اکوسیستم اوراش
همکاری با ما
راهنمای مطالعه
Toggleرسیدگی مالیاتی به کلیه اقداماتی اطلاق میشود که توسط سازمان امور مالیاتی برای بررسی وضعیت مالی و مالیاتی مودیان انجام میشود. این فرآیند شامل تحلیل اظهارنامههای مالیاتی، تطبیق اطلاعات مالی ارائهشده با اسناد و مدارک موجود، بررسی صحت گزارشهای مالی و محاسبه میزان مالیات بر اساس قوانین جاری است. هدف از این فرآیند، جلوگیری از فرار مالیاتی، اجرای عدالت مالیاتی و ایجاد شفافیت در نظام مالیاتی کشور است.در ادامه با مقاله ی اوراش همراه باشید .
مالیات یکی از ارکان اصلی تأمین منابع مالی دولت است. اما برخی افراد و شرکتها ممکن است مالیات واقعی خود را کمتر یا بیشتر پرداخت کنند. ازاینرو، رسیدگی مالیاتی بهعنوان یک فرآیند نظارتی، نقش کلیدی در تضمین عدالت مالیاتی دارد. در این راستا، سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد از طریق روشهای قانونی، اطلاعات مالی مؤدیان را بررسی کرده و میزان مالیات پرداختی را تعیین کند.
رسیدگی مالیاتی در دو حوزه کلی انجام میشود:
دادرسی مالیاتی فرآیندی است که طی آن مؤدیان مالیاتی میتوانند نسبت به مالیات تعیینشده از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض کنند و از حقوق خود دفاع نمایند. این فرآیند شامل بررسی اعتراضات مالیاتی، ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی و صدور رأی نهایی است. دادرسی مالیاتی یک سازوکار قانونی برای بررسی اختلافات مالیاتی و حلوفصل آنها از طریق هیأتهای حل اختلاف و سایر مراجع قانونی محسوب میشود. این فرآیند به مودیان اجازه میدهد تا در صورت ناعادلانه بودن مالیات تعیینشده، شواهد و مستندات خود را ارائه داده و خواستار بررسی مجدد شوند. دادرسی مالیاتی از مراحل مختلفی تشکیل شده که شامل اعتراض در ادارات مالیاتی، بررسی در هیأتهای بدوی و تجدیدنظر و در صورت لزوم ارجاع به دیوان عدالت اداری است.
اختلافات مالیاتی میان مودیان و اداره امور مالیاتی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از مهمترین این اختلافات عبارتند از:
نوع اختلاف | توضیح |
---|---|
اعمال برآورد فروش طبق ماده 41 آییننامه ماده 219 | سازمان امور مالیاتی در برخی موارد میزان فروش مودی را برآورد کرده و مالیات را بر این اساس تعیین میکند که ممکن است با اعتراض مودی همراه باشد. |
قبولی دفاتر و اعمال ضریب سود خالص در برخی درآمدها | برخی درآمدهای اعلامنشده یا کتمانشده ممکن است با اعمال ضریب سود مشخصی از سوی اداره مالیاتی مشمول مالیات شوند. |
اعمال ضریب سود ناخالص در موارد عدم پذیرش بهای تمامشده | سازمان مالیاتی ممکن است برخی هزینههای ثبتشده را نپذیرد که باعث افزایش سود ناخالص و مالیات پرداختی شود. |
عدم اعمال معافیت مالیاتی نسبت به درآمد | برخی مودیان ممکن است معتقد باشند که مستحق معافیتهای مالیاتی خاصی هستند اما این معافیتها از سوی سازمان مالیاتی اعمال نشده است. |
نحوه تسهیم هزینهها | در مواردی که هزینهها بین چندین بخش یک فعالیت اقتصادی تقسیم میشود، نحوه تخصیص آن میتواند محل اختلاف باشد. |
برگشت هزینهها | برخی هزینههای اعلامشده توسط مودی ممکن است به دلیل نقص مدارک یا عدم تطابق با مقررات مالیاتی از سوی سازمان برگشت داده شوند. |
برای حل این اختلافات، مودیان میتوانند از مشاوران مالیاتی یا وکلای مالیاتی کمک بگیرند و از طریق مراجع قانونی اعتراض خود را پیگیری کنند.
در صورتی که مودی به قوانین مالیاتی و فرآیندهای دادرسی مسلط باشد، میتواند شخصاً پیگیری اعتراضات مالیاتی خود را انجام دهد. اما در موارد پیچیدهتر، استفاده از وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی توصیه میشود. وکلا و مشاوران مالیاتی با آگاهی از قوانین و تجربه در پروندههای مشابه، میتوانند شانس موفقیت مودی را افزایش دهند.
دادرسی مالیاتی یک فرآیند حقوقی است که به مودیان مالیاتی این امکان را میدهد تا در صورت نارضایتی از مالیات تعیینشده، اعتراض خود را در مراجع مختلف پیگیری کنند. این فرآیند شامل چندین مرحله است که هرکدام نقش مهمی در رسیدگی به اختلافات مالیاتی دارند. در ادامه، مراحل دادرسی مالیاتی بهصورت گامبهگام توضیح داده شده است:
مرحله | مرجع رسیدگی | درون/برون سازمانی | مبنای قانونی |
---|---|---|---|
1 | رئیس اداره مالیاتی شعبه مربوطه | درون سازمانی | ماده 238 ق.م.م |
2 | هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی | درون سازمانی | ماده 244 ق.م.م |
3 | هیأت حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر | درون سازمانی | ماده 247 ق.م.م |
4 | شورای عالی مالیاتی | درون سازمانی | ماده 251 ق.م.م |
5 | هیأت ماده 251 مکرر ق.م.م | برون سازمانی | ماده 251 مکرر ق.م.م |
6 | دیوان عدالت اداری | برون سازمانی | ماده 173 قانون اساسی |
دادرسی مالیاتی از مهمترین فرآیندهای نظارتی در نظام مالیاتی است که به مودیان اجازه میدهد از حقوق خود دفاع کنند. آگاهی از مراحل دادرسی مالیاتی و نحوه اعتراض به مالیاتهای تعیینشده میتواند به جلوگیری از تضییع حقوق مالیاتی افراد و افزایش شفافیت مالیاتی کمک کند. بهرهگیری از راهکارهای قانونی و همراهی مشاوران متخصص در این مسیر، میتواند احتمال موفقیت مودیان در فرآیند دادرسی مالیاتی را افزایش دهد.
مودی ابتدا باید اعتراض خود را به رئیس اداره مالیاتی ارائه دهد. در صورت عدم توافق، پرونده به هیأت حل اختلاف بدوی ارجاع میشود. اگر باز هم اختلاف وجود داشته باشد، امکان تجدیدنظرخواهی در هیأت حل اختلاف تجدیدنظر فراهم است. در نهایت، اگر اعتراض حل نشود، مودی میتواند پرونده را به شورای عالی مالیاتی، هیأت ماده ۲۵۱ مکرر یا دیوان عدالت اداری ارجاع دهد.
مدارک موردنیاز شامل برگ تشخیص مالیاتی، مدارک حسابداری و مالی، دفاتر قانونی، فاکتورها، قراردادها، مستندات پرداختها و هرگونه اسناد مالی مرتبط است. در صورت داشتن وکیل مالیاتی، ارائه وکالتنامه نیز الزامی است.
مودیان ۳۰ روز پس از دریافت برگ تشخیص مالیاتی فرصت دارند اعتراض خود را ثبت کنند. اگر به رأی هیأت حل اختلاف بدوی معترض باشند، تا ۲۰ روز پس از ابلاغ رأی امکان تجدیدنظرخواهی دارند. برای اعتراض به شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری، مهلتهای متفاوتی وجود دارد که بسته به نوع پرونده متغیر است.
این هیأتها وظیفه بررسی و رسیدگی به اعتراضات مالیاتی را دارند و از سه عضو (نماینده اداره مالیات، نماینده مودی و یک عضو بیطرف) تشکیل میشوند. هیأت بدوی نخستین مرجع حل اختلاف است و در صورت عدم توافق، امکان اعتراض در هیأت تجدیدنظر فراهم است.
اگر مودی از رأی شورای عالی مالیاتی یا هیأت ۲۵۱ مکرر قانع نشود، میتواند ظرف سه ماه پس از ابلاغ رأی، درخواست رسیدگی در دیوان عدالت اداری را ثبت کند. دیوان عدالت اداری تنها جنبه شکلی و قانونی رأی را بررسی کرده و در مواردی رأی را نقض یا تأیید میکند.