متن ویدیوی سیستم حقوق و دستمزد اوراش
وقت بخیر.
با ویدیوی آموزشی دیگری از مجموعه آموزشهای مربوط به سیستم یکپارچه مالی اوراش در خدمت شما هستم.
در رابطه با راه اندازی زیرسیستم حقوق و دستمزد در رابطه با حقوق و دستمزد.
نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه ما در این نرم افزار که به صورت کاملا پارامتریک هستش کلیه اطلاعات مربوط به انجام محاسبات را در واقع توسط خود کاربر قرار است که در نرم افزار تعیین تکلیف شود و محاسبات بر اساس آن چیزی که کاربر وارد نرم افزار می کند انجام خواهد شد.
یعنی در واقع مبنای محاسبات بر اساس تنظیمات مربوط به شرکت تولید کننده نرم افزار نیست.
فرم ها در اختیار کاربر است و بسته به قوانین و دستورالعمل های حاکمیتی و دستورالعمل های داخلی هر سازمان.
کاربر میتواند برود اطلاعات را درج کند و محاسبات حقوق را انجام دهد.
جهت راه اندازی بخش حقوق و دستمزد نکته ای که قابل توجه است این است که به همان ترتیبی که منوها چیدمان انجام شده است، مبانی اولیه و مبانی حقوق، اطلاعات اولیه عملیات و گزارشات دستگاه ها به همین ترتیب.
در واقع بحث راه اندازی سیستم را باید انجام دهید.
یعنی از همان ابتدا تعریف کد کارگاه را دارید و بعد محاسبه و سایر آیتم هایی را که در صفحه موجود است.
خب من در این ویدئو به صورت تیتروار هر کدام از این پارامترها را یک توضیح مختصری می دهم.
ببینید کد کارگاه تامین اجتماعی که در این نرم افزار در نظر گرفته شده در واقع باید بر اساس همان تعداد کدها را.
هر چند کد تامین اجتماعی که دارید در شرکتی که مشغول فعالیت هستید به همان تعداد باید کدها را اینجا ایجاد کنید که بعدا پرسنلی که شاغل هستند در این کد ها بیاییم در لیست.
حالا میرسیم به بحث فرم حکم حقوقی و اطلاعات پرسنلی.
هر کد کارگاهی را که پرسنل ما در آن مشغول هستند را بر اساس این تخصیص میدهیم. شماره کارگاه. عنوان کارگاه. نام کارفرما. محل خدمت.
و جزییات را به همین ترتیبی که در صفحه موجود هست باید درج کنیم.
آیتم بعدی در رابطه با بحث مبانی حقوق و مبانی محاسبات حقوق، عیدی و سنوات است.
این پارامترهایی که در این صفحه داریم با همدیگر میبینیم در واقع بیس محاسبات حقوق هست.
به همین ترتیب عنوان را برایش در نظر میگیریم و تعداد روزهای سال.
حداقل حقوق سقف بیمه روز و عیدی حداقل و حداکثر ضریب محاسبه عیدی که همان شصت روز یا همان دو ماه حقوق هست.
ضریب سنوات یک ماه حقوق معافیت مالیاتی سالیانه در سال 95.
اگر که در نظر داشته باشیم صد و بیست میلیون و ماهیانه ده میلیون تومان در نظر گرفتیم.
در محاسبه مالیات عیدی هم که ده در صد.
خب از اینجا به بعد این را در نظر بگیرید که هر کدام از فرم هایی که در محاسبات اعمال شود یک تیک اینجا قرار می گیرد که اگر این تیک فعال شود بعد از اینکه محاسبات را سیستم انجام می دهد اطلاعات مربوط به آن فرم دیگر قابل ویرایش نیست مگر اینکه محاسباتی که بر اساس آن انجام شده را ابطال کنید.
آیتم بعدی عناوین شغلی.
عناوین شغلی در واقع کدینگ تامین اجتماعی است که بعدا در احکام پرسنل می خواهیم تخصیص دهیم که این شخص در واقع کدام کد شغلی است که در لیست بیمه تامین اجتماعی که می خواهیم ارسال کنیم این کد منعکس خواهد شد.
جدول مالیات در این نرم افزار محدودیتی در رابطه با تعداد جداول مالیاتی را ندارید.
شما در هر کدام از بازه های.
اگر که گروه های مختلفی را دارید که معافیت های مختلفی رو شامل میشه براشون میتونید جدول تعریف کنید و بعد جداول مالیات رو به گروه های پرسنل اختصاص بدید.
پس بر اساس نیازتون شما جداول مالیات رو تعریف می کنید و به گروه های پرسنل تخصیص میدید.
حالا اگر درصد معافیت داشته باشه یا معافیت بیمه رو لحاظ کنید برای محاسبه مالیات میتونید اینجا درصدها رو درج کنید.
گروه های پرسنلی در واقع گروه های پرسنلی یکی از آیتم های اصلی نرم افزار هستش.
ما در گروه های پرسنلی بر اساس پارامترهای مربوط به ساعت کار عموما هفت ساعت و بیست دقیقه یا اگر یک گروه پرسنل داریم که مبنای محاسبه ما به طور مثال 8 ساعت در روز است یا شش ساعت در روز است فرقی نمیکنه بر اساس اون میایم در واقع گروه های پرسنلی رو تعریف میکنیم.
حداقل این دو تا گروه رو که عموما در اکثر سازمان ها و شرکت ها دارند.
دو گروه هم شامل گروه مدیران و گروه پرسنل که همانطور که مستحضر هستید در رابطه با مدیران بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد.
اما اگر سایر پارامترها را در نظر بگیرید بیمه بیکاری و بیمه سهم کارگر هفت درصد، بیمه بیکاری سه درصد و کارفرما هم بیست درصد.
در رابطه با درصد مربوط به اضافه کار هم که خب حالا آن چیزی که قانونی است 100 درصد.
اما در رابطه با سایر آیتم های دیگر که اگر خواسته باشیم درصد اضافه کار خاصی را برای پرسنل در نظر بگیریم، حتی می توانیم در بحث محاسبات درصد گروه مجزا یا همین پارامترها را تغییر بدهیم.
حالا این که اضافه کار در این گروه مشمول بیمه و مالیات هست را اینجا برایش تعیین می کنیم.
نکته ای که قابل توجه است این است که در جدول در فرم سمت راست اگر هر کدام از گروه های پرسنل را شما دارید انتخاب می کنید.
در جدول سمت چپ هم می توانیم جدول مالیات و جدول حقوق خاص آن را تخصیص بدیم.
یعنی به طور مثال در رابطه با پرسنل اگر جدول معافیت مالیاتی خاصی داشته باشند می تونیم ردیف دیگه ای را ایجاد کنیم و اون جدول مالیات را بهش تخصیص بدیم.
و قابل توجه اینکه از تاریخ یعنی اینکه ما می تونیم حتی اگر در بعضی از موارد که حالا کمتر اتفاق افتاده شاهد این باشیم که در وسط دوره مالی اگر بخواد جدول مالیات تغییر کنه خیلی راحت میتونیم سطر جدیدی را به آن اضافه کنیم و در جدول مالیات را تخصیص بدیم به اون گروه پرسنل.
به همین روال در رابطه با بحث مبانی حقوق در مبانی حقوق هم اگر که مبنای محاسبه تون تغییر پیدا کرد می تونید مبنای جدیدی را تعریف کنید و تاریخ اعمال را از اون تاریخ به بعد را اینجا درج کنید.
به طور مثال از یک چهارم به بعد مبنای محاسبه حقوق را قرار است در سازمان تغییر بدید.
پارامترهایی هم که در مبنای محاسبه حقوق هست که در جدول مربوطه توضیح دادم خدمتتون.
چه آیتم هایی هست که در محاسبات تاثیر گذار هست؟ اطلاعات پرسنلی.
در بحث ورود اطلاعات در کد پرسنلی در پکیج یکپارچه مالی اوراق یک کد حساب تفضیلی هستش که ما اختصاص میدیم به اطلاعات پرسنلی.
یعنی اگر بخوام پرسنل جدیدی رو اضافه کنم ابتدا باید یک کد تفصیلی براش ایجاد کنیم و بعد در خانواده حسابهای تفصیلی کد جدید رو به عنوان پرسنل انتخاب میکنیم.
خب بعد از اینکه انتخاب رو انجام دادید بعد از اینکه انتخاب رو انجام دادید، کاری رو که باید. تکمیلش کنیم.
اطلاعات مربوط به پرسنل شامل اطلاعات شناسنامه ای، اطلاعات مربوط به تکمیل پرسنل، اطلاعات تکمیل پرسنل، نوع بیمه رو قطعا باید براش مشخص کنید.
نوع قرارداد، وضعیت عادی و سایر پارامترهای حقوقی را که برای این شخص میخواهیم لحاظ کنیم، انتخاب میکنیم و اگر معافیت خاصی را این پرسنل دارد میتوانیم برایش اینجا انتخاب کنیم.
نوع استخدام هم که بر اساس یکی از این پارامترهای قراردادی، شرکتی، رسمی، پیمانی و مامور را هم میتوانید داشته باشید.
شماره حساب دریافت حقوق در واقع شماره حسابی است که حقوقها را به صورت تجمیعی قرار است که برای بانک ارسال کنیم و به حساب این پرسنل منظور شود.
آیتم محل خدمت خیلی مهم است.
در آن این پرسنلی را که داریم انتخاب میکنیم و اطلاعاتش را داریم درج میکنیم در کدام کارگاه هست؟
کارگاه در واقع آن لیست بیمه ای که قرار است برای تامین اجتماعی ارسال شود.
این شخص در این کد کارگاه اطلاعات ارسال خواهد شد و موضوع شروع کار که در واقع در لیست بیمه هم همین تاریخ شروع کار منعکس خواهد شد و اگر در پايان خدمت پرسنل از مجموعه جدا شود و ترک کار را برایش ثبت کنیم، این تاریخ در واقع مبنای پایان محاسبات در آن ماهی است که برایش انتخاب کرده ایم.
