتخاب می کنید و نرم افزار در اون تاریخ مانده گیری رو انجام میده و بستن حسابها رو براتون خواهد داشت.
بحث تجمیع اسناد حسابداری اگر نیاز داشته باشید خصوصا اون دوستانی که ورژن شعبه ما رو دارن و براشون کاربردی هستش میتونید این حرکت رو انجام بدید که اسناد حسابداری تون رو تجمیع کنید.
پارامترهای بحث سند اختتامیه که در پایان دوره مالی مورد استفاده قرار میگیره گزارش اسناد حسابداری.
در بحث گزارشات مسلما گزارشات ترازها و دفاتر بسیار پرکاربرد هستش.
گزارش ترازنامه سود و زیان رو دارید در نرم افزار اکسل.
یه گزارش هستش که بنا به نیاز و در واقع اون اطلاعاتی رو که میخواید میتونید هر کدوم از این پارامترها رو انتخاب کنید.
من وقت شما رو برای جزییات بیشتر اینها نمیگیرم.
دفاتر روزنامه و کل بحث همچنان که هنوز بحث تحریر دفاتر مطرح است.
شما می‌توانید مثلا در رابطه با بحث دفتر روزنامه چیدمان اسنادتان را جهت دفتر نویسی می‌توانید انتخاب کنید و به ازای هر سند ماهیانه یا لیست سفارشی داشته باشید یا حتی بنا به نوع تحریر دفترتان، بیست و شش ردیف یا بیست و هفت ردیف.
می‌توانید این نوع چیدمان را داشته باشید که به شما کمک بکند.
در بحث تحریر دفاتر اعم از دفتر کل و دفتر روزنامه خلاف ماهیت را دارید که نرم‌افزار می‌آید گزارشی را به شما می‌دهد که در اساس ماهیت گروه حساب که شما دارایی، بدهی، سرمایه و هزینه درآمد را انتخاب کردید، نرم افزار با ماهیت بدهکار و بستانکار بودنش مانده گیری می‌کند و اگر مغایرت داشته باشد این به شما نمایش می‌دهد که خب مسلما قبل از بستن حسابها در پایان هر دوره مالی و گزارشات و دفاتر قانونی بهتر این است که این گزارش را قطعا تهیه کنید.
گزارش و کاربرگ ها هم که از خانواده گزارش سطوح حساب است که شما میتوانید فیلترهایی را بر اساس سطوح حساب کل معین و نوع گردش هایی که این حساب کل معین با چه تفصیلی هایی یا جابجایی هایی را که بخواهیم انجام دهیم.
حساب تفصیلی با چه حسابهای کل و معین گردش داشته؟
حرکت های ماتریسی را میتوانید در رابطه با بحث تولید گزارشات کاربرگ از نرم افزار استفاده کنید.
آیتم بابت همانطور که عرض کردم خدمت شما میتوانید در یک سطح حساب کل و معینی را که برای زیرسیستم ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.
با استفاده از این فیلتر میتوانید گردش هایی را که در برگه های زیر سیستم داشته را اینجا گزارشگیری کنید.
تصمیم دارم که بعد از بستن حساب ها یک ابزار کمکی نرم افزار هست که شما بعد از اینکه سود را در واقع تعیین کردید میتوانید با استفاده از این فرم به تفکیک سهامداران و درصد سهمشان این مبالغ سود را سرشکن کنید.
اما ابزار صدور سند حسابداری از زیر سیستم و ابزار حذف آن چه کاری را انجام می دهد؟
همان طور که از اسمش پیداست مربوط به برگه های زیر سیستم است که شما میتوانید به شکل گروهی و بر اساس بازه تاریخی و شماره برگه فیلتر هایتان را انجام دهید.
به طور مثال در یک سند حسابداری کلیه عملیاتی را که در قسمت دریافت پرداخت اتفاق افتاده را برای من منتقل کن.
خب این در بحث اصلی میشه چیدمان اسناد حسابداری که در واقع مدیر سیستم، مدیر مالی، مسئول حسابداری و مسئول صدور اسناد باید اشراف داشته باشه که نحوه ایجاد سند حسابداری و چیدمان را به چه شکل میخواد توی سیستم لحاظ کنه، سند ها ادغام بشن یا اینکه به ازای هر برگه یک سند حسابداری جدا بزنه؟
این دیگه به سلیقه و در واقع دستور العمل های داخلی هست که در آن شرکت برای این کاربر در رابطه با بحث حسابداری مالی مورد استفاده قرار بده.
آیتم بعدی که در رابطه با بحث حسابداری مالی من فقط بخواهم اشاره کنم بحث سند افتتاحیه هست.
دوستانی که سند افتتاحیه رو تک سیستم حسابداری مالی رو دارند که خب مسلما همینجا میاد مستقیم در اولین دوره مالی که از نرم افزار استفاده میکنه سند حسابداری رو میزنه.
عزیزانی هم که زیرسیستم ها رو دارند باید از قسمت مانده‌های اول دوره که در واقع آموزش های بعدی زیر سیستم ها ارائه میشه اونجا.
حالا جزئیات بیشتر و کامل تری رو خواهیم داد که میتونید از اون استفاده کنید.
نکته بعدی هم برای بحث دوره مالی در پایان هر دوره مالی این قابلیت رو دارید که دوره مالی جدید رو میزنید و با این امکان که بدون بستن حسابها بدون نیاز به بستن حسابها دوره مالی جدید برای شما ایجاد میشه و شما میتونید کار را به شکل موازی همچنان که در دوره مالی قبل این کار را انجام دادید ادامه بدید و هر زمان که دیگر تغییرات در دوره مالی قبل تمام شد بستن حسابها را انجام دهید و یا حتی اینکه قبل از اینکه بستن حسابها رو انجام بدید تغییراتی را که بخواهید در دوره مالی جدید به صورت لحظه ای برای شما نمایش داده خواهد شد.
خب امیدوارم که این ویدئو کمک کنه به شما در رابطه با بحث راه اندازی و استقرار نرم افزار.
در پایان بعد از اینکه ویدئو را مشاهده کردید و در محیط نرم افزار فعالیت انجام دادید، اگر باز هم برایتان جای سوال و ابهام و مشکلی بود میتوانید با شماره های شرکت تماس بگیرید.
به محضی که تماس بگیرید شماره بسته نرم افزاری رو از شما سوال میکنه و شماره بسته رو که وارد بکنید بلافاصله وصل میشید به اپراتور که این دوستان هم در این طرف سابقه و رزومه ارتباطی شما را دارند و پاسخگوی شما خواهند بود.
موفق و پیروز و سربلند باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + بیست =

اشتراک گذاری با دیگران

آخرین اخبار

واسط سامانه مودیان اوراش

30% تخفیف ویژه سامانه واسط مودیان اوراش را از دست ندهید!!

فرصت باقی مانده تا پایان زمان استفاده از تخفیف 30 درصدی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه