متن ویدیوی آموزش نحوه صدور صورتحساب در واسط اوراش
وقت بخیر.
با یک ویدیوی آموزشی در خدمت شما عزیزان هستم در خصوص نحوه ثبت اطلاعات فاکتور فروش و ارسال به سامانه مودیان. توضیح ابتدایی بدم که من ورژن 5.2.8 سامانه اوراش ویدیو رو آماده کردم و در خدمت شما هستم.
خب برای ورود اطلاعات شرکت مورد نظرمون رو انتخاب میکنیم و در منوی اصلی که وارد میشویم در قسمت صورتحساب ها روی آیتم ثبت صورتحساب جدید کلیک میکنیم.
به محض اینکه شما کلیک رو انجام میدید در این پنجره دو تا انتخاب دارید.
انتخاب اولتون این هست که به شکل دستی یا به شکل فایل های اکسل که از قبل فایل ها رو آماده کردید بارگذاری رو انجام بدید.
من توی این ویدئو ابتدا بحث روال دستی یعنی اینکه اپراتور بخواد در لحظه اطلاعات مربوط به فاکتور را ثبت و ضبط میکند را برایتان نمایش میدهد.
خب ببینید وارد این فرم صورتحساب جدید که میشوید سه تا بخش داریم.
بخش سربرگ دارید، بخش جزییات صورتحساب و در نهایت هم جزییات پرداخت.
پس همان ابتدا من شروع میکنم به ورود اطلاعات.
همان طور که توی ویدئوی قبلی در رابطه با بحث ایجاد کدهای کالا و اشخاص توضیح دادم، اینجا از آن کدها استفاده میکنیم.
به طور مثال در رابطه با بحث مشتری از لیست مشتریانی که اینجا برای ما نمایش میدهد، مشتری مورد نظرمان را حالا یا اسمش را تایپ میکنیم یا با اسکرول کردن شخص را انتخاب میکنیم.
به طور مثال من حمید ناجی را انتخاب کردم.
با توجه به آن اطلاعاتی که در فرم مدیریت اشخاص برای این شخص وارد کردیم، اطلاعات نوع حقیقی و حقوقی بودنش می آید و میرسیم به قسمت شماره سریال صورتحساب داخلی.
خب با این شروع میکنیم به شماره وارد کردن یا اینکه اگر که قبلا فاکتور را ثبت کرده باشید نرم افزار خودش آخرین شماره به علاوه بعلاوه یک را برای شما نمایش می دهد.
کلیک بر روی تاریخ پنجره منوی مربوط به انتخاب تاریخ را نمایش می دهد.
تاریخ را انتخاب می کنم، زمان را انتخاب می کنم و تایید.
سلول بعدی موضوع صورتحساب است که این صورتحساب اصلی اصلاحی ابطال یا برگشت است که مستقیما در اولین مرحله صورتحساب اصلی و نوع صورتحساب که همان طور که مستحضر هستید نوع اول، نوع دوم و نوع سوم که دستگاه کارتخوان هستند نوع اول و دوم بودند را انتخاب می کنیم.
یک اشاره کوچک بکنم نوع اول شما مشخصات مالیاتی شخص را دارید اما در نوع دوم مشخصات مالیاتی را ندارید.
خب من نوع اول را انتخاب کردم.
الگوی صورتحساب هم که طبق دستورالعمل سامانه مودیان یکی از این هفت تا آیتم می تواند باشد که خب آن چیزی که مرسوم هست و روال اکثر دوستان هستند و استفاده می کنند بحث الگوی فروش داریم.
حالا اگر حالت ارز، طلا و جواهر و سایر پارامترها هم بود که می توانید انتخاب کنید.
خب آیتم بعدی که اجباری هست که اطلاعات را انتخاب کنید روش تسویه هست.
خب روش تسویه ای که داریم نقد نسیه و یا نقد و نسیه است و فقط داخل پرانتز بگم پارامترهای مربوط به نسیه را شما در حالتی که نوع صورتحساب تون نوع اول هست طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی اجازه انتخاب دارید.
در حالت نوع دوم فقط اجازه وضعیت نقد را دارید.
حالا من به طور مثال نقد رو براش انتخاب میکنم و مبلغ نقدی رو هم براش میزنم.
این مبلغ به طور مثال 11 میلیونی که من دارم میزنم رقم مربوط به جمع صورتحسابی هستش که شما قرار است برای سامانه مودیان ارسال کنید.
بریم سراغ ردیف ها.
با کلیک کردن روی ردیف جدید این پنجره برامون باز میشه.
این پنجره رو ما به ازای هر کالایی که می خواهیم به لیست اقلام صورتحساب اضافه کنیم مشاهده می کنیم.
روی انتخاب کلیک میکنیم.
