سیستم حسابداری مالی نرم افزار یکپارچه مالی و حسابداری اوراش (بخش اول)

در این ویدئو آموزشی کاربر می تواند فرآیند راه اندازی و استقرار نرم افزار حسابداری اوراش را بطور کامل آموزش دیده و با امکانات کاربردی آن آشنا شود. موضوعات ارایه شده : - تحلیل و پیاده سازی کدینگ حساب ها - فرآیند صدور اسناد حسابداری - گزارش گیری سطوح مختلف حساب ها - عملیات بستن حساب ها

متن ویدیوی سیستم حسابداری مالی نرم افزار یکپارچه مالی و حسابداری اوراش (بخش اول)

وقت بخیر.
با ویدیو آموزشی نرم افزار یکپارچه مالی اوراش در خدمت شما عزیزان هستم.
ویدیو آموزشی که تهیه کردیم به این ترتیب است که در نسخه اول جزئیات مربوط به راه اندازی کلی نرم افزار را تشریح میکنیم خدمت شما.
و در ویدیوهای آموزشی تکمیلی جزییات و امکانات و قابلیت های نرم افزار را میتوانید مشاهده بفرمایید.
خب قبل از اینکه وارد بحث جزییات نرم افزار و بحث آموزش بشم قبلش یک اسلاید را با هم مرور کنیم.
ببینید سیستم یکپارچه مالی اوراش ساختار پیاده سازیش به این ترتیب هستش که در راس اون قسمت حسابداری مالی قرار گرفته و زیر سیستم ها شامل بخش خزانه، بازرگانی و انبار، حقوق و دستمزد و دارایی ثابت.
نکته ای که مهم است این هستش که دوستانی که نرم افزار رو تهیه میکنند با توجه به بسته های نرم افزاری که شامل بسته پایه نقره ای و طلایی میشه به نسبت یک سری امکانات رو در نرم افزار دارند و یکسری از امکانات را ندارند.
پس در نتیجه روی بحث آموزشی اگر که آیتمی رو توضیح میدم خدمت شما در رابطه با امکانات بسته به اون نوع بسته نرم افزاری که خریداری کردید متفاوت خواهد بود که خب مسلما جامع ترینش میشه نسخه طلایی.
خب ساختار نرم افزار به این ترتیبی هستش که عرض کردم خدمتتون.
ما در این ویدیوی آموزشی صرفا در رابطه با بخش حسابداری مالی با هم مروری داشته باشیم که خب مسلما اگر در هر مجموعه ای حتی اگر زیر مجموعه ها رو هم خریداری نکرده باشید و در اختیار نداشته باشید، در قالب سند حسابداری امکان درج رویدادهای مالی تون رو خواهید داشت.
بریم در محیط نرم افزار.
در محیط نرم افزار.
از نظر بحث ساختاری بخش حسابداری مالی که گفتیم در راس قرار گرفته در این ستون میتونید مشاهده بفرمایید.
و اما در رابطه با جزییات مربوط به بخش حسابداری مالی که اصلی ترین آیتم میشه همون بحث صدور سند حسابداری در سند حسابداری که فرمت کلی را مطابق تصویری که دارید می بینید شامل بخش سرفصل های حساب که کد ها را در این قسمت و در قسمت پایین صفحه هم که روی هر ردیفی قرار گرفتید عناوین مربوط به آن حساب ها را می توانید مشاهده کنید.
شرح مبلغ بدهکار و بستانکار.
خب به طور قطع ما برای بحث صدور سند حسابداری آن چیزی را که نیاز داریم سرفصل حسابها هستش.
پس من ابتدا برم نحوه ایجاد و طبقه بندی کدینگ را یک مرور داشته باشم و بعد مجددا بر می گردیم داخل سند حسابداری.
با درج ایجاد یک سند حسابداری در این نرم افزار طبقه بندی حساب شامل گروه حساب های مالی، حسابهای کل و معین، حساب تفضیلی و تفضیلی دو هستش.
در زمانی که نرم افزار برای شما نصب می شود به شکل پیش فرض کدینگ و همکاران واحد پشتیبانی و استقرار من برای شما کپی می کنند.
اما این کدینگ به صورت پیش فرض هست.
همانطور که عرض کردم مدیر مالی یا مسئول حسابداری مجموعه با توجه به نیاز خودتان می توانید به سلیقه خودتان و خصوصا در سطح گروه حساب.
بر اساس گزارشگیری هایی که در پایان دوره ها قرار است انجام دهید، کد و عنوان مربوط به گروه حساب را می توانید بچینید.
گروه ما در خصوص ترازنامه سود و زیانی و کنترلی بودن نیاز داریم.
در رابطه با بعضی از گزارشاتی که داخل نرم افزار به شکل سیستمی قرار است ایجاد شود و بحث بستن حسابها مورد استفاده قرار می گیرد.
آیتم نو هم فارغ از آن عناوینی که شما در نظر می گیرید در رابطه با عنوان گروه حساب یکسری عناوین را هم به شکل پیش فرض در نرم افزار نیاز دارد که در گزارشات استفاده می شود.
پس نکته ای که مهم هستش این است که شما بخواهید کد و عنوانی را بزنید و گروه را ایجاد کنید.
در سطر بعدی بحث حساب کل و معین را داریم.
همان طور که توضیح دادم کدینگ پیش فرض را هم در سطح کل و معین داریم.
عموما همین کدینگ را دوستان و کارفرمایان نرم افزار دارند استفاده می کنند.
شما هم اگر همین مورد نیاز و پسندتان بود همینو میتونید استفاده کنید در غیر این صورت میتونید کدها رو حذف کنید با دکمه ی کنترل یا اینکه کدی رو بخواید اضافه کنید یا اینکه کلا اطلاعات رو پاک کنید و کدینگ دلخواه خودتون رو بچینید.
نحوه ی ورود اطلاعات هم به این ترتیب هستش که در کادر سمت راست همون طور که مشاهده میکنید کدینگ کل رو داریم و در سمت چپ هم روی هر کد کلی که قرار گرفته باشید کد های معین اون سطح حساب کل رو میتونید ببینید که عموما در رابطه با بحث کدگذاری شاخصی از کد کل رو در تعریف حساب معین هم لحاظ میکنند.
به طور مثال وجه نقد شامل صندوق بانک، تنخواه گردان با کد یازده، یازده، صفر و یک، یازده، صفر و یازده.
سپس به همین ترتیب در رابطه با سایر عناوین حساب اعم از دارایی و بدهی و حقوق صاحبان سهام، هزینه و درآمد هم شما میتونید این امکان رو در بحث کدگذاری ها لحاظ کنید.
اما سطح حساب بعدی که سطح حساب تفصیلی هستش که در واقع سطح حساب اصلی است.
در این نرم افزار خصوصا دوستانی که در بخش زیرسیستم ها هم قرار است از نرم افزار استفاده کنند، سطح حساب تفصیلی را دقت داشته باشید که خیلی باهاش کار داریم.
در تعریف حساب تفصیلی نکته ای که وجود دارد این است که جزء کلیه حساب ها اینجا هستند اعم از صندوقدار، بانک، تنخواه، تنخواه گردان ها، هزینه ها.
ریز هزینه ها یعنی در واقع عامل هزینه مشتریان، تامین کنندگان، شرکت ها، سازمان ها.
همه را ما باید اینجا تعریف کنیم.
خوب عموما اتفاقی که می افتد در رابطه با بحث ایجاد کدهای تفصیلی با توجه به اینکه در واقع تنوع کد زیاد هست برای هر بازه از کدینگ به طور مثال همین دیتایی که روی صفحه داریم با هم می بینیم.
بحث هزینه ها را داریم که در هزینه ها کد ها را با سه هزار شروع کرده یا در رابطه با مشتریان در رابطه با پرسنل بازه های کد در نظر می گیرند.
برای بحث ایجاد کد که اینجا هم می توانیم این را واقع در نظر داشته باشید در نرم افزار امکان این را دارید که کدگذاری را بر اساس سلیقه خودتان کدگذاری ها را انجام دهید یا اینکه با استفاده از ابزار و ساختار و امکاناتی که در نرم افزار دارید.
حالا من وارد قسمت تنظیمات بشم آیتم رو نشون بدم به شما.
در قسمت عمومی اگر دقت بفرمایید ابزار تعریف حساب را می گوید به شکل دستی باشد یا بر اساس ابزار، گروه، ابزار و گروه را در ویدیوی آموزشی تکمیلی توضیح میدم خدمتتون.
اما ما الان کاری که داریم این هست که در واقع اپراتور و حسابداری که داره از نرم افزار استفاده می کنه کدگذاری را به سلیقه خودش میخواد کد را انجام بده.
به طور مثال اگر قرار هست یک کد دیگه ای در خانواده code ها ایجاد کنم QR code را داریم.
با کلیک کردن چهل و پنج دو صفر چهار را اضافه میکنم.
به طور مثال شرکت تامین کالای شرق.
به طور مثال.
خب همان طور که دقت می فرمایید این کد را باید بر اساس یکی از آیتم های پنج گانه اشخاص، بانک، تنخواه و صندوق و سود و زیانی انتخاب کنیم و یا تخصیص دهیم برای کجا استفاده می شود؟
به طور مثال در رابطه با بحث صندوق تفصیلی ها در برگه صندوق به عنوان دریافت کننده و پرداخت کننده نمایش داده خواهد شد که ماهیت صندوق برایش در نظر گرفته شده.
همین موضوع در رابطه با تنخواه و بانک هم هست.
اشخاص هم که در برگه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
خب من اینجا شرکت تامین کالای شرق را با ماهیت شخص ایجاد کردم و ذخیره ها را برایش ایجاد می کنم.
همان طور که دقت می‌فرمایید در واقع در بازه کدینگ خودش قرار گرفت.
پارامترهای مربوط به اطلاعات تکمیلی، اطلاعات مالیاتی، حساب‌های بانکی.
این‌ها هم باز جزئیاتی هست که در ورژن آموزشی تکمیلی نرم افزار بهتون توضیح میدم.
اما بریم سراغ سطح بعدی حساب تحت عنوان حساب تفصیلی دو در تفصیلی دو.
خب همانطور که دوستانی که اگر آشنا نیستید به این ترتیب هست که شما یک حساب تفصیلی یک را اصطلاحا میخواهید ریز کنید به چند تا حساب تفصیلی و یک مشتری کلی دارید.
خود مشتری کلی مشتریان جزئی تری را دارد که در زمان ایجاد ثبت سند حسابداری شما هم اطلاعات مربوط به مشتری کلی را میخواهید داشته باشید هم زیرمجموعه آن مشتری یا.
همین مثال را در رابطه با خانواده شرکت های پیمانکاری اگر قرار هست که هزینه هایی را که ثبت و ضبط کردید را به تفکیک پروژه ها بخواهید تخصیص دهید یا در رابطه با هزینه یابی مربوط به پرسنل در خصوص مراکز جذب هزینه میتوانید از سطح تفصیلی دو استفاده کنید.
خب در بحث ایجاد کد تفصیلی دو محدودیت و در واقع پیچیدگی های بحث تفصیلی یک را ندارد.
هر کد و عنوان و بازه دلخواهتان را شما میتوانید اینجا برایش در نظر بگیرید و کد را ایجاد کنید.
برگردیم داخل سند حسابداری.
در رابطه با سند حسابداری نحوه ورود اطلاعات به این ترتیب هستش که کلید F1 یا با موس روی دکمه جدید کلیک میکنید.
حالا دوستانی که نسخه شعبه نرم افزار ما رو دارند که خب مسلما باید شعبه رو انتخاب کنند.
عزیزانی هم که ندارند نرم افزار به شکل پیش فرض کد شعبه مرکزی را برای شما لحاظ خواهد کرد.
شماره برگه تاریخ تاریخی که سند رو میخواهیم بزنیم و به ردیف سند حسابداری منتقل میشه.
در اینجا یا از اینجا به بعد بهتره که شما هر زمان که کد رو نیاز داشتید و حضور ذهن دارید کد رو تایپ کنید.
