انواع شرکت های بازرگانی

انواع شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می‌دهند و با ارائه محصولات و خدماتی از طریق ابزارها، منابع و پشتیبانی به مشتری هایشان، درآمد ایجاد می‌کنند. در این مطلب با انواع شرکت‌های بازرگانی آشنا می‌شویم.

شرکت های بازرگانی تجاری مبادلات کالا را انجام می دهند و شرکت های بازرگانی خدماتی به وسیله ابزارها، منابع و پشتیبانی مشتری هایشان درآمد ایجاد می کنند.

هفت گروه شرکتهای بازرگانی طبق قانون تجارت ایران :

شرکت های سهامی :

در این شرکت ها مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی (مبلغی که روی برگه سهام نوشته شده است) سهام آنها می باشد.
شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه ی خود را از طریق فروش سهام تاًمین می کند و فعالیت آنها معمولا انجام امور مهم از قبیل استخراج معادن، تجارت با کشورهای خارجی، تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها می باشد.
شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه ی آن توسط موسسین تامین گردیده است، شرکای کمتری دارد و سهام آن قابل ستد در بورس اوراق بهادار نیست و توسط مردم به راحتی قابل معامله است.

شرکت های با مسئولیت محدود :

رایج ترین نوع شرکت در ایران است و هیچ مبلغ معینی برای سرمایه آن در قانون تجارت تعیین نشده است. تعداد شرکا باید بالای دونفر باشند و هریک از شرکا به میزان سرمایه خود مسئول تعهدات و مقروضات و دریافت سود از شرکت می باشد.

شرکت های تضامنی:

مفهوم تضامنی را میتوان به این صورت توضیح داد که هریک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت می باشند. ولی در تقسیم سود فقط به اندازه سهام خود دریافت می کند.

شرکت های مختلط غیر سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های با مسئولیت محدود که بدون انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت مختلط سهامی :

ترکیبی است از شرکت های تضامنی و شرکت های سهامی که با حق انتشار سهام تشکیل می شوند. هر یک از شرکای ضامن مسئول پرداخت کلیه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود.

شرکت نسبی :

مسئولیت هریک از شرکا نسبت به پرداخت قروض و تعهدات شرکت به میزان نسبت سرمایه آنهاست.

شرکت تعاونی تولید و مصرف :

شرکتی است که با رعایت قوانین درج شده در مقررات قانونی بخش تعاون بین اشخاص حقیقی (تعداد آن ها نباید کمتر از 7 نفر باشد) برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع تشکیل می شود.

انواع شرکت های تعاونی :

– شرکت تعاونی تولید :

شرکتی است که به منظور اشتغال اعضاء در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می نماید.

– شرکت تعاونی مصرف :

شرکتی است که در امور مربوط به تهیه و توزیع کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندیهای اعضاء تعاونی فعالیت می نماید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 1 =

مطالب مرتبط

در دنیای پیشرفته‌ی امروز، تکنولوژی به‌تنهایی کافی نیست. ابزارهای مدرن از فراری تا پیانو و نرم‌افزارهای مالی بدون حضور انسان متخصص بی‌معنا هستند. اوراش نه‌فقط یک نرم‌افزار حسابداری، بلکه ابزاری برای تصمیم‌سازی حرفه‌ای است که در کنار حسابداران و مدیران مالی به اوج کارایی می‌رسد
استارتاپ‌ها با نوآوری و مدل‌های کسب‌وکار نوین، نقش مهمی در رشد اقتصادی ایفا می‌کنند، اما نرخ شکست بالای آن‌ها نگرانی‌برانگیز است. این مقاله به بررسی علل اصلی شکست استارتاپ‌ها، از جمله نبود نیاز بازار، کمبود سرمایه، ضعف در تیم و بازاریابی ضعیف می‌پردازد.
در دنیای تجارت مدرن، کاهش ریسک معاملات و اطمینان از انجام تعهدات طرفین، اهمیت بالایی دارد. ضمانت‌نامه بانکی به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی تأمین این اطمینان، توسط بانک‌ها صادر می‌شود و متعهد می‌گردد در صورت تخلف مشتری، مبلغ مشخصی را به ذی‌نفع پرداخت کند.