انواع شرکت های بازرگانی

انواع شرکت های بازرگانی

شرکت های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می دهند و شرکت های بازرگانی خدماتی به وسیله ابزارها، منابع و پشتیبانی مشتری هایشان درآمد ایجاد می کنند.

هفت گروه شرکتهای بازرگانی طبق قانون تجارت ایران :

شرکت های سهامی :

در این شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی (مبلغی که روی برگه سهام نوشته شده است) سهام آنها می باشد.
شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه ی خود را از طریق فروش سهام تاًمین می کند و فعالیت آنها معمولا انجام امور مهم از قبیل استخراج معادن، تجارت با کشورهای خارجی، تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها می باشد.
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه ی آن توسط موسسین تامین گردیده است، شرکای کمتری دارد و سهام آن قابل ستد در بورس اوراق بهادار نیست و توسط مردم به راحتی قابل معامله است.

شرکت های با مسئولیت محدود :

رایج ترین نوع شرکت در ایران است و هیچ مبلغ معینی برای سرمایه آن در قانون تجارت تعیین نشده است. تعداد شرکا باید بالای دونفر باشند و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئول تعهدات و مقروضات و دریافت سود از شرکت می باشد.

شرکت های تضامنی:

مفهوم تضامنی را میتوان به این صورت توضیح داد که هریک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت می باشند. ولی در تقسیم سود فقط به اندازه سهام خود دریافت می کند.

شرکت های مختلط غیر سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های با مسئولیت محدود که بدون انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت مختلط سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های سهامی که با حق انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت نسبی :

مسئولیت هریک از شرکا نسبت به پرداخت قروض و تعهدات شرکت به میزان نسبت سرمایه آنهاست.

شرکت تعاونی تولید و مصرف :

شرکتی است که با رعایت قوانین درج شده در مقررات قانونی بخش تعاون بین اشخاص حقیقی (تعداد آن ها نباید کمتر از 7 نفر باشد) برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع تشکیل می شود.

انواع شرکت های تعاونی :

– شرکت تعاونی تولید :

شرکتی است که به منظور اشتغال اعضاء در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید.

– شرکت تعاونی مصرف :

شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء تعاونی فعالیت می نماید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 12 =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار ملی دوره مهارت آموزی حسابداری  (ویژه بازار کار)