کمک حسابدار کیست؟

کمک حسابدار کیست؟ وظایف و توانمندی‌ها

کمک حسابدار به شخصی گفته میشود که در سازامان یا شرکت مشغول به فعالیت است و وظیفه کمک کردن به حسابداران اصلی در انجام وظایف حسابداری روزانه را به عهده دارد

کمک حسابدار عضوی از تیم مالی است. مسئولیت و وظیفه اصلی کمک حسابدار، کمک به حسابدار ارشد و مدیر مالی در انجام آن دسته از امور روزانه حسابداری است که نیاز به تخصص و تجربه زیادی ندارند. کمک حسابدار برای ورود به این شغل، الزامی به تحصیلات دانشگاهی ندارد؛ اما باید با مفاهیم و اصول کلی حسابداری آشنا باشد.

کمک حسابدار کیست و چه تفاوتی با حسابدار دارد؟ شرح دقیق وظایف و مسئولیت‌های این شغل چیست و برای شروع کار به‌عنوان یک کمک حسابدار چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی را باید فراگرفت؟ چالش‌ها و موانع  یک کمک حسابدار چیست و آینده شغلی او چگونه خواهد بود؟ در این مقاله به این دسته از سؤالات درمورد کمک حسابدار پاسخ می‌دهیم.

کمک حسابدار کیست؟

کمک حسابدار کیست؟

کمک حسابدار (Accounting Assistant) فردی است که با مفاهیم پایه و اصول حسابداری آشناست و کارشناس حسابداری، حسابدار ارشد یا مدیر مالی را در انجام امور روزانه‌ای که نیاز به تخصص و تجربه چندانی ندارند و تنها نیازمند اپراتورند، یاری می‌کند. و وظیفه کمک کردن در وظایف حسابدار اصلی را به عهده دارد

در تیم مالی، کمک حسابدار یکی از اعضای اصلی است که به شکل مستقیم زیر نظر حسابدار، حسابدار ارشد یا مدیر مالی مشغول فعالیت است. البته باید به این نکته توجه داشت که مسئولیت نهایی‌سازی پرداختی‌ها و حساب‌های پایان ماه و پایان سال همواره بر عهده حسابدار است و نه کمک حسابدار.

تفاوت کمک حسابدار و حسابدار چیست؟

در شرکت‌ها و سازمان‌ها، کمک حسابدار و حسابدار در مواردی از قبیل سطح تجربه، میزان استقلال و میزان حقوق و مزایای دریافتی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. عموماً، حسابدار فردی است که مسئولیت نهایی وظایف محول شده در امور مالی یک سازمان به عهده اوست؛ در رشته حسابداری یا رشته‌های مرتبط تحصیل‌کرده و درکی عمیق از مفاهیم و اصطلاحات حوزه حسابداری دارد. سؤال اینجاست که کمک حسابدار کیست؟

کمک حسابدار در حقیقت فردی از تیم مالی است که حسابدار، حسابدار ارشد یا مدیر مالی یک مجموعه را در انجام وظایف روزانه و تخصصی‌اش یاری می‌کند. کمک حسابدار الزاماً تحصیلات مرتبط در رشته حسابداری ندارد و با فوق‌دیپلم یا دیپلم به‌عنوان دستیار حسابدار، مشغول به کار شود. حتی دانشجویان حسابداری یا سایر رشته‌ها نیز فرصت استخدام‌شدن به‌عنوان کمک حسابدار را دارند. به‌طورکلی تفاوت‌های برجسته میان حسابدار و کمک حسابدار را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • میزان وظایف، اختیار عمل و استقلال شغلی
  • میزان تجربه و مهارت
  • میزان دانش تخصصی و تسلط بر مفاهیم حسابداری
  • میزان حقوق و مزایای دریافتی
  • مدرک تحصیلی

تا اینجا توضیح دادیم که کمک حسابدار کیست و تفاوت‌های میان این عنوان شغلی با حسابدار را شرح دادیم. در ادامه در خصوص وظایف و مسئولیت‌های کمک حسابدار صحبت می‌کنیم.

شرح وظایف و مسئولیت‌های کمک حسابدار

در بخش‌های قبلی گفتیم که کمک حسابدار، اعضای بخش مالی از قبیل حسابدار ارشد یا مدیر مالی را در انجام آن دسته از وظایفشان که تخصصی نیستند و کارهایی روزانه محسوب می‌شوند، یاری می‌کند. با وجود این، جزئیات و چگونگی وظایف و مسئولیت‌های کمک حسابدار از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. حتی ممکن است در سازمانی، وظایف اصلی و تخصصی حسابداری نیز بر عهده کمک حسابدار باشد! اما به‌طورکلی و در یک نگاه، شرح وظایف شناخته شده و مورد قبول برای یک کمک حسابدار عبارت‌اند از:

  • همکاری و تعامل با بخش‌های مختلف سازمان در موارد مرتبط با امور مالی و حسابداری
  • انجام امور دفتری ساده مانند ثبت و ورود اطلاعات، بایگانی و تشکیل پرونده، پاسخگویی به تماس‌ها و…
  • انجام امور ساده بانکی
  • انجام امور اداری ساده
  • طبقه‌بندی و دسته‌بندی اسناد، گزارش‌ها و پرونده‌های مهم و ضروری برای دسترسی راحت‌تر
  • تحویل ماهیانه لیست بیمه به سازمان تأمین اجتماعی
  • تحویل ماهیانه لیست حقوق به امور مالیاتی
  • تحویل اسناد و نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌های مربوط به بخش مالی
  • تهیه روکش اسناد
  • کنترل اسناد حسابداری با ضمائم
  • ثبت اطلاعات ورودی روزانه

کمک حسابدار کیست؟

مهارت‌ها و توانایی‌های ضروری کمک حسابدار

در بخش‌های قبلی توضح دادیم که کمک حسابدار کیست و اشاره کردیم که داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط با رشته حسابداری برای کمک حسابدار ضروری نیست؛ اما تحصیلات مرتبط، به درک مفاهیم و فرایندهای کاری حسابداری کمک بسیار زیادی می‌کند. یک کمک حسابدار نیز باید با اصول حسابداری آشنا باشد اما نیاز نیست که به‌اندازه حسابدار ارشد یا مدیر مالی در این مفاهیم و موضوعات عمیق بشود. دانش حسابداری، تنها به میزانی که در انجام صحیح مسئولیت‌ها و وظایف کمک‌کننده باشد، کافی است.

برای دستیاران حسابدار، مهم‌تر از مهارت‌های سخت و تخصصی حوزه حسابداری، تسلط بر مهارت‌های نرم و مهارت‌های سازمانی است. یک کمک حسابدار باید روابط‌عمومی و هوش هیجانی بالایی داشته باشد و بتواند با سایر بخش‌های یک سازمان یا مشتریان یک سازمان روابط مفید و سازنده‌ای برقرار کند. برخی از مهارت‌های ضروری کمک حسابداران عبارت‌اند از:

  • دقت و ریزبینی در ثبت و ورود اطلاعات
  • صداقت و رازداری
  • دانش ریاضی و محاسباتی قوی
  • آشنایی با اصول و مفاهیم پایه‌ای حسابداری

موانع، چالش‌ها و آینده شغلی کمک حسابدار

تا اینجا توضیح دادیم که کمک حسابدار کیست و چه مسئولیت‌ها و وظایفی دارد. اما سؤال اینجاست که چالش‌ها و موانع این شغل چیست و آینده شغلی کمک حسابدار چگونه خواهد بود؟

افرادی که به‌عنوان کمک حسابدار مشغول فعالیت‌اند، با موانع چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه‌اند. فرصت پیشرفت در این موقعیت شغلی بسیار زیاد است و افراد در صورت اثبات مهارت‌ها و توانمندی‌های خود می‌توانند به ‌مراتب بالاتر شغلی دست پیدا کنند. با وجود این در ابتدای مسیر ممکن است برخی افراد از موقعیت شغلی خود ناامید باشند و انگیزه‌ای برای ادامه‌دادن آن نداشته باشند. شرایط حقوق و دستمزد کمک حسابدار نیز چندان مناسب نیست، اما مبلغ حقوق دریافت، بسته به سازمان و شرکت موردنظر، ممکن است مبالغ بسیار کم تا مبالغ قابل‌توجهی را در بر بگیرد.

در خصوص آینده شغلی کمک حسابدار می‌توان گفت که هنوز بازار کار این موقعیت شغلی مناسب است و شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری وجود دارند که به کمک حسابدار نیازمندند، اما با پیشرفت چشمگیر فناوری و هوش مصنوعی و در نتیجه هوشمند شدن و خودکار شدن بسیاری از فرایندها در حوزه حسابداری، احتمالاً در سال‌های آینده نیاز به دستیار حسابدار به رونق امروز نخواهد بود.

کمک حسابدار کیست؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله به این سؤال اساسی پاسخ دادیم که کمک حسابدار کیست و چه مسئولیت‌ها و وظایفی دارد؟ علاوه بر این، تمامی مهارت‌های ضروری برای شروع کار به‌عنوان یک دستیار حسابدار را بررسی کردیم و گفتیم که کمک حسابدار موفق باید هم به مهارت‌های سخت و هم مهارت‌های نرم مسلط باشد. در انتهای مقاله نیز چالش‌ها، موانع و آینده شغلی این حرفه را بررسی کردیم. به نظر شما آینده این حوزه چگونه خواهد بود؟

به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری  |  ۹ مهرماه