از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 5384

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

یکی از مهمترین دغدغه های هر بنگاه اقتصادی انتخاب نرم افزار حسابداری می باشد و همچنین نرم افزار حسابداری یکی از مهمترین ابزارهای حسابداران است؛ از این رو در انتخاب و تهیه نرم افزار حسابداری به نکات مهمی باید توجه کرد که سعی داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.

گاهی وقت ها هم اتفاق می افتد در یک مجموعه مدیریت و یا فردی که مهارت حسابداری ندارد مجبور به استفاده از نرم افزار می شود اینجاست که انتخاب درست نرم افزار به کار می آید اگر نرم افزاری باشد که گزارشات حسابداری را نتواند به راحتی تهیه کند افراد غیر نمی توانند با نرم افزار کنار بیایند البته این گزینه را باید در نظر داشته باشیم که همه افراد نمی توانند با نرم افزا های حسابداری کار کنند و کنار بیایند چون نرم افزار حسابداری یک نرم افزار کاملا تخصصی می باشد و باید افراد با تخصص با نرم افزار کار کنند منظور ما از جمله بالا تهیه گزارشات مربوط به همان بخش ها بود.

البته در انتخاب نرم افزار حسابداری باید این نکته را در نظر داشت که هیچ وقت یک نرم افزار حسابداری نمی تواند همه نیاز های یک مجموعه را مرتفع کند و هیچگاه یک نرم افزار حسابداری برای تمامی اصناف طراحی نشده است.

نرم افزار های حسابداری به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند و انواع مختلفی دارند از این رو نیاز هر شخص در یک دسته نرم افزاری قرار می گیرد.
متاسفانه ذهینت های بدی برای عموم مردم به وجود آمده است مثلا برخی فکر می کنند نرم افزار حسابداری نباید اشتباه کند.
درسته که نرم افزار حسابداری نباید اشتباه کند و این بدیهیست که همه این انتظار را داشته باشند اما کی؟ به چه صورت؟! 
زمانی که خود فرد فرایند را اشتباه طی کند و ورود اطلاعات را اشتباه انجام دهد نباید توقع گزارش درست از نرم افزار را داشته باشد.

خب بریم سر اصل مطلب ...!

وظیفه نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری برای نظارت مستمر و دائمی اطلاعات و تراکنش های مالی یک مجموعه به کار می رود و معمولا از پنج بخش کلی تشکیل می شود :

- دفتر کل
- حساب های دریافتنی 
- حساب های پرداختنی 
- حقوق و دستمزد
- تهیه گزارشات بر اساس نیاز های مدیریت مالی

نرم افزارحسابداری چه میکند...!؟

نرم افزار های حسابداری نیاز های بسیاری را پوشش می دهند در بالا هم توضیح دادیم هر نرم افزاری بخش خاصی را در بر می گیرد اما بخش های پایه در همه نرم افزار های حسابداری می باشد. مثل حساب های بانکی، کنترل موجودی ، دسته چک و سر رسید های چک ها ، دریافت و پرداخت صورت حساب ها مدیریت و بررسی اسناد حسابداری (اسناد دریافتنی و پرداختنی) این بخش ها در واقع هسته نرم افزار حسابداری می باشند و همه نرم افزار های حسابداری دارای این بخش ها هستند، نکته حائز اهمیت این است که هر شرکت تولید کننده نرم افزار به این بخش از نرم افزار خود چقدر اهمیت داده و چقدر توانسته نرم افزار خود را با توجه به نیاز کاربران طراحی و تولید کند.

برخی از نرم افزار های حسابداری پروژه محور می باشند یعنی بر اساس نیاز شما در پروژه خاصی طراحی و پیاده سازی می شود و همین امر باعث می شود در همان پروژه شما بهترین درصد را از سود و زیان و دیگر پارامترها داشته باشید. و همچنین هزینه های پروژه در حال حاضر و آینده را بررسی می کند و مدیریت پروژه می تواند بهتر برنامه ریزی داشته باشد.

برخی دیگر از نرم افزارها تنها به منظور مدیریت تنخواه طراحی و تولید می شود در این نرم افزار ها برای مدیریت نقدینگی و موجودی در حال گردش برای تنخواه استفاده می شود این نرم افزار ها بیشتر در ارگان های دولتی و خصوصی کاربرد دارد.

یکی از پرکاربرد ترین سیستم های حسابداری مدیریت فاکتور و صدور صورتحساب است که از کوچک ترین مغازه ها تا شرکت های بزرگ بین المللی به این بخش از سیستم نیاز دارند بیشترین دلیل استفاده از این سیستم ها هم برای جلو گیری از خطا های انسانی و صدور مکانیزه صورتحساب فروش کالا و خدمات می باشد.

یکی دیگر از نرم افزار های پر طرفدار نرم افزار های مدیریت بودجه بندی و پیشبینی می باشد، پیشبینی هزینه های آتی دید مدیریت مالی و همچنین مدیریت مجموعه را باز می کند و اجازه می دهد بهتر تصمیم گیری صورت گیرد این سیستم در سازمان ها و شرکت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پیشبینی های مختلف با بودجه بندی در ارتباط باشد و همین امر در تصمیم گیری تاثیر بسیار زیادی دارد.

رایج ترین ساختار نرم افزار های حسابداری موجود در بازار، درحال حاضر به سه دسته پر طرفدار تقسیم می شود :

- حسابداری جزیره ای

در حسابداری جزیره ای بخش های نرم افزار (سیستم، زیر سیستم ها)  به صورت برنامه های جداگانه در ویندوز قرار خواهد گرفت البته اینجا باید موردی را در نظر داشت که دیتابیس نرم افزار به صورت یکپارچه می باشد.

- حسابداری میز کار

در حسابداری میز کاری کلیه بخش های نرم افزار در یک برنامه قرار دارد و دسترسی به بخش های مختلف برنامه از طریق میز کار صورت میگیرد.

- حسابداری تحت وب 

این دسته در برگیرنده دو دسته بالا می باشد  به این صورت که دو دسته اول نرم افزاری در بستر اینترنت و یا همان تحت وب اجرا می شود. 

 

مزایا و معایبی در این سیستم ها 

از مزایای سیستم آفلاین (تحت ویندوز) می توان گفت سیستم و اطلاعات به صورت یکجا در سیستم خود شخص وجود دارد وابستگی به اینترنت در آن وجود ندارد و سرعت سیستم به سرعت اینترنت وابسته نیست از مزایای دیگری که می توان بیان کرد دسترسی به سیستم و سخت افزار می باشد که در نسخه نرم افزار های ویندوزی بیشترین تعامل را با سخت افزار می توان داشت.
یکی از معایبی که می تواند داشته باشد در دسترس نبودن همیشگی اطلاعات می باشد.

از مزایای سیستم آنلاین (تحت وب) می توان گفت سیستم و اطلاعات به صورت کلود (ذخیره در فضای ابری) می باشد و شخص در هر زمان و مکانی که باشد می تواند به اطلاعات خود دسترسی پیدا کند در این سیستم ها آپدیت از سمت شرکت توسعه دهنده صورت می  گیرد و شخص نیازی به انجام کار خاصی ندارد.
یکی از معایبی که می تواند داشته باشد نبود اطلاعات در سیستم شخص کاربر می باشد.

همه این دسته های نرم افزاری مزایا و معایبی دارند اما کدام نرم افزار بهتر است و کدام نرم افزار کار آمد تر می باشد؟

نرم افزار خوب و بد را شرکت های توسعه دهنده تعیین نمی کنند بلکه این موضوع 100 درصد به کاربر های این سیستم ها ربط پیدا می کند و این کاربرها هستند که تعیین می کنند یک نرم افزار حسابداری خوب است یا بد !!!

لازم به ذکر است در اینجا بگوییم که در حال حاضر ما در مورد نرم افزار های حسابداری صحبت می کنیم روی صحبت ما نرم افزار های مارکتی و فروشگاهی نیست پس ذهنیت خود را از روی این دسته از نرم افزارها بردارید. در ایران نرم افزار های مارکتی و فروشگاهی به دلیل استفاده راحت به محبوبیت بالایی رسیده است اما این محبوبیت دلیل بر برتری نیست، در برخی از نرم افزار ها اصول و قواعد حسابداری فدای راحتی کاربران شده است و نرم افزار را ناچارا به سمت و سوی دیگری برده است.

یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب نرم افزار حسابداری کاربری آسان نرم افزار می باشد کاربری که با نرم افزار کار می کند باید بتواند با بخش های مختلف نرم افزار همراه باشد و همچنین بتواند با کارکرد نرم افزار همسو شود، پیچیدگی ثبت و ضبط اطلاعات در نرم افزار های حسابداری یکی از عواملی می باشد که حسابداران را از کار کردن با نرم افزار خسته می کند.

ما چه نرم افزار حسابداری نیاز داریم ؟؟

خب ممنون که تا این بخش ما را همراهی کردید در این قسمت می خواهیم در مورد این مسئله صحبت کنیم که اصلا با این همه تعاریف و تفاسیر چه نرم افزاری مورد نیاز ماست و چقدر می تونه یک نرم افزار نیاز ما رو بر طرف کنه ؟؟؟ 
اول از همه باید ابعاد کاری خود را بسنجید و بر همین اساس نرم افزار خود را انتخاب کنید.
شما یک شرکت کوچک با تراکنش های مالی کم دارید و یا یک شرکت و مجموعه بزرگ با مدیریت منابع انسانی دارید ؟؟
نیاز این دو سازمان و یا مجموعه بسیار با یکدیگر متفاوت می باشد پس قطعا نرم افزار مورد نیاز این دو هم با یکدیگر متفاوت است.

در انتخاب نرم افزار چه چیز هایی را باید بدانید؟

حد مجموعه خود را مشخص کنید (در حال حاضر و آینده نزدیک) تا با بزرگ شدن مجموعه نیاز به بروز رسانی های هزینه آور در نرم افزار نشوید.
قیمت نرم افزار های حسابداری را از شرکت های دارای مجوز از شورای عالی انفورماتیک بگیرید تا دید بهتری نسبت به قیمت های نرم افزار های حسابداری داشته باشید 
بی تردید یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب نرم افزار حسابداری پشتیبانی نرم افزار می باشد پس مجموعه ای را انتخاب کنید که پشتیبانی حرفه ایی را در اختیار شما قرار دهد.
گزارشات و تجزیه و تحلیل نرم افزار را مورد بررسی قرار دهید و هرچه که میتوانید نرم افزار را در این بخش ها در حالت های مختلف تست کنید. 
نرم افزار مورد نظر شما بروزرسانی آسان داشته باشد که در هر ماه نیاز به حضور کارشناس نداشته باشید.
امکان دسترسی های مختلف باید در نرم افزار قابل تعریف باشد و شما بتوانید دسترسی هر شخص (کاربر) را همانطور که میخواهید تعریف کنید.
داشبورد جامع داشته باشد تا شما بتوانید بدون خروج از نرم افزار به تمام زیر سیستم ها و سیستم های مورد نیاز دسترسی داشته باشید.


اوراش 

گروه نرم افزاری اوراش پس از سالها تجربه در زمینه تولید نرم افزارهای حسابداری مالی با شعار راهکار ساده برای مسائل بزرگ هم اینک نرم افزاری را روانه بازار کرده است که بیشترین نزدیکی را به سطح نیاز حسابداران عزیز دارد، و بخش های مختلف توسط واحد تحقیق و توسعه Research and Development) R&D) مورد بررسی قرار گرفته تا نرم افزاری تولید شود که بیشترین نیاز کاربرها برطرف گردد.
محصول تولید شده ما با هدف ارتقا سطح کیفی در تولید، حسابداری اوراش نام دارد.
بهترین نرم افزارهای موجود را مدیران مالی می توانند طراحی کنند(به دلیل بیشترین برخورد با نیاز حسابداران و مجموعه ها) به همین جهت گروه نرم افزاری اوراش به جهت تولید سیستم یکپارچه مالی اوراش از بهترین و خبره ترین مدیران مالی دعوت به همکاری نمود تا بتواند در جهت این هدف گام های موثری بردارد.
 


 

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه