سیستم انبار و کنترل موجودی اوراش

نرم افزار یکپارچه مالی اورادر ویدئو آموزشی نرم افزار انبار و کنترل موجودی اوراش، موضوعات زیر تشریح شده است: - اصول راه اندازی نرم افزار ( درج مانده های اول دوره ) - ابزار های طراحی کدینگ و پیاده سازی آنها در نرم افزار - تحلیل فرم ها و فرآیندهای عملیاتی نرم افزار - روش تخصیص سطح دسترسی به کاربر و گزارش وقایع کاربر - فرآیند انبارگردانی - رویه های صدور سند حسابداری اتومات برگه های انبار

متن ویدیوی سیستم انبار و کنترل موجودی اوراش

وقت بخیر.
با ویدئوی دوم آموزشی نرم افزار یکپارچه مالی و اوراش در خدمتتون هستم.
در ویدئوی قبلی توضیح دادم خدمت شما که جهت راه اندازی بخش حسابداری مالی نیاز به طراحی کدینگ حساب داریم و کدینگ حساب رو در نرم افزار ایجاد میکنیم و بعد هم صدور سند حسابداری.
اما اون دوستان و عزیزانی که نرم افزار یکپارچه مالی اوراق رو خریداری کردن و برای استقرار اقدام میخوان بکنند.
نکته ای که وجود دارد این هستش که شما در ادامه بحث آموزشی رو که من دارم ارائه میکنم خدمت شما در واقع آموزش راه اندازی نرم افزار هست تا اینکه بخواهیم تک تک منو ها و آیتم ها رو بخوام توضیح بدم.
در نتیجه نکته ای که حائز اهمیت هستش در رابطه با بحث راه اندازی سیستم و استقرار نرم افزار یکپارچه مالی ایجاد سند افتتاحیه هستش که بخواد کار رو شروع کنید برای سند افتتاحیه.
بعد از اینکه کدینگ مالی رو درج کردید توی نرم افزار میریم سراغ قسمت کدینگ مربوط به کالا که توی این جلسه من توضیح میدم خدمت شما.
اما برمیگردم به اون توضیح قبلی که کدینگ مالی رو که درج کردید در سیستم میتونید در قسمت مانده اول دوره حسابها مانده اول دوره ببینید.
اطلاعات مربوط به فرم مانده اول دوره حسابها رو اپراتور صرفا در اولین دوره مالی که میخواد از این نرم افزار استفاده کنه اطلاعاتش رو درج میکنه.
برای سایر دوره های مالی نرم افزار خودش اتومات مانده ها رو به دوره مالی بعد منتقل میکنه.
خب ما برای درج مانده های اول دوره یک بخش به بخش مانده حسابها را لازم داریم که مانده حسابها با توجه به اینکه شما کد حساب تفصیلی را ایجاد کردید تک تک این آیتم ها را میتوانید در واقع مانده ها را برای خودتان منتقل کنید.
اما آیتم بعدی که باقی میمونه بحث موجودی اول دوره انبار ها هستش.
برای بحث موجودی اول دوره انبار انبارها، ما چیزی را که نیاز داریم در درجه اول کدگذاری کالاها است که بخواهیم شروع کنیم و اطلاعات را روی نرم افزار درج کنیم.
من قبل از اینکه برم وارد منوی طراحی کدینگ مربوط به انبار شوم یک اسلاید را با هم مرور می کنیم.
ببینید در نرم افزار یکپارچه مالی، اوراق در رابطه با کالا ابزارهای مختلفی را برای دسته بندی اطلاعات کالاها داریم.
در بالاترین سطح کالا را ما بر اساس انبار دسته بندی می کنیم.
به طور مثال اگر از انبار برای نرم افزار در یک شرکت تولیدی داریم استفاده می کنیم.
خوب مسلما انبارهای ما به انبار مواد اولیه، انبار قطعات، لوازم یدکی غیر تولیدی، انبار ضایعات انبار در جریان ساخت و نهایتا انبار محصول اگر بخواهد استفاده شود.
اما ابزارهای دیگری که ما در این نرم افزار داریم در رابطه با بحث دسته بندی، گروه بندی کالا، طبقه بندی و مشخصات کالا این ابزارها را به نسبت حجم عملیاتی که در شرکت و محلی که نرم افزار قرار است عملیاتی بشود استفاده می کنیم.
حداقل در رابطه با بحث طبقه بندی اطلاعات مربوط به کالاها و دسته بندی هایی که می خواهیم استفاده بکنیم.
پیشنهاد ما بحث گروه بندی کالا است.
اما به همین ترتیب بحث طبقه بندی اگر جزئیات بیشتری را مد نظر داشته باشیم، آیتم مشخص است که در واقع پارامترهای نامحدودی را می توانید در نرم افزار تعریف بکنید و کالاها را بر اساس هر کدام از این آیتم ها گزارشگیری بکنید.
خب حالا من وارد نرم افزار می شوم و به ترتیب آیتم ها را مرور می کنیم با همدیگر.
ببینید در قسمت مبانی انبار و کالاها در بالاترین سطح همانطور که توضیح دادم خدمت شما می توانیم برویم.
انبار هایمان را ایجاد بکنیم.
زمانی که نرم افزار نصب میشه یک سری کدینگ پیش فرض را همکاران من برای کاربران در واقع ایجاد می کنند و کپی می کنند.
اما شما به عنوان کاربر نرم افزار میتوانید تمامی این آیتم ها و کدها را حذف کنید و کدها و آیتم های مورد نظر خودتان را درج کنید.
اینکه این انبار به چه کاربرانی دسترسی به این انبار داشته باشد و حساب های پیش فرض که باز حالا در توضیحات تکمیلی بهش بر میگردیم.
اما در ساده ترین شکل ممکن آن کد انبار و عنوان را درج میکنیم و میریم سراغ ردیف بعدی.
روش ثبت حسابداری موجودی کالا هم که مسلما روش دائمی و ادواری هست و عموما روش دائمی را استفاده میکنند.
نرم افزار قابلیت ادواری رو هم داره که اون سندهای تجمیع مربوط به کنترل موجودی کالا را هم میتوانید داشته باشید.
بعد از اینکه انبار را تعریف کردید واحدهای شمارش و بسته بندی هم از آن رد میشود و جزئیات خاصی ندارد.
خب مسلما گویا هست. مطلب چیه؟
میریم سراغ بحث گروه بندی کالا.
ببینید ابزارهای دسته بندی ای که شما برای کالا دارید به غیر از انبار یکی گروه بندی کالا هستش.
یکی مشخصه و بعد هم طبقه بندی.
من اگر نخواهم هیچ کدام از این ابزارها را استفاده کنم و فقط بر اساس انبار کالا رو تعریف کنم در بالاترین سطح میتونم برم این حرکت رو انجام بده.
ساده ترین شکل ممکن برای جاهایی که تنوع کالا بسیار کم هستش، اپراتور خودش میتونه بره اونجا مستقیما کالا رو درج کنه و ایجاد کنه.
ما برای اینکه مثال عینی ای داشته باشیم که بتونیم روی اطلاعاتش با همدیگه صحبت کنیم.
مثال یک کارخانه تولید بفرمایید که مبل و میز و اینطور چیزها و محصولات چوبی رو بخوایم با هم دیگه مثال بزنیم.
به طور مثال اگر قرار باشه برای یک کالای مواد اولیه چوب من کد رو بخوام ایجاد کنم میتونم همینجا کد رو در نظر بگیرم و عنوان رو بزنم؟
خب کدهایی رو که میخوایم ایجاد کنیم با توجه به اینکه تنوع کالا معمولا در انبارها زیاد هستش، یک دسته بندی و یک شاخصی رو برای کد کالا عموما در نظر می‌گیرند.
اپراتور می‌تواند خودش آن دسته بندی ها را.
به طور مثال من الان می‌خواهم یک کد کالا برای چوب گردو به طور مثال ایجاد کنم.
برای چوب گردو که می‌خواهم ایجاد کنم کد کالا را گرفته ام خانواده مثلا هزار ها را گرفته ام برای چوب می‌خواهیم شروع کنم کد گذاری کرده ام به طور مثال چوب گردو.
خب نوعش می‌شود کالا.
واحد شمارش هم که واحد های پیشفرض را اگر مثلا کیلوگرم در نظر گرفته باشند یا عددی یا متری.
حالا باز هم می‌توانیم در نظر بگیریم که به چه شکل هست ابعادش.
حالا چوب مواد اولیه که استفاده می‌کنند مثلا متر.
خب ببینید من کد کالا و عنوان را زدم و نوع و واحد شمارش را هم برایش انتخاب کردم.
فعلا به آیتم‌های دیگر کاری ندارم.
در رابطه با کدگذاری کالا شما می‌توانید یک ابزار دیگر و سیستمی را هم استفاده کنید.
آن هم به این ترتیب هست که می‌توانید در قسمت تنظیمات نرم‌افزار وارد شوید.
در همین تب مربوط به اطلاعات عمومی نرم افزار، پارامتر مربوط به تعریف کالا و خدمات را از حالت دستی به حالت ابزار گروهبندی و الگو انتخاب کنیم.
حالا چه اتفاقی می افتد؟
اینجا زمانی که شما حالت را انتخاب کنید و ثبت بزنید، در قسمت تعریف کالا، انبار و کالاها، پارامتر کالا را که میخواهیم بزنیم.
اینجا اگر قرار باشد که چوب گردو را تعریف کنم و کد بهش بدم با استفاده از ابزار کد جنریتور به محضی که من اینجا جدید را بزنم این پنجره ایجاد کد برای من باز میشه.
در این پنجره ما میتوانیم یکی از این حالت ها را انتخاب کنیم و کد کالا را ایجاد کنیم.
من در ساده ترین شکل ممکن میگویم گروه بندی کالا.
دقت بفرمایید بعد از اینکه تایید کنیم نرم افزار از من سوال میکنه گروه اصلی و فرعی را برای من تعریف کن.
این گروه اصلی و فرعی از کجا میاد؟
شما در قسمت مبانی در قسمت تعریف انبارها پارامتر گروه‌بندی را دارید.
من به طور نمونه همین آیتم چوب را داریم.
یا مثلا فرض بفرمایید یک مجموعه صنعتی تولیدی که کار چوب را دارد انجام می‌دهد.
یک گروه درست کردن برای کالاها هم تحت عنوان چوب ها.
یک گروه هم درست کردن ابزار و لوازم مصرفی.
حالا ببینید گروه چوب خودش در یک گروه فرعی دسته بندی گروه چوب های راش، گروه چوب های گردو و الی آخر.
همان طور که دقت می‌کنید من برای گروه بندی ام هم آمده ام.
شاخص گذاشته ام با ده.
یعنی در واقع دو رقمی شروع کرده ام کالا گروه بندی اصلی ام را و در قسمت گروه فرعی هم شاخصی از آن گروه اصلی را هم برایش در نظر گرفته ام.
ده صفر یک.
به محض اینکه ده را شما مشاهده می‌کنید، خب مشخص است که در خانواده چوب ها است.
ده، صفر، یک، ده، صفر، دو و الی آخر.
حالا دقت بفرمایید زمانی که من می‌خوام برم کد کالا رو ایجاد کنم وارد این پنجره می شم می زنم جدید گروه کالا رو انتخاب می‌کنم.
اینجا به من میگه که این کالایی که میخوای بگی گروه اصلی و فرعی رو به من بگو من انتخابش میکنم و گروه اصلیم رو انتخاب میکنم.
اینتر گروه فرعی رو هم به طور مثال چوب انتخاب میکنم.
چوب راش نرم افزار خودش کد محصول رو برای من در نظر گرفت.
کد کالای من میشه ده صد هزار و یک ایجاد عنوان رو دقت بفرمایید میخوام بزنم چوب راش به طور مثال روسی درجه یک.
خب این شد عنوان کالای من نوعش که خب مسلما بر اساس کالا و خدمات میشه کالا و واحد اندازه گیری هم متر در نظر میگیرم درست شد پس این هم یک کد.
یک کد دیگه هم ایجاد میکنم که نحوه کد گذاری رو دوباره ببینیم.
گروه کالا گروه اصلیش گروه چوب ها هستن.
گروه فرعی دوباره میگم مثلا فرض بفرمایید که چوب گردو رو این دفعه انتخاب میکنم.
کد کالا برای من شد این انتقال میدم.
چوب گردوی ایرانی درجه یک.
مثلا واحد کالا.
واحد شمارش هم متر رو انتخاب میکنم.
همون طور که دقت میفرمایید از نظر کدگذاری دسته بندی کدها به ترتیب پشت سر هم قرار گرفت و شاخص ها رو هم رعایت کرد.
در بخش گروه بندی کالا هم برای من مشخص کرد که این کالاها جزو چه گروهی قرار گرفته.
خب پس دقت بفرمایید شما زمانی که میخواید کدگذاری کالاها رو انجام بدید در مرحله اول که نرم افزار رو دارین عملیاتی میکنین.
صورت ریزی از کالاهایی که قرار هست براشون کد ایجاد بشه و در واقع صورت برداری کرده باشین و بعد بر اساس دسته بندی کلی اونها میایم سراغ بحث انبار.
گروه بندی ها.
گروه بندی ها رو در بالاترین سطح و یک گروه فرعی و سطح بعدی.
این قطعا کد کالا خواهد بود.
پس این دسته بندی ها رو به سلیقه و تجربه و نیازی که آن سازمان دارد دسته بندی ها را انجام می دهیم.
این را در نظر بگیرید که بعدا می توانیم بر اساس این ها بیاییم کد را ایجاد کنیم یا حتی بر عکسش.
بعدا می توانیم کد های ایجاد شده را، گروههای اصلی و فرعی را به اینها اختصاص دهیم به آن کالاها و بعد بتوانیم در گزارش گیری از آن فیلترها استفاده بکنیم برای گزارش گیری های خاصی که مد نظر هست.
نکته بعدی حالا من ابزار های دیگر دسته بندی کالا را هم در نسخه تکمیلی آموزش نرم افزار برایتان تشریح خواهم کرد که شما می توانید مشخصه کالا را به چه شکل تعریف بکنید، الگو داشته باشید، طبقه بندی و الی آخر.
توی این ویدئو خیلی خلاصه می خوام فقط برم زودتر سراغ بحث راه اندازی محصول.
پس انبار را تعریف کردیم.
گروه بندی ها را گفتیم.
کالا را هم اومدیم ایجاد کردیم.
دقت بفرمایید نکته بعدی که ما باید انجام بدیم بعد از اینکه گروه بندی و تعریف کالا را انجام دادیم باید اعلام کنیم که این کالایی را که من تعریف کردم توی کدوم انبار قراره استفاده بشه.
کالا در انبار مواد اولیه هست در انبار محصول؟
در انبار ضایعات.
یا به طور مثال در یک مجموعه ای که شرکت بازرگانی باشه.
به طور مثال من تلویزیون دارم تلویزیون در کدوم انبار هستش؟
انبار تهران انبار کرج؟
انبار اصفهان انبار مشهد.
کجای این کالا قراره استفاده بشه؟
من همین چوب گردو رو بخوام اختصاص بدم ببینید مثلا در کارخانه تولیدی مبل و صنایع چوبی میتونیم بگیم مواد اولیه و بعد از اینجا کد رو ایجاد نمی کنیم.
فقط قرار هستش که کد کالا رو انتخاب کنیم.
سه نقطه رو میزنم یا دکمه اسپیس رو چوب راش رو انتخاب میکنم و اینتر این کالا به این انبار اختصاص پیدا کرد.
حالا من نکته ای رو که می خواهم عرض کنم خدمت شما و در زمان راه اندازی نرم افزار توی ذهنتون داشته باشید.
پیشنهاد من این هستش که تمام کالاها را به هر روشی که مد نظرتان هست یا به شکل دستی یا به شکل سیستمی ایجاد کنید و بعد وارد این فرم که شدید در قسمت ابزار یا کلید کنترل دوازده بزنید.
اینجا ببینید آیتمی را داریم تحت عنوان ابزار انتقال گروهی کالا به انبار.
این را که کلیک میکنید در اینجا ما میتوانیم برویم انبار مورد نظرمان را انتخاب کنیم و بعد بر اساس یکی از این پارامترها یا ترکیبی از اینها کالاهایی را که ایجاد کرده ایم به صورت یکجا منتقل کنیم به فرم ارتباط کالا به انبار.
یعنی نیازی نیست تک به تک کالاها را من بخواهم بیان برم تو این فرم به انبار مربوطه تخصیص بدهم.
همین موضوع را در نظر داشته باشید که حرکت بعدی که ما باید در بحث طراحی و ایجاد کدهای کالا در نظر بگیریم در رابطه با آیتم کدهای حساب مرتبط با آن کالا هست.
به طور مثال من اگر الان چوب راش رو میخوام سر فصل کد بهش بدم و در ماهیت موجودی کالا حساب کل مورد نظرش مثلا میشه موجودی کالا، مواد و کالا.
در سطح حساب معین هم مثلا انبار مواد اولیه رو من انتخاب میکنم.
زمانی که این کالا بر اساس به طور مثال رسید انبار به موجودی ها میخواد اضافه بشه.
سند حسابداری که بخوام برای این کالا ایجاد کنم سرفصل level معین 10 یا همون موجودی کالا و مواد اولیه در رابطه با تخصیص سرفصل حسابها هم مشابه انتقال کالا به فرم ارتباط کالا به انبار.
اینجا هم شما میتونید به جای اینکه یکی یکی این کالاها رو بخواید برید تخصیص سرفصل حساب بدید.
برای صدور سند های حسابداری شون میتونید برید باز مجدد در قسمت ابزار گروهی تخصیص سرفصل حساب رو به شکل یک جا انجام بدید.
هر آنچه که کالا در انبار مواد اولیه یا.
این دسته بندی خاص من هستش این کلمه ها را برای هر کدام از ماهیت های موجودی تخفیف بهای تمام شده که مسلما روی بحث حواله انبار معنا پیدا میکنه.
حساب مالی فروش، برگشت از فروش، تخفیفات و هزینه هایی که در رابطه با مراکز و پروژه ها قرار است استفاده بشه میتونیم تخصیص بدیم.
پس اینجا هم میتونید شما چکار بکنید به شکل ابزار؟
یعنی نیازی نیست که تک به تک کالا ها رو بخواین.
خصوصا مجموعه هایی که تعداد کالاهاشون زیاد هست.
بیاییم این کدگذاری ها رو انجام بدیم.
خب این ترتیب اقداماتی را که باید انجام میدادید رو یک بار دیگه با هم مرور کنیم.
انبار رو تعریف کردیم.
بعد گروهبندی های کالا رو تعریف کردیم.
بعد کالاها رو اومدیم.
با استفاده از ابزار سیستمی و بر اساس گروه بندی کالا ایجاد کردیم و در نهایت هم کالا رو به انبار انتقال دادیم و برای صدور سند حسابداری هم سرفصل های حساب رو بهش تخصیص دادیم.
خب اینجا اتفاقی که می افتد این هستش که من برای بحث ورود اطلاعات اول دوره.
دیگه هیچ محدودیتی ندارم.
مانده های اول دوره ی مربوط به انبارها را بر اساس.
صورت برداری انبار در تاریخ مورد نظر.
به طور مثال اگر نرم افزار قرار است که در تاریخ یک یک هزار و چهارصد و دو راه اندازی شود پس موجودی اول دوره ای که توی این فرم می خوایم بزنیم همچنان که می بینید تاریخی برایش در نظر گرفته نشده مسلما خواهد بود.
اول دوره مالی هزار و چهارصد و دو محدودیتی ندارد.
اگر شما عملیات را به طور مثال از یک و سه می خواهید شروع کنید، موجودی که اینجا دارید درج می کنید می شود موجودی تاریخ یک سه.
در واقع آن شرکتی که دارید اطلاعاتش را در نرم افزار ثبت می کنید.
خب آیتم بعدی بعد از اینکه کدهای کالا را در نرم افزار ایجاد کردیم و مانده های اول دوره را درج کردیم، می رسیم به بخش هایی که بخش هایی از نرم افزار که در رابطه با کالا با آن در ارتباط هستیم.
یکی قسمت انبارداری و دیگری هم بحث خرید و فروش رو داریم.
من ابتدا بخش انبارداری رو شروع میکنم برای توضیح دادن در رابطه با بخش انبارداری کلا دو تا برگه اساسی رو ما در نرم افزار داریم یکی برگه رسید انبار و یکی هم بقیه حواله انبار یا همون وارده و صادره.
سایر برگه های دیگر هم که در نرم افزار وجود داره.
برگه های تکمیلی این بخش هستند.
پس وارد برگه رسید انبار بشم من در برگه رسید به طور مثال برگه جدیدی رو که بخوام بزنم دکمه add و.
حالا اون دوستانی که نسخه شعبه رو دارن شعبه رو انتخاب میکنن.
ما برگه انبار انباری رو که در واقع ما قرار هست که الان براش رسید رو صادر کنیم.
ابتدا کد انبار رو یا با ماوس نقطه رو می زنیم و با دکمه back لیست انبار ها رو نمایش میده.
به طور مثال مواد اولیه رو من انتخاب می کنم و اینتر میزنم.
فرستنده رو قرار هست انتخاب کنم.
فرض بفرمایید من الان میخوام همون کد کالای چوب رو را که ایجاد کردیم می خواهم بروم کد خرید را بزنم.
برای یک فروشنده یا تامین کننده خوب می تونم بیام برم دنبال کد.
عنوان تفصیلی یا فرستنده ای را که قرار هست که خرید را ازش ثبت کنم را اینجا درج می کنم.
به طور مثال صنعت چوب شمال.
از این شرکت اگر تفصیلی داشته باشه موضوع را هم توی توضیحات تکمیلی عرض می کنم خدمتتون که به چه شکل قرار هست استفاده بشه و چه کاربردی داره.
فقط کلیاتش را بدانید که می تونید برای یک تفصیلی کل معینی غیر از کل پیش فرض در سند حسابداری ازش استفاده کنید که باز توضیحات تکمیلی را توضیح میدم خدمتتون.
تاریخ را درج میکنیم و بعد نوع برگه.
ببینید پارامترهایی که اینجا دارید مشاهده می کنید که در واقع نوعش را هم سیستمی گذاشته.
شما از اینجا به بعد در برگه ها این قابلیت را دارید که می تونید نوع برگه برای خودتون تعریف کنید.
یا یک سری انواع هست که در واقع به شکل پیش فرض در نرم افزار وجود داره.
هر کدام از این برگه ها کاربردی رو داره برای نرم افزار که توی فرآیند ها ازش استفاده میکنیم.
در حالت عادی به ساده ترین شکل ممکن رسید.
موقت مستقیم رو داریم استفاده میکنیم و مستقیما قرار هست که این کالا به موجودی کالا اضافه بشه و سند حسابداری هم براش ایجاد بشه.
اما به طور مثال اگر فرآیند خرید شرکت به گونه ای باشه که مثلا در رابطه با انبار مواد اولیه که اجناس دارن از بیرون از شرکت وارد میشن و ما بر اساس اون کالاهای وارده هم رسید انبار میخوایم صادر کنیم هم در ادامه فاکتور خرید میخوایم بزنیم که حالا ویژگی های استفاده از فاکتور خرید رو هم در بخش فاکتور خرید توضیح میدم خدمتتون.
من ساده ترین شکل ممکن رو لحاظ میکنم رسید مستقیم و بعد در سطح کالا کد کالا رو جست و جو میکنیم یا نام رو؟
خب حالا تعداد کالایی که من تعریف کردم محدود هستش.
اما خب وقتی که تعداد کالا زیاد باشه مسلما پیدا کردن کالا می‌طلبید که شما حتما نام را درج کنید.
یا اینکه در نظر داشته باشید که در بحث جست و جو شما می‌توانید ترکیبی از کد و نام را هم داشته باشید.
به طور مثال من چوب گردوی ایرانی درجه یک را انتخاب می‌کنم و اینتر مقدار برایش می‌زنم به طور مثال 400 متر و نرخ هم یک نرخ حدودی تقریبی را بزنم.
اصلا قیمتش را نمی‌دانم چقدر هست.
به طور مثال.
صد هزار ریال.
یا مثلا بله صد هزار.
خب ستون بعدی که دارد اطلاعات تولیدی و ارتباط کالاها با ارتباط با سایر فرم ها.
این‌ها هم جزء اطلاعات تکمیلی است.
اما آن چیزی که در عمل اتفاق افتاد در این برگه کالای چوب ایرانی را از صنعت چوب شمال به مقدار 100 متر و نرخ متری صد هزار و یک میلیون ریال خریداری کردم و ثبت برگه را می‌توانیم اینجا انجام بده.
خب در رابطه با لایه های سبز تو فرم های قبلی توضیح دادم خدمتتون.
این کل فرایند مربوط به ورود کالا در قالب رسید انبار.
در رابطه با بحث خروج کالا از انبار هم برگه ی حواله ی انبار رو داریم.
حالا به محض اینکه وارد فرم حواله انبار میشید.
همون طور که مشاهده میکنید ما در اینجا میخوایم بگیم چه کالایی رو از چه انباری برای چه کسی میخوایم بفرستیم و مقدارش رو درج میکنیم.
یه نمونه رو با همدیگه بزنیم.
دفتر مرکزی انبار رو انتخاب میکنیم.
به طور مثال انبار مواد اولیه گیرنده رو.
مثلا فرض بفرمایید که من از انبار مواد اولیه میخوام خارج کنم تحت عنوان حالا اگر کنترل مواد سرفصل داشته باشم کنترل مواد ندارم.
مواد رو درج میکنم و حواله میخوام بکنم به واحد تولیدم.
بابت را توضیح دادم.
اینجا هم در رابطه با نوع برگه مشابه برگه رسید انبار ارتباطاتی را میتوانید با سایر فرم ها داشته باشید.
به طور مثال انبار قرار هست که کالا رو ارسال کنه به خط تولید به طور مستقیم یا این کالا برای فروش هست یا امانی یا مصرف کالا و.
هر کدام از این آیتم ها را میتوانیم انتخاب کنیم.
بسته به اتفاقی که داره می افته.
خب کالا رو انتخاب میکنم به طور مثال همین کالای چوب ایرانی را که درج کرده بودیم توی مثال رسید انبار.
دقت کنید که به محض اینکه روی ردیف ها حرکت میکنید در کادر سمت چپ هم موجودی آن کالا را در تاریخی که شما دارید در واقع حواله انبار را میزنید نمایش میدهد.
خب انتخاب میکنم و مقدار در پایین برگه هم دو تا آیتم موجودی کالا و موجودی قابل استفاده را میتوانید مشاهده کنید.
حالا تفاوت موجودی کالا و قابل استفاده بودن را هم بعد از اینکه برگه های سفارش و پیش فاکتور و سایر برگه های عملیاتی رو توضیح دادم اونجا عرض میکنم خدمت شما.
به طور مثال می خواهم 10 متر از این کالا رو بزنم.
نکته ای که باید دقت بفرمایید در رابطه با بحث برگه های حواله انبار این هستش که شما در برگه حواله انبار مقدار رو که می زنید در رابطه با رسید انبار که مربوط به این کالا هست رسیدهای انبار را که قیمت گذاری و نرخ گذاری کرده باشید در لحظه ای که شما مقدار کالا را درج می کنید سیستم خودش اتومات نرخ گذاری رو برای شما انجام میده و نرخ گذاری رو بر اساس روش میانگین و به طور مستقیم اینجا درج میشه.
حالا من به خاطر اینکه بتونم گردشش رو کنترل کنم دو تا کارت رو شما دارید یک کارت مربوط به گردش کالا یا همون کاردکس کالا رو با کلید کنترل کار که روی ردیف قرار بگیرید به شما نمایش میده.
گردش کالا رو می تونید اینجا مشاهده کنید که در واقع مقدار 100 متر اومده و 10 متر شما حواله زدیم.
نرخ‌ها هم بر اساس نرخی که در برگه رسید انبار آمده بود در لحظه قیمت گذاری شد و کاردکس رو هم اینجا میتونید مشاهده کنید.
در بخش انبارداری برگه های برگشت رسید یا برگشت از حواله انبار رو دارید؟
خوب هر کدوم از این ها عملیات معکوس مربوط به برگه اصلی خودش رو میخواد انجام بده.
در واقع خوب جزئیات خاصی نداره که بخوام توضیح بدم خدمت شما.
اگر کالایی رو از یک فروشنده خریدیم و میخوایم بهش مرجوع کنیم از این برگه استفاده میکنیم.
یا اگر کالایی رو در هر کدوم از انبار ها با مثالی که داریم میزنیم در رابطه با انبار های یک شرکت تولیدی با توجه به ماهیت اتفاقی که افتاده کالا از انبار خارج شده و دوباره میخوایم کالا رو به انبار شرکت برگردونیم یا از انبار شرکت خارج کنیم.
برای حواله برگشت از حواله هم به همین ترتیب.
کالایی را از انبار خارج کردیم و به طور مثال وارد خط تولید شده و مجددا می خواهد از حواله برگردد و به انبار اضافه شود.
برگه انتقال بین انبار.
خب مسلما همان طور که از اسمش پیداست کالایی که به شکل مشترک در دو انبار در گردش دارد را از انبار مبدا به انبار مقصد شما می‌خواهید منتقل کنید.
حالا بیشتر در مجموعه های بازرگانی عموما مورد استفاده قرار می گیرد که کالا را بین انبار هایشان جابه جا کنند و در سایر مجموعه ها هم که قابلیت این را دارد می توانیم ازش استفاده کنیم.
و اما آیتم اصلاحیه نرخ.
توی این نرم افزار چه کاری را انجام می دهد؟
در نرم افزار یکپارچه مالی اورانژ آیتم اصلاح نرخ موجودی کالا همان طور که مشاهده می کنید بنا به هر دلیلی اگر خواسته باشیم ارزش ریالی یک کالا را افزایش و یا کاهش دهیم.
همان طور که دقت می فرمایید در این برگه ما چیزی به نام مقدار نداریم.
فقط اتفاقی که قراره بیفته اینه که من میخوام برم مقدار و ارزش ریالی کالا رو در یک بازه زمانی خاص افزایش یا کاهش بدم.
به طور مثال اگر جنسی قبلا وارد شرکت شده، بعد از مدتی فروشنده به ما اعلام میکنه که این کالایی که برای شما ارسال کردم کرایه حمل هم بهش تعلق میگیره.
خیلی راحت میتونید از برگه اصلاح نرخ افزایش نرخ کالا هامون رو بر اساس اون مبلغ مربوط به اون کرایه حمل رو بهش اضافه کنیم.
خب در بخش انبار پارامترهای دیگه ای هم داریم تحت عنوان انبارگردانی.
خب عملیاتی هستش که در هر بازه زمانی که شما خواسته باشید میتونید اطلاعات مربوط به شمارش های عینی رو در نرم افزار وارد کنید.
شمارش اول شمارش دوم شمارش نهایی و.
با استفاده از ابزارهایی که در نرم افزار هست چاپ‌های مربوط به تک شمارش کالا و اون جزییاتی که مربوط به پروسه انبارگردانی هست رو میتونید با استفاده از این فرم انجام بدید.
نرم افزار خودش قابلیت ایجاد مقدار کسر و اضافه انبار رو که در واقع با استفاده از همین سرفصل که هست رو اضافه می کنه.
در واقع کالا رو برای شما موجودیش رو به موجودی واقعی برسونه.
آیتم آخر هم بحث تکمیلی انبار و تدارکات هستش.
دو تا برگه ی جانبی رو ما اینجا داریم که در واقع عملیات مربوط به خرید اگر قرار است اتفاق بیفته ما میتونیم فرم درخواست خرید رو براش تکمیل کنیم که بعد از اینکه کالا خریداری شد و وارد شرکت داره میشه بر اساس اون میتونیم اطلاعات رسید انبار یا برگه فاکتور خرید رو میتونیم مطابق با اون ایجاد کنیم.
در رابطه با درخواست کالا از انبار هم به همین ترتیب اگر قرار است کالایی رو به شکل حواله انبار ما تحویل مصرف کننده بدیم میتونه قبل از اینکه کالا تحویل بشه برگه درخواست کالا از انبار.
کاربری که کالا را لازم دارد تکمیل کند و بعد از آن کنترل های مربوط به مقدار درخواستی و مقدار تایید شده را در نرم افزار ایجاد کنیم و بر اساس آن با استفاده از برگه و ابزار هایی که در برگه ها شما میخواهید استفاده کنید.
به طور مثال در برگه حواله انبار من اگر قرار است بگویم که یک کالا را بر اساس درخواست کالا از انبار میخواهم بزنم اطلاعات سربرگ را برایش ایجاد میکنیم.
به سطح ردیف که رسیدیم با استفاده از کلید Tab میتوانید حواله را بر اساس برگه درخواست کالا از انبار ایجاد کنید.
در رابطه با درخواست خرید هم به همین ترتیب.
در برگه درخواست خرید هم میتوانید برگه رسید انبار را بر اساس با استفاده از کلید Tab اطلاعات را به برگه رسید انبار منتقل کنید.
اطلاعات برگه درخواست خرید.
خب توضیحاتی که دادم خدمت شما مربوط به بخش انبارداری نرم افزار بود.
پس عملیات انبارداری نرم افزار قسمت اول ایجاد کد.
کد های کالا قسمت دوم.
موجودی های اول دوره را درج کردند و در ادامه هم عملیات جاری شرکت را شما با استفاده از فرم های مربوطه ثبت و ضبطش را انجام می دهید.
بعد از اینکه برگه ها را از نظر بحث مقداری و ریالی ثبتش را انجام دادیم، نکته ای که باقی می مونه صدور اسناد حسابداری هست.
به طور مثال در رابطه با رسید انبار یا سایر برگه ها.
یک نکته ای که قبلش باید دقت بفرمائید این هستش که رویه صدور سند حسابداری در سازمان به چه شکل است؟
یک زمان هست سازمان دارای چند تا کاربر هست و بعد واحد حسابداری اعلام می کند که سند های حسابداری را خود واحد حسابداری به طور متمرکز و تجمیعی با استفاده از ابزار صدور سند حسابداری از زیر سیستم به شکل گروهی به طور مثال کلیه برگه های انبار را انتخاب می کند و تاریخ مورد نظر و جزییات و صدور سند حسابداری را انجام دهید.
یا اینکه در مجموعه ای که اپراتور همزمان با بحث ورود اطلاعات مقداری و اصطلاحا ریالی برگه ها اقدام به صدور سند حسابداری می کند.
در این حالت اتفاقی که می افتد این است که من روی کلید آیکون OK که کلیک می کنم پنجره برای من باز می شود.
در این پنجره دو تا گزینه را دارم.
سند جدید را می خوای ایجاد کنی برای این رویداد؟
یا اینکه در سند دیگه ای که در این تاریخ هستش می خوای با این ادغام کنم؟
من ایجاد سند جدید را میزنم و صدور را انجام می دهم.
ببینید صدور سند حسابداری که اتفاق می افتد حالا با کلید Ctrl و یا کلیک کردن روی شماره برگ سند حسابداری تصویر آن سند حسابداری را می توانیم ببینیم.
خب حالا نکته ای که وجود دارد در رابطه با بحث صدور سند حسابداری ما چیزی را که لازم داریم سرفصل حساب ها هستند.
سرفصل حساب ها در دو طرف این رویداد یعنی در واقع مثلا در رابطه با انبار اگر داریم صحبت می کنیم می خواهیم بگوییم که چه کالایی که در آن کالا به عنوان موجودی کالا اضافه شده و در طرف مقابل فرستنده در رابطه با طرف حساب کالا که قبلا هم توضیح داده شد در قسمت ارتباط کالا با انبار.
شما می توانید اینجا برای هر کالا سرفصل حساب را در نظر بگیرید.
به طور مثال همین مثال چوبی را که ما داشتیم با هم در رابطه با ماهیت گردش کالای مربوط به موجودی کالا، سرفصل حساب های کل و معین را به آن تخصیص دادم یا همین کالا اگر قرار است که در واقع از انبار خارج بشود می توانیم بیاییم اینجا.
هر کدام از کالاهایی که اینجا لیست کردیم سرفصل های مربوط به خروج کالا از انبار، سرفصل های مربوط به فروش و به همین ترتیب سایر کالاهای دیگر را هم می توانید مشاهده کنید و سرفصل های دیگر که توضیح دادیم.
این را هم که بر اساس ابزار می توانید به صورت گروهی به تمام کالا هایتان کالاهایتان تخصیص دهید.
پس نکته ای را که دارید در رابطه با رسید انبار یا طرف حساب در رابطه با موجودی کالا است.
طرف دیگر حساب هم در رابطه با این حساب تفضیلی است که قرار است از آن استفاده کنید.
خب روی این کلیک کنم من که تصویر فرم تفصیلی ها را با همدیگر داشته باشیم.
ببینید اینجا سرفصل های حساب پیش فرض را برای این حساب تفصیلی که در این فرم استفاده شده و قرار است به سند حسابداری منتقل بشود را ما میتوانیم اینجا داشته باشیم.
نکته پایانی هم در رابطه با موضوع بابت هستش.
در رابطه با بابت گفتیم زمانی استفاده می شود که من برای این در واقع ماهیت حساب تفصیلی ای که دارم استفاده می کنم.
استثنائا در این برگه کل معینی به غیر از کل معین پیش فرض را میخواهم استفاده بکنم.
به طور مثال اگر صنعت چوب شمال را ما با ماهیت حساب های پرداختنی انتخاب کردیم، بنا به هر دلیلی این رویداد مالی را من میخواهم حساب های دریافتنی را دارم کار میکنم و نمیخوام سرفصل حسابهای پیش فرضی رو که در قسمت تفصیلی ایجاد شده بود رو استفاده کنم.
میتونم جدول رو کامل کنم و عنوان دلخواهم رو بدم و کل محیط مورد نظرم رو بدم و قبل از اینکه بخوام سند حسابداری ایجاد کنم بابت مورد نظر رو بهش تخصیص بدم که در واقع کلام خاص خودش رو منتقل میکنه به سند حسابداری.
پس نکته ای که داریم در رابطه با ایجاد سند حسابداری یا تخصیص سرفصل حسابها به هر کدوم از دو طرف رویداد هستش.
حالا اینجا برگه رسید انبار و من توضیح دادم برگه حواله انبار.
سایر برگه ها هم همین ماهیت رو دارند که میتونیم ازش استفاده کنیم.
و نکته بعد هم که در واقع نوع چیدمان اسناد حسابداری هست که اپراتور خودش بیاد و بزنه اپراتوری که در ورود اطلاعات برگه ها رو انجام میده یا اینکه واحد حسابداری میخواد به شکل گروهی اسناد حسابداری رو براش تنظیم کنه. موفق باشید.
با ویدئوهای آموزشی بعدی در خدمت شما هستم.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

اشتراک گذاری با دیگران

آخرین اخبار

واسط سامانه مودیان اوراش

30% تخفیف ویژه سامانه واسط مودیان اوراش را از دست ندهید!!

فرصت باقی مانده تا پایان زمان استفاده از تخفیف 30 درصدی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه