متن ویدیوی سیستم دریافت و پرداخت وجوه و اسناد (خزانه) اوراش
وقت بخیر.
با ویدیوهای آموزشی دیگر در خدمت شما عزیزان هستم در خصوص راه اندازی نرم افزار یکپارچه مالی اوراش.
در این ویدیوی آموزشی قصد دارم بخش دریافت و پرداخت یا همون قسمت مربوط به خزانه رو.
توضیحاتش رو عرض کنم خدمت شما.
قرارمون رو هم در این ویدیو های آموزشی این بود که ما صرفا بحث راه اندازی نرم افزار رو با هم مرور میکنیم و کلید های کاربردی و فرم ها و چاپ ها و سایر موارد.
جزئیاتی که مربوط به مباحث اپراتوری و کاربری نرم افزار هست که در خلال آموزش تا جایی که فرصت شد توضیح رو عرض میکنم خدمت شما.
قبل از اینکه بخش دریافت پرداخت رو ببینید یک بار دیگه این اسلاید مربوط به دسته بندی ساختار سیستم رو با هم مرور کنیم که گفتیم حسابداری مالی در راس قرار گرفته و زیر سیستم ها یکی از سیستم های اصلی که مسلما مربوط به وجوه نقد و اسناد هست بخش خزانه و نقد و بانک اطلاعات در داخل برگه های مربوطه ثبت می کنیم و در قالب سند حسابداری به قسمت مالی منتقل می کنیم.
در خصوص بخش خزانه نرم افزار باید این طور توضیح بدم خدمت شما که ما سه بخش اصلی داریم صندوق، بانک و تنخواه گردان که سه تا آیتم اصلی واحد خزانه نرم افزار هستند.
در رابطه با بحث صندوق توضیحاتم را شروع کنم.
صندوق هم تعریف کد حساب صندوق یا کد حساب تفصیلی هست.
در این نرم افزار همانطور که در ویدیوی آموزشی قبلی هم توضیح داده شد، در رابطه با بحث تعریف حساب تفصیلی برای صندوق کد و عنوان را درج می کنیم و بعد در قسمت نوع هم نوع صندوق را برایش علامت گذاری می کنیم.
دقت داشته باشید این آیتم نو در برگه های زیرسیستم ها کاربرد دارد.
از آنجا که شما به طور مثال دنبال جست و جو بکنید.
کد صندوق را فقط کدهای تفصیلی برای شما نمایش داده خواهد شد که ماهیت صندوق داشته باشد.
در خصوص بحث سرفصل حسابهای مرتبط مجددا بر می گردم توضیح می دهم.
فقط اینجا بحث ایجاد کد صندوق را توضیح دادم که محدودیتی از نظر بحث ایجاد کد ندارید.
بر اساس ساختار کد یا کد به شکل دستی کد را خودتان درج می کنید یا بر اساس ابزارهای ایجاد کدی که در نرم افزار وجود دارد این کار را انجام می دهید.
مثلا فرض بفرمایید من در اینجا تایپ می کنم صندوق دفتر دو.
حالا هر عنوانی که مد نظرتان باشد.
بر اساس ایجاد ابزار که با توجه به ساختار گروه اصلی و گروه فرعی ایجاد می شود.
قبل از آن هم باز مجدد یکی از این پنج تا آیتم اصلی کد حساب تفصیلی را باید برایش مشخص کنیم که اینجا ما دنبال ایجاد کد حساب صندوق هستیم.
گروه اصلی را در دسته بندی حسابهای تفصیلی انتخاب میکنیم.
حسابهای نقدی و گروه فرعی را هم.
خب مسلما بحث صندوق.
نرم افزار این بازه کد را در نظر می گیرد.
اولین کدی را که خالی باشد را به من و به بحث.
خود کد کاربری و کد صندوق اختصاص میده.
خب ایجاد رو میزنم و کد یازده صفر دو را برای این ایجاد کرد.
پس شد کد حساب صندوق.
برگردیم داخل برگه دریافت.
برگه دریافت صندوق را کلیک می کنم.
برگه جدید که میخواهم بزنم ما در این برگه برای دریافت کننده یا پرداخت کننده.
که هر دو طرف هم یک کد حساب تفصیلی هستند باید اینجا درج کنیم.
خب برگه جدید را می زنم.
اگر نسخه شعبه را در اختیار داشته باشید که کد شعبه را می زنیم در غیر این صورت رد می شویم. کد صندوق.
دقت بفرمایید آیتم های تفصیلی نمایش داده خواهد شد که نوع آن صندوق هست.
در این حساب تفصیلی صندوق.
دفتر مرکزی را انتخاب می کنم.
تفصیلی ها هم صرفا اگر که حساب صندوق رو.
این کد تفصیلی رو بخوایم ریز کنیم از آیتم تفصیلی استفاده میکنیم.
شماره سریال برگ تاریخ رو در نظر میگیریم و در سطر در ردیف های برگه کاری رو که میخوایم انجام بدیم پرداخت کننده رو میخوایم انتخاب کنیم.
کد پرداخت کننده حالا هر کسی میتونه باشه اون شخص مورد نظرمون رو انتخاب میکنیم.
کسی که پول رو داره پرداخت میکنه.
در طرف مقابل هم اگر که اون شخص تفصیلی رو داشته باشه و ریز حساب داشته باشه انتخاب میکنیم.
به طور مثال یه شهری هم براش در نظر میگیریم.
حساب فیمابین به طور مثال و مبلغ مبلغ پنج میلیون ریال رو از خانم زادمهر دریافت کردم و ثبت برگه رو انجام میدم.
آیتم تائید هم در واقع اگر در سازمان بالا دست کاربری که داره اطلاعات صندوق رو وارد میکنه کنترلی رو بخوایم داشته باشیم از آیتم تایید استفاده میکنیم که بر اساس سطح دسترسی که در نرم افزار برای کاربر تعریف شده می تواند تعیین شود که چه کسی کدام لایه ثبت را میتونه انجام بده.
این برگه در واقع دریافت صندوق هستش که حالا اگر خواسته باشیم چاپ هم انجام بدیم کلیک میکنیم روی چاپ و رسید رو به پرداخت کننده تحویل میدیم.
عملیات بعدی هم در رابطه با.
بعد از اینکه اطلاعات مربوط به دریافت را ثبت کردیم آیتم صدور سند حسابداری هست.
در رابطه با صدور سند حسابداری جزییاتی دارد که در انتهای برگه هایی که توضیح میدم خدمت شما در خصوص صندوق بانک، تنخواه گردان به آن اشاره خواهم کرد.
خب این برگه دریافت صندوق.
بریم سراغ برگه پرداخت صندوق.
در پرداخت صندوق هم نحوه ورود اطلاعات دقیقا فرمت برگه دریافت را دارد با این تفاوت که در قسمت سربرگ کد پرداخت کننده یا صندوقی که قرار است پول را پرداخت کند و در مقابل شخصی که قرار است پول را دریافت کند به طور مثال برگه جدید صندوق پرداخت کننده رو انتخاب میکنم.
تاریخ و در سطح ردیف هم کد شخص پرداخت کننده.
حالا من به طور مثال همین شخص زادمهر رو انتخاب میکنم برای پرداخت بابت حساب فیمابین به طور مثال مبلغ 100 میلیون ریال. خب.
راهنما رو من اشتباه کردم. بسیار عالی.
ثبت رو انجام میدیم و اینجا هم به همین ترتیب اگر سطح دسترسی ثبت اول و دوم داشته باشه رو میتونه بزنه.
توضیح دادم خدمتتون که اگر این ثبت ها رو نزنید اطلاعات در حالت ویرایش باقی می مونه و فقط با این تفاوت که در گزارشگیری ها نمایش داده نخواهد شد.
پس ثبت رو باید حتما انجام بدیم و مرحله بعد هم که میشه همون چاپ و صدور سند که باز بهش می رسیم.
آیتم بعدی در رابطه با بحث قسمت دریافت و پرداخت توضیح میدم خدمتتون.
بخش تنخواه گردان رو.
تنخواه گردان دریافتش از محل پرداخت صندوق یا بانک شارژ میشه.
اما در خصوص پرداخت ها برگه ای تحت عنوان صورت ریز هزینه های تنخواه رو میتونیم داشته باشیم.
نحوه ورود اطلاعات برگه تنخواه گردان.
کد تنخواه گردان هم مشابه همون توضیحی که در خصوص صندوق دادم خدمت شما میتونیم در قسمت حسابداری تعریف حساب تفصیلی رو براش ایجاد کنیم یا کد تنخواه گردان رو با ماهیت تنخواه رو انتخاب کنیم و در برگه ها از اون استفاده میکنیم.
در برگه تنخواه گردان از نقطه نظر ورود اطلاعات محدودیتی رو ندارید.
به این ترتیب که کد تنخواه رو که انتخاب میکنم حالا تنخواه گردان رو به طور نمونه من زدم اینجا.
اینجا نکته ای که وجود داره اینه که نامحدود ردیف رو شما میتونید بزنید.
بر اساس اون گزارشی که حالا عموما هفتگی یا روزانه یا اون بازه زمانی که مسئول تنخواه گزارشش را میخواهد رد کند، جزئیات را در اینجا ثبت میکند.
یک آیتم را من ثبت کنم اینجا به طور مثال در تاریخ پنج شش هزار و چهارصد و دو هزینه را پرداخت کنم.
فرض بفرمایید که هزینه حمل را کاربر رفته تنخواه گردان پرداخت کرده.
ارسال بار نمونه به طور مثال استاندارد.
خب مبلغ را درج میکنم.
دقت بفرمایید در این برگه شما آیتم تاریخ را دارید که میتوانید به تفکیک تاریخ رویدادی که در واقع تنخواه گردان پرداخت را انجام داده.
میتوانید جزییات را بزنید.
در طرف پرداخت علاوه بر آیتمهای هزینه، اگر به اشخاص پولی را پرداخت کرده باشد یا اینکه خرید کالایی را انجام داده باشد، به هر شکل طرف مقابل را اینجا انتخاب میکنیم و ثبت و تایید هم که در قسمت برگه های صندوق توضیح دادم خدمتتون که چه قابلیتی رو داره.
آیتم بعدی در رابطه با بحث بانک دو تا ماهیت بانک داره.
برای ما که در قسمت تعریف تفصیلی باز مجدد بر می گردیم و یک نمونه کد بانک رو با هم مرور می کنیم. بانک.
حالا جدا از نحوه ایجاد کردنش که مشابه صندوق و تنخواه گردان یک کد تفصیلی رو براش ایجاد میکنیم و نوعش رو انتخاب میکنیم و ماهیت بانک در هر حساب بانک دو تا ماهیت رو ما داریم یک ماهیت حساب نقد رو داریم و یک ماهیت حساب تعهدات رو داریم که شامل اسناد دریافتنی و اسناد پرداختنی.
در فاز اول من بحث ماهیت نقد رو توضیح بدم که میشه موضوع واریز به بانک یا برداشت از بانک و واریز به بانک به طور مثال فیش نقدی رو به حساب بانک شرکت واریز کرده باشند.
کد بانکی رو که دریافت کننده هستش و طرف مقابل که پول رو پرداخت کرده شماره تراکنش و کد رهگیری که الان عموما باب هستش و توضیحات داره و در قسمت مبلغ هم که مبلغ.
در رابطه با پرداخت هم به همین ترتیب اگر کارت به کارت داریم انجام میدیم از حساب بانکی مون.
جزییات و نحوه ورود اطلاعات پیچیدگی خاصی نداره.
کد دریافت کننده و شماره تراکنش یا همون پیگیری و شرح و مبلغ ثبت و صدور سند حسابداری.
آیتم بعدی در رابطه با بحث اسناد موضوع چک هستش.
چک و اعم از اینکه چکهای دریافتی و یا چک پرداختی باشه در نرم افزار.
نحوه ورود اطلاعات به این ترتیب هستش که توضیح میدم خدمت شما.
ببینید در این فرم که باز شد شما در این برگه اطلاعاتی رو که دارید به این ترتیب هستش که کلیه چکها و دریافتی که داریم چکهای دریافتی ای که داریم انجام میدیم در این فرم پشت سر هم درج میشه و نکته ای که وجود دارد این هستش که شما روی هر ردیف که قرار بگیرید در کادر پایین برگه اطلاعات مربوط به گردش اون چک رو میتونید مشاهده کنید.
یک نمونه رو با هم درج کنیم.
من در حال کدش رو به دوستانی که نسخه شعبه رو دارند و کد شعبه رو انتخاب میکنند.
تاریخ دریافت چک را میزنیم.
نحوه ورود اطلاعات در رابطه با اینکه دریافت کننده چک در مرحله اول چه کسی هستش؟
عموما در شرکتها و سازمانها شخص صندوق هستش که چک رو دریافت میکنه، کد صندوق هستش، چک رو دریافت میکنه و در ادامه چک رو واگذار میکنیم به بانک جهت وصول یا اینکه چک رو خرج میکنیم.
در ابتدا پس کد بانک رو انتخاب میکنیم.
کد صندوقی رو که چک رو داره دریافت میکنه.
حالا به طور نمونه من شماره چک رو میزنم.
نکته ای که اینجا در بحث ورود اطلاعات توی ذهنتون داشته باشید این هستش که اگر شما بعد از درج هر سلول و ستونی که دارید اطلاعات رو وارد میکنید دکمه اینتر رو بزنید به ستون بعد منتقل میشید.
اما اگر روی هر ردیفی که قرار گرفتید کلید جهت دار پایین رو بزنید نرم افزار شما رو اتومات به سطری منتقل میکنه و ستونی منتقل میکنه که درج اطلاعات اون در واقع الزامی هستش و بدون اینکه اون ستون رو پر کنید قابلیت عبور از این ستون رو نخواهید داشت.
در نتیجه اگر که نیازی ندارید به طور مثال شماره سریال میخواید بزنید بانک نام بانک پرداخت کننده چک رو بخواید بزنید یا اطلاعات تکمیلی بخواید داشته باشید مستقیم منتقل میشید به ستون سررسید.
به طور مثال من اینجا تاریخ سررسید رو به خاطر اینکه به شهر همراه بتونم کامل بدم تاریخ امروز میزنم.
پنج شش هزار و چهارصد و دو پرداخت کننده رو انتخاب میکنم.
شخصی که در واقع چک رو به من تحویل داده همین شخص زادمهر رو انتخاب میکنم و مبلغ به طور مثال صد و بیست میلیون ریال رو من انتخاب می کنم.
نکته دیگری که باقی می ماند در رابطه با بحث ورود اطلاعات چک آیتم های مربوط به شناسه صیادی.
خب حالا اطلاعات مربوط به صیادی رو هم اینجا درج می کنیم.
شماره سریال و.
ثبت شده و تایید بودن اون چکی رو که دریافت کردیم.
تا اینجا نکته ای که وجود دارد این هست که چک را از زادمهر صندوق دفتر مرکزی دریافت کرده.
خود این یک عملیات و رویداد مالی هستش که با کلیک کردن روی دکمه کنترل دوازده دکمه OK صدور سند حسابداری اتفاق خواهد افتاد.
حالا فرض بگیریم که چکی را که دریافت کردم در مرحله بعد من می خوام به بانک واگذار کنم جهت وصول پس از آیکون نزد بانک استفاده می کنم و کلید کنترل به علاوه دو رو که کلیک کنم این پنجره برای من باز می شود. میشود.
در این پنجره کاری را که من میخواهم انجام دهم این است که میخواهم بگویم چک از نزد صندوق منتقل شود به نزد بانک.
پس خود بانک را انتخاب میکنم یا بانکهایی را که اینجا انتخاب کرده باشید را برای شما لیست میکند.
تفسیر دوم اگر باز حساب بانکی داشته باشد یا شهر خاصی مد نظرتان باشد و تأیید اتفاقی که افتاد این بود که بلافاصله سطر بعدی برای من ایجاد شد.
چک از مالکیت نزد صندوق منتقل شد به ماهیت نزد بانک و باز خود این سطر هم یک تراکنش مالی است که با کلید F1 اقدام به صدور سند حسابداری خواهد شد.
رویداد بعدی که برای این چک میتواند اتفاق بیفتد، توی گردشی که داریم با همدیگر کنترل میکنیم و دنبال میکنیم، آیتم وصول شدن یا خرج کردن یا برگشت یا استرداد است.
من در این مرحله آیتم وصول را میزنم.
فرض بگیریم که چک دارد وصول میشود.
به محض اینکه کلیک میکنید روی کلید کنترل یک یا دو دکمه را بزنید.
پنجره مربوط به دریافت کد دریافت کننده برای شما باز میشود.
با توجه به اینکه من چک را نزد بانک نزد بانک سپه یا همان بانک ملی واگذار کرده بودم، پیشفرض نرم افزار خودش این کد را برای من نمایش میدهد.
به محض اینکه تایید کنم عملیات وصول چک برای من اتفاق خواهد افتاد و باز مجددا در این مرحله هم اسناد نزد بانک بستانکار میشود و ماهیت نقد حساب بانک من بدهکار میشود.
خب همین جا به خاطر اینکه بتوانم ثبت اسناد حسابداری را هم برایتان تشریح کنم یک اشارهای به بحث سرفصل ها داشته باشیم که بتوانیم اینجا سندهای حسابداری را هم بگیریم.
ببینید دوستان شما در رابطه با زمانی که حساب تفصیلی را دارید تعریف میکنید.
این حساب تفصیلی جهت استفاده از زیرسیستم ها نیاز به سرفصل حسابهای پیشفرض دارد.
به طور مثال اگر صندوق را تعریف کردیم جهت صدور حساب، در واقع سطح حساب تفصیلی صندوق سرفصلهایی را که نیاز داریم به شکل پیشفرض در سطح کل وجه نقد در سطح معین صندوق را انتخاب میکنیم.
پس اگر قرار باشد سند حسابداری گرفته شود با ماهیت وجه نقد، حساب صندوق، حساب کل یازده و معین، یازده، صفر و یک را برای من خواهد داشت.
اما همین حساب تفصیلی صندوق با توجه به شناور بودن تفصیلی در زمانی که اسناد نزد صندوق را من میخواهم ثبت کنم و یا سند حسابداری برایش بگیرم، باید اینجا سرفصل حسابهای مربوط به اسناد دریافتنی را برایش انتخاب کنم.
حسابها و اسناد دریافتنی در سطح معین هم اسناد نزد صندوق را استفاده میکنم.
در واقع جایگزین میکنم.
چه اتفاقی میافتد؟
زمانی که این حساب صندوق من قرار است چکی را به عنوان نزد صندوق به حساب منتقل کنم سرفصل خواهد شد.
حسابها و اسناد دریافتنی و معین اسناد نزد صندوق.
همین رویکرد در رابطه با ماهیت حساب بانک داریم.
بانک در ماهیت حساب وجه نقدش ما کد کل یازده برای سرفصل حساب کل را در نظر میگیریم و بانک هم در سطح معین را انتخاب کردم.
این شد ماهیت حساب نقد.
اما در رابطه با تعهداتش من علاوه بر اینکه در خصوص یک حساب بانک اسناد نزد بانک دارم، اسناد پرداختنی هم دارم.
پس اینجا کاری را که انجام میدهم کلیک میکنم.
حسابها و اسناد دریافتنی را انتخاب میکنم.
در سطح معین هم اشتباه کردم.
من باید اینجا کد سیزده را انتخاب کنم.
خب حسابها و اسناد دریافتنی معین اسناد نزد بانک را تخصیص میدهم.
همین اتفاق در رابطه با اسناد پرداختنی.
پس ماهیت حسابها و اسناد پرداختنی را انتخاب میکنم. حساب معین. اسناد پرداختنی.
پس اگر من چکی را نزد بانک بخواهم بگذارم برای وصول سند حسابداری خواهد بود. 19. 20.
اگر چکی را پرداخت می کنم مدت دار با ماهیت حسابها و اسناد پرداختنی منتقل خواهد شد.
ذخیره را انجام میدهم و از فرم خارج میشوم.
مجدد برگردم در قسمت فرم.
به طور مثال برداشت از بانک را مثال توضیح می دادیم.
با همدیگر رفتیم یک نمونه دریافت چک را ثبت کردیم.
حالا مجدد برسیم به این قسمت.
پس در مرحله اول که چک را از یک نفر به عنوان مشتری چک دریافت کردم، کلید OK را که بزنیم پنجره ایجاد سند حسابداری برایمان باز می شود.
توی این پنجره سوال می کند سند جدید برات ایجاد کنم یا اینکه در این تاریخی که شما الان این برگه را می خواهید ثبت کنید.
در این تاریخ من دو تا سند حسابداری دیگر دارم.
می خواهی با اینها ادغام بکنم یا اینکه سند جدید می خواهد ایجاد بشود؟
من سند جدید را رو می زنم و می زنم صدور مجدد.
در رابطه با یک پیغام خطایی را به من می دهد.
برای عضویت در جریان پرداخت کننده دارای سرفصل نمی باشد.
پرداخت کننده در این برگه کیست؟
پرداخت کننده در این برگه زادمهر هست.
پس من مجدد یک بار زمانی که تفصیلی را تعریف کردم باید برگردم آنجا و حساب کل معین این شخص را برایش تعریف کنم.
با توجه به اینکه سرفصل کل معین نداشت به من پیغام داد که حساب شخص در واقع فاقد حساب کل معین هست. حسابهای دریافتنی.
فرض بگیریم که این شخص جزو دسته مشتریان هست.
پس در دسته بندی حسابها تحت عنوان حسابها و اسناد دریافتنی بدهکاران تجاری من دسته بندی کردم ذخیره و مجددا در داخل برگه دریافت چک و این ردیف را ببینیم که این دفعه برایمان سند بگیرد.
سند حسابداری با موفقیت ایجاد شد.
روی شماره سند هم که کلیک کنید تصویر سند حسابداری را می بینید.
اسناد نزد صندوق بدهکار می شوند و در طرف مقابل آن شخص بستانکار.
در واقع سند حسابداری مربوط به ماهیت ردیف سطر اول روی سطر دوم قرار بگیرد.
مجدد OK را بزنم و بزنم ایجاد سند.
ببینید سند بعدی را برای من ایجاد کرد.
اسناد نزد بانک بدهکار.
اسناد نزد صندوق.
با تفصیل صندوق من را بستانکار کرد و حساب را گردش داد.
در سطر بعدی ماهیت وصول را مجدد بخوان وصول بگیر.
در واقع سند حسابداری بگیرم.
اینجا هم مجدد همان اتفاق می افتد.
صدور سند حسابداری.
و تصویر سند حسابداری را هم می توانیم اینجا داشته باشیم.
یعنی در واقع همان تفصیلی بانک ملی از ماهیت در واقع نزد بانک منتقل شد به ماهیت وجه نقد.
خب این داستان در رابطه با بحث گردش اسناد.
حالا اگر در زمانی که چک را نزد بانک گذاشتیم چک برگشت بخورد باز مجددا همین اتفاق می افتد که در واقع شخص پرداخت کننده چک را دوباره انتخاب می کند که به حسابش منظور شود.
در زمان استاندارد نزد صندوق را انتخاب می کنیم و در زمان استرداد هم که چک را به خود آن شخص اول در واقع استرداد می زنیم و سندهای حسابداری هم به همین ترتیب می آید روی این صفحه.
این آیکونهای بالا را هم من توضیح بدم خدمتتون.
ببینید می تونیم اینجا نوع نمایش چکهای مربوطه در صفحه را بر اساس این تب هایی که این بالا چیده شده انتخاب کنیم.
نزد بانک ها کدوم یکی هستند و صندوق کدوما وصول شده؟
هر کدوم هستند استرداد برگشت و یا اینکه به صورت پیش فرض هم که در رابطه با همه چک های بالا قرار دارد و در حال نمایش دادن هستش.
خوب اما بریم سراغ بحث چک های پرداختی در رابطه با چک پرداختی، نوع ورود اطلاعات در فرم دقیقا مشابه همان چیزی است که در رابطه با یک چک دریافتی بود.
فقط با این تفاوت که وقتی ما چک را می خواهیم صادر کنیم مسلما چک مربوط به سازمان خودمان هست و سریال و دسته چک را هم خودمان داریم.
پس اتفاقی که دارد می افتد این هست که ما قبل از اینکه بخواهیم توی این فرم وارد بشویم باید وارد قسمت مبانی دسته چک دسته چک خودمان را تعریف بکنیم.
بانک را انتخاب می کنیم.
حالا به طور نمونه این بانک توی این صفحه دارم.
من فرض بفرمایید که یک هزار و چهارصد و دو من دسته چک را گرفته ام.
دسته چک هم مثلا فرض بفرمایید از صد و یازده دو صفر یک شروع شده تا صد و یازده صفر، پنجاه.
یک دسته چک پنجاه برگی را من برای خودم ثبت کردم.
خب مجدد برگردیم به قسمت پرداخت چک و یک نمونه را با هم ثبت کنیم.
جدید را می زنم.
کد شعبه می آید.
بانک را انتخاب می کنم.
بانک را انتخاب کردم.
به قسمت شماره چک میرم.
ببینید اولا که نرم افزار خودش اولین شماره چک رو برای من پیشفرض میاره اما با کلیک کردن روی این قسمت شماره سریال های اون دسته چک را برای من اینجا نمایش می ده که خب حالا بعد از ورود اطلاعات شون مشخص می کنه مشابه یک دفتر چکی که به شکل دستی اون حسابدار ها دارند اینجا در داخل نرم افزار پیش بینی شده و شما می تونید اون رو مشاهده کنید.
حتی اینجا قابلیت اینکه یک چک را ابطال بکنید یا رزرو بکنید که بعدا استفاده کنید.
هر کدام از این حالت ها را شما می تونید برای این سریال دسته چکی که تعریف کردید، دسته چک پنجاه برگی تون می تونید در واقع لحاظ بکنید.
نرم افزار به شکل پیش فرض اولین شماره چک را برای من آورد.
تاریخ سررسیدش را برایش درج می کنم.
سپس شش هزار و چهارصد و دو.
به طور مثال مثلا پنجاه میلیون ریال دریافت کننده را انتخاب می کنیم.
حالا فرض بفرمایید که این شخص و تمام مشابه برگ چک های دریافتی در رابطه با چک های پرداختی هم بحث سامانه صیادی را هم می توانیم اینجا شماره سریال و ثبت و تاییدش را هم اینجا درج کنیم.
