حسابرسی بیمه

حسابرسی بیمه فرآیندی است که طی آن سازمان تأمین اجتماعی اسناد مالی و بیمه‌ای کارفرمایان را بررسی می‌کند تا از رعایت قوانین، پرداخت صحیح حق بیمه کارکنان، و تطبیق مستندات اطمینان یابد. این فرایند شامل بازبینی دفاتر قانونی، شناسایی مغایرت‌ها، محاسبه بدهی معوق و ارائه گزارش نهایی است و هدف آن حمایت از حقوق نیروی کار و اجرای قوانین تأمین اجتماعی است.
حسابداری و حسابرسی شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما دارای تفاوت‌های کلیدی و مهمی نیز هستند. کار حسابدار، جمع‌آوری، ثبت، بایگانی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و صورت‌های مالی یک شرکت است در صورتی که یک حسابرس گزارش‌های مالی شرکت‌های دیگر را که توسط یک حسابدار انجام شده‌اند، ارزیابی و بررسی می‌کنند.
ماده ۳۸ قانون تأمین اجتماعی با هدف الزام مقاطعه‌کاران به بیمه نمودن کارکنان پروژه‌ها، مسئولیت‌هایی را برای کارفرمایان تعریف کرده است. در این قانون، نحوه محاسبه و درصدهای حق بیمه بر اساس نوع قرارداد (عمرانی یا غیرعمرانی) متفاوت است.