لیست کالاهایی را که قبلا در بخش مدیریت کالا و خدمات برای خودمان اضافه کردیم را می بینیم.
اینجا هم یا شروع می کنیم میکنیم به تایپ کردن عنوان کالا یا اینکه از همین لیست با استفاده از اسکرول کردن میتونیم کالای مورد نظرمون رو انتخاب کنیم.
حالا من یک کالا رو انتخاب کردم، شناسه یکتای قراردادم که خب مسلما برای قرارداد های پیمانکاری مورد استفاده قرار میگیره تعداد رو براش میزنم به طور مثال ده تا و قیمت هر واحد هر کالا رو هم به طور مثال من 100 هزار ریال انتخاب کردم اگر تخفیف داشته باشیم تخفیف رو براش درج می کنیم در غیر این صورت رد میشیم.
خب اینجا نکته ای که داریم این هستش که در انتهای ردیف باید مشخص کنیم که از این مبلغ مربوط به فاکتور و درصد مالیات چقدرش رو داریم نقدی پرداخت میکنیم.
به طور مثال من معادل همون یک میلیون ریال وجه فاکتور رو میزنم و مالیات رو هم اینجا براش درج میکنم و در نهایت هم ذخیره و منتقل میشود به این صفحه.
در این صفحه همان طور که مشاهده میکنید اطلاعات مربوط به آن ردیف کالا را رو آورد.
فقط نکته ای که هست اینه که اگر کالای جدیدی داشتیم مجددا این کلیک رو میزنیم و در پنجره انتخاب کالا همین فرآیند را مجدد طی می کنید.
در سطر سوم هم که بحث جزییات پرداخت هست.
مبلغ پرداختی را هم باید اینجا برایش درج کنید که همان در واقع 11میلیون من اینجا مبلغ را اصلاح کنم.
یک میلیون و صد.
خب ردیف را برویم.
اینجا باید انتخاب کنیم که روش پرداخت مان به چه ترتیبی هست که حالا من با توجه به ماهیت نقد بودن، نقد را انتخاب کردم.
تاریخ پرداخت را انتخاب می کنیم و مبلغ پرداختی که همان یک میلیون و صدی هست که در فاکتور به طور مثال مشتری به ما پرداخت کرده.
بعد از اینکه اطلاعات سه بخش را کامل کردیم دکمه ذخیره را می زنیم.
ببینید در این پنجره اگر که مبالغ تان تطبیق داشته باشد این پنجره براتون باز میشه.
اما اگر مبالغ جزء و سربرگ مغایرت داشته باشه آلارم بهتون میده نرم افزار که اونها رو باید کامل کنید.
سه تا انتخاب اینجا داریم.
انتخاب اول انصراف که خب مشخص هست دو تا آیتم ذخیره و ذخیره و ارسال.
ببینید اگر آیتم ذخیره را من انتخاب کنم اطلاعات مربوط به صورت حسابم را به این آدرسی که داره میگه.
در حالت ذخیره فقط در سامانه واسطه اوراش شما میتونید این را داشته باشید.
اما اگر ذخیره و ارسال را بزنید در لحظه علاوه بر اینکه به فهرست فاکتور هایی که مربوط به سامانه اوراش هست اضافه میشه در لحظه هم برای شما ارسال به سامانه مودیان را انجام میده.
به این ترتیب که حالا من اگر ذخیره را بزنم اطلاعات را ذخیره کرد تایید کنم این فاکتور 759 را اگر دقت کنید اینجا در حافظه موقت در منوی اصلی میتونم ببینم فاکتوری را که میگه این یعنی چی؟
این یعنی که این فاکتور هنوز به سامانه مودیان ارسال نشده که حالا اگر خواسته باشیم می تونیم با انتخاب این ردیف و تایید و ارسال این حرکت رو انجام بدیم.
این فاکتور از لیست حافظه موقت من منتقل شد به قسمت فهرست ها، فهرست صورتحساب ها.
اگر دقت کنید اینجا داریم می بینیم.
و در نهایت هم که وضعیت مربوط به ارسال این صورتحساب رو همین جا روی صفحه مربوط به فهرست صورتحساب ها نمایش می ده.
حالا اگر وضعیت دیگه ای داشته باشه و ناموفق باشه، عدم ارسال و عدم وجود در سامانه باشه یا هر پارامتری که داشته باشه اینجا میتونید مشاهده کنید.
و باز مجددا بحث جزییات رو دارید و ارسال مجدد در اون حالت هایی که منتج به ارسال نشده رو می تونید داشته باشید.
در ویدئوی بعدی من نحوه ارسال صورتحساب ها با استفاده از فایل اکسل رو توضیح میدم که امیدوارم مورد توجهتون قرار بگیره.