انواع شرکت های بازرگانی

انواع شرکت های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می‌دهند و با ارائه محصولات و خدماتی از طریق ابزارها، منابع و پشتیبانی به مشتری هایشان، درآمد ایجاد می‌کنند. در این مطلب با انواع شرکت‌های بازرگانی آشنا می‌شویم.

شرکت های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می دهند و شرکت های بازرگانی خدماتی به وسیله ابزارها، منابع و پشتیبانی مشتری هایشان درآمد ایجاد می کنند.

هفت گروه شرکتهای بازرگانی طبق قانون تجارت ایران :

شرکت های سهامی :

در این شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی (مبلغی که روی برگه سهام نوشته شده است) سهام آنها می باشد.
شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه ی خود را از طریق فروش سهام تاًمین می کند و فعالیت آنها معمولا انجام امور مهم از قبیل استخراج معادن، تجارت با کشورهای خارجی، تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها می باشد.
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه ی آن توسط موسسین تامین گردیده است، شرکای کمتری دارد و سهام آن قابل ستد در بورس اوراق بهادار نیست و توسط مردم به راحتی قابل معامله است.

شرکت های با مسئولیت محدود :

رایج ترین نوع شرکت در ایران است و هیچ مبلغ معینی برای سرمایه آن در قانون تجارت تعیین نشده است. تعداد شرکا باید بالای دونفر باشند و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئول تعهدات و مقروضات و دریافت سود از شرکت می باشد.

شرکت های تضامنی:

مفهوم تضامنی را میتوان به این صورت توضیح داد که هریک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت می باشند. ولی در تقسیم سود فقط به اندازه سهام خود دریافت می کند.

شرکت های مختلط غیر سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های با مسئولیت محدود که بدون انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت مختلط سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های سهامی که با حق انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت نسبی :

مسئولیت هریک از شرکا نسبت به پرداخت قروض و تعهدات شرکت به میزان نسبت سرمایه آنهاست.

شرکت تعاونی تولید و مصرف :

شرکتی است که با رعایت قوانین درج شده در مقررات قانونی بخش تعاون بین اشخاص حقیقی (تعداد آن ها نباید کمتر از 7 نفر باشد) برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع تشکیل می شود.

انواع شرکت های تعاونی :

– شرکت تعاونی تولید :

شرکتی است که به منظور اشتغال اعضاء در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید.

– شرکت تعاونی مصرف :

شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء تعاونی فعالیت می نماید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − ده =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

بارکد خوان چیست؟

 بارکدخوان دستگاهی است که اطلاعات دیجیتالی رمزنگاری شده در قالب بارکدها را تجزیه‌وتحلیل و آنها را رمزگشایی می‌کند. این دستگاه‌ها امروزه به شکل گسترده‌ای در بسیاری از فروشگاه‌ها و از کسب‌وکارها و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل و ثبت اطلاعات مختلف کاربرد دارند. در این مقاله ابتدا با بارکد و انواع آن آشنا می‌شویم و سپس به معرفی و بررسی بارکد خوان‌ها می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاردکس انبار چیست؟

کاردکس انبار یک ابزار مدیریتی است که برای ثبت و پیگیری ورود و خروج کالاها و مواد از انبار استفاده می‌شود. این ابزار به انبارداران و مدیران کمک می‌کند تا موجودی کالاها را دقیقاً کنترل کنند و از کمبود یا اضافه‌بودن موجودی جلوگیری کنند. درواقع، کاردکس انبار به معنای نوعی کارت یا سیستم ثبت است که اطلاعات مربوط به هر قلم کالا را در انبار شامل می‌شود.

چالش های سیستم مدیریت انبار

 انبارداری عبارت است از تمامی فرایندهای مختلفی که هدف آنها ارائه خدمت به مشتریان است. سازمان‌های تأمین‌کننده کالا و خدمات به‌منظور تأمین انتظارات مشتریان و پاسخگویی به سلایق و نیازهای متنوع آنها، باید به شکل مدون و اصولی برای مدیریت انبار خود برنامه‌ریزی کنند.