آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

در این مقاله به معرفی آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی که معمولاً در شهریور و اسفند هر سال برگزار می‌شود، می‌پردازیم. هزینه ثبت‌نام در این آزمون در سال 1403 حدود 700 هزار تومان است. در ادامه نکاتی را درمورد شرایط و مزایای عضویت در جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ذکر می‌کنیم.

مقدمه

آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی چیست و چه افرادی شرایط شرکت در آن را دارند؟ مشاور رسمی مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟ ارکان جامعه شامل چه گروه‌هایی است؟ مواد آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی شمال چه عناوینی است؟ در این مقاله به‌تمامی سؤالات مطرح شده پاسخ می‌دهیم و تمامی نکاتی که داوطلبان آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی باید از آنها آگاه باشند را ذکر خواهیم کرد.

 

دریافت کارت آزمون

برای دریافت کارت بر روی لینک کلیک کنید

دریافت کارت

آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی چیست؟

آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی یک آزمون تخصصی است که هرساله دو بار، معمولاً در شهریورماه و اسفندماه و به‌منظور ارزیابی دانش و توانایی‌های افراد در زمینه مشاوره مالیاتی برگزار می‌شود. این آزمون با هدف انتخاب و تأیید صلاحیت حرفه‌ای مشاوران رسمی مالیاتی برگزار می‌شود تا این افراد بتوانند با دریافت مجوز رسمی و پروانه فعالیت، به مودیان مالیاتی و صاحبان کسب‌وکار خدمات مشاوره‌ای درمورد مسائل و پرونده‌های مالی و مالیاتی ارائه دهند.

مشاور رسمی مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور رسمی مالیاتی فردی است که از طریق گذراندن آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی به عضویت این جامعه درآمده و پروانه فعالیت حرفه‌ای این حوزه را کسب نموده است. مشاور رسمی مالیاتی باید تخصص و دانش عمیق، گسترده و به‌روزی در زمینه مالیات، قوانین مالیاتی و مدنی، قوانین و مقررات دادرسی حسابداری، قوانین مالیات بر ارزش‌افزوده و اصول حسابداری مالیاتی و حسابرسی مالیاتی داشته باشد و پس از گذراندن آزمون‌های مربوطه و دریافت مجوز رسمی، مجاز به ارائه مشاوره و خدمات حرفه‌ای در این زمینه خواهد بود.

نقش مشاور رسمی مالیاتی بسیار حیاتی است. در حقیقت، نقش مشاور رسمی مالیاتی شامل طیف وسیعی از اقدامات از جمله ارائه راهنمایی‌های تخصصی به افراد و شرکت‌ها در خصوص امور مالیاتی، کاهش بار مالیاتی و اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و همچنین حضور در شوراها و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی می‌شود.

پیش‌نیازها و الزامات شرکت در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد و التزام به قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران
  • حسن شهرت، و نیک‌نامی در رعایت موازین شرعی، اخلاقی، رفتاری و مالی
  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته‌هایی از قبیل امور مالی و مالیاتی، حسابداری، حسابرسی، اقتصادی، بازرگانی، حقوقی و مدیریت، مهندسی صنایع، IT، علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر
  • نداشتن هیچ‌گونه رابطه استخدام رسمی یا غیررسمی دائم یا موقت با دستگاه‌های اجرایی (اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری از این حکم مستثنی هستند)
  • دارابودن دست‌کم ده سال سابقه کار تمام‌وقت در هر یک از مشاغل مالیاتی، حسابداری، حسابرسی، حقوقی، مالی و محاسباتی، تدریس دروس مالیاتی، مالی و محاسباتی و اقتصادی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی معتبر کشور
  • نداشتن هیچ‌گونه سابقه کیفری

ارکان جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

بر اساس اساسنامه جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران، این جامعه از پنج رکن اصلی تشکیل شده است. این پنج رکن عبارت‌اند از: مجمع‌عمومی، شورای‌عالی، هیئت‌مدیره، هیئت عالی نظارت و هیئت تشخیص. این اساسنامه در جلسه مورخ 14 دی 1390 هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

مواد آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

مواد آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی
برای شرکت در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی باید به نکات زیر توجه داشت:

  1. آزمون دارای نمره‌منفی است.
  2. هرگونه استفاده از کتاب قانون ممنون است.
  3. استفاده از ماشین‌حساب درصورتی‌که از نوع ساده باشد، موردی ندارد.
  4. بر اساس مصوبه هیئت مقررات‌زدایی، حداقل حدنصاب لازم برای قبولی داوطلبان 70% امتیاز میانگین نمرات تراز 1% حائزین بالاترین امتیاز در این آزمون است.
  5. شرکت‌کنندگانی که در آزمون‌های دو دوره گذشته موفق به کسب نصاب لازم (پاسخ درست به حداقل 50 درصد سؤالات درس) برای قبولی تک درس براساس مصوبه شماره 72 هیئت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی در یک یا چند درس از مواد آزمون شده‌اند، در صورت تمایل میتوانند فقط به سؤالات سایر دروس پاسخ دهند. با وجود این، حد نصاب قبولی براساس بند 4 قسمت این آگهی بوده و قبولی تک درس به صورت جدا و پس از بررسی نمرات در آزمون اخیر و دو آزمون گذشته اعلام خواهد شد.

هزینه ثبت‌نام در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

هزینه این آزمون در سال 1403 حدودا 700,000 تومان است که باید به صورت الکترونیکی و با مراجعه به بخش مربوطه پرداخت شود. پیشنهاد می‌شود شرکت‌کنندگان در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ثبت‌نام خود را در روزهای آغازین شروع فرایند ثبت نام تکمیل کنند و آن را به دقایق پایانی موکول نکنند. در این صورت احتمال از دست رفتن هزینه آزمون وجود دارد، زیرا مبالغ پرداخت شده برای آزمون تحت هیچ شرایطی بازگردانده نخواهند شد.

زمان برگزاری آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

صبح جمعه ۲ شهریور، هشتمین دوره آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی در سراسر کشور  برگزار شد و بیش از ۵ هزار نفر از سراسر کشور، در این آزمون شرکت کردند. انتخاب داوطلبانی که شرایط مطلوب حضور در جامعه مشاوران رسمی مالیاتی کشور را داشته باشند، اصلی‌ترین هدف از برگزاری این آزمون است. در آزمون‌های ده سال پیش از سال ۱۴۰۲ تنها ۵ آزمون برگزار شد و در این پنج آزمون فقط ۵۴۸ نفر موفق شدند به جمع جامعه مشاوران رسمی مالیاتی راه پیدا کنند .این در حالی است که هزار و ۱۳۲ نفر در دو آزمون سال گذشته، یعنی سال 1402 پذیرفته شدند.

لازم به ذکر است که زمان برگزاری آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی، هر ساله در بازه‌های زمانی متفاوتی قرار می‌گیرد و هیات تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی ایران، نهاد مسئول تعیین زمان برگزاری این آزمون است. بر اساس اخبار به دست‌آمده، دومین آزمون سال جاری نیز در تاریخ ۲۱ دی ماه 1403 برگزار می‌شود.

مزایای عضویت در جامعه مشاوران رسمی مالیاتی

شرکت در آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی و کسب این عنوان برای افراد واجد شرایط و داوطلبانی که موفق به گذراندن این آزمون شده‌اند، مزایا و نکات مثبت بسیار زیادی را دارد. برخی از کلیدی‌ترین مزایای عضویت در جامعه مشاوران رسمی عبارت‌اند از:

  • صدور پروانه فعالیت برای اعضا (مهم‌ترین مزیت)
  • امکان عضویت در هیئت 251 مکرر استانی
  • امکان عضویت در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به‌عنوان عضو بند 3
  • عدم الزام به پرداخت حق تمبر با ارائه برگه نمایندگی یا کارت عضویت معتبر
  • کسب اعتبار حرفه‌ای شناخته‌شدن در جامعه حسابداران و مشاوران مالیاتی
  • دستیابی به فرصت‌های شغلی، استخدامی و درآمدی بهتر

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون جامعه مشاوران رسمی مالیاتی، می‌توانید ویدیوی وبینار آمادگی برای این آزمون را تماشا کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

جدید ترین مقالات در حوزه حسابداری و مالی

وبینار آمادگی آزمون کارشناس رسمی دادگستری  |  ۹ مهرماه