نکته ای که وجود دارد این است که پس در رابطه با بحث چک های پرداختی هم شما هر سطری را که می زنید با کلید tab سند حسابداری برایش صادر می شود.
اما در رابطه با چک ها خب مسلما چک را وقتی خرج می کنید در جریان وصول قرار گرفته.
حالا اگر همین جا خواسته باشیم وصول برگشت استرداد را بزنیم در صدور مجدد می توانیم اعلام وصول را بزنیم.
ببینید وقتی که وصول را می زنید با توجه به اینکه شخص دریافت کننده مشخص است دیگر نیازی نیست که من دریافت کننده چک را انتخاب کنم و تایید را بزنم و وصول چک اتفاق افتاد.
نکته ی دیگر هم در رابطه با بحث چک ها کلید کنترل یا در واقع جست و جوی کلی هستش که شما میتونید روی این برگه داشته باشید.
با استفاده از کلید کنترل اف شما پارامترهای مختلف مربوط به چک ها رو میتونید بیاید اینجا.
در واقع جست و جو کنید و ردیابی کنید چه کاری رو که وصول شده، چک برگشتی داده یا شماره چک خاص رو میخواید دنبالش بگردید یا تاریخ سررسید خاصی مد نظرتون هست و الی آخر.
تمام اینها رو شما در این نرم افزار در فرم مربوط به جست و جوی کلی یا همون کنترل اف.
چه در رابطه با چک های دریافتی یا در رابطه با چک های پرداختی میتونید با این در واقع جست و جو رو کامل کنید.
نکته ای که باقی می مونه در رابطه با بحث راه انداختن بخش دریافت پرداخت و خزانه در واقع بحث چک های اول دوره هستش.
ببینید اگر که اولین دوره مالی هستش که نرم افزار رو دارید عملیاتی میکنید نکته ای که وجود دارد این است که شما در قسمت مانده های اول دوره چکهای دریافتی و چکهای پرداختی اول دوره را باید ثبت کنید.
اینها چه چک هایی هستند؟
به طور مثال اگر دوره مالی الان من 2000 هستش یکسری چک ها هستند که قبل از دوره مالی 2000 صادر شده اند و تاریخ سررسید آنها بعد از دوره در طی دوره مالی 2000 یا بعد از اون هستش.
پس من در این برگه برگ اول دوره اون چک ها رو با آخرین تراکنش قبلی یعنی اگر نزد صندوق است یا نزد بانک است باید آنها را اینجا ثبت کنیم.
بعد از اینکه اینجا ثبت کردیم جهت گردش ها دیگه وارد قسمت فرم مربوط به خودش میشیم و جست و جو رو انجام میدیم جهت وصول یا واگذاری یا پرداخت چک.
هر کدوم از این حالت ها رو میتونیم در داخل برگه خودش ثبت کنیم.
در ادامه بحث ورود اطلاعات قسمت دریافت و پرداخت اسناد تضمینی.
همان طور که از اسم آن پیداست در رابطه با چک های تضمینی دریافتی و پرداختی و نحوه ورود اطلاعات هم به همان ترتیبی که در رابطه با چک های دریافتی و پرداختی توضیح دادم خدمتتون و گردش های مربوط به آن را با ماهیت حسابهای انتظامی مسلما در این فرم می توانید ثبت کنید.
و اما در رابطه با سایر فرم هایی که توی این نرم افزار مشاهده می کنید من قبلش این آیتم چندگانه رو یک اشاره ای بهش بکنم و بعد برم سراغ فرم های جانبی.
ببینید در رابطه با دریافت چندگانه یا برگه پرداخت چندگانه نکته ای که وجود داره این هست که من دریافت چندگانه را توضیح بدم.
شما یک نفر مشتری به طور مثال می خواد تسویه کنه با سازمان.
در لحظه پرداخت هم وجه نقد به من میده هم کارت به کارت میکنه، یه دونه هم چک به ما میده یا حتی یک بخشی از حسابش باقی می مونه یا اینکه ما باید برای هر کدام از آن فرآیند ها وارد فرم خود بشویم و اطلاعات را درج کنیم.
یا اینکه اگر که خواسته باشیم به طور مثال مجموع این تراکنش ها را در یک برگه بزنیم میتوانیم از برگه دریافت چندگانه استفاده کنیم.
در این برگه حالت های مختلف مربوط به پرداخت و تسویه را میتوانیم درج کنیم و واریزی نقد داشته باشد.
به بانک، صندوق یا حساب دیگران.
یا برگشت وجه و یا اینکه چکی را بخواهیم از آن دریافت کنیم.
میتوانیم توی این فرم ثبت کنیم.
زمانی که چاپ این برگه را انجام دهیم تمام اطلاعات مربوط به تسویه آن شخص را در یک فرم میتوانیم به او رسید را تحویل دهیم.
این برگه دریافت چندگانه میتواند اختصاص داده شود و تخصیص داده شود به فاکتور های فروش که اگر هر دو هم از اینجا شما میتوانید اطلاعات را تخصیص دهید که این مبالغی را که اینجا انتخاب کردید در فرم اصلی مربوط به کدام فاکتور ها هستش؟
یا اینکه از داخل خود برگه های مربوط به طور مثال فاکتور فروش میتونید از ابزار چندگانه تسویه استفاده کنید و به صورت یکجا اطلاعاتش رو ثبت کنید.
پس شد یا از داخل برگه فاکتور فروش در صورتی که کاربر دسترسی داشته باشه یا از اینجا دریافت چندگانه.
عکس این موضوع هم در رابطه با بحث پرداخت هستش که شما میتونید اطلاعات مربوط به پرداخت رو اگر حالت های مختلف پرداخت رو دارید از بانک میخوایید بدید از صندوق میخواید بدید یا حتی چک میخواید پرداخت کنید و یا از حساب دیگران.
تماما در این برگه و در قالب یک رسید و یک فرم یکجا میتونه اتفاق بیفته.
خب بالطبع برگ دریافت پرداخت چندگانه به فاکتور های خرید میتونه تخصیص داده بشه و لینک باشه.
اما در رابطه با سایر برگه ها شناسایی هزینه یکی از اون فرم ها و ابزارهای بسیار پرکاربرد در این نرم افزار به این دلیل که ما طبق توضیحی که داده بودیم در رابطه با بحث ساختار نرم افزار یکپارچه مالی اورانژ توضیح دادیم که عملیات مالی در زیر سیستم ها انجام میشه اما صدور سند حسابداری به شکل اتومات در قالب سرفصل های حساب کل و تفصیلی به قسمت مالی منتقل خواهد شد.
خب وقتی که این توضیح رو داریم عرض میکنیم خدمت شما یعنی برای تمام تراکنش های مالی که بخواد توی مالی سند حسابداری دستی ایجاد بشه، فرم مربوطه در زیر سیستم ها پیش بینی شده.
یکی از اون فرم ها همین فرم مربوط به شناسایی هزینه است.
در فرم شناسایی هزینه کاربر اطلاعاتی رو که میخواد وارد بکنه به قول ثبت حسابداری میشه هزینه بدهکار.
حسابهای پرداختنی بستانکار یعنی من صرفا میخوام یک هزینه ای رو شناسایی بکنم اما عملیات پرداخت اتفاق نیفتاده یا در واقع این هزینه ای که عنوان شد ما داریم استفاده می کنیم.
شاید در واقع بحث تجمیع پرداخت ها یا شناسایی مواردی است که برای یک حساب پروژه شما می خواهید ثبت کنید.
معمولا در شرکت های پیمانکاری به هر شکل در این برگه در سمت بالا حساب بدهکار و در سمت پایین حساب بستانکار رویداد مالی تان را می توانید ثبت کنید.
نکته دیگر هم در رابطه با این آیتم هست که دو تا پارامتر هزینه داخلی و خرید خدمات را دارد.
این چه نکته ای را دارد به ما اشاره می کند.
شما اگر در واقع در زمانی که دارید اطلاعات مربوط به شناسایی هزینه را ثبت می کنید، اگر نیاز داشته باشید که این رویداد اطلاعات این برگ در گزارش معاملات فصلی نمایش داده بشود، در زمانی که گزارشات معاملات را بخواهید ارسال کنید.
در رابطه با خرید، در بحث شناسایی هزینه نوع را باید حتما در قالب خرید خدمات بگذارید.
نوعش را خرید خدمات بگذارید اما اگر قرار نیست که این مبلغ یا ارزش افزوده نمایش داده شود، در گزارش معاملات فصلی اتفاقی که هست این است که نوع را حتما باید در قالب هزینه داخلی انتخاب کنید.
پس نکته قابل توجه اینکه شما میتوانید هزینهای که پرداخت شده را در گزارش معاملات فصلی نمایش دهید یا اینکه نمایش ندهید.
بنا به هر دلیلی که در مجموعه شما توجیه پذیر هست.
آیتم بعدی که داریم در رابطه با بحث انتقال بین حسابها و حسابهای مرکب.
ببینید دوستان در رابطه با انتقال بین حسابها و حسابهای مرکب کل فرمول را اگر دقت بفرمایید در قالب یک حساب بدهکار و بستانکار و هیچ صحبتی هم از سرفصلهای مربوط به کل و معین نیست.
برای سرعت عمل بیشتر در بحث ورود اطلاعات.
شما خیلی راحت میتونید یک حساب بدهکار و بستانکار و درواقع مبلغ یک مبلغ رو درج کنید و خود این سطر در قالب یک سند حسابداری برای شما نمایش داده خواهد شد.
همین ویژگی رو که در واقع صرفا کد حساب تفصیلی رو دارید انتخاب میکنید در قسمت انتقال بین حساب های مرکب هم معنی پیدا میکنه با این تفاوت که شما یک یا چند آیتم بدهکار حساب تفصیلی رو انتخاب میکنید در مقابل یک یا چند حساب تفصیلی بستانکار میشن.
به طور مثال در رابطه با پروژه هایی مثل حق شارژ تعداد زیادی واحد هستند که قرار هست به شما حق شارژ پرداخت کنند.
شما تمام اونها رو میتونید بدهکار کنید.
به طور مثال در سمت بستانکار یک قلم حساب درآمد یا آیتم مربوطه رو بستانکار کنید و عکس این موضوع هم هست که شما میتونید این کار رو انجام بدید.
خب نکته ای که وجود دارد در رابطه با انتقال بین حسابها توضیح دادم خدمتتون.
انتقال بین حساب یک حساب رو هم عرض کردم.
سایر پارامترهایی که اینجا داریم.
حالا این آیتم ها صرفا در رابطه با مجموعه هایی که بخوان فروششون رو به مشتریانشون تقسیط میکنند و عملیات مربوط به چک هستش که چاپ چک رو شما دارید. جزییات مربوط.
خب الان فرمت اکثرا فرمت چک های صیادی هستش که میتونید انتخاب کنید.
پرینتی که روی چک هستش رو میتونید بر اساس پارامترهای دلخواه خودتون تنظیم کنید چه چیز هایی نمایش داده بشه و به چه شکل چاپ بشه و راس گیری و فیش واگذاری به چک به بانک.
یک نکته ای که در رابطه با بحث فیش واگذاری که خب مشخص هست که اگر قرار باشه سازمان تعداد زیادی چک رو همزمان به بانک واگذار کنید فرمت واگذاری رو میتونید اینجا برای خودتون تعریف کنید.
اما در رابطه با راس گیری که توی این فرم میتونید برید در واقع تعداد چک و سررسید چک ها و مبلغ را درج کنید.
سیستم خودش به طور مجزا و مستقل راس گیری اون چک ها رو تعداد چک براتون محاسبه میکنه و به عنوان یک ابزار کمکی.
اما در داخل خود برگه ها هم این قابلیت را دارید که در رابطه با به طور مثال دریافت چک.
حالا اینجا من فقط یه دونه چک را وارد کردم با انتخاب کردن ردیف های مورد نظر که اگر بیش از یک ردیف باشه در قسمت سمت چپ برای شما کادری باز میشه که راس چک نسبت به تاریخ و مبلغ را برای شما نمایش خواهد داد.
در خصوص کل عملیات مربوط به قسمت خزانه. مرور میکنیم.
قسمت صندوق را داشتیم.
دریافت و پرداخت بانک را داشتیم.
قسمت دریافت پرداخت و اسناد مربوط به نزد صندوق نزد بانک.
آیتم مربوط به تنخواه گردان که هزینه های تنخواه را پرداخت میکنه و برگه های جانبی که از اون میتونید استفاده بکنید برای عملیات سازمان و شرکت خودتون.
خب یکی از ابزارهای جذاب و پرکاربرد در بخش دریافت پرداخت در خصوص طرف حساب هستش.
در برگه های پرداخت دقت بفرمایید به طور مثال.
حالا همین برگه که روی صفحه داریم مشاهده می کنیم صندوق پولی رو پرداخت کرده بابت هزینه پذیرایی و مبلغ پنج میلیون ریال اون در واقع به حساب بستانکاری صندوق و بدهکاری هزینه منعکس شده.
حالا با استفاده از ابزار میتونیم چکار کنیم؟
می تونیم طرف حسابی رو که به طور مثال اون رستوران، کترینگ، آشپزخونه ای که این غذا گرفته شده.
حالا اگر برای بحث هزینه پذیرایی بوده میاییم چکار میکنیم؟
به فرم اضافه میکنیم.
روش به این ترتیب هستش که در قسمت تنظیمات شما میتونید در منوی دریافت و پرداخت این پارامترهایی که این پایین هستند نمایش اطلاعات تامین کننده در پرداخت صندوق در تنخواه گردان در برداشت بانک.
خب دقت بفرمایید چه اتفاقی می افته وقتی که این سه تا فرم رو کلیک کنید که فعال بشه طرف حساب.
برگردم دوباره داخل برگه ی پرداخت صندوق.
همانطور که مشاهده میکنید در فرم ستون مربوط به طرف حساب هم اضافه شد.
اینجا کافی هستش که به طور مثال من اگر اینجا دارم کد هزینه ای رو انجام دادم طرف حسابش رو انتخاب میکنم.
حالا من از اینجا مثلا کترینگ ماهان کترینگ رو انتخاب میکنم و بابت فاکتور مثلا 30 و مبلغ ارزش افزوده هم که حالا مبلغ ارزش افزوده هم براش در نظر میگیریم.
خب ببینید حالا اتفاقی که میفته در زمان صدور سند حسابداری یعنی لحظه ای که من ok رو میزنم.
حالا طبق توضیحاتی که در رابطه با سند حسابداری توضیح دادم خدمتتون ok رو میزنم و سند حسابداری ایجاد میشه.
این برگ فرم پرداخت صندوق رو سند حسابداری رو با هم مرور کنیم.
ببینید در سطح حساب طرف حساب یا همون کترینگ شاهان با نرم افزار.
حساب را بستانکار و مجدد حساب را بدهکار می کند و اصطلاحا گردش حساب را انجام می دهد.
هزینه بدهکار شده و ارزش افزوده داریم و در مقابل هم که صندوق که پرداخت را انجام داده.
این قابلیت و ویژگی در بحث گزارش معاملات فصلی بسیار پرکاربرد است.
پارامترهایی که مربوط به بحث طرف حساب است همان طور که در قسمت تنظیمات دیدید در برگه پرداخت صندوق در برگه برداشت از بانک برای شما فعال خواهد شد و همچنین در برگه تنخواه گردان یعنی فرم هایی که شما دارید پرداخت را انجام می دهید و طرف حساب به فرمتان اضافه می شود.
حالا یا از این ابزار استفاده می کنید یا می توانید در قسمت تنظیمات این را غیرفعال کنید که در گزارشات معاملات فصلی بسیار پرکاربرد هست و می توانید از آن استفاده کنید.
امیدوارم که این ویدئو مورد توجهتون قرار گرفته باشه.
موفق و پیروز باشید.