و حتی اگر پرسنل در همین فرم اگر پرسنل در شرکت مشغول به کار بوده ترک کار برایش می زنیم، مجددا مشغول به کار می شود و باز سطر جدیدی را برایش ایجاد می کنیم.
در همان کد کارگاه یا کد کارگاه دیگری که مربوط به شرکت است.
مجددا تاریخ شروع کار را کافی است در اینجا برایش درج کنیم.
وضعیت سنوات و وضعیت عیدی.
در واقع در رابطه با زمانی است که شما پرسنل را استخدام کرده اید.
به طور مثال دو ماه آزمایشی.
اما از ماه سوم به بعد توافق کرده اید که سنوات را پرداخت کنید یا اینکه عیدی را، عیدی و پاداش پایان سال را بر اساس آن تاریخ به بعد می خواهید انجام دهید.
حالا هم می تواند در ابتدای شروع کار و فعالیتش باشد یا اینکه در وسط دوره ای که توافق کردیم و کار را برایش انجام می دهیم.
پس نکته ای که توی این فرم باید در نظر بگیرید.
کدهای تفصیلی پرسنل رو ایجاد کنید و اطلاعات شناسنامه رو درج میکنیم.
آیتم مربوط به حساب های مالی حقوق در واقع زمانی اتفاق می افته که من کلیه محاسبات مربوط به انجام جزییات حقوق و دستمزد رو ثبت کردم و انجام دادم و قرار هست که سند حسابداری اتومات در رابطه با حقوق و دستمزد صادر بشه.
برای این کار ما یک بار باید در زمان راه اندازی سیستم پارامترهای مربوط به هر کدام از آیتم های حقوق و دستمزد رو در این جدول سرفصلهای مربوط به حساب رو بهش اختصاص بدیم.
به طور مثال در رابطه با هزینه حقوق گروه پرسنل رو انتخاب کردیم فرضا مدیران و بعد سرفصل حساب مربوط به هزینه حقوق مربوط به این گروه پرسنل رو انتخاب می کنیم.
خب کدینگ مالی همانطور که روی صفحه مشاهده میکنید در سطح سرفصل کل هزینه ها و پارامترهای فرضا هزینه های حقوق رو درج کرده.
هزینه های حقوق انتخاب میشه و آیتم مربوط به هزینه حقوق که یکی از عوامل هزینه هستش که در سطح حساب تفصیلی توی این نرم افزار تخصیص داده شده.
اینجا انتخاب میکنیم و به حساب میاد.
همونطور که میبینید در قسمت نوع تفصیلی شما میتونید هزینه رو به تفکیک پرسنل یا اینکه یک هزینه انتخابی که من اینجا در رابطه با بحث هزینه حقوق در واقع یک کد تفصیلی خاص رو براش در نظر گرفتم.
هزینه بیمه هم به همین ترتیب اضافه کار.
پارامترهای سایر هزینه ها.
به طور مثال در اینجا حق مسکن رو من اومدم اختصاص دادم.
هزینه حق مسکن پرسنل به این حساب منعکس خواهد شد.
یا در رابطه با بحث سازمان تامین اجتماعی و دارایی.
خب مسلما اون رقم کلی که ما قرار هست به عنوان حق بیمه پرداخت کنیم گروه های پرسنل رو انتخاب می کنیم.
در طرف مقابل که در واقع یک حساب بستانکار هستش سرفصل های مربوط به رقم کل بیمه پرداختی رو اینجا تخصیص میدم.
همین روال رو داریم در رابطه با سایر پارامترهایی که توی نرم افزار هست.
یک مثال هم در رابطه با بحث مساعده.
در رابطه با طرح تفضیلی طرح صدور سند برای مساعده خب گروه پرسنل رو انتخاب کردم.
نوع بدهی که مساعده خواهد بود و سرفصل های کل و معین.
در اینجا دیگر در نرم افزار انتخاب تفصیلی نداریم چون به طور مشخص سرفصل حسابی که قرار هستش که بدهکار بشه آیتم سایر حسابها و اسناد دریافتنی و معین، مساعده کارکنان با تفصیلی اون پرسنلی که در واقع مساعده رو دریافت کرده.
به همین ترتیب جزییات مربوط به سایر پارامترهای حقوق و دستمزد رو میچینیم در نرم افزار و بعد از اینکه محاسبه حقوق را انجام دادیم در آن فرم که برسیم توضیح میدهم.
پس از اینکه محاسبه را زدیم کلیدی را دارد مبنی بر اینکه صدور سند حسابداری اتومات.
نکتهای که قابل توجه است اینکه در این فرم قطعا باید دقت بفرمایید که حالا احتمال دارد که یک مقدار وقت شما را بگیرد.
آن هم به این ترتیب است که در واقع شما دارید چیدمان یک سند حقوق را انجام میدهید و تراز بودن این سند را بر اساس این پارامترها.
دقت داشته باشید که باید حتما کامل کنید.
هزینهها را به طور کامل شناسایی کنید.
در بحث ستون بستانکار هم که خب مسلما پارامترهای حقوق پرداختنی و پرداختی به سازمان ها و ارگان ها و سایر پارامترها را باید دقت داشته باشید که سند تان تراز باشد.
اگر سند حسابداری تراز نبود به طور قطع یکی از پارامترها را اشتباه انتخاب کردید یا اینکه تکمیل نکردهاید؟
خب بعد از مبانی اولیه میرسیم به مبانی حقوق در مبانی حقوق.
پارامترهایی را که میخواهیم تعریف کنیم در درجه اول بحث تعریف مزایا ببینید زمانی که نرم افزار برای شما نصب میشه به طور پیش فرض یک سری مزایا را همکاران من در سیستم برای شما ایجاد میکنن.
مزایا در واقع مزایای قانونی هست.
حق مسکن، حق بن، حق اولاد و سایر پارامترهایی که به صورت پیشفرض میشد در نرم افزار لحاظ کرد رو اینجا برای شما ایجاد کردم.
اما نکته ای که داره این هست که شما هستید که دارید تعیین میکنید که چه مزایایی رو قرار هست به پرسنل پرداخت کنید و از اون مهمتر مبنای محاسبه این مبلغی رو که ما داریم اینجا لحاظ میکنیم.
به طور مثال اگر داریم میگیم حق مسکن و مبلغ پیش فرض رو گفتیم نهصد هزار تومن نهصد هزار تومن بر پایه ماه سی روزه لحاظ شده اینجا.
یعنی اگر در ماه 30 روزه باشه مبلغ تقسیم بر سی ضربدر 50 خواهد شد یا مبلغی رو که ما داریم اینجا درج میکنیم بر پایه ماه روزهای ماه هستش یعنی در ماه های 30 روزه، در ماه های 30 روزه و در ماه 30 روزه بر اساس میزان روزهای ماه این رقم ثابت خواهد بود.
پس به عنوان یک مزایا و نحوه محاسبه را شما انتخاب می کنید و اینکه این مزایا استثنائا مشمول بیمه و مالیات هست یا نه.
به طور مثال حق اولاد را فعلا داریم که مشمول بیمه نیست.
سایر پارامترها هم به همین ترتیب تعریف میشه.
حالا نکته ای که داره اینه که در یک بازه زمانی شاید شما بخواهید پاداش مدیریت رو غیرفعال کنید.
یعنی برای کسی پاداش مدیریت، مزایای پاداش و مدیریت پرداخت نشه یا هر کدوم از این پارامترهایی که به عنوان مزایا توی سیستم تعریف شده رو شما می تونید اینجا انتخاب، فعال یا غیرفعال کنید.
تعریف مساعده و کسورات.
در واقع پارامترهایی که قرار هست از حقوق پرسنل کم بشه عنوان آیتمی رو که قرار است کم کنید در اختیار شماست اما بر اساس دو تا آیتم ماهیانه و یا ثابت ماه در سیستم محاسبات را انجام میدهیم.
به این ترتیب که اگر شد ماهیانه مبلغی را که در فرم های مربوط به بخش عملیات در سیستم ثبت می کنیم فقط یک بار در همان ماهی که در فرم ثبت شده کسورات اتفاق خواهد افتاد.
اما در آیتم ثابت مبلغ به دو شکل یا به شکل وام هست که سقف برایش در نظر گرفته می شود که توی برگه های پرداخت اون رو می تونیم ببینیم.
یا در رابطه با یک آیتمی مثل بیمه تکمیلی که به طور مستمر قرار هست که رقم رو کم کنید.
به همین ترتیب هر ماه این مبلغ به طور مستمر کسر میشه.
حالا اینکه این کسورات معافیت مالیاتی دارد یا نداره رو هم اینجا میتونیم بهش تخصیص بدیم.
تعریف مرخصی ها.
مرخصی در بحث سازمان تامین اجتماعی دو عنوان اصلی بیشتر ندارد تحت عنوان مرخصی استحقاقی، استحقاقی و استعلاجی.
خب حالا این مرخصی استحقاقی در سازمان میتواند اسمش مرخصی روزانه، مرخصی ساعتی، مرخصی هفتگی.
هر عنوانی میخواهد باشد اما در نرمافزار آن چیزی را که بعدا در محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد و لیستهای ارسالی به تامین اجتماعی قرار است لحاظ شود، دو تا پارامتر مرخصی استحقاقی هست یا استعلاجی؟
خب مسلما در رابطه با بحث مرخصی استحقاقی آن میزان سقف مجاز ارسال و ذخیره برای انتقال مانده مرخصی به دوره مالی بعد معنا پیدا میکند.
اما در رابطه با استعلاجی که دیگر سقفی ندارد و در واقع بر اساس آن دستورالعملهای سازمان تامین اجتماعی این کد اختصاص داده میشود به پرسنل در برگههای عملیات.
در رابطه با غیبت ما دو نوع آیتم محاسبات در رابطه با غیبت را داریم آن هم جدای از عنوان مبلغی و یا نحوه محاسبه ای که شما میخواید انجام بدید جهت کسر شاید بر اساس تاخیر ورود و تعجیل در خروج، غیبت ساعتی روزانه، مرخصی بدون حقوق یا کسر کارکرد.
هر کدوم از این پارامترها رو در نرم افزار بر اساس کارکرد و کسر مبلغ میتونید لحاظ کنید.
اگر مبلغ رو در نظر گرفتید و ضریب رو زدیم یک یعنی معادل هر میزان که پرسنل کسر داشته باشند.
به طور مثال اگر تاخیر ورود داره ضریب رو هم اینجا گذاشتیم یک معادل یک ساعت فرضا اگر دیر کرده یک ساعت از دستمزد اون شخص به عنوان جریمه غیبت کسر خواهد شد.
علاوه بر دستمزد شما میتونید برخی از پارامترهای مزایا رو هم اینجا لحاظ کنید.
به طور مثال علاوه بر اینکه من حق مسکن رو از دستمزد کم میکنم، حق مسکن، حق بن و یا هر کدوم از این پارامترها رو هم میتونیم بهش اضافه کنیم یا اینکه از نظر بحث تنبیهی صرفا همان بحث دستمزد را برایش لحاظ میکنیم.
در موارد کارکرد هم اگر در واقع از بحث کسر کار و جریمه کسر کارکرد استفاده بشود.
اتفاقی که میافتد این است که میزان کارکرد پرسنل در کلیه محاسبات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
به طور مثال اگر یک نفر یک ساعت کسر کارکرد داشته باشد، خب مسلما بر اساس محاسبات مربوط به تامین اجتماعی یک ساعت معادل یک روز از کارکردش کم میشود.
یا در رابطه با محاسبه عیدی و پاداش و سایر پارامترهای دیگر وقتی که کارکرد را انتخاب کنید تاثیر در واقع ریالی برای مخاطب خیلی بیشتر خواهد بود.
حالا علاوه بر بحث کارکرد، باز همین جا مزایا هم میتواند لحاظ شود که در کسورات جهت جریمه غیبت استفاده شود.
بعد از اطلاعات مربوط به مبانی حقوق که تعریف.
تعاریف اولیه را انجام دادیم.
آیتم اصلی که بحث محاسبات حقوق و دستمزد برای هر پرسنل معنا پیدا میکنه میشه حکم حقوقی.
حالا اطلاعات نمونه ای رو که من روی این صفحه دارم روی دیتا بیس دارم برای این پرسنل که در درجه اول کد تفصیلی براش ایجاد شده بعد در قسمت اطلاعات پرسنلی کد پرسنلی رو براش ایجاد کردیم و اطلاعات شناسنامه ای و شغلی رو براش زدیم در حکم حقوقی.
در واقع اون توافقی رو که با پرسنل انجام دادیم جهت محاسبات حقوق را لحاظ میکنیم.
در این قسمت گروه پرسنل همونطور که در قسمت جدول گروه پرسنل توضیح دادم اونجا اختصاص میدیم که این شخص مربوط به کدوم گروه جز مدیران هستش و جزء پرسنل یا هر گروه دیگه ای که میتونیم تعریف کنیم.
تفضیلی دو و تفصیلی دو رو من اینجا یه اشاره ای کنم به اینکه اون دوستانی که اگر قرار هست که خصوصا در رابطه با صدور سند های حسابداری که نیاز دارند که به تفکیک دوایر.
سند حسابداری رو بگیرن یا به عبارتی مرکز جذب رو داشته باشند.
این مرکز جذب رو میتونید با استفاده از تفضیلی دو استفاده کنید.
شغل هم که در واقع اون کدینگ شغلی هستش که در لیست ارسالی به تامین اجتماعی مورد استفاده قرار میگیره.
آیتم بعدی این پرسنل مشمول بیمه یا مالیات هست یا نیست.
این رو میتونید انتخاب کنید.
و اما پارامترهای حقوقی برای یک پرسنل علاوه بر اینکه دستمزد رو من انتخاب میکنم در قسمت حقوق و مزایا نوع محاسبه دستمزد که به ازای هر روز هست ماهیانه هست.
ماهیانه بر پایه ماههای روز یکی از این سه تا آیتم رو انتخاب میکنید که عموما همون به ازای هر روز رو داریم و پارامترهای مزایا.
این شخص چقدر حق مسکن میگیره و چقدر حق بن میگیره و الی آخر.
اگر بخواهیم پارامتر رو اضافه کنیم یک سطر جدید کلیدهای جهت دار یا دکمه رو میزنیم زنیم با دکمه اسپیس.
جدول مربوط به مزایا را انتخاب می کنیم و آن مزایایی را که می خواهیم به این شخص بدهیم را انتخاب می کنیم.
مبلغ پیش فرض منتقل می شود برای مزایایی که اینجا هست مبلغ پیش فرض منتقل می شود اما شما خودتان می توانید مبالغ را بر اساس سلیقه و نیاز خودتان در سازمان تغییر دهید.
جمع مربوط به حقوق و مزایا را در قسمت پایین داریم و همین جا قابلیت این را دارد که حکم را می توانید چاپ بگیرید و چه در پرونده کارگزینی و یا اینکه به خود پرسنل می خواهیم تحویل بدهیم این آیتم را داریم.
در این فرم همان طور که مشاهده می کنید پارامترهای مربوط به مزایا را اینکه در محاسبات عیدی و پاداش، سنوات و اضافه کار برای این شخص لحاظ بشود یا نشود را هم با جدول روبه رو و تیک زدن روی هر کدام از پارامترها می توانیم انتخاب کنیم.
خب تا اینجا مبانی اولیه و مبانی حقوق را توضیح دادم خدمتتون اطلاعات اولیه در نرم افزار.
نکته ای که داره این هستش که شما می تونید در رابطه با هر کدوم از پرسنل به تفکیک برگه های تکمیلی رو اینجا براش درج کنید.
برگه مرخصی اول دوره اگر پرسنلی وسط دوره مالی به مجموعه اضافه شده یا اینکه میخواهید میزان کارکرد مانده مرخصی اش رو تعدیل کنید، با استفاده از این فرم میتونید میزان ذخیره مرخصی دوره مالی قبلش رو یا اگر هم در طی دوره مالی به شرکت اضافه شده میتونید براش درج کنید.
اطلاعات سنوات مالیاتی قبل در رابطه با محاسبات مربوط به مالیات که با توجه به اینکه عموما بحث محاسبه مالیات به شکل تعدیل انجام میشه یعنی کل حقوق دریافتی شخص مشمول مالیات و مالیات پرداختی اش رو میتونیم اینجا درج کنیم و در ماه های بعد علاوه بر محاسبات حقوق جاری، این جدول هم در محاسبات اعمال خواهد شد.
در رابطه با سنوات اول و دوره بعد عیدی هم به همین ترتیب که اگر قرار باشه محاسبات سنوات رو در واقع اصلاح کنیم، با استفاده از این دو تابع می توانیم مقدار مانده مانده مورد استفاده در بحث محاسبه عیدی و سنوات را در این فرم تکمیل کنیم و برای هر کدام از پرسنل.
اما نکته اصلی و نهایی.
بعد از اینکه پارامترهای مربوط به اطلاعات اولیه، اطلاعات مبانی حقوق و احکام و جزییات را وارد کردیم، در واقع آن کاری که اتفاق می افتد در طی بازه زمانی هر ماه از اینجا به بعد آن چیزی که اتفاق می افتد برگه عملیات حقوق است.
نکته ای که قبل از اینکه این برگه رو توضیح بدم خدمتتون اشاره کنم اینکه در محاسبات حقوق در این نرم افزار خصوصا در رابطه با بحث کارکرد اون چیزی که اهمیت داره این هست که نرم افزار کارکرد ها رو به طور کامل در نظر میگیره مگر اینکه کاربر در این فرم ها خصوصا در رابطه با برگه های کارکردی میزان کارکرد رو وارد کنه.
یعنی اینکه نرم افزار به طور مثال در یک ماه 30 روزه میزان کارکرد افراد رو 30 روز پیشفرض خودش محاسبه میکنه مگر اینکه کاربر بیاد اینجا میزان کارکرد رو تغییر بده.
به طور مثال دو روز غیبت یا مرخصی یا هر کدوم از این پارامترهای مربوط به کارکرد.
اما برگردیم از ابتدا در این برگه به ازای هر ماه اطلاعات رو شروع میکنیم به درج کردن.
به طور مثال در رابطه با مساعده و یا کسورات ماهیانه، کد پرسنلی، کد بدهی ماهیانه و مبلغ در رابطه با مزایای موردی من به همین ترتیب، اگر قرار است یک آیتم مزایایی را به طور موردی به یک شخص پرداخت کنیم، از این فرم استفاده میکنیم.
کسورات موردی کجا استفاده میشود؟
زمانی که ما میخواهیم یک مزایا را از پرسنل که قبلا پرداخت کردهایم را در این ماه میخواهیم کسر کنیم، اضافه کار در نظر بحث، میزان کارکرد، مرخصی، غیبت، کارکرد.
یک نکته دیگر هم در رابطه با بحث ورود اطلاعات کارکردی نرمافزار، قابلیت اتصال به دستگاههای کارت، ساعت و یا انتقال اطلاعات را با استفاده از فایل اکسل را دارد.
یعنی اینکه شما میتوانید اشاره کنیم در همین جا که رسیدیم به بحث اطلاعات کارکردی، اگر از دستگاه کارت ساعت دارید استفاده میکنید، در شرکت و سازمان خودتان میتوانید خروجی فایل اکسل را از آن بگیرید و با استفاده از تنظیمات دریافت اطلاعات از دستگاه کارت ساعت یک بار تنظیمات مربوط به کارکرد و معادل سازی بر اساس ستونهای فایل اکسل را در اینجا انجام دهید و بعد در طی دوره به ازای هر ماه فقط کافی است که خواندن اطلاعات فایل اکسل را انجام دهید.
بعد از اینکه این لینک اتفاق بیفتد، نرم افزار به طور اتومات محتوای آن فایل اکسل را در برگه های کارکرد برای شما منتقل خواهد کرد یا به آن از آن روش و طریق می روید.
یا اینکه مستقیما وارد خود برگه های کارکردی میشوید.
به طور مثال یه فایل اکسل دارم و میخوام کلیه کارکرد مربوط به اضافه کار پرسنل را با استفاده از فایل اکسل اینجا منتقل کنم.
در رابطه با کسورات ثابت هم که عرض کردم خدمتتون ما دو نوع کسر ثابت داریم یا قرار هست که براش سقف در نظر بگیریم که معنیش میشه وام.
به طور مثال پنج میلیون تومان به پرسنل دادم و طی ده قسط میخوام ازش کم کنم پس پنج میلیون تومان رو سقفش رو براش میزارم.
مبلغ هر قسط به طور مثال پونصد هزار تومن رو در قسمت مبلغ می زنم.
در نرم افزار ماه به ماه که محاسبات انجام می شه به سقف که برسه دیگه از ماه بعد کسورات رو انجام نمی ده.
اما اگر در این فرم برای ورود اطلاعات سقف در نظر نگیرید اتفاقی که می افتد این هست که سیستم به طور مستمر این مبلغ رو هر ماه از حقوق پرسنل کسر خواهد کرد.
نوبت کاری که بر اساس میزان کارکردی که پرسنل داشته باشند بابت پارامتر نوبت کاری، شب کاری عصر و شب یا هر کدام از اون پارامترهای نوبت کاری رو که داشته باشیم می تونیم میزان کارکرد رو درج کنیم.
پارامترهای پرداخت سنوات و پرداخت عیدی زمانی کاربرد دارند که شما بعد از اینکه محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد رو انجام دادید و محاسبه سنوات عیدی رو هم در بخش در بخش جدول محاسبات که بهش برسیم انجام داده باشید.
اتفاقی که می افته اینه که من اگر در ماه های قبل سنوات پرسنل رو پرداخت کرده باشم مبلغ پرداختی رو باید اینجا درج کنم که در زمان محاسبه مربوط به هزینه سنوات یا هزینه عیدی، مبلغ پرداخت شده هم در اون محاسبات لحاظ بشه.
خب این شد اطلاعات مربوط به عملیات که عرض کردم هر ماهه اون کاری رو که ما میخوایم انجام بدیم این است که اطلاعات کارکردی و اطلاعات مربوط به مبالغ پرداختی به پرسنل که تاثیر گذار هست در محاسبه حقوق رو در فرم عملیات درج میکنیم.
ردیف پیمان بعد از اینکه محاسبه حقوق را انجام دادیم می رسیم به آیتم ردیف پیمان برای مجموعه هایی که از این آیتم برای بحث ارسال لیست های بیمه شان استفاده میکنند و پروژه های پیمانکاری رو دارند که پرسنل رو به تفکیک ردیف پیمان میخوان لیست های بیمه شان رو ارسال کنند.
از این آیتم ردیف پیمان استفاده میکنیم و به ازای هر ماه پرسنل را ردیف پیمانها و میزان روزی که در آن پیمان کار کرده را اینجا درج میکنیم.
بعد از آن میرویم در لیست بیمه و ارسال بیمه را انجام میدهیم.
توضیحات فیش حقوقی.
حالا اگر که برای هر کدام از پرسنل در فیش حقوقی توزیع خاصی را خواسته باشیم در زمان چاپ انجام دهیم میتوانیم از این فرم استفاده کنیم.
پیامی را اگر میخواهیم در فیش حقوقی به پرسنل بدهیم از این استفاده میشود.
مانده مرخصی هم که در واقع یک ابزار گزارشگیری هست که میزان مرخصی ای که شخص استفاده کرده و باقی مانده مرخصی اش را میتوانیم با استفاده از این فرم گزارشگیری کنیم.
خب بعد از اینکه جزییات مربوط به حقوق را کامل زدیم وارد فرم محاسبه میشویم.
در فرم محاسبه این امکان را داریم که به تفکیک هر ماه بر اساس همه پرسنل یا یک پرسنل خاص محاسبه حقوق را انجام بدیم.
روال کار هم به این ترتیب هست.
با کلیک کردن یا زدن دکمه اف هشت محاسبات رو برامون انجام میده.
عملیات محاسبه با موفقیت انجام شد. تایید.
همانطور که مشاهده میکنید تیک وضعیت محاسبه رو برای این داره که بعدا اگر سند حسابداری هم براش صادر شده باشه بر اساس اون جدول لیست حقوق و پارامترهای مربوط به سند حسابداری که عرض کردم خدمتتون، اینجا میتونیم سود سند رو داشته باشیم و لیست پرسنلی که محاسبه براشون انجام شده رو هم اینجا میتونیم مشاهده کنیم یا حتی پرسنلی که براشون محاسبه حقوق انجام نشده.
به همین ترتیب در پایان هر ماه میتونیم محاسبه مربوط به سنوات محاسبه مربوط به عیدی رو هم برای پرسنل بزنیم.
اما بعد از اینکه محاسبه حقوق رو انجام دادیم اتفاقی که در بحث حقوق و دستمزد داریم آیتم گزارشات هستش.
در گزارشات هم گزارشات اصلی رو داریم.
فیش حقوق پرسنل لیست دستمزد که عموما برای پیوست سند حسابداری مورد استفاده قرار میگیره.
لیست بیمه و فایل های مربوط به ارسال به سازمان تامین اجتماعی.
این دو تا فایل مربوط به دیسکها و لیست مالیات رو داریم.
حالا برای بحث تهیه گزارشات هم فیش را به طور مثال اینجا اجرا کنم تولید رو انجام میدیم و بعد هم چاپ.
اگر که این فرمت مربوط به جزییات چاپ پرسنل رو که خواسته باشیم اینجا میتونیم ببینیم و همین رو چاپ رو انجام بدیم یا هر آیتم دیگه ای رو که در بحث تنظیمات چاپ مد نظرتون هست که بخواهید انجام بدید.
در قسمت تنظیمات چاپ میتونیم این کار رو به طور اختصاصی برای سازمان خودتون حالا یا خودتون انجام بدید یا با کمک همکاران واحد پشتیبانی.
من در بحث چاپ ها هم پارامترهای مربوط به محاسبه سنوات ماهیانه، عیدی و پاداش رو هم میتونید فعال کنید که اگر محاسبه داشته باشه در فیش حقوقی پرسنل نمایش داده بشود یا نشود.
آیتم بعدی در بحث گزارشات لیست دستمزد هست.
لیست حقوق هست.
در این لیست شما بر اساس تولید گزارشی که من بزنم بر اساس اطلاعاتی که به شکل پیشفرض هست گزارش را میبینید.
اما میتوانید جزییات هر کدام از این پارامترهای حقوق و دستمزد که در قسمت اطلاعات جدول هست را می توانید تفکیک کنید.
وقتی که ریز را فعال کنید تمام آن پارامترهای مربوط به حقوق و دستمزد را به تفکیک جزییات به شما نمایش داده خواهد شد.
آیتم های مشمول بیمه و مالیات.
آیتم های مربوط به کسورات.
تمام این ها را به تفکیک شما میتوانید در این گزارش داشته باشید.
یکی از امکاناتی هم که این گزارش دارد بحث تهیه فایل پرداخت حقوق یا همان دیسکت بانک هست که شما می توانید این را در تولید فایل همین جا داشته باشید و برای پرداخت به بانک ارسال کنید.
گزارش بعدی لیست بیمه. لیست بیمه.
همان طور که عرض کردم خدمت شما در رابطه با بحث ورود اطلاعات شما بر اساس هر کدام از کدهای کارگاهی که پرسنل را انتخاب کرده باشید برای آن کد کارگاه لیست بیمه تولید خواهد شد.
اگر هم ردیف پیمان داشته باشید شما میتوانید با فعال کردن ردیف پیمان بعد از اینکه میزان کارکرد پرسنل را در هر پیمان ثبت کرده باشید در اینجا تولید گزارش را ببینید.
بعد از اینکه تولید گزارش را به شکل فرم چاپی داشته باشیم، اینجا قابلیت تهیه فایل های ارسالی به تامین اجتماعی را هم اینجا دارید که برایتان روی مسیر دیتابیس که نرم افزار نصب شده فایل خروجی را به شما خواهد داد.
همین روال را داریم.
در رابطه با بحث مالیات در رابطه با لیست مالیات هم به همین ترتیب.
ماه مورد نظر را انتخاب میکنیم.
تولید گزارش را داریم.
حالا پیغام هشدار و مبلغ مشمول مالیات بودن شخص را و مالیات پرداختی را میتوانیم اینجا مشاهده کنیم و خروجی دیسکت مالیات را هم می توانیم از اینجا فایل های مربوط به ارسال به سازمان امور مالیاتی را هم برای بحث حقوق و دستمزد پرسنل می توانیم از اینجا تهیه کنیم.
سایر گزارشات دیگر هم که بسته به نیاز کاربر می توانیم از این گزارشات استفاده کنیم.
گزارش مانده مرخصی، تعدیل مالیات حقوق، گزارش عیدی، پاداش سالیانه و گزارش سنوات.
به همین ترتیبی که توضیح دادم خدمت شما جزییات مربوط به بخش حقوق و دستمزد را می توانید عملیاتی کنید.
در رابطه با بحث راه اندازی سیستم اگر که توضیحات داده شده در این ویدئو سوالات شما را پاسخ نداد می توانید با همکاران من با شماره هایی که در پائین نرم افزار درج شده است بعد از اینکه شماره را می گیرید شماره بسته را ازتون سوال می کنند و شماره بسته را که وارد کنید وصل میشید به تیم پشتیبانی که اونجا پاسخگوی سوالات شما هستند.
امیدوارم که پیروز و موفق باشید.