از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 3789

حقوق و دستمزد 1402 ، آموزش سیستم محاسبه آنلاین در حسابداری ، جدول ، pdf و اکسل

حقوق و دستمزد 1402 ، آموزش سیستم محاسبه آنلاین در حسابداری ، جدول ، pdf و اکسل

حقوق و دستمزد دو مفهوم حیاتی در زمینه‌ی اقتصاد و اشتغال هستند. دستمزد به مبلغی پول گفته می‌شود که یک فرد بابت انجام کاری خاص در یک دوره زمانی معین دریافت می‌کند.حقوق مجموع درآمدی است که یک فرد از کارفرما یا سازمان مربوطه دریافت می‌کند.

محاسبه حقوق و دستمزد 1402

تعیین حقوق و دستمزد از دیر باز در قوانین کشورهای مختلف به روش های گوناگون تعیین می‌گردید. زلاندنو اولین کشور در دوران معاصر است که در سال 1894 به تعیین حداقل دستمزد پرداخته است. در ایران اولین بار در قانون کار مصوب 1325 به موضوع حداقل دستمزد اشاره شده است.به طور کلی حداقل دستمزد نشان دهنده پایین‌ترین سطح دستمزدی است که براساس عرف و یا قانون صرف‌نظر از روش محاسبه آن یا صلاحیت کارگر در تصدی شغل، تعیین می‌شود. به عبارت دیگر حداقل دستمزد، مزدی است که در هر کشور اعتبار قانونی دارد و با تصدی شغل، تعیین می‌شود و با ضمانت‌های کیفری به اجرا در می‌آید. از طرفی در ماده 41 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1369 حداقل دستمزد این‌گونه تعریف شده است که حداقل دستمزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانوار که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین نماید.

سیستم حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد و تعیین حداقل دستمزد اهداف مختلفی دارد. این اهداف که گاه با یکدیگر هم‌پوشانی دارد عبارت است از: حمایت و پشتیبانی از نیروی کار برای حفظ و ارتقای قدرت خرید و رفاه زندگی، تامین امنیت شغلی، ایجاد محیطی مناسب برای نیروی فعال جامعه، تامین دستمزد منصفانه به طوری که زندگی کارگر و خانواده اش مطابق حیثیت و کرامت انسانی تامین شود. از دیگر اهداف حداقل تعیین دستمزد می‌توان به این موارد اشاره کرد: بهبود و ترویج رفتارهای قانونی کارکنان، جلوگیری از استثمار نیروی کار، بالا بردن سایر سطوح دستمزدی، از میان بردن رقابت غیر قانونی کارفرمایان، رشد سریع و عادلانه، مبارزه با فقر و ارضای نیازهای کارگران و خانواده‌شان، حمایت اجتماعی از دستمزد کارگران، ایجاد فضای آرام و دور از تنش در روابط کار است.
طبق آخرین اخبار از وزیر کار تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ در مرحله کارشناسی است که طبق ماده 41 قانون کار شورای عالی کار به ریاست وزیر کار و امور اجتماعی و بر اساس نرخ تورم و سبد معیشت خانوار به‌عنوان معیارهای اساسی تعیین حداقل حقوق، پس از تفاهم نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت ابلاغ می‌شود.

جدول حقوق و دستمزد سال 1402 و 1401

برای پیش بینی حداقل حقوق سال 1402، با توجه به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده ۷ میلیون تومان پیشنهاد شد و بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است برای درک بهتر شما را به مطالعه جدول زیر دعوت می کنیم:

عناوین حقوق سال 1400 سال 1401 سال 1402
دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۳۹۳,۲۵۰ 1,671,900
دستمزد ماهیانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ 50,157,000
مزد یک ساعت کار ۱۲۰,۷۵۹ ۱۹۰,۰۷۴ 228,090
مزد یک ساعت اضافه کار ۱۶۹,۰۶۳ ۲۶۶,۱۰۳ 319,326
حق خواربار و مسکن ۴,۵۰۰,۰۰۰ 6,500,000 7,800,000
حق بن 6,000,000 8,500,000 10,200,000
پایه سنوات 1,399,980 2,100,000 2,520,000
حق اولاد ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۰۱۵,۷۰۰
نوبت کاری صبح - عصر معادل ۱۰% حداقل دستمزد 88،516 139،325 167،190
نوبت کاری صبح - عصر -شب معادل ۱۵% حداقل دستمزد ۱۳۲,۷۷۴ ۲۰۸,۹۸۷ ۲۵۰,۷۸۵
نوبت کاری صبح - شب و یا عصر - شب معادل 5/22% حداقل دستمزد ۱۹۹,۱۶۲ ۳۱۳,۴۸۱ ۳۷۶,۱۷۷
شب کاری معادل 35% حداقل دستمزد ۳۰۹,۸۰8 ۴۸۷,۶۳8 ۵۸۵,۱۶۵
7% بیمه سهم کارگر ۲,۶۹۱,۸۴۵ ۴,۱۲۲,۸۲۵ ۴,۹۴۷,۳۹۰
23% بیمه سهم کارفرما ۸,۹۵۹,۶۳4 ۱۳,۵۴۶,۴۲۵ ۱۶,۲۵۵,۷۱۰
عیدی و پاداش ۵۳,۱۰۹,۹۰۰ ۸۳,۵۹۵,۰۰۰ ۱۰۰,۳۱۴,۰۰۰
بازخرید خدمت یا سنوات یک سال ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ 50,157,000

جدول مالیات حقوق سال 1402

جدول مالیات حقوق سال 1402

از مبلغ حقوق تا مبلغ حقوق نرخ مالیات
1 70،000،000 0
70،000،001 140،000،000 10%
140،000،001 230،000،000 15%
230،000،001 340،000،000 20%
340،000،001 به بالا 30%

اثرات اقتصادی ناشی از افزایش حداقل حقوق و دستمزد اداره کار ، اثر حداقل دستمزد بر اشتغال

یکی از پرچالش ترین حوزه‌های بحث‌ حداقل دستمزد، اثر آن بر سطح اشتغال در جوامع می‌باشد بطوری که مطالعات نشان می‌دهد که اگر حداقل دستمزد، بالاتر از نرخ متداول بازار تعیین شود، اشتغال کاهش می یابد و بسیاری از شاغلینی که حداقل دستمزد برای کمک به آن ها اعمال می‌شوند در خطر از دست دادن شغل را دارند و در مقابل دولت‌ها تاکید بر تعیین حداقل دستمزد به عنوان هزینه تولید دارند. بسیاری از مطالعات جهانی در این خصوص بر تأثیر منفی حداقل دستمزد بر اشتغال نوجوانان و جوانان و گروه‌های غیرماهر تأکید می‌کنند و در اشتغال زنان و مردان در گروه‌های سنی ۱۴-۱۰ و ۱۹-۱۵ ساله، تأثیر منفی معنی داری دارد و در اقتصاد ایران، تأثیر منفی بر کل اشتغال جوانان (۲۴-۱۵ ساله) داشته ولی تأثیر آن‌چنانی بر اشتغال افراد ۲۵ ساله و بیشتر ندارد ضمن آنکه منجر به افزایش عرضه نیروی کار نیز می‌گردد به‌عبارت دیگر با اتخاذ سیاست حداقل دستمزد، نه تنها درآمد کارگران با درآمد پایین، بلکه دستمزد کلیه کارگران افزایش می‌یابد و سازمان‌ها با افزایش حداقل دستمزد مجبور می‌شوند که دستمزد کلیه کارکنان را افزایش دهند و این افزایش در دستمزدها، ارتباطی با بهره‌وری آن‌ها ندارد. بنابراین سیاست حداقل دستمزد، هزینه‌های بنگاه را بشدت افزایش داده و در صورتی که این افزایش دستمزد با افزایش بهره‌وری همراه نباشد می‌توان پیش بینی کرد که صنایع بزرگ از حالت رقابتی، بویژه در سطح بین‌المللی دور می‌شوند.

از طرف دیگر با وجود اثبات موضوع فوق در سال‌های گذشته، برخی مطالعات دیگر بحث می‌کنند که بازار برای نیروی کار غیرماهر، رقابتی نیست و کارفرما‌ها در تعیین دستمزد از قدرت برخوردارند. در نتیجه افزایش در حداقل دستمزد لزوماً منجر به کاهش اشتغال نمی‌شود و در مواردی هم از جمله برای کشور‌های در حال توسعه که عمدتا پوشش قانون حداقل دستمزد ناقص است این قانون، ترکیب اشتغال را در دو بخش رسمی و غیر رسمی تغییر داده است؛ بطوریکه منجر به کاهش مشاغل بخش رسمی و افزایش مشاغل غیر رسمی شده است.

اثر حداقل دستمزد اداره کار و رفاه بر قیمت و تورم

اثر حداقل دستمزد بر قیمت‌ها در گذشته کمتر مورد توجه بوده است. این موضوع تقریبا از اواسط قرن بیستم در مرکز توجه کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. با عنایت به اینکه نظریات اقتصادی پیش بینی می‌کنند که بنگاه‌ها در پاسخ به افزایش‌های حداقل دستمزد، اشتغال را کاهش می‌دهند، باعث شده تا ادبیات تجربی گسترده‌ای درباره تأثیرات اشتغالی حداقل دستمزد شکل بگیرد. اما ارزیابی شواهد نشان می‌دهد که هر زمان یک کسب و کار با شوک افزایش هزینه، همانند افزایش‌های حداقل دستمزد مواجه شود آن را به قیمت‌های فروش کالا و خدمات منتقل می کند.

حداقل حقوق و دستمزد سال 1402 نسبت به 1401 و رویکرد موافقان

از نگاه موافقان تعیین حداقل حقوق دستمزد سال 1402 ، «دستمزد قیمت کالای معینی به نام توان کار است.» در این‌جا «توان کار» به عنوان کالایی قابل ‌مبادله مطرح می‌شود که چون کالای خاصی است به قیمت آن «دستمزد» اطلاق می‌شود. از آن‌جا که قیمت یک کالا هزینه بازتولید آن نیز به حساب می‌آید، هزینه تولید نیروی کارِ ساده عبارت است از: هزینه ادامه حیات و تکثیر نسل کارگر. میزان هزینه حیات و تکثیر نسل نیز حداقلِ دستمزد را شکل می‌دهد. بنابراین، مطابق با چنین رویکردی، دستمزد باید تأمین‌کننده کلیه تمامی هزینه‌های این بازتولید (اعم از هزینه‌های خوراک، پوشاک، درمان، مسکن، آموزش و غیره) باشد.

تعریف حداقل دستمزد از نگاه سازمان بین‌المللیِ کار عبارت است از پایین‌ترین سطح حق‌الزحمه‌ای که در قانون یا در واقعیت اجازه داده شده تا صرف‌نظر از شیوه محاسبه یا صلاحیت کارگر به وی پرداخت شود.
این سازمان در توصیه‌های خود به شش مؤلفه برای تعیین حداقل دستمزد تأکید کرده است. این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: نیازهای کارگران و خانواده آنان؛ سطح عمومی مزدها در کشور (نگاه مقایسه‌ای بین حداقل دستمزد و سایر سطوح دستمزدی)؛ هزینه زندگی و تغییرات آن (توجه به شاخص قیمت‌ها)؛ مزایای تأمین اجتماعی (برای حداقل‌کردن فرار بیمه‌ای)؛ استانداردهای نسبی زندگی سایر گروه‌های اجتماعی (توجه به کاهش فقر نسبی) و عوامل اقتصادی و ضروریات توسعه اقتصادی.

رویکرد مخالفان به حداقل دستمزد

از نگاه مخالفان تعیین حداقل دستمزد در اقتصادهای پیشرفته مرسوم است، جدال نظری پیرامون آن حداقل دو قرن ادامه داشته و مطالعات آماری فراوانی درمورد اثر مثبت و منفی آن بر بیکاری و رفاه کارگران انجام شده است. اما تجربه این امر در کشورهای پیشرفته با کشور ما بسیار متفاوت است.

در کشورهای صنعتی مثل انگلستان و آلمان و استرالیا و امریکا ابتدا حداقل دستمزد برای کمک به کارگران حاشیه‌ای تعیین شد مانند کودکان کارگر و زنان کارگر ساده. تصور بر این بود که این گروه ها در وضعیت چانه‌زنی ضعیفی هستند و کارفرمایان به آن‌ها اجحاف می کنند. در آمریکا در اوائل قرن بیستم گروه‌های حمایت از مصرف‌کننده با صدور اعلامیه از اعضاء و هواداران خود می‌خواستند که محصول شرکت‌هایی که مشهور بود در حق کارگران اجحاف می‌کنند را خریداری نکنند. این حرکت‌ها به تدریج در قوانین منعکس شد و حداقل دستمزد برای مقابله با آنچه اجحاف برخی کارفرمایان تلقی می‌شد تعیین گردید.
بنابراین از گذشته و تاکنون هم در کشورهای صنعتی سیاست تعیین حداقل دستمزد حمایت از حواشی بازار کار، یعنی کار گران با مهارت ناچیز و ساده و دستمزد پائین، را هدف قرار می‌دهد و از این که خدشه در عرضه و تقاضا در کل بازار کار ایجاد کند اجتناب می‌کند. در کشور ما این سیاست‌ها تمامی بازار کار شاغلین را هدف قرار می‌دهد. در کشور ما قراردادهای کار عموماً بر اساس حداقل دستمزد بسته می‌شده و پرداخت بیشتر به کارگران با مهارت بالاتر به صورت اضافه کار تضمینی و پاداش و غیره پیش‌بینی می‌گردد و پرداخت‌های تامین اجتماعی و بیمه‌ای هم معمولاً بر مبنای حداقل دستمزد تعیین می‌شده. بنابراین تعیین حداقل دستمزد تمام بازار کار کارگران کارگاهی و شرکتی را مخدوش می‌کند و هزینه مازاد بر پرداخت به نیروی کار نیز روی دست کارفرما قرار می‌دهد.

در کشورهای پیشرفته یک استدلال که بعضا با مطالعات آماری نیز پشتیبانی شده برای توجیه تعیین حداقل دستمزد وجود دارد. آن نیز استدلال مربوط به ایده «دستمزد کارآمد» است. به این معنی که کارگران لب مرز، با مهارت ناچیز یا بدون مهارت و کم بازده اگر دستمزد مکفی دریافت کنند اولاً امکان تغذیه و رفاه بیشتری خواهند داشت و در محیط کار، کارآمدتر خواهند بود و ثانیاً انگیزه بیشتری برای کارآمد بودن و آموختن و کسب مهارت خواهند داشت.

چنانکه گفته شد تعیین حداقل دستمزد حاشیه بازار کار را در نظر دارد که کارگران ضعیف تر بایستی مورد حمایت قرار گیرند، در کشور ما اصولاً وزارت کار یا دولت خود را متصدی ایجاد اشتغال کامل و افزایش توان اقتصاد نمی‌داند. در گذشته هم چنین بوده که خود را مسئول این چند میلیون کارگر فعلاً شاغل می‌داند و تعهدی در قبال میلیون ها بیکار و ضرورت ایجاد فضای مناسب برای کار آفرینی احساس نمی‌کند. حمایت از این کسر نیروی کار که شاغل هستند را نیز سنتی و بر اساس ایده مارکسیستی تقابل کارگر و کارفرما و با ایده طرفداری از کارگر در مقابل کارفرمای ظالم تلقی می‌کرده است. این میراث نامطلوب حزب توده از دهه های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ است. اگر مصوبات مربوط به مسائل کارگری دولت‌ها را طی ده‌ها سال بررسی کنیم می‌بینیم که بحث بر سر میزان بن کارگری و عیدی پایان سال و بسته برنج و روغن حمایتی است. یعنی اقدامات خفیف و خفت‌بار.

کمتر ایده‌هایی مطرح می‌شده که تحرک بازار کار و افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش تعداد کارآفرینان و کارگاه‌ها را مورد نظر داشته باشد و سطح زندگی نیروی کار را به صورت قابل ملاحظه ارتقاء دهد. همین سیاست‌های وارونه و بر مبنای معارضه هم عامل مهمی در ضعف کار آفرینی، ضعف ایجاد شغل و افزایش کارآیی و افزایش دستمزد حقیقی، تداوم فقر و بیکاری گسترده و تمایل به مهاجرت در نیروی کار کشور شده است. به عنوان مقایسه، در ژاپن مشهور است که تشکیلات کارگری خود را یار شرکت و محیط تولیدی که در آن مشغول هستند می دانند. سندیکا و تشکیلات کارگری با مدیریت در جهت افزایش کارآیی و کاهش ضایعه همراهی می‌کند، هنگام که این کارآیی در سودآوری نمایان شد سهمی از این سود صرف بهبود پرداخت و رفاه نیروی کار می‌شود.

نتیجه گیری مقاله حقوق و دستمزد

با عنایت به آثار مختلف و بعضا متفاوت حداقل دستمزد بایستی برای محقق شدن اهداف اصلی حداقل دستمزد و كاهش اثرات منفی آن هم‌زمان با تعیین حداقل دستمزد، سیاست‌های مكمل دیگری هماهنگ و هم‌گام با دیگر سیاست‌های اجتماعی و بازار كار در جامعه به اجرا درآید تا سطح زندگی كارگران كم درآمد و خانواده‌های آنان بهبود یابد. از جمله این سیاست‌ها می‌توان به معافیت‌های مالیات بر درآمد، تعیین حداقل دستمزدها در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی، برنامه‌های كمک به كارفرما، سیاست‌های فعال بازار كار و تعیین حداقل دستمزدهای پایین تر جهت گروه‌های خاص اشاره كرد.
 

ویدیو معرفی امکانات سیستم حقوق و دستمزد اوراش

سیستم حقوق و دستمزد اوراش، توانایی انجام محاسبات حقوق پرسنل در شرایط و توافقات متنوع را دارد. در این ویدئو آموزشی نحوه راه اندازی و کاربری نرم افزار ارایه شده است.

  • - نحوه ورود اطلاعات پرسنلی
  • - تعریف پارامترهای محاسباتی مزایا و کسورات
  • - تعریف پارامترهای حکم حقوقی پرسنل
  • - ورود اطلاعات عملیات ماهیانه
  • - انتقال اطلاعات از دستگاه کارت ساعت
  • - گزارشگیری لیست دستمزد ، دیسکت بیمه و خروجی لیست مالیات
  • - طراحی سند حسابداری اتومات

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه