کاربرد بابت در نرم افزار حسابداری اوراش

کاربرد بابت در نرم افزار حسابداری اوراش

نرم افزارهای یکپارچه مالی به گونه ای طراحی می شوند که کاربران هر بخش بتوانند در قسمت های مختلف سیستم عملیات مالی مربوط به بخش خود را ثبت نمایند. در نهایت این عملیات توسط واحد مالی بررسی و پس از مورد تائید قرار گرفتن به اسناد حسابداری تبدیل می گردند.

لازمه انتقال فرایندهای ثبت شده در زیر سیستم ها ارتباط گرفتن آنها با موضوعات مالی (کل ومعین) می باشد. پیرو همین موضوع و در رابطه با یکی از عوامل موثر در شناخت و تنظیم این حسابها به سراغ حساب تفصیلی که یکی از پرکاربردترین انتخاب ها در زیر سیستم ها می باشد می رویم. حساب تفصیلی برای تمامی کاربران (حتی غیر مالی) یک حساب عمومی و شناخته شده می باشد. از این رو در زمان انتقال اطلاعات به اسناد حسابداری و به جهت راحتی کار کاربران واحد مالی می توان تعیین نمود که در سیستم اوراش هر کدام از حسابهای تفصیلی به صورت پیش فرض با چه حساب معینی در حال ارتباط باشد. البته باید توجه داشته باشید که حساب تفصیلی در اوراش به صورت شناور می باشد و ارتباط توضیح داده شده اولا” اجباری نمی باشد و ثانیا” به صورت مطلق و نهایی نمی باشد. اگر بنا به شرایطی لازم باشد حساب تفصیلی انتخاب شده در زیر سیستم را با موضوع مالی متفاوتی به جز آنچه که به صورت پیش فرض با آن وصل شده باشد به اسناد منتقل نمائید می توانید از ابزار بابت استفاده نمائید.

طبق تصویر زیر درفرم تعریف حساب تفصیلی کاربر می تواند برای حساب تعریف شده یک حساب معین را به صورت پیش فرض انتخاب نماید.

شناور کردن تفصیلی در اوراش

فرم تعریف بابت :

بابت در واقع شرح بیان موضوع مالی است که باعث می شود کاربران بتوانند گردش یک حساب را با کدینگ مورد نظری که مرتبط با ماهیت و موضوع ثبت می باشد، طبقه بندی نمایند.

جهت درک بهتر مطلب به مثال زیر توجه کنید :

طبق تصویر اول که تعریف حساب تفصیلی می باشد حساب پیش فرض آقای میرزاپور به عنوان مشتری، حسابهای دریافتنی انتخاب شده است. از طرفی در جدول بابت نیز به جهت درک راحتتر مطلب برای کاربران خزانه یک متن در خصوص دریافت وجه در زمان ثبت سفارش تعریف شده است که این موضوع به حساب پیش دریافت فروش کالا متصل شده است.

بابت یک ابزار واسط و کمکی می باشد و کاربران می توانند چندین موضوع را که دارای یک ماهیت مالی باشد تعریف کنند و به یک حساب معین متصل نمایند. این امر کمک می کند که به جای شکستن حسابهای معینی که یک ماهیت دارند، چندین بابت با موضوعات مختلف تعریف و به یک حساب معین متصل نمود.

به عنوان مثال :

بابت 1 : دریافت وجه در زمان ثبت سفارش کالاهای بهداشتی

بابت 2 : دریافت وجه در زمان ثبت سفارش کالاهای آرایشی

هر دوی بابت های فوق را میتوان به یک معین “پیش دریافت فروش کالا” متصل و حسب نیاز از بابت ها به صورت جدا گزارش گیری نمود.

شناور کردن تفصیلی در اوراش

کاربر خزانه در برگه واریز به بانک حساب تفصیلی آقای میرزاپور را به عنوان پرداخت کننده وجه انتخاب می نماید و از آنجایی که قرار است این تفصیلی با معین پیش دریافت فروش به اسناد منتقل گردد، کد بابت مرتبط با این موضوع را نیز انتخاب می نماید.

شناور کردن تفصیلی در نرم افزار حسابداری اوراش

نتیجه ثبت اطلاعات در زیر سیستم خزانه طبق تصویر فوق منجر به این می شود که طبق تصویر زیر تفصیلی آقای میرزاپور به جای آنکه با معین پیش فرض خود که حسابهای دریافتنی می باشد با حساب پیش دریافتها به اسناد حسابداری منتقل گردد :

شرح بدهکار بستانکار
وجوه نقد / بانک ها / بانک ملت 650.000.000
پیش دریافت ها / پیش دریافت فروش کالا / آقای مهدی میرزاپور 650.000.000

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =

اشتراک گذاری با دیگران

آخرین اخبار

سمینار حضوری معافیت های مالیاتی ماده ۱۳۲ (دکتر فریدونی)  | ۲ آبان - رشت