اما اگر کد رو حضور ذهن ندارید اعم از کد کالا، کد مشتریان و کد اشخاص هر کجا که کد رو میخواهید بزنید یا با موس روی سه نقطه کلیک میکنیم یا اینکه دکمه اسپیس دکمه بزرگ صفحه کلید رو یک بار کلیک کنید.
پنجره جست و جوی اون سطر و اون طبقه بندی کدینگ برای شما باز میشه.
به طور مثال من در اینجا الان میخوام یک سند حسابداری رو بزنم.
فرضا فاکتور فروش که میخوام بگم حسابهای دریافتنی بدهکار حساب فروش بستانکار.
پس اون بالا تایپ می کنم عنوان حسابم رو.
در واقع یا حتی در بحث جست و جوی شما میتونید ترکیبی از نام و نام و کد کالا رو جستجو کنید.
اینجا انتخابش می کنم. کد php.
مجدد دکمه Enter عنوان معین رو می خوام انتخاب کنم.
بدهکاران تجاری به همین ترتیب.
سطح حساب تفصیلی و به طور مثال یکی از این افراد رو انتخاب می کنم شرکت آفتاب ایران.
خب تفصیلی دو اگر داشته باشم برای این ردیف سند حسابداری استفاده می کنم.
نداشته باشم هم رد میشم.
دقت فرمودید که به محض اینکه من کد رو اینجا درج می کنم عناوین مربوط به اون کد رو در پایین صفحه میتونید مشاهده کنید.
به طور مثال شرحی رو بزنم که فروش طی فاکتور مثلا یک، دو، سه مبلغ رو براش درج می کنیم و سطر بعدی را به همین ترتیبی که کدینگ مربوط به سطح حساب بدهکار را زدیم.
همان طور که دقت می کنید شهر به شکل پیش فرض خودش اتومات برای من کپی شد و سند من را هم تراز کرد.
فقط کافی است که در واقع کدینگ مربوط به حساب طرف مقابل را درج کنم.
فروش کالا و در سطح معین هم انتخاب می کنم.
برای این سطح حساب من اصلا حساب تفصیلی و تفصیلی را استفاده نمی کنم.
خب سند حسابداری را ما ایجاد کردیم.
نکته ای که وجود دارد این است که بعد از اینکه این سند را ایجاد کردیم در واقع لایه ثبت سند را ما باید اینجا انجام دهیم.
دو تا لایه ثبت داریم ثبت اول و تائید.
اگر که این دو تا را استفاده نکنیم چه اتفاقی می افتد؟
اولا که در بحث ذخیره کردن اطلاعات به محض اینکه از فرم خارج شوید اطلاعات به شکل در حالت ویرایش در نرم افزار باقی می ماند اما در گزارشات هیچ کجا این سند حسابداری شماره سیزده یا شماره پانزده نمایش داده نخواهد شد.
پس بهتر است که عملیات ثبت را انجام دهید.
به محضی که ثبت را می زنید پیغام داده می شود که برخی از ردیف ها فاقد حساب تفصیلی.
خب من در زمان صدور سند حسابداری آگاهانه تفصیلی را انتخاب نکردم پس تایید می کنم و نداشتن تفصیلی را تائید کردم.
خب لایه های ثبت سند کجا استفاده می شود؟
به طور مثال در مجموعه هایی که دو نفر مسوول رسیدگی و تایید اسناد حسابداری هستند به طور مثال حسابدار و رئیس حسابداری یا مدیر مالی.
نفر مافوق هم اسناد مثبته پیوست سند حسابداری را با آن چیزی که در واقع اپراتور تشخیص ماهیت حسابداری است تطبیق می دهد و تیک تایید را می گذارد و در واقع یک ابزار کنترلی است.
آیتم بعدی که داریم در رابطه با.
بعد از اینکه صدور سند را انجام دادید در واقع بحث چاپ است.
در چاپ برگه شما محدودیتی را ندارید.
شما اطلاعاتی را که روی صفحه دارید میبینید با هر فرمت دلخواهی میتونید چاپ رو انجام بدید.
حتی طراحی چاپ در اختیار شماست که میشه نوع آیتمی که قرار هست چاپ بشه و فیلدهایی که توی پرینت لازم دارید رو میتونید انتخاب کنید و در تنظیمات چاپ هم حتی میتونید به شکل پیشفرض امضاهایی که پایین سند حسابداری در پرینت می خواید داشته باشید.
آرم، نام کاربر، تاریخ و نام دوره رو می تونید انتخاب کنید.
یا اگر توضیح خاصی رو پایین برگه سند حسابداری تون می خواید چاپ بکنه رو میتونید اینجا براش داشته باشید.
نکته بعدی که داریم در داخل سند حسابداری دو تا ابزار هستش یکی ابزار مربوط به جست و جوها.
ببینید در جست و جوها به دو تا آیتم رو من اشاره می کنم که باز هم تکمیلی اش در ویدئوی آموزشی تکمیلی مشاهده کنید.
دو تا آیتم اصلی چیا هستند.
یکی همین کلید کنترل اف.
حالا در رابطه با جست و جوی شماره سند و جست و جوی تاریخ، کلیدهای Alt رو شما دارید.
اما در رابطه با جست و جوی کلی به طور مثال شما کلیه آیتم هایی را که در سند های حسابداری از ابتدای دوره تا الان هر چه که ثبت کردید را میتوانید در قالب این گزارش در واقع جست و جو کنید.
دنبال یک سرفصل کد کل خاص می گردید که یک تفضیلی خاص یا شرح ردیفی را زدید که لا به لای سند های حسابداری تون میخواید پیداش کنید.
در واقع هر آنچه که اطلاعات در داخل سند حسابداری زده باشید را در این گزارش جست و جو میتوانید داشته باشید و اگر تیک های مربوط به نمایش جزییات و عناوین را بزنید که عملا کلیه دیتا های مربوط به فرم سند حسابداری تان را شما در قالب یک گزارش جست و جو گرفتید که خب مسلما این از اون گزارش هایی هستش که بسیار مورد استفاده حسابرس ها قرار میگیرد که تمام جزییات سندها همراه با کدینگ کل و تفصیلی با عناوین و مبلغ و شرح رو میتونه داشته باشه که یک خروجی اکسل از این فایل از این فرم جست و جو خب مسلما کل تراکنش های مالی مجموعه را میتواند در اختیار کسی که میخواهد از آن استفاده کند قرار دهیم.
کلید کاربردی بعدی که در داخل این فرم هست گزارش گیری روی هر کدام از این سطوح حساب است.
به طور مثال اگر من روی سطح حساب کل 00 قرار گرفتم، کلید کنترل با کلید ترکیبی کنترل کار را که بزنید گزارشی را تولید میکند مبنی بر کد کل 20 و کارت آن حساب در سطح حساب کل و اگر من روی سطح حساب تفصیلی قرار بگیرم و کنترل کار را بزنم در واقع گزارش را در سطح حساب تفصیلی برای آن ردیف به من نمایش میدهد.
پس دقت بفرمایید کلید کنترل را هم در داخل سند حسابداری با ابزار جستجو و گزارشگیری ها میتوانیم داشته باشیم.
خب این از توضیح کلی داخل سند حسابداری.
حالا من از این خارج شوم در رابطه با پارامترهای دیگری که در قسمت حسابداری مالی هستش که مسلما بعد از اینکه اطلاعات ثبت شد معنا پیدا خواهد کرد که شما به چه شکل قرار هستش که از این آیتم ها استفاده کنید.
اما پرکاربردترین آیتم ها در بحث گزارش گیری فقط اشاره کنم میشه گزارش تراز ها و دفاتر در گزارش تراز ها و دفاتر ما امکان جستجو و در واقع تولید گزارش های دلخواه را داریم.
به این ترتیب که میتونیم پارامترهای تولید گزارش رو بر اساس طبقه بندی حساب شامل کل، معین، تفضیلی، تفضیلی رو از بالا به پایین یا اصطلاحا از پایین به بالا.
یعنی اینکه من میخوام یک حسابم رو مشابه همین چیزی که الان روی صفحه داریم تولید گزارش کردم.
می خوام گزارشم رو ببینم.
در این گزارش به طور مثال در سطح حساب وجه نقد یا روی هر ردیفی که شما قرار بگیرید میتونید با اینتر کردن یا دابل کلیک کردن با ماوس به یک سطح پایین تر برید.
یعنی اگر گفتم حساب کل وجه نقد من چقدر هستش و مبلغی رو که داره به من اعلام میکنه میکند با اینتر کردن روی آن به حساب معین می‌آیم و جزییات مربوط به گردش حساب‌های معین را می‌توانم اینجا ببینم.
یا به همین ترتیب در رابطه با سطح حساب معین اینتر که بزنم یک پله باز رفتم پایین‌تر.
می‌روم به سطح تفصیلی و اینتر بعدی گردش حساب تفصیلی و می‌رسد به کارت حساب.
در کارت حساب هم اتفاقی که هست توی این نرم‌افزار این است که شما توی این لایه که رسیدید، اینتر بعدی که بزنید می‌روید به مرجع آن تراکنش یا سند حسابداری که در واقع برای شما ایجاد شده و باعث این بدهکار و بستانکار بودن این سطح حساب شده.
پس همین‌جا می‌توانم این را هم ببینم و ویژگی خیلی بارز این نرم‌افزار اینکه شما اگر که سطح دسترسی داشته باشید، کاربری که به این گزارش رسیده و تا این سطح آمده پایین، می‌تواند همین جا سند حسابداری را از ثبت خارج بکند و تغییرات دلخواهش را انجام بدهد و مجدد سند را ثبت کند و به همین شکل اگر که در واقع تغییرات را انجام داده باشد.
در زمان خروج از فرم و در واقع لایه لایه ای که ما داریم بر می گردیم به عقب.
به طور مثال ما الان تا کارت حساب تفصیلی رو اومدم پایین، به همین ترتیب هم می تونم برگردم عقب و سطوح حساب قبل خودم رو مشاهده بکنم، مرور بکنم، گزارشگیری بکنم و الی آخر.
خب در این بحث گزارشم که علاوه بر اینکه خروجی رو روی صفحه دارید می بینید امکان چاپ رو هم دارید و خروجی اکسل رو هم به شکل دیتای کلی به شما میده.
خب در رابطه با بحث آموزش بخش حسابداری مالی فقط تنها چیزی که باقی می مونه برای دوستانی که می خوان سریع نرم افزار رو راه اندازی بکنند یک آیتم بحث سند افتتاحیه هستش.
عزیزانی که نرم افزار تک سیستم حسابداری ما رو دارند استفاده می کنند که خب مسلما باید در برگه شماره یک سند افتتاحیه رو برای اولین دوره مالی که از نرم افزار دارند استفاده می کنند ایجاد بکنند.
مانده های مورد نظرتون رو حالا اون سند افتتاحیه مربوط به یک یک هست یا اینکه در طی سال در واقع شما قصد راه اندازی نرم افزار را دارید.
در هر صورت ساعت افتتاحیه با شماره یک را میتوانید در نرم افزار ایجاد کنید.
اما آن دوستانی که زیر سیستم های ما را دارند یعنی نسخه تکمیلی نرم افزار را دارند استفاده میکنند.
سند افتتاحیه در قالب درج مانده های اول دوره و ایجاد سند افتتاحیه اتومات توسط سیستم هست.
یعنی دیگه نیازی نیست که من حسابدار وارد سند حسابداری بشوم و تراز افتتاحیه را برای اولین دوره مالک نرم افزار دارم راه اندازی میکنم بخواهم ثبت کنم فقط کافی است که مانده های اول دوره را در فرم های خودش ثبت کنم.
خب حالا بایستی ویدیو های آموزشی مربوط به زیر سیستم ها چون دیتایی که اونجا میخواد ثبت بشه مربوط به زیر سیستم ها هستش اونجا توضیح کامل رو خواهم داد.
امیدوارم که این ویدیو مورد توجهتون قرار گرفته باشه و کاربردی باشه.
با ویدیو های بعدی هم در خدمت شما عزیزان هستم.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

اشتراک گذاری با دیگران

آخرین اخبار

واسط سامانه مودیان اوراش

30% تخفیف ویژه سامانه واسط مودیان اوراش را از دست ندهید!!

فرصت باقی مانده تا پایان زمان استفاده از تخفیف 30 درصدی

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه