از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 6961

کدینگ حسابداری چیست؟

کدینگ حسابداری چیست؟

در حسابداری به دلیل وجود موضوعات و رویدادهای مالی مختلف  و  وجود پیچیدگی در درج اطلاعات و گزارش گیری از اطلاعات نیازمند این هستیم که اطلاعات خود را به روشی قابل فهم و همچنین قابل قبول از طرف مدیران مجموعه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین سازمان های دولتی دسته بندی نمایم.

این دسته بندی اطلاعات با توجه به نظرات اهل فن و به صورت استانداردهای ملی و بین الملل بوجود آمده که حسابداران و مدیران مالی را متقاعد بر این موضوع میکند که اطلاعات مالی مجموعه های اقتصادی و غیر اقتصادی را با توجه به این دسته بندی ها در قالب های مختلفی تحت عنوان صورتهای مالی ، اظهارنامه ها و ... ارائه نمایند.
بر اساس یک ساختار و بنای تثبیت شده دسته بندی حسابها در چند شاخه قرار گرفته است.

گروه مالی : 

بخش اول این دسته بندی به عنوان گروه حسابهای مالی نامیده میشود که در پنج دسته اصلی دارایی ها - بدهی ها - حقوق صاحبان سهام (سرمایه) - درآمدها و هزینه ها قرار می گیرد. این قسمت حصب نیاز میتواند به شاخه های پایین تر نیز دسته بندی شود به عنوان مثال گروه دارایی ها را میتوان به دارایی های جاری و غیر جاری تقسیم نمود.

حساب های کل : 

دسته دوم تحت عنوان حسابهای کل نامیده میشود . در این دسته جزئیات هر کدام از حساب های گروه مالی قرار می گیرد.  به عنوان مثال حساب وجه نقد یکی از حساب های کل می باشد که در زیر مجموعه گروه دارایی ها قرار می گیرد.

حسابهای معین : 

دسته سوم تحت عنوان حسابهای معین نامیده میشود. حسابهای معین تعیین کننده نوع حساب های کل می باشند. به عنوان مثال حساب بانک یکی از حسابهای معین می باشد که در زیر مجموعه حساب کل وجه نقد قرار می گیرد.

حسابهای تفصیلی : 

دسته چهارم تحت عنوان حسابهای تفصیلی نامیده میشود. حسابهای تفصیلی ریز حساب های معین می باشد. به عنوان مثال حسابهای بانکی متعلق به مجموعه در حساب معین بانک از مجموعه وجوه نقد قرار می گیرد.

لازم به ذکر است تقسیم بندی های ذکر شده در توضیحات بالا به صورت نهایی و مطلق نمی باشد و به سلیقه برخی حسابداران و همچنین حصب نیاز مجموعه های مختلف این دسته بندی ها می تواند متفاوت و همچنین دارای سطوح کمتر و یا بیشتر باشد.

در زیر نمونه ی توضیحات بالا به تصویر کشیده است :
 


تفاوت حساب تفصیلی وابسته و شناور

حساب های تفصیلی به دو دسته وابسته و شناور تقسیم می شوند. 
حساب های تفصیلی وابسته آن دسته از حساب هایی هستند که هر حساب تفصیلی باید به یک معین مشخص اتصال داشته باشد و در این کدینگ شما نمی توانید یک حساب تفصیلی را به چند حساب معین به صورت همزمان اتصال بدهید. 
اما در حساب تفصیلی شناور می توانید یک حساب تفصیلی را به چند حساب معین اتصال داده و به صورت شناور از آن ها گزارش گیری کنید. 
 

دلیل اهمیت استفاده از سیستم کدینگ در حسابداری

این سیستم باعث این میشود که عملیات های مالی و قرار گیری آنها در یک فرمت خاص به صورت استاندارد انجام شود.
ثبت و همچنین پردازش اطلاعات مالی با سرعت بالاتری انجام شود همچنین دقت ثبت و گزارش گیری بالاتر می رود و از خطاهای انسانی جلوگیری می شود.

اخبار مرتبط

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه