حسابداری نسل z

نسل Z؛ نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای | مسیر شغلی حسابدار نسل زد

حسابداران نسل Z که متولدین سال‌های 1377 تا 1388 را تشکیل می‌دهند، به مرور درحال ورود به فضای کسب‌وکارها هستند. این نسل بر تکنولوژی تسلطی چشم‌گیر و در استفاده از ابزارهای دیجیتال و به‌کارگرفتن رویکردهای نوآورانه استعدادی ذاتی دارد. در این مقاله با نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای آشنا خواهیم شد.

وقتی صحبت از حسابداران نسل Z می شود، چه تصویری از آن ها در ذهنتان به وجود می‌آید؟ امروزه بیش از هر زمانی با تنوع نیروی انسانی در سازمان‌ها مواجه هستیم. یکی از عوامل این تنوع علاوه بر تفاوت‌های موجود افراد با همدیگر, تفاوت بین نسل‌ها است. تفاوت نسل‌ها تنها به تفاوت میان جوانان و بزرگسالان که همیشه مدنظر بوده است, مربوط نمی‌شود. بلکه تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی ظریفی حتی میان نسل‌های مختلف جوانان وجود دارد که غالبا از نظرها پنهان می‌ماند. مثلا جوانان متولد نیمه اول دهه هفتاد رفتارهای متفاوتی از جوانان متولد نیمه دوم این دهه دارند.
منظورمان از حسابداران نسل Z حسابداران، متولدین سال‌های 1377 الی 1388 هستند که وارد حرفه حسابداری شده‌اند و نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند. آنها به عنوان اولین نسلی که با دسترسی به اینترنت و موبایل بزرگ شده، نمی‌توانند زندگی بدون اینترنت را به یاد بیاورند. این نسل 32٪  از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و اخلاقیات خاص خود را دارد.
با نگاهی به تحولات محیط‌های کاری در چند سال اخیر باید به این باور برسیم حسابداران نسل Z تغییراتی را در بازار کار ایجاد کرده اند و ما نیز باید با آنها هم‌گام شویم تا رشد و پیشرو بودن سازمان حفظ شود. به گفته بسیاری از مدیران جذب و استخدام و منابع انسانی عدم توجه به ویژگی‌های نسل‌های متفاوت در گروه‌های سنی مختلف، علی‌الخصوص نسل زدی‌ها می‌تواند چالش‌های پیچیده‌ای را برای سازمان‌ها ایجاد کند.

نسل زد چه کسانی هستند؟

امروز در ایران حسابداران نسل Z جوانانی هستند که حدود  14 تا 25 سال سن دارند و بسیاری از آنها وارد بازار کار شده‌اند. جوانان نسل Z ایران 20% از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. هر چند سال یک بار، نسل جدیدی به نیروی کار می‌پیوندد و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ارزش‌های خاص خود را به همراه می‌آورد. به عنوان مثال، هنگام جستجوی شغل، بیبی بومرها (متولدین 1324 تا 1342 ) به دنبال امنیت شغلی بودند، نسل X (یعنی متولدین اواسط دهه 40 تا شروع دهه 60 ) به دنبال تعادل بین کار و زندگی و پیشرفت حرفه ای بودند، و اکنون نسل Z به دنبال همه این ها است، از رعایت اخلاق در یک شرکت گرفته تا فرصت رشد و ارتقای مستمر. این تمایزات بر نحوه تعامل و مدیریت کارکنان تأثیر می گذارد.
فرقی نمی کند آن ها را با چه اسمی می شناسید؛ «نسل زد»، «دهه دهشتادی ها»، «نسل اینترنت» و یا «بومی های دیجیتال». در هر حال این نسل به دلیل تفاوت هایی که با نسل های قبلی خود دارد، نیازمند برخورد و تعامل خاص خود است. اگر مایلید بدانید چطور باید با حسابداران نسل زد تعامل کرد، این مقاله را تا پایان بخوانید.

ویژگی های حسابداران نسل زد ایران

برای این که بتوانید با حسابداران نسل Z حسابداران تعامل خوبی داشته باشید باید بدانید آن ها چه ویژگی هایی دارند و خواسته ها و نیازهای شان چیست؟ اگر با علایق و تمایلات آن ها آشنا باشید، میتوانید محیط کار را بهینه تر کنید تا شاهد رشد سازمان و کارکنان نسل زدی باشید.
لازم است همگام با تغییر نسل کارکنان، برخی از استراتژی‌های کاری را نیز تغییر دهید تا بتوانید از حضور آنها در سازمان بهره بیشتری ببرید و کارکنان تازه کار شما نیز از کارشان احساس رضایت داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود، در سال 2030 شاهد این باشیم که نسل Z حدود 30 درصد از نیروی کار را تشکیل بدهد. ایده‌های تازه آن‌ها در مورد کار و فناوری به زودی محیط کار ما را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، پس هیچوقت از شنیدن ایده‌هایشان غافل نشوید.
برخی از خواسته‌ها و ویژگی‌های نسل Z حسابداری عبارتند از:
• کارمندان و حسابداران نسل Z می گویند مهم است که در محل کار احساس ارزشمندی، مشارکت و توانمندی کنند. آنها می‌خواهند بازخورد رو در رو و به رسمیت شناختن کارشان به شکل منظم انجام شود. پس صرفا با بررسی عملکردهای سالانه، انتقال این ارزشمندی امکان پذیر نیست.
• کارمندان نسل Z خواهان شغلی هستند که به آنها امکان می‌دهد به جای تمرکز بر یک مهارت و تک بعدی بودن، مجموعه مهارت‌های جدیدی را در خود کشف کنند و توسعه دهند.
• آنها دوست دارند مدیران بالادستی و رهبران سازمان به پیشرفت شخصی آنها نیز در کنار پیشرفت حرفه‌ای و کاری اهمیت دهند.
•  نسلی که همواره به دنبال آموزش‌های ویدیویی و دوره‌های آنلاین بوده، دوست دارد به صورت خودآموز مهارت هایش را رشد و ارتقا دهد، اما این انتظار را هم دارد که در محل کار هم آموزش ببینند.
• حسابداران نسل Z به دنبال تاثیرگذاری معنادار هستند؛ به ازای کارهایی که انجام می‌دهند به آنها بازخورد بدهید تا تاثیرگذاری واثربخشیشان را برایشان ملموس‌تر کنید. از آن جا که آنها با رسانه‌های اجتماعی پر از لایک و کامنت بزرگ شده‌اند، از بازخوردهای مداوم شما استقبال می کنند.
• امروزه مفهوم «حضور در محل کار» برای آنها منسوخ شده‌است، به نسل  Z  فرصت دهید تا دورکاری یا کار ترکیبی (حضوری/ دورکاری) کنند.
• یکی از ویژگی‌های بارز نسل زد حسابداران این است که علاقه زیادی به ایجاد نوآوری و طرح ایده‌های خلاقانه دارند. ایده‌های آنها را بشنوید و به آنها اهمیت بدهید.
• به حسابداران نسل Z به صورت تدریجی اختیارات مضاعف بدهید تا توانایی های کارآفرینی خود را آشکار کنند.
• این نسل همواره به دنبال مطالبه‌گری و بازگو کردن انتقادات خود است. این ویژگی مثبت می‌تواند به شما و سازمانتان کمک کند تا نقص‌ها را پیدا کنید و به دنبال راه حل نهایی برای رفع آن باشید. پس به آنها آزادی بیان بدهید تا حرف‌هایشان را منتقل کنند.
• آنها ترجیحا نمی‌خواهند برای انجام کار خود به دیگران وابسته باشند و تمایل دارند بر اساس مسئولیت‌های شخصی پیش بروند تا به دستاوردهای خود برسند.
• این نسل می‌خواهد از فرسودگی شغلی دوری کند و به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت دوچندانی می‌دهد.
• همانطور که اشاره کردیم این نسل به دلیل این که از ابتدا با فناوری و اینترنت بزرگ شده است، بنابراین همواره دنبال یک ترکیب از کار و زندگی شخصی هستند پس تحمل این که در طول روزمدتی پای گوشی موبایل خود باشند، نیاز به انعطاف‌پذیری شما دارد.
• حسابداران نسل Z بیشتر به توسعه مسیر شغلی علاقه‌مند هستند تا دریافت حقوق بیشتر. پیشرفت حرفه‌ای برای این نسل مهم است و دارا بودن فرصت‌های رشد اولویت اول آنها برای کار کردن است.

مسیر شغلی حسابداران نسل Z؛ از کارآموزی تا عضویت در انجمن حسابداران خبره

در دوازدهمین وبینار از سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری اوراش موضوع مسیر شغلی حسابداری از از کارآموزی تا عضویت در انجمن حسابداران خبره با حضور مهمان برنامه، جناب آقای محمد قبول، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست به این نکات اشاره شد که مسیر موفقیت در حوزه حسابداری ناشی از تلاش مستمر خود کارآموزان و کارجویان جوان است تا پشتکار و دانش خود را عرضه کنند. با تغییرات تکنولوژی و نرم‌افزاری، حسابداران اکنون به دو بخش تقسیم شده‌اند:

دسته اول: کاربر (از نرم‌افزار و سامانه‌های مختلف حسابداری استفاده می‌کنند و مسئولیت مدیریت آنرا بر عهده دارند).

دسته دوم: حسابداران تحلیل گر (اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کاربر را تحلیل و پردازش نموده و به تصمیم گیرندگان تحویل می‌دهد). این حسابداران تحلیلگر هستند که همواره حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند توانایی‌های خود را به عرصه ظهور بگذارند.

در تعیین مسیر رسیدن به موقعیت‌های موفق کاری، تلاش و پشتکار یک حسابدار جوان از عوامل تاثیرگذار است. حسابداران نسل Z می‌توانند با توجه به ویژگی های مخصوص خود توانمندی‌هایشان را بروز دهند، به‌روز نگه دارند و با کسب تجارب بیشتر به جایگاه مناسب در حوزه حسابداری برسند.

نسل جدید یا حسابداران نسل Z که خواهان فرصت شغلی مناسب در حوزه حسابداری است باید نقاط قوت خود را علاوه بر نقاط ضعف بشناسد تا بتواند در مسیر توسعه و رشد فردی برای خود آینده روشنی را فراهم کند. حرفه‌ای شدن در مسیر شغلی حسابداری یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. تمام آن چه در دانشگاه تدریس می‌شود پایه و اساسی است که در بازار کار و آزمون‌های مهم لازم می‌شود.

بنابر خلاصه این کارگاه آنلاین، دانشجویان دوره کارشناسی رشته حسابداری  باید استانداردها و باقی مباحث پایه‌ای را جدی بگیرند چرا که مطالعه آن در مراحل بعدی ورود به بازار کار مفید خواهد بود.

جمع بندی

یکی از روش‌های تعامل مفید با حسابداران نسل Z این است که در ارتباط با آن‌ها مانند خودشان صراحت داشته باشید. از بیان آنچه برای شرکت شما مهم است ابایی نداشته باشید. افراد در هر سنی اغلب تمایل دارند با شرکتی که با آن ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند، کار کنند. نسل‌ها ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند اما در نهایت همه آنها متعلق به یک گونه هستند.
اکنون که می‌دانید نسل Z ایران چه کسانی هستند و حسابداران نسل Z چه ویژگی‌هایی دارند، حتما متوجه شده‌اید که این نسل یک تغییر اجتماعی را ایجاد خواهد کرد که بر تکامل حرفه حسابداری در دهه‌های آینده تأثیر خواهد گذاشت. نسل زدی ها قرار است نسل بعدی حسابداران حرفه‌ای باشند.

به این مقاله امتیاز دهید

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =

مطالب مرتبط

بارکد خوان چیست؟

 بارکدخوان دستگاهی است که اطلاعات دیجیتالی رمزنگاری شده در قالب بارکدها را تجزیه‌وتحلیل و آنها را رمزگشایی می‌کند. این دستگاه‌ها امروزه به شکل گسترده‌ای در بسیاری از فروشگاه‌ها و از کسب‌وکارها و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل و ثبت اطلاعات مختلف کاربرد دارند. در این مقاله ابتدا با بارکد و انواع آن آشنا می‌شویم و سپس به معرفی و بررسی بارکد خوان‌ها می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کاردکس انبار چیست؟

کاردکس انبار یک ابزار مدیریتی است که برای ثبت و پیگیری ورود و خروج کالاها و مواد از انبار استفاده می‌شود. این ابزار به انبارداران و مدیران کمک می‌کند تا موجودی کالاها را دقیقاً کنترل کنند و از کمبود یا اضافه‌بودن موجودی جلوگیری کنند. درواقع، کاردکس انبار به معنای نوعی کارت یا سیستم ثبت است که اطلاعات مربوط به هر قلم کالا را در انبار شامل می‌شود.

چالش‌های سیستم مدیریت انبار

 انبارداری عبارت است از تمامی فرایندهای مختلفی که هدف آنها ارائه خدمت به مشتریان است. سازمان‌های تأمین‌کننده کالا و خدمات به‌منظور تأمین انتظارات مشتریان و پاسخگویی به سلایق و نیازهای متنوع آنها، باید به شکل مدون و اصولی برای مدیریت انبار خود برنامه‌ریزی کنند.