از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 1107

گوش دادن فعال (بخش اول)

گوش دادن فعال (بخش اول)

آیا تا بحال به این موضوع برخورد داشته اید که در جمعی یا مراسمی و یا جلسه ای صحبتهای فردی را بشنوید اما به خاطر نیاورید دقیقا موضوع چه چیزی بوده است؟ هدف از این صحبت چه بوده تا پاسخ مناسبتری بدهید؟

به مراتب شرایط ممکن است پیچیده تر باشد و در وضعیت خاصی نیاز به پاسخ های خاصی به طرف مقابل داشته باشید و این پاسخ می تواند به شخصیت شما یا سازمان شما کمک کند یا حتی ضربه بزند.
با توجه به نوع ارتباطات امروزی این مسائل را همگی ما به شکلهای مختلف ممکن است  تجربه کرده باشیم،  اما گاها به جملات "ببخشید مجددا تکرار می کنین" یا "عذر خواهم حواسم پرت شد" یا" متاسفانه به خاطر ندارم" رو به رو می شویم و می توان گفت چقدر شرایط می تواند گاها باعث سردرگمی و خجالت فرد و حتی منجر به از دست دادن یک یا چندین ارتباط موثر گردد. 

خوشبختانه علم ارتباطات که در دسته مهارتهای نرم (soft skills)  قرار می گیرد مانند تکنولوژیهای سخت افزاری پیشرفتهای شایانی داشته است و این موضوع در سازمانها و ارتباط با مشتریان بیشتر از قبل به نقطه عطف و درخشانی رسیده است. 
گره این قبیل شرایط حیاتی، طیفی میان گوش دادن موثر و شنیدن است، که عوامل و نکاتی طی بررسی های مختلف به صورت خلاصه شده از آموزه های اساتیدی در دانشگاه بیزنس ایندیانا آمریکا در سری مقالات آینده تقدیم حضور شما می گردد.

گوش دادن موثر باعث می شود ما شغل رویایی خود را پیدا کنیم و یا ارتباط های مختلفی را ایجاد و از آن بهره های مختلفی ببریم. در آن موفق باشیم و تاثیر گذاری درست را بیاموزیم. قابل به ذکر است رهبرهای عالی همیشه شنونده های عالی هستند و در ادامه با پنج مهارت مختلف که باعث افزایش قدرت گوش دادن می شود، آشنا خواهیم شد. (از قوی ترین به ضعیف ترین مهارت در افراد لیست شده اند)

  • 1. به یاد داشتن جزئیات
  • 2. درک بهتر و بیشتر از مسئله
  • 3. ارزیابی کردن 
  • 4. دقت کردن
  • 5. همراهی با گوینده 


1 - به یاد داشتن جزئیات : مانند نام، تاریخ ها، شماره ها

2 - درک بهتر و بیشتر مسئله : این که می دانید که کل سوال و مسئله در خصوص چه چیزی گفته میشود و درک کردید که به کجا دارد می رسد.

3 - ارزیابی کردن : از درک مسئله به سمت قضاوت پیش خواهید رفت . مثال: در هنگام خرید چرا باید به حرف فروشنده گوش بدهم (به این دلیل که درحال مقایسه کردن هستم)

4 - دقت کردن : توجه به حالات غیرکلامی مانند لحن صدا،زبان بدن، مکث ها

5 - همراهی با گوینده : درک، خوشحالی، عصبانیت، گیج شدن و...

یک لحظه وقت بگذارید و مهارتهایی که با ذکر مثال کوتاه توضیح داده شده است را از قویترین به ضعفیترین برای خودتان لیست کنید .هیچ ایرادی ندارد این یک تمرین مهارتی است و هر مهارتی با شناسایی و تکرار و تمرین ،قابل یادگیری می باشد.
در ادامه با جزئیات کاربردی و راه حلهای  فعلی آشناخواهید شد.

به یاد داشتن جزئیات : 
قبل از هرچیزی این دوسوال را برای به یاد داشتن جزئیات از خودتان بپرسید
1. آیا لازم است که اقدامی در آینده یا بعدا برای این اطلاعات انجام بدهم؟
2. چه اطلاعاتی برای به خاطر آوردن و عمل کردن لازم خواهم داشت؟ (این دو سوال باعث درک بهتر از تصویر بزرگ تر  خواهد شد.)

درک بهتر و بیشتر از مسئله : 
1. چطوری این اطلاعات می تواند در طولانی مدت روی گروه ما تاثیر بگذارد؟
2. چطوری میتوانم این اطلاعات را به فرد خارج از مجموعه و پارتنر کاری اطلاع بدهم؟

ارزیابی کردن :
شامل فرم دادن به نظر،تصمیم گیری بین دو موقعیت و نقاط قوت ونقاط ضعف می باشد. 
چطور میتوان ارزیابی درستی انجام داد
1. آیا گوینده بحث قابل ارزیابی را مطرح می کند؟
2. آیا مدارکی که ارائه می دهد معتبر و انجام شدنی است؟
3. آیا مزایا و معایب گفته شده است؟
4. آیا از اطلاعات چیزی را از قلم ننداخته است؟
5. آیا براساس این توضیحات اگر محصولی ارائه می داد میخریدم؟

دقت کردن:
Many things are left unsaid and listeners must read between the lines
بعضی از گفته ها در قالب کلامی نمی گنجد و به عبارتی دیگر شما باید میان خط های گفت وگوی طرف مقابل را حدس بزنید و تکمیل کنید.
1. چطور می توان این مهارت را انجام داد شما باید یاد بگیرید و ببینید مردم چگونه در زبان دیگر مانند انگلیسی،فرانسه و... چطور از طریق زبان بدن ارتباط برقرار می کنند... کافی است کلیپ هایی را در زبانهای مخلف ببینید تا درک بیشتری نسبت به حرکات غیر کلامی داشته باشید.
2. بعد از دیدن این دسته از کلیپ ها درک کلی خود را از داستان بیان کنید.

همدردی :
خودتون رو  به جای طرف مقابل بگذارید ،قضاوت نکنید،حواستان به علائم غیر کلامی باشه (nonverbal)، چیزهای حواس پرت کن رو دور کنید.
مثال کاربردی: منم جای شما بودم ناراحت میشدم یا می خواید به من بیشتر بگید؟ یا بپرسین بعدش چی شد؟

در کل همدردی به معنای درک نیاز و حالات و چالشهای فعلی طرف مقابلتان میباشد. این موارد باعث شناخت  بهترو اعتماد بیشتری خواهد شد.
این که ارتباطات امروزی پر از چالشهای مختلف میتواند باشد غیر قابل چشم پوشی است خواه فردی باشد یا اجتماعی  ولی ما میتوانیم با یادگیری مهارتهای کاربردی برای حضور  پر رنگ تر و به یاد ماندنی تر آماده باشیم.

حال با مهارتهای اولیه گوش دادن آشنا شدیم اما این طیف وزنه ای دیگری به نام چالشهای گوش دادن هم دارد، به نظر شما چالشهای گوش دادن چه چیزهای میتواند باشد؟

در سری مقالات آینده به ادامه مبحث خواهیم پرداخت.

ادامه دارد ...

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه