خزانه داری درحسابداری

خزانه داری در حسابداری + شرح وظایف حسابدار خزانه

خزانه‌داری به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رشته حسابداری، مجموعه فعالیت‌هایی را در بر می‌گیرد که طی آن سرمایه‌های نقدی نگهداری و سازماندهی می‌شوند. در این مقاله، ابتدا با سه تعریف متفاوت کلمه خزانه آشنا می‌شویم و سپس به بررسی کاربردهای خزانه‌داری در حسابداری می‌پردازیم. در ادامه نیز شرح وظایف خزانه‌دار یا همان حسابدار خزانه بر می‌شمریم.

خزانه-چیست؟خزانه داری چیست؟ خزانه به چه معناست؟

خزانه محل نگه‌داری دارایی‌های یک بنگاه اقتصادی از قبیل وجوه نقد، اموال و غیره است. عملیات خزانه‌داری نیز به معنای فعالیت‌هایی از جمله ثبت‌های حسابداری خزانه، سازماندهی و کنترل سندهای مختلفی مانند چک، سفته، برات، دارایی‌های نقدی و همچنین عملیات دریافت و پرداخت است. به طور خلاصه، کلمه «خزانه» را از سه معنای مختلف می‌توان بررسی کرد:

  1. خزانه دولتی که ناظر بر درآمدها و مخارج دولت است.
  2. خزانه‌ای که محل نگه‌داری دارایی‌های مالی یا کالاهای و فلزات ارزشمند و گران قیمتی از قبیل طلا، الماس و… است.
  3. خزانه‌ای که محل نگه‌داری، سازماندهی و مدیریت سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی یک سازمان است. (منظور از خزانه‌داری در حسابداری، این معنای خزانه است)

دو بخش نقدی و غیر نقدی، تشکیل دهنده عملیات خزانه داری در حسابداری اند. در ادامه با حسابداری خزانه بیشتر آشنا خواهیم شد.

نقش‌ها و کاربردهای خزانه داری در سازمان‌ها

مدیریت نقدینگی شرکت، نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمانی ایفا می‌کند. در این راستا، پیش‌بینی صحیح گردش وجوه نقد برای آینده شرکت ضروری است تا مدیران بتوانند با اتکا به این پیش‌بینی‌ها، تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند. برای رفع مشکلات نقدینگی و بهبود سیستم دریافت و پرداخت، سازمان‌ها باید از نرم‌افزار دریافت و پرداخت خزانه‌داری استفاده کنند. ناگفته نماند تنها یک حسابدار خزانه کارآزموده و باتجربه قادر به انجام فرایندهای حسابداری خزانه در یک سازمان است. برخی از کاربردهای خزانه داری در سازمان‌ها عبارت‌اند از:

  • پیش‌بینی نقدی
  • مدیریت و سازماندهی سرمایه در گردش
  • کنترل نقدینگی
  • کنترل سرمایه‌گذاری
  • کنترل ریسک
  • ایجاد روابط مطلوب میان بانک و سرمایه‌گذاری

خزانه دار کیست؟

در واحد حسابداری سازمان‌ها، حسابدار خزانه یا خزانه‌دار، شخصی است که مسئولیت نظارت و مدیریت همه امور مرتبط با وجوه نقد و دارایی‌های سازمان برعهده اوست.

وظایف خزانه‌دار یا حسابدار خزانه

حسابداران خزانه، بسته به نوع شرکت، مؤسسه و سازمانی که در آن کار می‌کنند و نیز دیدگاه‌های مدیران مالی این سازمان‌ها و مؤسسات، وظایف متفاوتی دارند. اما به‌طورکلی و در یک نگاه گذرا، می‌توان از میان وظایف حسابداران خزانه، به موارد زیر اشاره کرد:

  •  کنترل و مدیریت حساب‌های بانکی شرکت
  •  نگهداری و بایگانی اسناد مالی به شیوهٔ دستی و نرم‌افزاری
  •  صدور و دریافت اسناد قابل‌دریافت
  •  صدور و دریافت اسناد قابل‌پرداخت
  •  تنخواه گردانی
  •  رسیدگی به مغایرت‌ها و عدم تطابق‌های بانکی
  •  پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
  •  یادآوری موعد پرداخت تعهدات و نیز ساماندهی و مدیریت تاریخ تعهدات با درنظرگرفتن منابع مالی و بودجه سازمان
  •  ارائه گزارش‌های مالی به مدیران
  •  هماهنگی با بخش‌های مختلف سازمان به‌منظور ثبت و بایگانی دقیق تراکنش‌ها، دریافت‌ها و پرداخت‌ها و همچنین تراز بودن حساب‌ها
  •  ثبت و نگهداری قرارداد تسهیلات بانکی و ارائه گزارش اقساط همانند چک

نقدینگی

وظایف تخصصی حسابدار خزانه

  •  به ثبت رساندن اسناد دریافتنی و پرداختنی در سیستم خزانه داری
  •  ثبت چک‌های دریافتی از طریق حساب‌ها
  •  صادرکردن چک‌های پرداختی مطابق دستور پرداخت
  •  دریافت و ثبت چک‌ها، سفته‌ها و ضمانت‌نامه‌های طرف حساب‌ها
  •  یادآوری‌های به‌موقع به‌منظور تأمین منابع مالی برای تسویه چک‌های صادر شده
  •  برنامه‌ریزی و زمان‌بندی به‌منظور پرداخت چک به‌طرف حساب‌ها
  •  پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان مطابق آیین‌نامه‌های داخلی مدیریت دارایی‌های اجرایی

وظایف حسابدار خزانه از منظر اسناد و املاک

  • طبقه‌بندی و نگهداری اسناد ضمانت نامه
  • طبقه‌بندی و نگهداری چک های دریافتی از مشتریان
  • بایگانی اسناد مالی مرتبط با خزانه‌داری
  • تهیه نسخه پشتیبان از نرم افزار حسابداری به صورت دوره‌ای

وظایف حسابدار خزانه در گزارش دهی

حسابدار خزانه تمامی وظایف محوله را بر اساس آیین‌نامه‌های دریافتی به انجام می‌رساند و مسئولیت تهیه و ارائه گزارش‌های متنوعی را بر عهده دارد که شامل چک‌های دریافتی و پرداختی، چک‌های معوقه و برگشتی، وضعیت حساب‌های بانکی، ضمانت‌نامه‌ها و مغایرت‌های بانکی می‌شود، و تمامی این گزارش‌ها را مطابق با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی تنظیم می‌کند.

بایگانی-اسناد

وظایف حسابدار خزانه از منظر کنترل مالی

  • بررسی و کنترل چک‌های پرداختی
  • کنترل و مدیریت حساب‌های سازمان
  • بررسی و مرتفع کردن مغایرت‌ها و عدم تطابق های بانک با خزانه
  • بررسی چک‌های دریافتی از همه جوانب
  • مدیریت تنخواه گردان

مسئولیت‌های حسابدار خزانه در همکاری با سایر بخش ها

یک حسابدار خزانه برای انجام مؤثر وظایف خود، نیازمند برقراری همکاری سازنده با سایر اعضای سازمان است. این همکاری شامل تعامل با رئیس حسابداری، حسابرس داخلی و واحدهای تابعه می‌شود و در صورت نیاز، ارتباط مستقیم با مدیریت سازمان را نیز در بر می‌گیرد. به‌طورکلی، حسابدار خزانه موظف است مطابق با آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های موجود، هرگونه همکاری لازم را در جهت پیشبرد اهداف سازمانی به عمل آورد.

مهارت‌های حسابدار خزانه

یک خزانه‌دار یا حسابدار خزانه، برای موفقیت در حرفه خود، به ترکیبی از توانایی‌های علمی، حرفه‌ای و خصوصیات اخلاقی نیاز دارد. یک خزانه‌دار موفق باید به دانش حسابداری و امور مالی مسلط باشد و توانایی تجزیه‌وتحلیل قوی داشته باشد. علاوه بر این، او باید در حل مسائل و ارائه راه‌حل‌های مناسب مهارت داشته و از روابط‌عمومی خوبی برخوردار باشد. منظم بودن و دقت در انجام امور از دیگر ویژگی‌های ضروری است و آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری نیز برای موفقیت در این حرفه اهمیت بسزایی دارد.

جمع بندی

در این مقاله از تیم تحریریه اوراش، با معانی مختلف کلمه خزانه و مفهوم خزانه داری در حسابداری آشنا شدیم. در ادامه کاربردهای حسابداری خزانه در سازمان‌ها را بررسی کردیم و سپس به بررسی شرح وظایف حسابدار خزانه داری در سازمان‌ها پرداختیم.

سؤالات متداول

عملیات نقدی حسابداری خزانه به چه معناست؟

عملیات نقدی حسابداری خزانه یا خزانه داری شامل ثبت و کنترل تمام دریافت‌ها و پرداخت‌های نقدی سازمان است که از طریق صندوق یا حساب‌های بانکی انجام می‌شود.

عملیات غیرنقدی حسابداری خزانه به چه معناست؟

عملیات غیرنقدی حسابداری خزانه یا خزانه داری شامل ثبت و مدیریت معاملات و تراکنش‌هایی است که بدون جابه‌جایی پول نقد انجام می‌شود، مانند معاملات اعتباری، اسناد تجاری، و تهاتر.

به این مقاله امتیاز دهید

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =

مطالب مرتبط

چگونه برای توسعه برند و برندسازی حسابداری تولید محتوا کنیم؟

برند سازی شخصی به معنای طراحی و ایجاد یک شخصیت متمایز در حوزه کاری خود نسبت به سایر رقبا در ذهن و قلب مخاطبین هدف است. در این مطلب به این موضوع میپردازیم که حسابداران به منظور توسعه برند و برندسازی خود چه فعالیت‌هایی را باید انجام بدهند.

داشبورد مدیریتی، تعریف، آموزش، انواع و کاربرد

داشبوردهای مدیریت ابزارهایی بصری‌اند که داده‌های کسب‌وکار را در قالب نمودار، نقشه و جدول نمایش می‌دهند تا مدیران و ذینفعان بتوانند اطلاعات را بهتر درک کرده و تصمیمات بهتری بگیرند. در این مطلب با داشبورهای مدیریتی آشنا می‌شویم.

گوش دادن فعال (بخش اول)