تحلیل گر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

تحلیل گر یا آنالیزور مالی، فردی است که به صنایع و شرکت های مختلف، با هدف پیگیری روند بازار و توسعه بودجه، به جمع‌آوری و تجزیه تحلیل فعالیت‌های مالی می‌پردازد و مسئول جمع‌آوری، تجزیه، تحلیل، تفسیر داده‌های مالی و همچنین تهیه گزارش‌ها، ارائه‌ها و مدل‌ها برای کافرما و مدیر یک کسب و کار است.

مقدمه

تحلیل گر مالی فردی متخصص است که در زمینه کسب‌وکار، اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش و تجربیات ارزنده‌ای دارد و می‌توانند به شرکت‌ها، مؤسسات یا هر کسب‌وکاری که نیاز به مشورت و راهنمایی در خصوص سرمایه‌گذاری داشته باشد، کمک می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری در مدیریت سرمایه و منابع مالی خود بگیرند.

امروزه سرعت تغییرات اقتصادی و مالی به حدی زیاد شده که نیاز به تحلیلگران مالی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اما تحلیلگر مالی چیست و چه وظایفی دارد؟ مهارت‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به یک تحلیل گر مالی باتجربه و کارآزموده چیست؟ اصلاً چطور می‌توان به یک تحلیل گر مالی تبدیل شد؟ در این مقاله، به بررسی مهارت‌ها، وظایف و اهمیت این حرفه در حوزه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف خواهیم پرداخت و دراین‌خصوص صحبت می‌کنیم که چگونه یک تحلیلگر مالی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در موفقیت اقتصادی یک سازمان یا فرد داشته باشد.

تحلیل گر مالی کیست؟

تحلیل گر یا آنالیزور مالی، فردی است که به صنایع و شرکت های مختلف، با هدف پیگیری روند بازار و توسعه بودجه، به جمع‌آوری و تجزیه تحلیل فعالیت‌های مالی می‌پردازد. برخی از شرکت‌ها و مؤسساتی که نیاز به تخصص تحلیل گر مالی دارند عبارت‌اند از:

  • شرکت های بیمه
  • بانک‌ها
  • کارگزاری‌های بورس
  • شرکت‌ها یا اشخاص سرمایه‌گذار

شرکت‌ها و مؤسسات ذکر شده، برای بسیاری از تصمیم‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری از قبیل تحلیل بازارهای مالی، به دانش، تخصص و تجربیات یک تحلیلگر مالی نیاز دارند.

تحلیل گر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

مهارت‌های موردنیاز تحلیل گر مالی

یک تحلیل گر مالی باید به طیف وسیعی از مهارت‌ها از قبیل مهارت‌های ریاضی، کار با کامپیوتر و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تسلط کافی داشته باشد و با فضای کسب‌وکارها و اقتصاد به‌خوبی آشنا باشد. از یاد نبرید که یک تحلیلگر مالی فشار کاری زیادی دارد و برای فعالیت در این زمینه باید تحمل بالایی نیز داشته باشید. در ادامه با برخی از مهارت‌های موردنیاز یک تحلیل گر مالی آشنا می‌شوید.

مهارت‌های تحلیلی

یکی از مهارت‌های کلیدی یک تحلیل گر مالی، مهارت تحلیل داده‌ها و اطلاعات است. مهارت‌های تحلیلی عبارت است از توانایی گردآوری، آنالیز و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌منظور حل مسئله و شناسایی راه‌حل‌ها. یک تحلیلگر مالی کارآزموده باید توانایی تجزیه‌وتحلیل طیف وسیعی از اطلاعات با هدف شناسایی سرمایه‌گذاری‌های سودآور را داشته باشد

مهارت‌های ارتباطی

دومین مهارت ضروری برای یک تحلیلگر مالی، تسلط بر مهارت‌های ارتباطی شامل هر دو حیطه ارتباط کتبی و کلامی است. تحلیلگر مالی باید توانایی توضیح و تشریح توصیه‌ها و دیدگاه‌های مالی خود به زبان ساده و قابل‌درک برای مشتری را داشته باشد.

مهارت‌های فنی

سومین مهارت ضروری برای یک تحلیلگر مالی، مهارت‌های فنی است. مهارت‌های ریاضی و رایانه محور، دو مورد از کلیدی‌ترین مهارت‌های فنی ضروری برای تحلیلگر مالی است. تحلیلگر مالی باید مهارت استفاده از نرم‌افزارهای مختلف به‌منظور تحلیل داده‌های مالی، تشخیص روندها و پیش‌بینی و ایجاد سبد سهام سودده برای مشتریان را داشته باشد. یک تحلیلگر مالی باید مهارت‌های ریاضیاتی و محاسباتی برجسته‌ای داشته باشند تا بتوانند به‌سادگی ارزش اوراق بهادار مالی را تخمین بزند.

تحلیل گر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات نیز یکی دیگر از مهارت‌های ضروری برای هر تحلیل گر مالی است. تحلیلگران مالی باید بتوانند هنگام بررسی سرمایه‌گذاری‌ها به جزئیات و مواردی که ممکن است از حیطه توجه خارج باشند، آگاهی کاملی داشته باشد. گاهی کوچک‌ترین مسائل نیز می‌توانند تأثیرات قابل‌توجه و عظیمی بر سلامت سرمایه‌گذاری داشته باشند. یک تحلیلگر مالی باید هر تصمیمی را با آگاهی کامل و کمترین خطا بگیرد.

مهارت‌های تصمیم‌گیری

یک تحلیلگر مالی، به پشتوانه دانش و تجربه‌ای که دارد، به سایر توانایی‌های خود نیز اطمینان خواهد داشت و در نتیجه هنگام توصیه به مشتریان در مورد خرید، نگهداری یا فروش اوراق بهادار، به گفته‌های خود شک نمی‌کند و تصمیماتی مستحکم و مطمئن می‌گیرد.

تحصیلات لازم برای تحلیلگر مالی

فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیر در مقطع کارشناسی اطلاعات بنیادی و تئوری موردنیاز برای کار در این حوزه را دارند و در صورت داشتن مهارت‌های نرم مرتبط و ویژگی‌های شخصیتی مثبت، می‌توانند بسیار یک تحلیلگر مالی بسیار موفق باشند:

  • مدیریت مالی
  • مدیریت بازرگانی
  • حسابداری
  • اقتصاد

واضح است که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد در هر یک از رشته‌های ذکر شده، از قدرت تخصصی و تحلیلی بالاتری برای تحلیل مسائل مالی برخوردار هستند. علاوه بر این، کسب مدارک و سرتیفیکیت‌های بین‌المللی از قبیل CFA  نیز افراد را به‌عنوان تحلیل‌گر خبره مالی و مشاور سرمایه‌گذاری در سطوح بین‌المللی می‌شناساند. شرکت در این دوره‌ها و دریافت مدرک‌های معتبرشان، از اهمیت قابل‌توجهی برای علاقه‌مندان به این شغل برخوردار است. دوره‌های برگزار شده در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای که به آموزش تحلیل‌گری بازارهای مالی بین‌الملل می‌پردازند نیز برای علاقه‌مندان این حوزه بسیار مفید است و کاربرد زیادی دارد. این دوره‌ها افراد علاقه‌مند را با ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین نحوه استفاده از آنها و به‌کارگیری آن‌ها را در حد قابل‌قبولی می‌کند.

وظایف تحلیل گر مالی

در ادامه به شرح مهم ترین وظایف روزمره یک تحلیلگر مالی میپردازیم.

حضور در جلسات شرکت

یکی از وظایف اصلی تحلیل‌گران مالی، شرکت و حضور فعالانه در جلسات و رویدادهای تعیین شده توسط مدیران شرکت و سازمان است. در این جلسات موارد مختلفی از قبیل روش‌های افزایش درآمد و سوددهی، تحلیل و بررسی بازارهای مالی و ارزیابی روند کلی شرکت زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و به همین دلیل، نقش تحلیل گر مالی و حضور فعالانه او در این جلسات بسیار تعیین‌کننده و مهم است. در این جلسات، تحلیل گر مالی باید پیشنهادها و راهکارهای مطمئنی را برای افزایش سوددهی و سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف را با مقامات شرکت در میان بگذارد.

تهیه گزارش‌های تحلیلی مالی

وظایف یک تحلیلگر مالی تنها به حضور در جلسات ختم نمی‌شود. یکی دیگر از وظایف کلیدی تحلیل گر مالی، ثبت و تهیه گزارش‌های تحلیلی مالی است. این گزارش‌ها نقش مهمی در بررسی عوامل مربوط به رشد شرکت خواهند داشت.

مرور و کسب اطلاعات از کسب‌وکارها

یکی دیگر از وظایف مدیر مالی و به بیان دیگر، هدف از استخدام تحلیل‌گران مالی، پیشرفت و توسعه کسب‌وکار است؛ بنابراین هر تحلیل گر مالی وظیفه دارد که دانش خود را در زمینه انواع کسب‌وکارها و بیزینس‌ها بالا ببرد تا بتواند بهترین پیشنهادها و توصیه‌های ممکن را به مشتریان ارائه دهد.

تحلیل گر مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

ارزیابی داده‌های مالی

ارزیابی کامل از اطلاعات مالی یک شرکت نیازمند مطالعه روندهای اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار در پیشرفت کسب‌وکارهاست. به‌منظور ارائه مشاوره‌ها و توصیه‌های موثق‌تر و تعیین ارزش‌ها و اهداف شرکت، تحلیل‌گران مالی وظیفه دارند داده‌های مالی شرکت را به‌صورت اختصاصی ارزیابی کنند.

چگونه تحلیلگر مالی بشویم؟

برای انتخاب حرفه تحلیل مالی به‌عنوان یک مسیر شغلی، درصورتی‌که قصد پیشرفت در آن را داشته باشید، نیاز به شناخت دقیق از خود و مهارت‌های موردنیاز یک تحلیل گر مالی را دارید. برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید شناخت دقیقی از روحیات خود و مشاغل مناسب با شخصیت و روحیات خود کسب کنید. تست‌های بسیاری از قبیل  MBTI و تست دیسک (DISK)  می‌تواند در انتخاب مسیر شغلی بسیار کمک‌کننده باشند.

مرحله بعدی پس از شناخت شخصیت خود، شناخت روحیه، شخصیت و مهارت‌های لازم شغل موردنظر است که در اینجا مقصود شغل تحلیل مالی است. ضروری است که یک تحلیل گر مالی شخصیتی متقاعدکننده و ترغیب‌کننده، منطقی و مستدل، مباحثه گر، قدرت برنامه‌ریزی و رهبری بالایی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله که توسط تیم تحریریه اوراش نوشته شده است؛ در مورد شخصیت، مهارت‌ها و آینده شغلی تحلیل گر مالی، صحبت کردیم. درصورتی‌که قصد خرید یک نرم افزار حسابداری پیشرفته را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش نرم افزار اوراش و درصورتی‌که نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید با همکاران پشتیبانی این نرم افزار ارتباط بگیرید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری  |  ۹ مهرماه