از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 3633

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

تفاوت بین حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

امروزه در تمامی مشاغل و کسب و کارها عبارت حسابداری و مدیریت مالی کاربرد زیادی پیدا کرده است لذا جهت بررسی و درک بهتر این دو عبارت نیاز به تعریف، اهداف، شناخت وظایف و تفاوت هر یک از آن‌ها داریم

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی به فرآیند ایجاد و مدیریت کنترل های داخلی، طبقه بندی، ثبت، کنترل، گزارش دهی و تهیه صورت های مالی طبق استانداردهای حسابداری در خصوص کل رویدادهای مالی واحد اقتصادی می پردازد. هدف اصلی حسابداری مالی ارایه اطلاعات دقیق، قابل اعتماد و اتکاء و به صورت صحیح خلاصه شده از عملکرد مالی شرکت است.
حسابداری مالی نگاهی رو به عقب دارد و اطلاعات ارایه شده کاملا تاریخ محور بوده و به ثبت وقایع و اطلاعات مالی گذشته می پردازد. گاهی واژه ی حسابداری با دفترداری به اشتباه یکی تلقی شده و به جای هم به کار برده می شوند در صورتی که دفترداری خود بخشی از حسابداری بوده و وظیفه طبقه بندی، ثبت و خلاصه سازی معاملات و وقایع اقتصادی و تجاری را به عهده دارد.

حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت به ارائه ی راه حل های عملی و گردآوری و تحلیل اطلاعات مالی شامل اطلاعات تولید، فروش، بازار و نیروی انسانی برای بهبود و افزایش کارایی، بهره وری و سودآوری واحد اقتصادی به منظور کمک به مسئولین و مدیران میانی که در نهایت منجر به اخذ تصمیم گیری هوشمندانه، صحیح و سریع برای مدیریت ارشد واحد اقتصادی، می شود.
آینده محور بودن ویژگی اصلی حسابداری مدیریت بوده و باعث تمایز آن از دیگر شاخه های تخصصی رشته حسابداری می شود.

تفاوت بین حسابداری مالی با حسابداری مدیریت

حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی حول اعداد مشخص کار می کنند اما تفاوت های مهم آن ها در نحوه استفاده از این اعداد است. حسابداری مدیریتی مسائل خاص و جزئیات یک تجارت را در نظر می گیرد و در حسابداری مالی شرکت است که مورد توجه قرار می گیرد.
تفاوت مهم دیگر نگاه به جلو در حسابداری مدیریتی و نگاه به عقب در حسابداری مالی است. برای درک بهتر مطلب بطور مثال حسابدارها برای طبقه بندی کردن حساب ها، فاکتورها را از گذشته تا به امروز جمع آوری کرده و تمامی هزینه ها را نیز مانند فاکتورها ثبت و گزارش می دهند اما حسابداری مدیریتی با استفاده از گزارشات حسابداری مالی برای تهیه بودجه لازم جهت تخمین درآمد و هزینه های آتی تلاش می کند و در نهایت برای افزایش سوددهی به ایده هایی مهم رسیده که می تواند یک برنامه استراتژیک برای واحد اقتصادی ایجاد کند
نحوه گزارش گیری و گزارش دهی از دیگر تفاوت های مهم حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی است.
در حسابداری مدیریتی، با استفاده از داده هایی که روزانه از طریق حسابدار مالی در به دست می آید، مسائل تأمین نقدینگی، کمبود بودجه و ضرر و زیان ها را حل کرده و نسبت به هدف گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت در جهت رشد درآمد و کاهش هزینه های شرکت برنامه های مفیدی اقدام کند.
حسابداری مالی گزارش ها را در بازه های زمانی مخصوص در اختیار افراد خارج از کسب و کار از جمله سرمایه گذاران و موسسات مالی و حسابرسی قرار می دهد در صورتی که گزارش های حسابداری مدیریت تنها در داخل شرکت قابل استفاده است.
یکی از بزرگترین تفاوت ها، تفاوت الزامات قانونی است. قوانین حاکم بر کشورها، در حسابداری مالی تأثیر بسزایی دارند اما برای حسابداری مدیریت نمی تواند هیچ استانداردی الزام آور کند، واحدهای اقتصادی که از حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی برای کسب و کار خود بهره می برند، نتایج مناسبی را به دست می آورند که هر کدام از آن ها می تواند در رشد و بهبود فعالیت کسب و کار تأثیرگذار باشد.

مقایسه رشته و تخصص شغلی حسابداری مالی و مدیریت چیست؟

ردیف
موضوع
حسابداری مالی
حسابداری مدیریت
1
هدف
ﺗﻬﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت در ﻣﻮرد وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺎﻟﯽ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻋﻤﻠﯿﺎت و ﺟﺮﯾﺎن وﺟﻪ ﻧﻘﺪ
ﺗﻬﯿﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی، ﮐﻨﺘﺮل و ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﮔﯿﺮی
2
اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن
اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ
اﺳﺘﻔﺎده‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ
3
رﻋﺎﯾﺖ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری
الزامی
غیر الزامی
4
ﻧﻮع ﮔﺰارﺷﮕﺮی
ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺻﻮرت‌های ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺎﺳﯽ
بسته ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ
5
واﺣﺪ اﻧﺪازه‌ﮔﯿﺮی
ﻓﻘﻂ واﺣﺪ ﭘﻮﻟﯽ
ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ وزن، ﺣﺠﻢ، ﺳﻄﺢ و... ﺑﺎﺷﺪ
6
ﻣﺤﺘﻮای ﮔﺰارش
ﮔﺬﺷﺘﻪ‌ﻧﻤﺎ و واﻗﻌﯽ
آﯾﻨﺪه‌ﻧﮕﺮ و ﺑﺮآوردی
7
ﻣﺒﻨﺎی ارزﺷﯿﺎﺑﯽ
ﻋﻤﺪﺗﺎً ﺑﻬﺎی ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﺗﺎرﯾﺨﯽ
تأﮐﯿﺪ ﺑﺮ قیمت‌های ﺟﺎری
8
ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺧﺼﻮﺻﯿﺖ ﮐﯿﻔﯽ اﻃﻼﻋﺎت
ﻗﺎﺑﻞ اﺗﮑﺎ ﺑﻮدن
ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻮدن
9
رﻋﺎﯾﺖ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و اﺻﻮل ﺣﺴﺎﺑﺪاری
طبق اﺻﻮل و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
طبق اﺻﻮل و اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ
10
ﻧﻮع ﮔﺰارﺷﺎت
ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﺻﻮرت‌های ﻣﺎﻟﯽ
بسته ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ
11
جامعیت
ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎ را ﺑﺼﻮرت ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ‌دﻫﺪ
ﺑﻪ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ﭼﺎرﭼﻮپ ﮐﻞ ﻓﻌﺎلیت‌ها تأﮐﯿﺪ دارد
12
ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﻃﻼﻋﺎت
ﺣﺴﺎﺑﺪاران ﻣﺎﻟﯽ و ﺣﺴﺎﺑﺪاران ﻣﺴﺘﻘﻞ
ﺣﺴﺎﺑﺪاران ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ
13
ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﺨﺼﺺها
ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎ را ﺑﺼﻮرت ﯾﮏ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ‌دﻫﺪ
ﺑﻪ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ﭼﺎرﭼﻮپ ﮐﻞ ﻓﻌﺎلیت‌ها تأﮐﯿﺪ دارد
14
ﻧﮕﺎه
ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ اﺳﺖ
ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وﺳﯿﻠﻪ‌ای ﺑﺮای ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ اﺳﺖ

اگر به مدیریت مالی می اندیشید ، مقاله زیر می تواند برای شما مفید باشد.

چگونه یک مدیر مالی شویم؟

حسابداری مدیریت بهتر است یا حسابداری مالی ؟

حسابداری مدیریت و حسابداری مالی دو شاخه ی مستقل و متفاوت از علم حسابداری هستند که هر یک دارای اهداف و مقاصد خاصی می باشند و وجود تفاوت بین آن ها امری طبیعی است ولی در این بین شباهت هایی نیز دیده می شود. این دو شاخه ها برای پیش برد اهداف، وابسته به اعداد و ارقام هستند. حسابداری مدیریتی در جهت اخذ تصمیماتی برای آینده به کمک کسب وکار می آید؛ تصمیم هایی که بدون حسابداری مالی، برنامه ریزی آن ها عملا" غیرممکن خواهد بود.
به همین دلیل اغلب کسب وکارهای موفق از حسابداری مدیریتی و حسابداری مالی بصورت هم زمان بدلیل نیازمندی هر دو شاخه به یکدیگر در جهت گام برداشتن بسوی موفقیت استفاده می کنند.

تفاوت حسابداری مدیریت با حسابداری صنعتی

در حسابداری مدیریت، تاکید بر تحلیل داخلی اطلاعات مالی و مدیریتی است در حالی که حسابداری صنعتی برای ارتباط با اطرافیان خارجی سازمان اطلاعات فراهم می‌کند. حسابداری مدیریت برای ارتباط داخلی در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی که حسابداری صنعتی برای ارتباط با سازمان‌های خارجی، مثل سرمایه گذاران، بانک‌ها، و دولت استفاده می‌شود.

 

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه