حسابدار کیست؟ مسیر شغلی حسابداری

حسابدار کیست؟ مسیر شغلی حسابداری

حسابدار به شخصی گفته می‌شود که وظایفی مانند خلاصه‌سازی و تحلیل معاملات و ارائه گزارش‌های مالی سازمان را بر عهده دارد. این شغل به دقت بالایی نیاز دارد درآمد حرفه حسابداری، بسته به شهر محل فعالیت و سطح تجربه افراد و میزان سابقه کاری متفاوت است.

مقدمه

حسابدار کیست و چه وظایفی در شرکت‌ها و مؤسسات دارد؟ نقش حسابدار در موفقیت یا سقوط شرکت‌ها چیست؟ اگر کسی به این حوزه علاقه داشته باشد باید از کجا شروع کند و چطور وارد حرفه حسابداری شود؟ ورود به حرفه حسابداری چه پیش‌نیازها و الزاماتی دارد و درآمد آن چقدر است؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 حسابدار کیست؟

در یک تعریف ساده، هر شخصی که مسئولیت نگهداری و تفسیر صورت‌ها و سوابق مالی را در یک شرکت دولتی، خصوصی یا هر ارگان و کسب‌وکار دیگری به عهده دارد، حسابدار نامیده می‌شود. در مقالات دیگری به طور کامل به تشریح وظایف و اختیارات حسابداران پرداخته‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید آنها را مطالعه کنید؛ اما به طور خلاصه، مواردی که در ادامه برشمرده می‌شوند، تنها برخی از بی‌شمار وظایف روزانه یک حسابدار باتجربه‌اند:

  • ثبت معاملات مالی و بایگانی کلیه اسناد مالی
  • تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی
  • حسابرسی و اصلاح گزارش‌های مالی
  • پیگیری دریافت‌ها و پرداخت‌ها
  • ارزیابی و اصلاح دفاتر کل و معین
  • محاسبه و ثبت انواع مالیات
  • مدیریت انواع نرم‌افزار حسابداری
  • تهیه اظهارنامه مالیاتی و اطمینان از پرداخت به‌موقع مالیات
  • برنامه‌ریزی با هدف کاهش هزینه، افزایش درآمد و به حداکثر رساندن سود شرکت
  • پاسخ به پرسش‌ها و توضیح موارد مالی
  • مشارکت در ارائه اطلاعات برای حل اختلافات مالی
  • پیگیری تغییرات قوانین مالیاتی و حسابداری

حسابدار کیست؟ مسیر شغلی حسابداری

اهمیت شغل حسابداری

برای اطلاع از اهمیت حسابداری کافی است بدانیم که اکثر تصمیم‌های مهم و استراتژیکی که مدیران و مسئولان می‌گیرند، بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌هایی است که حسابداران و مدیران مالی ارائه می‌دهند؛ بنابراین حسابداران و مدیران مالی نقشی بسیار کلیدی در موفقیت شرکت‌ها دارند و به مسیری که یک شرکت در پیش گرفته است، جهت می‌دهند. اشتباهات حسابداران و مدیران مالی می‌تواند خسارات سنگینی به شرکت‌ها بزند یا حتی باعث ورشکستگی و سقوط بشود.

 پیش‌نیازهای ورود به حسابداری

دانستیم که حسابدار کیست و شغل حسابداری چه اهمیت دارد. در این بخش با پیش‌نیازهای ورود به این حرفه آشنا می‌شویم. عمده کار یک حسابدار با صورت‌های مالی و اعداد و ارقام است؛ بنابراین آشنایی با ریاضیات و درک عمیق از محاسبات برای ورود به این رشته ضروری است. به زبان دیگر، داشتن رابطه خوب با اعداد و ارقام، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای ورود به حسابداری است. اگرچه برای فعالیت به‌عنوان یک حسابدار داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط ضروری نیست، اما بهتر است فردی که قصد ورود به بازار کار این رشته را دارد، در یکی از رشته‌های حسابداری، مالی یا رشته‌های مرتبط، مدرک دانشگاهی داشته باشد. در کنار این موارد، افراد باید به کار با رایانه و نرم‌افزارها و ابزارهای پر کاربرد این حوزه مسلط باشند و مهارت‌های تحلیل و تفسیر را به‌خوبی فرابگیرند. داشتن مهارت‌های نرم و ویژگی‌های اخلاقی مثبت نیز در موفقیت حسابداران و افزایش شانس آنها برای پیداکردن شغل، استخدام یا ترفیع جایگاه شغلی، بسیار مؤثر است. پس می‌توان پیش‌نیازهای ورود به حرفه حسابداری را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دانش ریاضی عمیق و درک صحیح از اعداد و ارقام، صورت‌های مالی و مفاهیم پایه‌ای در حسابداری؛ مثلاً حسابداری شرکت‌ها
  • مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری یا رشته‌های مرتبط
  • تسلط در کار با کامپیوتر
  • تسلط نرم‌افزارها و ابزارهای مرتبط
  • تسلط بر مهارت تجزیه‌وتحلیل اطلاعات
  • داشتن مهارت‌های نرم و ویژگی‌های مثبت اخلاقی

 درآمد حسابداری

بر اساس گزارش سایت جاب‌ویژن، در شهر تهران میانگین کمترین مبلغ حقوق در حوزه حسابداری و هر یک از شاخه‌های مرتبط با آن، حدود ۱۲.۱ میلیون تومان و بیشترین مبلغ ۴۵ میلیون تومان است. البته لازم به ذکر است که سطح ارشدیت (کارمند، کارشناس، کارشناس ارشد، مدیر)، سابقه کاری و تجربیات هر شخص در افزایش این مبلغ تأثیر قابل‌توجهی دارد و می‌تواند شامل ارقام بسیار بالاتری نیز بشود. در شهرهای بزرگی به‌غیراز تهران مانند کرج، شیراز، اصفهان و… درآمد حسابداران بازه‌ای بین مبلغ ۱۱.۵ تا ۳۰ میلیون تومان را در برمی‌گیرد. در شهرهای کوچک مبلغ دریافتی حسابداران از ۱۰.۸ میلیون تومان تا ۲۸ میلیون تومان متغیر است. برای اطلاع دقیق از درآمد حسابداری در شهرهای مختلف می‌توانید گزارش جاب‌ویژن را مطالعه کنید.

حسابدار کیست؟ مسیر شغلی حسابداری

راه‌های تبدیل‌شدن به یک حسابدار موفق

بعد از اینکه دانستیم حسابدار کیست باید بدانیم حسابدار موفق کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ پیشرفت در شغل حسابداری و تبدیل‌شدن به یک حسابدار موفق راه میان بری ندارد. تبدیل‌شدن به یک حسابدار باتجربه و کارآزموده دستاوردی است که تنها با مطالعه کتب و مقالات بسیار و اطلاع از جزئیات، قوانین و استانداردهای روز حاصل می‌شود. یک حسابدار باید سال‌ها در حرفه خود تجربه کسب کند و مدام در حال یادگیری اطلاعات جدید و به‌روز باشد تا در نهایت به‌عنوان حسابداری موفق شناخته بشود. گروه نرم‌افزاری اوراش، وبینارها و آموزش‌های متعددی را برای پیشرفت و ارتقای شغلی حسابداران برگزار کرده است.

 مسیر شغلی ورود به حسابداری

ورود به شغل حسابداری و فعالیت در این حوزه از راه‌های متعددی ممکن است. اولین و بدیهی‌ترین راه، تحصیل رشته حسابداری در مقطع دبیرستان و دریافت مدرک دیپلم حسابداری است. پس از آن می‌توان با این مدرک در برخی از شرکت‌ها که نیاز به کارآموز حسابداری دارند، مشغول به کار و کسب تجربه شد. یک کارآموز در این مدت باید بتواند کار را یاد بگیرد و بر بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری مسلط شود.

 تحصیلات دانشگاهی

مسیر دیگری که برای ورود به حرفه حسابداری وجود دارد، تحصیل رشته حسابداری است. پس از این، با مدرک لیسانس حسابداری می‌توان مشغول به کار شد. هرچه رتبه دانشگاه و شهر محل تحصیل بهتر باشد، فرصت‌های شغلی و استخدامی بهتری در انتظار فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری خواهد بود. دانشجویان رشته حسابداری درصورتی‌که مهارت‌های ضروری را کسب کرده باشند و به دنبال پیشرفت سریع‌تر در این رشته باشند، می‌توانند از همان ابتدا و در دوران دانشجویی نیز به‌عنوان کارآموز مشغول به کار شوند.

 گذراندن دوره‌های آموزشی

مسیرهای ورود به حرفه حسابداری تنها به همین دو مورد ختم نمی‌شوند. افرادی که رشته غیرمرتبطی دارند اما همچنان علاقه دارند که به‌عنوان حسابدار مشغول به کار شوند، می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی حضوری یا آنلاینی که در زمینه حسابداری برگزار می‌شوند، صلاحیت ورود به این حرفه و فعالیت به‌عنوان حسابدار را کسب کنند.

 نتیجه‌گیری

در این مقاله دانستیم که حسابدار کیست و چه نقشی در موفقیت یا سقوط شرکت‌ها دارد؟ علاوه بر این، از پیش‌نیازها و الزامات ورود به این حرفه صحبت کردیم و مسیر شغلی حسابداری و میزان درآمد این رشته را بررسی کردیم.

حسابدار کیست؟ مسیر شغلی حسابداری

 سؤالات متداول

 وظایف حسابدار چیست؟

حسابدار می‌تواند وظایف گسترده‌ای از قبیل ثبت و بایگانی کلیه اسناد مالی، تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و اطمینان از پرداخت به‌موقع مالیات و برنامه‌ریزی با هدف کاهش هزینه، افزایش درآمد و به حداکثر رساندن سود شرکت را داشته باشد.

 یک حسابدار چقدر حقوق می‌گیرد؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، حقوق حسابداران در سال ۱۴۰۳ از ۱۰ میلیون تومان تا ۴۵ میلیون تومان متغیر است. مبلغ دریافتی به موارد مختلفی از قبیل شهر محل فعالیت، سطح ارشدیت و تجربه افراد بستگی دارد. حقوق دریافتی حسابداران در شهر تهران بیشترین مبلغ و در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر، کمتر است.

 چطور می‌توان در شغل حسابداری پیشرفت کرد؟

با مطالعه مداوم، عمیق و گسترده و فعالیت طولانی‌مدت در رشته حسابداری، به‌مرور می‌توان تجربه کسب کرد و در نهایت به‌عنوان یک حسابدار موفق شناخته شد.

 

4.5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری  |  ۹ مهرماه