قرارداد قانون کار و نحوه تنظیم قرارداد کار

قرارداد قانون کار و نحوه تنظیم قرارداد کار

قرارداد قانون کار در حقیقت پیمانی کتبی یا شفاهی است که میان کارگر و کارفرما منقعد می‌شود و از بروز بسیاری از اختلافات در آینده جلوگیری می‌کند. در این مطلب با قرارداد قانون کار، شرایط تنظیم آن و مزایا و معایبی که دارد، آشنا می‌شویم.

قرارداد کار

قرارداد کار، در ماده 7 قانون کار به این شکل تعریف شده است که قرارداد قانون کار عبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب تنظیم آن، شخص کارگر یا تعهد دهنده در ازای دریافت دستمزد به مدت دائمی یا موقت انجام کاری را بر عهده می گیرد. از این رو تنظیم قرارداد کار بسیار مهم است چرا که از بروز اختلافات و مشکلات جلوگیری می نماید. در ادامه این مقاله با چگونگی تنظیم این قرارداد، محتوا، شرایط و مزایای آن آشنا خواهیم شد.

چگونه قرارداد تنظیم می شود؟

نحوه تنظیم قرارداد قانون کار نیز همچون بسیاری از مسائل دیگر طی زمان های مختلف با توجه به افزایش جمعیت و گستردگی مشاغل تغییر کرده است. در تنظیم یک قرارداد بایستی به نکات بسیاری توجه نمود. به همراهان عزیز این مقاله اوراش توصیه می کنیم محتوای وبینار “قانون کار و نحوه تنظیم قرارداد” را دیده و تا پایان این مقاله با ما همراه باشند.

اگر می خواهید از کارگاه ها ، وبینارهای رایگان اوراش مطلع شوید به صفحه “سلسله وبینارهای آنلاین مسیر موفقیت در حسابداری” مراجعه نمایید.

محتوا قرار داد کار

مطابق ماده 10 قانون کار یک قرارداد بایستی شامل موارد زیر باشد:

  • مشخصات کامل طرفین قرارداد
  • تعیین شغل مورد قرارداد
  • تعیین میزان دستمزد کارگر
  • مشخص نمودن دقیق ساعات کار و مرخصی ها
  • تعیین مکان دقیق انجام کار
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • مدت زمان قرارداد
  • تعیین نحوه فسخ قرارداد

شرایط و ویژگی های تنظیم قرارداد کار

  • شغل اعلام شده در قرارداد بایستی یک شغل شرعی و دارای مشروعیت و در چارچوب تعیین شده باشد.
  •  موضوع قرارداد کاری باید مشخص و معین باشد و نوع کار ذکر شده در قرارداد نباید مجهول باشد.
  • شخصی که با عنوان کارگر مشغول به کار می گردد نبایستی دارای ممنوعیت قانونی و شرعی جهت انجام کار باشد.
  • قرارداد منعقد شده بین کارفرما و کارگر بایستی در قالب فرم مخصوص وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی باشد.
  • قرارداد نظیم شده بایستی کاملا شفاف و صریح تنظیم گردد و هیچ گونه ابهامی نداشته باشد.

دوره آزمایشی کار چیست؟

دوره آزمایشی بدان معناست که شخص به مدتی کوتاه و معین به صورت آزمایشی تحت عنوان کارآموز مشغول به کار می گردد که می تواند قرارداد کاری منعقد گردد یا بدون وجود آن فرد مشغول به کار شود. معمولا دوره کارآموزی و آزمایشی بین یک الی سه ماه می باشد. شخص کارفرما موظف است در دوره آزمایشی و کارورزی نیز برای شخص کارآموز دستمزد و مزایا قرار دهد.

مزایای تنظیم قرارداد کار چیست؟

با قرارداد قانون کار آشنا شدیم و شرایط تنظیم آن را شناختیم، حال سوال اینجاست که اصلا مزایای تنظیم این قرارداد چیست؟ در این بخش به این پرسش، پاسخ میدهیم.

ضمانت اجرایی در اختلاف طرفین کاری

اولین مزیت بستن قرارداد کاری آن است که با وجود ضمانت اجرایی دو طرفین ملزم به رعایت مواد ذکر شده در قرارداد می شوند  و از بروز هرگونه دعوا جلوگیری می شود. در صورت وجود دعوا قاضی با بررسی قرارداد راحتتر می تواند به پرونده رسیدگی نماید.

جلوگیری از اطاله دادرسی

سیر بررسی پرونده در صورت بروز دعوا بین کارگر و کارفرما در صورت وجود قرارداد قانون کار بسیار سریع تر خواهد بود و این پروسه دچار پیچیدگی نخواهد شد.

انواع قرارداد های کار چیست؟

  • – قرارداد کار دائمی
  • – قرارداد کار موقت
  • – قرارداد کار پاره وقت و تمام وقت

در این مطلب با قرارداد قانون کار و شرایط تنظیم آن آشنا شدیم. مزیت های تنظیم این قرارداد را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تنظیم قرارداد قانون کار، برای کارگر و کارفرما ضروری است و از بروز اختلاف میان این دو گروه جلوگیری میکند. برای آگاهی بیشتر و یادگیری مطالب کاربردی، تمامی نکات پیرامون قرارداد قانون کار و چگونگی تنظیم قرارداد را می توانید از ویدئو وبینار دکتر عالیبری از سلسله وبینارهای مسیر موفقیت در حسابداری مشاهده نمایید.

4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − یک =

اشتراک گذاری با دیگران

مطالب مرتبط

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

حسابداری حقوق و دستمزد فرآیند محاسبه، ثبت و گزارش حقوق کارکنان است که شامل محاسبه دستمزد، مزایا، اضافه‌کاری، مالیات و بیمه می‌شود. این شاخه از حسابداری به ثبت دقیق پرداخت‌ها و ارائه گزارش‌های مالیاتی و بیمه‌ای پرداخته و تضمین می‌کند که پرداخت حقوق کارکنان به‌درستی و در زمان مقرر انجام شود.

حقوق و دستمزد 1403 ، آموزش محاسبه و دانلود فایل اکسل (بروزرسانی شد)

در این مطلب، به بررسی حقوق و دستمزد در سال 1403 می‌پردازیم و این موضوع را از زوایای مختلفی بررسی می‌کنیم و به مقایسه حداقل حقوق و میزان افزایش حداقل حقوق در سالهای 1400 تا 1403 می‌پردازیم.

مالیات حقوق 1403 ، بخشنامه ، قوانین و افراد مشمول (بروزرسانی شد)