سیستم خرید و فروش (بازرگانی) اوراش

نحوه کاربری و عملیاتی کردن فرآیندهای مربوط به خرید و فروش در نرم افزار اوراش در این ویدئو آموزش داده شده است . موضوعات ارایه شده : - صدور صورتحسابهای فروش و برگشت فروش و اصلاحیه نرخ فروش - صدور صورتحسابهای خرید و برگشت خرید و اصلاحیه نرخ خرید - فرم های فرآیندی پیش فاکتور فروش ، سفارش و ارتباط آنها با سایر فرم ها - روش های تسویه مطالبات دریافتی و پرداختی بطور مستقیم در صورتحسابها - گزارش گیری های عملیات بازرگانی

متن ویدیوی سیستم خرید و فروش (بازرگانی) اوراش

وقت بخیر.
با ویدیو آموزشی در خدمتتون هستم.
در رابطه با بحث استقرار سیستم یکپارچه مالی اوراش.
زیر سیستم بخش خرید و فروش رو تو این جلسه توضیح بدم خدمتتون.
خب در رابطه با بحث خرید و فروش که به موازات بخش انبارداری مسلما مورد استفاده قرار خواهد گرفت، یک سری ارتباطات رو بین برگه های خرید و فروش و برگه های انبارداری داریم.
در درجه اول من در رابطه با بحث فاکتور خرید و عملیات ورود کالا توضیحاتی رو بدم خدمت شما و اون هم به این ترتیب که در رابطه با کالاهایی که وارد شرکت میشه به طور مثال در رابطه با کالاهایی که خریداری میشه بر اساس نوع کالا و ماهیت شرکت به طور مثال در رابطه با شرکت هایی که عملیات بازرگانی رو دارن انجام میدن.
خب مسلما فاکتور های خرید بسیار پرکاربرد خواهد بود.
یا در رابطه با شرکت های تولیدی در رابطه با انبار هایی مثل انبار مواد اولیه یا انبار قطعات و لوازم که عملا کالایی که وارد شرکت میشه از محل یک تامین کننده خارج از شرکت هستش.
پس ما کاری رو که انجام میدیم از برگه فاکتور خرید استفاده میکنیم.
اما ارتباط برگه های فاکتور خرید با برگه های انبار رو بر اساس نوع برگه ما باید انتخاب کنیم.
به این معنی که اگر کالا داره وارد شرکت میشه به این ترتیب میشه این حرکت را انجام داد که در بخش انبارداری رسید انبار رو به شکل مقداری اپراتور واحد انبار اطلاعاتش رو درج بکنه و در واقع بر اساس این برگه وقتی که نوعش رو جهت خرید انتخاب میکنیم مابقی اطلاعات مربوط به گردش خرید اون کالا رو در برگه فاکتور خرید میتونیم ثبت و ضبط کنیم و یا اینکه اصلا پروسه مربوط به رسیدن به انبار مقداری رو نمیخواهیم استفاده بکنیم و کنیم اصطلاحا نوع خریدمون میشه خرید مستقیم.
حالا اگر شد بر اساس خرید مستقیم عملا اتفاقی که میفته این است که شما میتونید به طور مثال کالایی رو که اینجا ثبت کردیم چوب راش روسی درجه یک را از شرکت آفتاب ایران معادل بیست متر خریداری شده.
خب همینجا قیمتگذاری را انجام میدهد.
وقتی که خرید مستقیم باشد عملا این کالا اگر من کلید کنترل کاغذی و کارت مربوط به کاردکس این کالا را با همدیگر ببینیم، شما ببینید همینجا در این کاردکس مشخص است که این کالا میتواند بر اساس رسید انبار و موجودی و کاردکس این کالا اضافه بشه و هم بر اساس فاکتور خرید.
پس الزاما اینکه اگر قرار هست کالایی وارد شرکت بشه باید حتما برگه رسید انبار داشته باشه.
در واقع این نرم افزار توجیه ندارد و شما میتوانید مستقیم از برگه فاکتور خرید استفاده کنید و همین رو هم در واقع تبدیلش کنید به یک سند حسابداری که عملا موجودی مواد بدهکار و تامین کننده آنجایی که کالا را خریداری کردیم.
کار من در رابطه با نحوه کدگذاری کالا در این ویدئو توضیحی نداده ام.
تو اون ویدئوی مربوط به بحث راه اندازی بخش انبار کدگذاری کالا به روش های مختلف کدگذاری اعم از سیستمی یا اینکه کاربر خودش به شکل دستی کد کالا رو ایجاد کنه.
توضیحات رو دادم که اگر نیاز داشتید میتونید به اون ویدئو مراجعه کنید.
اما در رابطه با جزئیات مربوط به فاکتور خرید.
ببینید در رابطه با فاکتور خرید اطلاعات اصلی و اولیه که قرار است ثبت بشه شامل تامین کننده کالا، مقدار و مبلغ است.
اما از این ها که بخواهیم رد بشویم یکی در رابطه با بحث تخفیفات هست.
در ستون های برگه که کالا یا مبلغ یا درصد رو میتونید درج کنید و اگر اون کالا ارزش افزوده داشته باشه ارزش افزوده رو براش میزنیم و تاریخ تسویه را میتونیم براش درج کنیم که تاریخ تسویه مورد انتظار که این کالا که خریداری شده چه زمانی را برایش برآورد کردیم و برای تسویه و اما قسمت ارتباط هم مربوط به زمانی هست که اگر گفتیم این برگه فاکتور خرید بر اساس رسید انبار ایجاد شده باشد و یا سایر برگه ها.
در قسمت ارتباطات می توانید به شکل گرافیکی فرآیند گردش آن کالا را مشاهده کنید.
خب آیتم های دیگری که روی صفحه داریم در رابطه با تب هایی که این بالا قرار گرفته یکی اطلاعات بارنامه کالایی که داره میاد اگر که بر اساس بارنامه صادر شده باشه و بخوایم اطلاعات بارنامه رو ثبت کنیم خیلی راحت اینجا برای هر راننده یک کد رو در قسمت مبانی ایجاد میکنیم و اطلاعات مربوط به خالی بار به همراه بار و وزن خالص و سایر پارامترها را میتوانیم اینجا داشته باشیم.
حتی در رابطه با مبلغ کرایه نحوه سند حسابداری هم میتونه به این ترتیب باشه که اون مبلغ وقتی که تو این فرم ثبت میشه به حساب موجودی کالا از یک طرف اضافه خواهد شد و در طرف مقابل هم اون آن شخصی که کالا یا شخص یا شرکتی که کالا رو برای ما ارسال کرده که در قسمت حساب ها میتونید اون ها رو در واقع به ریز ببینید.
آیتم بعدی پیگیری.
ببینید ابزار پیگیری یک ابزار کاملا کنترلی و سلیقه ای هستش.
شما به عنوان حسابدار به عنوان مسئول خرید یا هر آیتم دیگه ای که توی مجموعه سمتی که دارید میتونید بیاید اینجا بر روی فاکتورهای خرید یک سری پارامترهای کنترلی رو تعریف کنید.
یعنی تمام فاکتورهای خرید رو.
من میخوام برم کنترل بکنم از نظر بحث ممیزی بیمه، ممیزی مالیات، حسابرسی یا هر آیتم دیگه.
کنترل یک سری خریدهای شما یک ویژگی مشترک دارند.
اون آیتم ها رو میتونید برید در قسمت مبانی بحث پیگیری رو انتخاب کنید و در این فرم مثلا فاکتور خرید.
این پارامترها رو من اینجا دارم.
میتونید برید نامحدود پارامتر پیگیری برای خودتون تعریف کنید و در برگه فاکتور خرید از آنها استفاده کنید و حتی در گزارشگیری.
ها هم فیلتر کنید که کدام برگه ها هستند که به طور مثال تیک مربوط به مبارزه مالیاتی نخورده یا سایر آیتم های دیگری که مد نظرتان است را میتوانید با استفاده از ابزار پیگیری داشته باشید.
آیتم سایر هزینه ها و حسابها.
این فرم چه زمانی تکمیل میشود؟
همانطور که روی صفحه دارید میبینید در این فرم اطلاعات مربوط به دریافت کننده و پرداخت کننده بنا به هر دلیلی یا گردشی را شما بر اساس فاکتور خریدی که مثلا از این مجموعه بیمه داشتید یا هر مجموعه شرکت آفتاب داشتید.
بر اساس این تراکنشی که اتفاق افتاده یک رویداد مالی را میخواهید ثبت کنید.
به طور مثال یک پورسانت را میخواهید ثبت کنید یا یک حق ویزیت یا هر عنوان دیگری را، شما میتوانید در قالب این فرم اطلاعات آن را ثبت کنید و در زمانی که سند حسابداری داره ایجاد میشه اطلاعات این تب هم همراه با این فاکتور به سند حسابداری منتقل می شود.
آیتم سایر افزایش ها و کاهش ها که توضیحش را در قسمت سربرگ داده صرفا در زمانی استفاده می شود که یکی از این پارامترهای مربوط به حسن انجام کار، مالیات تکلیفی، کسورات و پیش دریافت ها را می خواهیم.
بر اساس مبلغی که در فاکتور داریم می خواهیم گردش دهیم.
پس در قسمت کالا که مسلما ما این گردش را نداریم و در طرف مقابل گردش را می توانیم با استفاده از این تب افزایش و کاهش را ثبت کنیم.
و مجددا تکرار می کنم که در قسمت در زمان صدور سند حسابداری هم این پارامتر منتقل خواهد شد.
خب جدای از پارامترهایی که در تب بالای برگه داشتیم، یک سری آیتم هایی را هم در قسمت برگه ها داریم.
در قسمت ابزارهای این برگه داریم که حالا پرکاربردترین اش رو میشه به مبحث کرایه حمل اشاره کرد.
در کرایه حمل شما حالا مبلغ کرایه ای که دارید میزنید پرداخت محل پرداختش که دارید مشخص می‌کنید.
نکته مهم این است که مبلغی را که دارید پرداخت میکنید اگر یک یا بیش از چند ردیف رو داشته باشید، این مبلغ بر اساس مقدار سرشکن بشه یا بر اساس جمع مبلغ اون کالا نسبت سهمی رو که اون کالا بر اساس مبلغ داره.
تو کل این باری که اومده میتونید با استفاده از برگه ی کرایه حمل از این ابزار استفاده کنید و عملا اتفاقی که می افتد این هست که نرم افزار برگه اصلاحیه نرخ برامون صادر میکنه.
در اصلاحیه نرخ اگر دقت بفرمایید در بحث خرید اصلاحیه نرخ اونجا که اطلاعات رو درج کنید یک برگه برام ایجاد میکنه و افزایش نرخ رو خواهیم داشت که خب حالا این افزایش نرخ قطعا برای این کالا این مبلغ اضافه میشه و در طرف مقابل هم اون شرکت حمل که کالا رو برای ما ارسال کرده باز میتونه اینجا اضافه بشه یا بنا به هر دلیلی در برگه اصلاح نرخ میتونید از ابزار کاهش هم استفاده کنید.
همان طور که می بینید در این فرم دیگر مقدار نداریم و صرفا ارزش ریالی کالا را داریم کم یا زیاد می کنیم.
در برگه فاکتور ابزارهای دیگری داریم.
حالا همان طور که در مثال مربوط به دریافت اکسل توضیح داده شد هم در سطح ردیف می توانید اطلاعات اکسل را وارد کنید و هم در سطح سربرگ.
پارامترهای دیگری که داریم در رابطه با بحث سریال کالا هست.
اطلاعات رو می تونید درج کنید.
چاپ کلی فاکتور، برگه های ابطال و فاکتور ابطال اگر داشته باشید مشخصات متغیر که حالا ابزاری هست که در ویدیوی آموزشی تکمیلی نرم افزار می توانید آن را مشاهده کنید که چه کمکی به ما می کند.
تاریخ برگه را اگر بخواهیم اصلاح بکنیم، مشاهده نرخ های کالایی که خریداری شده و سایر پارامترها که در واقع اگر کاربرد داشته باشد برایتان می توانید از آن استفاده بکنید.
اما گردش عملیات اصلی که در فاکتور می توانیم با همدیگر داشته باشیم را یک بار دیگر مرور بکنیم.
کالایی را خریداری کردیم از طرف مقابل.
و بعد هم سند حسابداری.
نکته پایانی بعد از اینکه برگه اطلاعات مربوط به فاکتور خرید و ثبت کردیم عملیات تسویه هست.
ببینید در رابطه با عملیات تسویه هم به این ترتیب هست که یا کلا از برگه فاکتور خرید خارج میشویم و واحد دریافت و پرداخت شرکت پرداخت را انجام میدهد و تسویه را انجام میدهد.
بر اساس گزارش حسابهایی را که دارد میگیرد مانده حساب طرف مقابل را میتواند داشته باشد و پرداخت را انجام دهیم.
یا اینکه اگر در مجموعه شما تسویه مربوط به خرید بر اساس هر کدام از فاکتورها به صورت تفکیک شده انجام میشود خیلی راحت میتوانیم اینجا از آیتم تسویه سریع یا تسویه چندگانه استفاده کنیم و اطلاعات پرداختش را بزنیم.
به طور مثال اگر کارت به کارت انجام دادیم همینجا فقط کافیه که بانک پرداخت کننده را انتخاب کنیم و مبلغ هم که اتومات منتقل خواهد شد.
آیتم های مربوط به تسویه چندگانه را رو هم اگر داشته باشید خیلی راحت می‌توانید تاریخ برای آن برگه در نظر بگیرید.
همان طور که در بخش تصویر چندگانه توضیح دادم خدمتتون، عملیات تسویه را اگر شامل بحث پرداخت صندوق کارت به کارت یا چک یا انتقال از حساب شخصی به حساب تامین کننده بخواهیم انجام بدیم، با استفاده از برگه تسویه چندگانه این کار را می‌توانیم داشته باشیم.
در رابطه با چاپ فاکتور خرید خب حالا فاکتور خرید عموما در واقع یک برگه داخلی سازمان است.
فروشنده فاکتورش را داده و من هم بر اساس اون اومدم اطلاعات رو ثبت سند حسابداری کردم اما در عین حال در رابطه با چاپ هم محدودیتی ندارید یا چاپ فیش پیش فرض نرم افزار رو استفاده بکنید یا هم که در قسمت تنظیمات اگر حالت چاپ خاصی را مدنظرتون بود می‌تونید از آن استفاده کنید.
در ادامه بحث فاکتور خرید برگشت از خرید معنا پیدا می‌کنه که اگر که کالایی رو که خریداری کرده باشیم خیلی راحت میتونیم بیایم اینجا بخشی یا کل اون کالا رو مرجوع کنیم به فروشنده ای که کالا را برای ما ارسال کرده.
پس دقت داشته باشید برگه هایی را که میخواهیم استفاده کنیم در نرم افزار به طور مثال در یک شرکت تولیدی عموما در رابطه با انبار مواد اولیه و انبار قطعات و لوازم یدکی شاید فاکتور خرید معنا پیدا کند که از بیرون جنس وارد شرکت میشود و اطلاعات مربوط به فاکتور خرید را من دارم یا در رابطه با شرکت هایی که کار فعالیت بازرگانی دارند و کالا را میخرند کالا را میفروشند.
فقط کافی است که فارق از بخش انبارداری مستقیما اطلاعات را در همین برگه های فاکتور خرید و فروش ثبت کنند و گزارشگیری را انجام دهند.
خب و اما بریم ادامه بحث در رابطه با بحث فاکتور فروش.
در خصوص فاکتور فروش هم مشابه بحث خرید ارتباطاتی را ما داریم با برگه های مربوط به حواله انبار.
خب خوب مسلما در مجموعه ها بر اساس فرآیندی که دارند به طور مثال می گوید که ابتدا من فاکتور حواله انبار را صادر می کنم و بر اساس حواله انبار فاکتور فروش را صادر می کنم و حواله انبار به شکل مقداری صادر می شود و بعد صورتحساب فروش.
یا اینکه کلا فرآیند فروش به این ترتیب است که برگه سفارش را می زنند و بر اساس سفارش حواله انبار را می زند و بر اساس حواله انبار فاکتور فروش. این.
بر اساس که من دارم عرض می کنم خدمتتون فقط کافی است که در اولین مرحله فرآیند اطلاعات مربوط به آن کالا و آن معامله ثبت شود.
در سایر بخش ها فقط کافی است که انتقال اطلاعات به شکل سیستماتیک انجام شود.
اما در ساده ترین شکل ممکن است که شما هیچ فرآیند پیچیده ای در سازمان نداشته باشید.
مستقیم می رویم سراغ فاکتور فروش.
فاکتور فروش قبل از هر نکته ای خب مسلما نکته اساسی ای که وجود دارد زمانی من فروش رو می تونم انجام بدم که کالا در شرکت هست.
حالا فرمت برگه فاکتور فروش را اینجا یک بار با هم مرور کنیم.
در این برگه چیزی که ما میخواهیم ثبت کنیم عملا میخواهیم بگوییم که به چه کالایی را چه مقدار و چه مبلغ به چه کسی فروختیم.
خب حالا تک تک این پارامترها را به چه شکل گفتیم؟
گفتیم خب خود مشتری میشود کد تفضیلی که نحوه ایجاد کردنش رو با همدیگه چندین بار تکرار کردیم.
در رابطه با کالا هم که در ویدئوی آموزشی مربوط به کدگذاری کالا در بخش انبار توضیحاتی را دادم.
از اینجا به بعد بحث نرخ را داریم و پارامترهای مربوط به تخفیف و ارزش افزوده در رابطه با نرخ.
هم شما در نرم افزار قابلیت تعریف تعرفه های فروش را دارید که میتوانید اینها را برای خودتان ثبت کنید که در قسمت مبانی توضیحاتش هست.
خب در ساده ترین شکل ممکن پس فاکتور را ما به این شکل ثبت کردیم ثبت را انجام میدهیم و تمام.
و چاپ فاکتور و صدور سند حسابداری.
اما بریم سراغ جزییات بیشتر در رابطه با بحث فاکتور فروش.
اولین نکته همون داستان اینه که من قرار هست که فرآیندی در فاکتور رو ایجاد کنم یا اینکه فروش مستقیم.
فروش مستقیم یعنی نرم افزار علاوه بر اینکه در ماهیت خصوصا در روش دائمی ماهیت مربوط به فاکتور فروش رو که حسابهای دریافتنی و فروش بستانکار هست همزمان برای من سند مربوط به.
خروج کالا از انبار یا به عبارتی همون موجودی کالا بستانکار بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار رو به نوعی همون احوال انبار رو نرم افزار به شکل اتومات برای ما ایجاد میکنه.
اما اگر بر اساس حواله رو انتخاب کنیم مسلما سند مربوط به گردش حواله انبار جدا صادر میشه و فاکتور فروش هم مستقلا اینجا اطلاعاتش ثبت خواهد شد.
پارامتر بعدی که در برگه فاکتور فروش داریم اطلاعات بارنامه همون طور که در فاکتور خرید هم توضیح داده شد میتونیم در رابطه با کالایی که داریم برای مشتری ارسال میکنیم کنیم اطلاعات بارنامه را در اینجا درج کنیم.
مربوط به آن راننده و جزییات مربوط به ماشین، وزن و سایر پارامترها را میتوانیم کامل کنیم. مبلغ.
در صورتی که اینجا مبلغ برایش بزنیم مسلما در رابطه با سند حسابداری هم تاثیر گذار خواهد بود و اینکه چه سرفصل حسابی را برای ماهیت حساب راننده و یا حق حساب بستانکاری راننده میتوانیم برایش لحاظ کنیم.
پارامتر بعدی اطلاعات مشتری متفرقه.
ببینید شما میتوانید یک کد مشتری متفرقه در بعضی از شرکت ها که نمی خواهند برای هر مشتری ای که دارند به صورت روزمره خرید و فروش را انجام میدهند کد حساب مجزایی را ایجاد کنند.
اینجا فقط کافی هست که از آن کد تفصیلی واحدی که برای مشتری متفرقه استفاده کردید درج کنید.
اما جزییات مربوط به نام مشتری متفرقه را اگر نیاز داشته باشید میتوانید اینجا در زمان صدور فاکتور داشته باشید و بعد در بحث گزارشگیری ها در بحث چاپ ها هر کجا می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید.
آیتم پیگیری را هم در فاکتور خرید توضیح دادم خدمتتون که شما به سلیقه خودتون می‌تونید پارامترهای پیگیری رو بر روی برگه های فاکتور بچینید و بر اساس آن گزارشگیری و کنترل هاتون رو انجام بدید.
و اما ویزیتور.
ویزیتور که در واقع یکی از آیتم های اصلی در بحث فاکتور فروش هستش.
در اکثر شرکت ها شما در قسمت مبانی می‌تونید اینجا در بحث تعریف حساب ها ویزیتور رو تعریف کنید.
این ویزیتور رو تعریف کردن در رابطه با اینکه هم خود کد حساب ویزیتور رو داشته باشیم هزینه پورسانتی را که به ویزیتور می خواهیم پرداخت کنیم به چه حسابی منتقل بشه؟
در زمان صدور سند حسابداری و درصد پیش فرض این درصد پیشفرض در فاکتور قابل ویرایش هست.
یعنی وقتی که وارد فاکتور فروش میشید شما اینجا تعیین کننده هستش که حالا به صورت پیش فرض درصد توافقی رو برای شما منتقل می‌کنه.
برای اون ویزیتور مبلغ رو و درصد رو هم اینجا میتونید خودتون ویرایش کنید.
خب مسلما اگر که پورسانتی پرداخت بشه بابت این فاکتور در زمان صدور سند حسابداری همراه با اطلاعات مربوط به فاکتور سند حسابداری مربوط به هزینه پورسانت هم ایجاد خواهد شد.
اما آیتم سایر هزینه ها چه کاری رو انجام میده؟
باز مشابه همون چیزی که در رابطه با فاکتور خرید عرض کردم.
در فاکتور فروش هم اگر یک تراکنش مالی رو که بر اساس این معامله مربوط به فاکتور فروش اتفاق افتاده رو بخوام ثبت کنم میتونم بیام اینجا اون کار رو انجام بدم؟
به طور مثال در رابطه با فروش حق العمل کاری رو من باید پرداخت کنم و مستقل از سند حسابداری مربوط به فاکتور فروش بخوام سندی برای این گردش داشته باشم اما مرتبط با این رویداد هستش.
میتونیم اینجا ثبت کنیم.
در زمان ایجاد سند حسابداری مسلما منتقل خواهد شد.
سایر افزایش و کاهش ها هم دقیقا مشابه همین داستان و سایر هزینه ها.
اما با این ماهیت که صرفا شما قرار است که گردش دهید، اطلاعات مربوط به حسن انجام کار، مالیات تکلیفی، بیمه، پیش دریافت ها را اگر بخواهید در فاکتور اعمال کنید، مبلغش را اینجا درج می کنیم.
و اما نکته پایانی هم در رابطه با بحث سامانه مودیان هست که با توجه به دستورالعملی که در رابطه با بحث سامانه مودیان این قابلیت را شما در این نرم افزار دارید که می توانید اطلاعاتتان را مستقیما از داخل نرم افزار به سایت مربوطه ارسال کنید.
در رابطه با بحث نحوه ارسال اطلاعات به سامانه مودیان که ویدئوهای آموزشی مستقل خودش را دارد می توانید از آنها استفاده کنید و در رابطه با ارسال اطلاعات به سامانه مودیان آموزش کامل را ببینید.
این ویدئوها هم در دو بخشی که بحث ثبت نام و دریافت کد یکتا و کدهای ارسال به سامانه مودیان هست و نحوه پر کردن اطلاعات در فاکتور فروش نرم افزار یکپارچه مالی و اوراق ثبت را می توانیم داشته باشیم.
از ابزار ها در نرم افزار.
عرض کنم خدمت شما یکی بحث همون تسویه بود که مشابه فاکتور خرید شما فاکتور فروش هم تصفیه رو دارید که هم اگر اپراتور واحد صدور فاکتور دسترسی به ثبت این اطلاعات داره همون جا میتونه ثبت کنه یا اینکه کلا مستقلا برگه های دریافت دریافت به طور قطع براش تکمیل خواهد شد.
در رابطه با چاپ هم چاپ ها کاملا اختیاری هستش و اون چیزی که شما قرار هستش که در فاکتور چاپ کنید حالا به شکل آیتم های پیش فرض اینجا میتونیم داشته باشیم و در یک سطح حرفه ای تر و جامع تری میتونید پارامترهای مربوط به فاکتور فروش رو اینجا برای خودتون طراحی کنید.
حتی در رابطه با چاپ اگر باز نیاز بود با همکاران پشتیبانی من هم تماس بگیرید.
تنظیمات دلخواه شما رو راهنماییتون میکنن.
ابزار پرکاربرد دیگه ای که در نرم افزار هستش بحث جست و جوها و همون کنترل اف ای که در اکثر برگه های این نرم افزار وجود داره.
با استفاده از این کنترل شما کلیه پارامتر های مربوط به فاکتور فروش رو می تونید با استفاده از این ابزار جست و جو کنید که چه کالایی، برای چه کسی چه مبلغی؟ کدوم مشتری؟ کدوم انبار؟ کدوم کالا؟
کدوم برگه ها ثبت شدن و کدوم ثبت نشدن و هر کدوم از این پارامترها که یکیش مثال پیگیری ها هستش باز میتونید فیلتر کنید.
حالا این فیلترها هم میتونه مستقل باشه و یا اینکه ترکیبی که مسلما بر اساس تعداد پارامترهایی که در برگه ها هستش نامحدود گزارش.
شما میتونید از این قسمت جست و جو برای خودتون تولید کنید.
اما فارغ از این داستان مربوط به ابزار جست و جو، ابزارهای دیگری که در قسمت فاکتور فروش هستش که خب حالا بسته به نیاز شما میتونید پارامترها رو استفاده کنید.
یکی از پرکاربرد ترین این بحث سود و زیان فروش کالا هست.
خصوصا در مجموعه هایی که فعالیت بازرگانی دارند.
مشاهده نرخ و یا سایر پارامترها که در ویدئوی تکمیلی بحث آموزش اگر علاقه مند بودید می توانید آنها را پیگیری کنید.
در رابطه با گزارشات بخش خرید و فروش.
من بخوام واردش بشم حالا از برگشت از فروش و اصلاح و نقد من رد میشم چون توضیحاتش دقیقا مشابه همون برگه برگشت از خرید و اصلاح هستش که شما میتونید از این برگه ها استفاده کنید.
آیتم بعدی که داریم در رابطه با گزارشات بخش خرید و فروش هستش.
در رابطه با گزارشات بخش خرید و فروش شما کاری رو که میتونید انجام بدید.
حالا در رابطه با کالا، گزارشات کالا و در رابطه با مشتریان گزارشات مربوط به فروش، سود و زیان و خالص خرید و فروش رو میتونید داشته باشید.
اما گزارش بسیار پرکاربرد و جذابی رو که میتونم بهتون پیشنهاد بدم در بخش گزارشات، گزارشات مشروح ورود و خروج کالا هستش.
در این گزارش در واقع جزییات کاملی رو در رابطه با ورود و خروج کالا شما میتونید اینجا داشته باشید و حالا ترکیبی از این پارامترهای مربوط به آیتم های اصلی، ترکیبی از نوع برگه که کدام برگه ها را می خواهید انتخاب کنید و ترکیبی از تجمیع.
در رابطه با بحث گزارشگیری.
گزارشات بسیار متنوع و جذابی را می تواند برای شما تولید کند.
بیشترین کالا در ماه گذشته به چه کسی فروخته شده؟
کمترین کالا در یک سال گذشته به چه کسی داده شده؟
مقایسه اطلاعات مربوط به یک یا چند سال را با هم انجام دهید.
فیلتر کردن مبلغ کالا طرف حساب هر کدام از این پارامترها یا اگر از ابزار مشخصات کالا استفاده کرده باشید، پارامترهای مربوط به مشخصات کالا یا هر کدام از این فیلترها را بخواهید استفاده کنید.
بسیار جذاب می توانید گزارش را برای خودتان تولید کنید.
خب دوستانی که در خصوص بحث نرم افزار یکپارچه مالی این بخش های مربوط به تکمیلی را هم دارند یعنی بحث پیش فاکتور و بحث سفارشات کالا یک توضیح مختصر در رابطه با این که اگر عملیات فروش شما بر اساس پیش فاکتور صادر میشود اطلاعات را اینجا میتوانید ثبت کنید و داخل برگه فاکتور هم می توانید عینا اطلاعات درج شده اینجا را منتقل کنید.
اما برگه سفارش کاری را که انجام می دهید این است که به طور مثال اگر الان بخواهیم برگه سفارش را ثبت کنم کاری که اتفاق می افتد برگ جدید را می زنیم و مشتری را انتخاب می کنیم.
به طور مثال حالا یکی از این مشتریان را من بخواهم انتخاب کنم.
شرکت می ریزم توی قلب تاریخ براش می زنم.
خب رسیدیم به اینکه خب حالا این برگ سفارش مستقیم می خواهد باشد و بعد می رویم در سطح ردیف انبار را انتخاب می کنیم.
کالا را انتخاب می کنیم.
مثلا همین اطلاعات.
نمونه ای که من روی این دارم بذر را دارم.
مثلا فرض کنید که دویست و پنجاه عدد به نرخ صد هزار ریال را می خواهم داشته باشم.
خب یکی اینکه این پیغامی را که داد شما اینجا می‌توانید ببینید که موجودی قابل استفاده چقدر است، موجودی کالا چقدر است؟
موجودی کالا در این لحظه‌ای که ما اطلاعات را ثبت کردیم در انبار ما صفر است.
خب وقتی که کالا در انبار سفارش داریم ثبت می‌کنیم و بعد.
حالا بگذارید مبلغی را که توافق کردیم را هم ثبت کردیم و تمام.
نکته بعدی که باقی می‌ماند در رابطه با برگه سفارش این است که ما در برگه فاکتور فروش یا حواله انبار می‌خواهیم بر اساس این برگه سفارش، اطلاعات را در واقع ثبت و ضبط کنیم.
سفارش کالا را من گرفتم از مشتری.
حالا می‌خواهم کاری را که انجام می‌دهم یک مرحله از سفارش مشتری آماده شده و می‌خواهم تحویل بدهم.
خب حالا اینجا را دقت بفرمایید.
برگه جدید را من بزنم، مشتری را انتخاب کنم.
مثلا همان شرکت نگین ساز را انتخاب می‌کنم و در سطح ردیف اینجا که رسیدیم کلید Tab توی قسمت ابزارها هم هست.
صدور برگه بر اساس اینجا چیه؟
من میخوام انتخاب کنم میگم بر اساس سفارش تایید.
اگر برای این مشتری سفارشی ثبت شده باشه اینجا به من نمایش میده.
فاکتور برگه سفارش مورد نظرم رو انتخاب میکنم از اون برگه سفارش.
یه مقدار رو اینجا داره.
اینجا رو دقت بفرمایید.
شما در زمانی که میخواهید انتقال را انجام دهید به طور مثال در مرحله اول از دویست و پنجاه تا صد و پنجاه تاش آماده شده و من میخوام انتقال رو انجام بدم.
دقت بفرمایید از دویست و پنجاه تا کالایی که برای این شخص ایجاد شده بود سفارش ایجاد شده بود.
فعلا صد و پنجاه تاش رو من میخوام ایجاد کنم تایید و ثبت و تایید رو انجام میدم.
در قسمت ارتباط ها هم نمایش داده میشه که این برگه فاکتور فروش بر اساس کدوم سفارش بوده.
حتی با کلیک کردن روی این برگه ها تصویر برگه سفارش رو هم در همین جا میتونم ببینم.
پس این رو دقت داشته باشید که برگه سفارش به این ترتیب عمل میکند و در قسمت گزارشات هم ابزار های مربوط به گزارش و مانده سفارش هم بسیار کاربردی هست که یک کالا رو من بر اساس اطلاعاتی که داشتم اینجا براتون نمایش بدم.
این کالا دویست و پنجاه تا سفارش بوده، صد و پنجاه تا برایش ارسال شده و مانده سفارش صد تای دیگر هنوز برای این شخص باید ارسال کنیم.
یکی دیگر از گزارشاتی که خیلی کاربردی هست در رابطه با مانده حساب مشتری که ما بخواهیم بر اساس سفارش داشته باشیم خیلی راحت میتونید مراجعه کنید به قسمت گزارش حسابها و بعد از اینکه شخص مورد نظرتون را فیلتر کردید در صورتی که آیتم نمایش را در نمایش مانده سفارش را اضافه کنید.
در گزارش حسابها مقدار مانده سفارش هم در این گزارش اضافه میشود که میتوانید برای بخش سفارشات استفاده کنید.
موفق و پیروز و سربلند باشید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

اشتراک گذاری با دیگران

آخرین اخبار

واسط سامانه مودیان اوراش

30% تخفیف ویژه سامانه واسط مودیان اوراش را از دست ندهید!!

فرصت باقی مانده تا پایان زمان استفاده از تخفیف 30 درصدی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه