از ثبت نام تا ارسال صورتحساب به سامانه مودیان کنارتان هستیم

اطلاعات بیشتر
مدیر سایت 6545

کاربرد اصلاحیه نرخ موجودی

کاربرد اصلاحیه نرخ موجودی

همیشه انبار یک موجودی ریالی دارد و یک موجودی مقداری، حال می خواهد موجودی ریالی به علت های متفاوتی از قبیل اشتباه کاربری و یا افزودن هزینه ی سربار و ... افزایش و یا کاهش یابد.
اصلاحیه نرخ موجودی برای تغییر موجودی ریالی کالا مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند برای انبار و یا حواله ی خرید و فروش به دوصورت افزاینده یا کاهنده صادر شود.


اصلاحیه ها که حسابداران با نام متمم از آن یاد می کنند دارای دو ماهیت است؛ یکی برای اصلاح یک اشتباه کاربری که به جهت ثبت نادرست رخ داده است، می باشد و دیگری ماهیتش در تسهیم هزینه است (در ثبت اشتباهی صورت نگرفته است) به جهت نگه داری صحیح موجودی ریالی کالا و بهای تمام شده ی آن است.

هر دو کارکرد یکسانی دارند و به واسطه ی آن نرخ موجودی ریالی کالا تصحیح می شود. 

ثبت اشتباه نرخ در فاکتور اتفاقی است که ممکن است هر کسی تجربه ی آن را داشته باشد، اما در مواقعی اصلاح آن غیر ممکن است مانند زمانی که گزارش فصلی را گرفتید و به اداره مالیات ارسال کردید و پس از آن متوجه می شوید اما در هرصورت بایستی به یک ترتیبی این اصلاحیه ثبت گردد و در نرخ تعدیلی انجام شود. در فاکتور ها، نرخ خرید و فروش معلولی از قیمت خرید یا فروش است که در مقدار ضرب می شود و قیمت محاسبه می شود.
یک کاربرد اصلاحیه نرخ در تسهیم هزینه های سربار است. هزینه حمل از جمله هزینه های سربار به شمار می رود؛ در صورتی که این هزینه برعهده شما باشد باید در فاکتور بر روی تمامی کالا ها تقسیم شود تا بهای تمام شده ی کالا های فاکتور در انبار و حساب شخص طرف حساب به طور صحیح ثبت گردد.
 بهای تمام شده ی هر کالا از مجموع قیمت کالا و هزینه ی تسهیم شده حمل  برای یک کالا، محاسبه می شود.
در ثبت چنین حواله هایی باید نرخ کالا را به صورت جداگانه ثبت نمایید و هزینه را به عنوان یک متمم برای آن حواله لحاظ نمایید. برای درک بهتر این مطلب شرایطی را در نظر بگیرید که قصد ثبت فاکتور خریدی را دارید که پرداخت هزینه ی سربار حمل بر عهده ی شماست، در صورتی هزینه را بروی کالا رسید کنید طرف مقابل به همان انازه از ما طلبکار خواهد شد در صورتی که حساب شخص باید به مقدار مجموع نرخ کالاها بستانکار باشد و کرایه حمل هزینه است که باید از جانب ما پرداخت شود. بنابراین رسید کالا باید به قیمت خود کالا انجام شود اما برای این که بهای تمام شده کالا در موجودی ریالی انبار ثبت گردد هزینه ی حمل بواسطه یک متمم ثبت شود زیرا که کالا برای ما به اندازه ی مجموع نرخ کالا با هزینه حمل تمام شده است.
اصلاحیه ها بر روی موجودی مقداری کالا تاثیر نمیگذارند و تنها نرخ را تغییر می دهد و به دو دسته ی افزایشی و کاهشی تقسیم میشود و میتواند به نرخ اضافه و یا از آن کسر نمود.

اخبار مرتبط

برای این مقاله نظری به ثبت نرسیده است.

نظرات

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.
*
*

آخرین مقالات

مشاهده همه